Oud 13-01-2007, 12:28
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Ozzy A schreef op 13-01-2007 @ 04:02 :
@Ieke: ik wil niet weer RSG bekritiseren, dat heb ik eerder in dit topic al genoeg gedaan.
En erg onterecht, gebaseert op enkele slechte verhalen waar gewoon ook dingen rondgaan die absoluut niet onze schuld zijn, maar waar op DSB wel de schuld van aan ons gegeven wordt.

Citaat:
Ik vind het prima dat jullie geen ontgroening hebben. Ik vind verenigingen die wel intensieve KMT of ontgroening hebben ook echt niet per se beter dan zij die dat niet hebben. Ik ben sowieso tegen een echte ontgroening en dat heb ik zelfs mee laten wegen in mijn beslissing of en waar ik lid ging worden. Wat ik wil zeggen is dat het echt van het karakter van de vereniging af hangt of je wel of niet aan een ontgroening of intensieve KMT moet doen.
Het doen van een ontgroening is een keuze van je vereniging, een traditie om zoiets te doen. Daar heb ik ook geen enkel probleem mee, hoogstens op het punt dat ik daar zelf nooit aan mee zou doen. (en dat is weer mijn eigen keuze) Het enige wat me dwars zit is dat er allerlei excusen worden aangevoert dat dit de enige manier zou zijn om goed volwassen te worden (beter in staat bent in de volwassenwereld te functioneren), om de vereniging te leren kennen (mores en tradities), een goede onderlinge band te krijgen (waarop ik wel toegeef dat het best anders kan zijn met of je wel of geen ontgroening gehad hebt, maar opzich denk ik dat het ook wel meevalt eigenlijk), het uitval te beperken (als je er zoveel voor hebt moeten doen val je ook niet zo makkelijk uit, wat overgens regelrechte onzin is als je de cijfers van de verschillende verenigingen onderling gaat bekijken).
Prima dat je als vereniging kiest voor een ontrgoening (en daar als feut ook voor kiest dat te doorlopen) maar zeg dan dat het gewoon traditie is ipv dat een ontgroening op deze argumenten echt veel beter is dan een leuke, normale KMT. Want dat is gewoon niet waar en daar ga je ook niet op in.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2007, 12:44
Nick-Name
Avatar van Nick-Name
Nick-Name is offline
Citaat:
Ieke schreef op 13-01-2007 @ 12:17 :
Als je dat zou willen moet je in een open week komen en dan is de sfeer toch weer heel anders dan 'normaal'

Jammer.
Wij kennen jou toch, en jij bent lid, dus dan mogen we met jou mee naar binnen toch?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 15:33
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Ozzy A schreef op 13-01-2007 @ 04:02 :


@Lucky Luciano: Ik durf te zeggen dat de DSB de meest studentikoze vereniging van Delft is.
ik kom niet eens uit delft en ik weet nu al gewoon dat je geen gelijk hebt

maar goed ieder zijn ding
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 16:46
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Nick-Name schreef op 13-01-2007 @ 12:44 :
Wij kennen jou toch, en jij bent lid, dus dan mogen we met jou mee naar binnen toch?
Het aantal dat je mee naar binnen mag nemen is beperkt (Buiten de open weken)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 12:28
Verwijderd
Citaat:
Ozzy A schreef op 13-01-2007 @ 04:02 :

@Lucky Luciano: Ik durf te zeggen dat de DSB de meest studentikoze vereniging van Delft is. Of houd jij gewoon de corps-definitie van het woord knor aan?
Kom nou het merendeel van de studenten wil nog niet dood gevonden worden bij de DSB. Hoewel dat opzich wel enkele maanden kan duren voordat je uberhaupt gevonden wordt.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 23:16
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Citaat:
Nick-Name schreef op 13-01-2007 @ 10:17 :
Gebaseerd op wat?

Heb wel het idee dat er bar weinig dames rondlopen bij het DSB.. wat zal het zijn, 1 op 20 ofzo?
Wat heeft dat met studentikoziteit te maken als ik het vragen mag.

@de rest die mijn bewering niet gelooft: ik hoef niks te bewijzen. Ik weet zelf dat het zo is en ik ga niet alles aan de grote klok hangen wat we doen. Bovendien kan ik het niet eens uitleggen, het is een gevoel.

@Ieke: de geschiedenis leert ons dat het drastisch versoepelen van de KMT gewoon geen goed effect heeft gehad op de vereniging op vele manieren. Jammer overigens, want het is een van onze grondbeginselen om geen ontgroening te hebben. Gelukkig hebben we die ook niet en wordt er altijd voorkomen dat er ontgroenende praktijken voorkomen, maar een nuldejaars denkt daar vaak anders over.
Wat wel een voordeel is van een niet-gezelligomhetkampvuur KMT is dat niet elke jan-lul lid kan worden van je vereniging en dat de mensen die lid worden mensen zijn die het echt leuk vinden. Ze hadden er immers iets voor over om lid te worden.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 02:07
PR
Avatar van PR
PR is offline
Citaat:

Wat wel een voordeel is van een niet-gezelligomhetkampvuur KMT is dat niet elke jan-lul lid kan worden van je vereniging en dat de mensen die lid worden mensen zijn die het echt leuk vinden. Ze hadden er immers iets voor over om lid te worden.
+ dat je meteen weet hoe je lichtingsgenoten zijn, hoe ze in verschillende situaties reageren, daarna is het pas tijd voor die standaard praat van waar kom je vandaan en hoe heet je cavia.
De verbondenheid met je lichtingsgenoten is groot, oké, je kunt het niet met iedereen even goed vinden, maar je hebt wel hetzelfde meegemaakt en na het KMT kun je er met z'n allen heel hard om lachen.

Aldus de "Dweil"
__________________
't Is goed 'n NSLeeuwarder te zijn
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 02:28
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Jaarband vind ik zelf niet eens zo'n belangrijk aspect. Toen ik net lid was had ik meer met ouderejaars dan met jaargenoten. Misschien dat het aan de komst van de volgende lichting komt, maar ik begin nu pas echt goede banden met m'n meeste jaargenoten te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 02:34
Verwijderd
Citaat:
Ozzy A schreef op 15-01-2007 @ 02:28 :
Jaarband vind ik zelf niet eens zo'n belangrijk aspect. Toen ik net lid was had ik meer met ouderejaars dan met jaargenoten. Misschien dat het aan de komst van de volgende lichting komt, maar ik begin nu pas echt goede banden met m'n meeste jaargenoten te krijgen.
Ach ja, beginnen met je medesjaars is wel de meest logische keuze als je ergens moet beginnen. Voor de meesten geldt deze volgorde. En als jij een uitzondering bent, ook prima.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 02:49
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 12-01-2007 @ 00:10 :
Corporaal c.q. 'verenigings'gedrag wordt namelijk in het 'echte leven' totaal niet op prijs gesteld. Wij krijgen zoveel van die Leidse balletjes binnen die denken dat je het bij een groot, internationaal kantoor wel redt met een corpsbek en een netwerk van hier tot Tokyo, maar zo werkt het toch net niet. Ik heb al genoeg van die mannetjes gezien die zich 'on top of the world' voelden toen ze praeses ofzoiets waren (op de uni ben je dan zo ongeveer halfgod, kennelijk). Maar in een professionele organisatie werkt zoiets toch anders.

Wat dat betreft moet je ook niet blind varen op het 'lid'-aspect van solliciteren en werk. Ik heb een blanco cv, ben geen lid geweest, heb geen nevenactiviteiten whatsoever ontplooid maar bwn wel uit driehonderd sollicitanten gekozen om bij dit kantoor te komen werken. Anderzijds zijn alle partners van mijn kantoor het er wel over eens dat iemand die zich er bij een sollicitatiegesprek op laat voorstaan dat hij lid is, in elk geval al afvalt. Zo iemand blijft veel teveel hangen in een bepaalde (beetje kinderlijke) levensfase. Zoals ik hierboven al heb aangegeven: het 'lid ben je voor het leven'-type wordt in professionele organisaties eigenlijk een beetje zielig gevonden.

Met andere woorden, het is een fabeltje.
Daar wil ik graag even op inhaken. Wat jij bedoelt dat is arrogant gedrag en geblaat van bepaalde verenigingsmensen. Nu bestaan er ook genoeg niet-leden of oudere mensen voor wie arrogant gedrag en geblaat de normaalste zaak van de wereld is, dus ik vind het daar niet echt mee te maken hebben. Nu kom je bij corpora nog wel eens van die mensen tegen maar dat betekent toch niet dat ze allemaal zo zijn. En ik hoop trouwens voor die lieden die het wel doen, dat ze het in de grotemensenwereld snel afleren.

Mijn ervaring met lid zijn, is wel dat het als positief ervaren wordt, tenminste als je ook echt actief bent geweest. Dat jij een goede baan hebt, zonder lid te zijn, is ook prima! Het is niet zo dat je per se een vereniging nodig hebt over verder te komen.
Maar als jouw bedrijf dan per se verenigingsleden af laat vallen om bovengenoemde reden dan vind ik dat eigenlijk weer kortzichtig en een beetje zielig (dit is een zelfde mate van arrogantie als sommige corpsballen hebben, maar dan omgekeerd). Je moet mensen niet over een kam scheren.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 09:22
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Ozzy A schreef op 14-01-2007 @ 23:16 :


@de rest die mijn bewering niet gelooft: ik hoef niks te bewijzen. Ik weet zelf dat het zo is en ik ga niet alles aan de grote klok hangen wat we doen. Bovendien kan ik het niet eens uitleggen, het is een gevoel.

profileer het dan ook niet als een concreet gegeven. je uit het alsof het zo is en dat is dus niet zo.
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 09:47
Ozzy A
Avatar van Ozzy A
Ozzy A is offline
Het was een reactie op LL, die zijn standpunt op precies dezelfde manier formuleerde.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 09:55
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Ozzy A schreef op 15-01-2007 @ 09:47 :
Het was een reactie op LL, die zijn standpunt op precies dezelfde manier formuleerde.
ja maar jij hebt het niet bij een paar keer gelaten
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 11:50
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Ozzy A schreef op 14-01-2007 @ 23:16 :
@Ieke: de geschiedenis leert ons dat het drastisch versoepelen van de KMT gewoon geen goed effect heeft gehad op de vereniging op vele manieren. Jammer overigens, want het is een van onze grondbeginselen om geen ontgroening te hebben. Gelukkig hebben we die ook niet en wordt er altijd voorkomen dat er ontgroenende praktijken voorkomen, maar een nuldejaars denkt daar vaak anders over.
Wat wel een voordeel is van een niet-gezelligomhetkampvuur KMT is dat niet elke jan-lul lid kan worden van je vereniging en dat de mensen die lid worden mensen zijn die het echt leuk vinden. Ze hadden er immers iets voor over om lid te worden.
Bij ons heeft het toch wel heel duidelijk een goed effect gehad als ik de verhalen zo lees en hoor.

En dat is niet zo bij een vereniging die geen ontgroening heeft? Hier lul je weer. Mensen die voor ons kiezen kiezen over het algemeen bewust (en vaak is dat een keuze van geen vereniging of RSG)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 21:51
Verwijderd
Er is natuurlijk ook een verschil tussen geen ontgroening en geen ontgroening. Bij de een is het een pretkamp, bij de andere toch een wat zwaardere KMT.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 23:53
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 15-01-2007 @ 21:51 :
Er is natuurlijk ook een verschil tussen geen ontgroening en geen ontgroening. Bij de een is het een pretkamp, bij de andere toch een wat zwaardere KMT.
precies

ik heb een kmt gehad van mijn vereniging
maar ik heb ontgroening gehad bij m'n dispuut

en ookal hadden ze ontgroening kmt genoemd dan was het nog steeds kut
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok

Laatst gewijzigd op 16-01-2007 om 11:04.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 00:00
Verwijderd
Wtf is KMT nu weer?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 00:42
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-01-2007 @ 00:00 :
Wtf is KMT nu weer?
Kennismakingstijd. Week (of 2) waarin je de vereniging en haar leden leert kennen. Afhankelijk van de vereniging wordt je een gefeut of ga je een weekje kamperen.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 12:38
Verwijderd
Gefeut?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 15:44
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-01-2007 @ 12:38 :
Gefeut?
kmt is gewoon kennismakingstijd, of ontgroening, of introductietijd of hoe je het ook maar wil noemen.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 17:04
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 16-01-2007 @ 15:44 :
kmt is gewoon kennismakingstijd, of ontgroening, of introductietijd of hoe je het ook maar wil noemen.
Het wordt gebruikt omdat ongroening negatief klinkt en mensen afschrikt. Maar het geeft dus geen enkel onderscheit in in wat er gebeurt, enige oplossing is vragen wat er gebeurt en als er dan geen antwoord komt is het vaak wel een (zware) ontgroening.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 17:39
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Ieke schreef op 16-01-2007 @ 17:04 :
Het wordt gebruikt omdat ongroening negatief klinkt en mensen afschrikt. Maar het geeft dus geen enkel onderscheit in in wat er gebeurt, enige oplossing is vragen wat er gebeurt en als er dan geen antwoord komt is het vaak wel een (zware) ontgroening.

idd soms noemen ze het kmt omdat het mensen afschrikt

soms noemen ze het ontgroening omdat het al sinds bestaan van de vereniging zo genoemd wordt

kortom er zitten verschillende definities aan
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 17:56
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 16-01-2007 @ 17:04 :
onderscheit
Ik moest lachen
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Cobalt schreef op 16-01-2007 @ 17:56 :
Ik moest lachen
Ze is dyslectisch en kan er dus niets aan doen
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 21:02
Adrenaline
Adrenaline is offline
Citaat:
Whappie schreef op 05-12-2006 @ 23:16 :
c.

USC: Ruben Nicolai,

hehheh
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 15:32
Sparkle.
Avatar van Sparkle.
Sparkle. is offline
Citaat:
Crystall Girl schreef op 10-01-2007 @ 12:40 :
Weet er iemand misschien iets over (de ontgroeningen van) Carolus Magnus en Ovum Novum in Nijmegen?
De ontgroening van Ovum is een ontzettend slap aftreksel van die van de Kroeg.
Ik werk met aantal meiden die lid bij Ovum zijn, en geloof me, dat stelt werkelijk niets voor. Ben geen Kroeg-lid, dus eigenlijk kan ik hier niet over oordelen, maar van oa mijn bestuursgenoot weet ik wel dat er een ontzettend verschil zit tussen deze twee verenigingen. Ik ben lid van Argus, Nijmeegse Disputen Federatie en dus ook bij een bijbehorend dispuut.

Maar het ligt er ook maar net aan wat je trekt en zoekt in een vereniging, daar kom je tijdens de introductie tiendaagse vanzelf achter
__________________
No Limits. No Compromises. She is an original.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 23:28
Jones
Citaat:
Ieke schreef op 16-01-2007 @ 17:04 :
Het wordt gebruikt omdat ongroening negatief klinkt en mensen afschrikt. Maar het geeft dus geen enkel onderscheit in in wat er gebeurt, enige oplossing is vragen wat er gebeurt en als er dan geen antwoord komt is het vaak wel een (zware) ontgroening.
Dat klopt niet.

Het woord kmt (oftewel kennismakingstijd) is bedacht omdat er aan het woord ontgroening een erg sterke negatieve associatie hangt. (Iedereen kent de verhalen wel en vaak was er alcohol in het spel)

Omdat de KMT echt iets anders dan een ontgroening zoals we die van vroeger kennen (je mag geen alcohol drinken tijdens de periode, er is constant enige vorm van toezicht, er zijn EHBO'ers aanwezig, er is een huisarts op stand-by, je krijgt genoeg (10 boterhammen + avondeten) te eten en te drinken, genoeg nachtrust etc etc..) is er dus een andere naam aan gegeven. Dit betekend echter niet dat het meteen gezellig wordt.

De reden dat er geen antwoord komt heeft overigens niks te maken met of het wel of niet zwaar is maar meer met geheimhouding. Het draait voor een groot deel op het feit dat je niet weet wat je kan verwachten.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 14:51
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 15-01-2007 @ 02:49 :
Daar wil ik graag even op inhaken. Wat jij bedoelt dat is arrogant gedrag en geblaat van bepaalde verenigingsmensen. Nu bestaan er ook genoeg niet-leden of oudere mensen voor wie arrogant gedrag en geblaat de normaalste zaak van de wereld is, dus ik vind het daar niet echt mee te maken hebben. Nu kom je bij corpora nog wel eens van die mensen tegen maar dat betekent toch niet dat ze allemaal zo zijn. En ik hoop trouwens voor die lieden die het wel doen, dat ze het in de grotemensenwereld snel afleren.
Nouja, ik kan natuurlijk alleen voor mijn eigen beroepsgroep spreken, maar het is wel een feit dat gebral in de regel van oud-leden afkomstig is en niet van niet-leden. Dat heeft er eenvoudigweg mee te maken dat (in ieder geval op mijn kantoor) grofweg tweederde van de mensen lid is geweest (en met lid bedoel ik corps of AHC). Die 'soort' mensen overheerst dus, zodat het gebral ook standaard van die mensen afkomstig is. Maar misschien is de advocatuur daar wel redelijk uniek in.

In elk geval is het duidelijk dat het niet bij iedereen minder wordt naarmate de tijd voortschrijdt. Vrijwel alle leden gedragen zich nog als volledig losgeslagen haantjes bij de introductieweekenden van de beroepsopleiding advocatuur, maar bij de meesten zakt dat na een maand of wat wel weg, als ze doorkrijgen dat ze nu toch echt in de grotemensenwereld zitten. Maar er blijven er altijd een paar die maar geen afscheid kunnen nemen van hun corpstijd, en die worden toch wel met een meewarige blik bekeken.

Citaat:
Mijn ervaring met lid zijn, is wel dat het als positief ervaren wordt, tenminste als je ook echt actief bent geweest. Dat jij een goede baan hebt, zonder lid te zijn, is ook prima! Het is niet zo dat je per se een vereniging nodig hebt over verder te komen.
Maar als jouw bedrijf dan per se verenigingsleden af laat vallen om bovengenoemde reden dan vind ik dat eigenlijk weer kortzichtig en een beetje zielig (dit is een zelfde mate van arrogantie als sommige corpsballen hebben, maar dan omgekeerd). Je moet mensen niet over een kam scheren.
Wij laten ze helemaal niet vallen, en het geldt ook niet alleen voor ons kantoor, maar de algemene teneur is toch wel dat je je op een gegeven moment een beetje moet gedragen. Dus niet tegen cliënten of andere advocaten woorden gebruiken als 'dat is toch wel heel knorrig', want dat is natuurlijk wel een beetje zielig.

Dat je overigens een goede 'binnenkomer' hebt als je lid bent geweest, spreekt voor zich. Niet zozeer omdat dat echt een verdienste is, maar je hebt dan in elk geval een onderwerp. Als je een volledig blanco cv hebt (zoals ondergetekende) dan moet je veel meer je best doen om het gesprek in te komen op andere onderwerpen.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 17:44
miss8900
miss8900 is offline
Jammer dat deze topic niet erg up to date meer is alhoewel een studentevereniging wel iets is op te overwegen als je gaat studeren.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 20:07
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Het is niet de bedoeling om oude topics weer omhoog te halen.

Als je wilt, mag je altijd een nieuw topic openen.
__________________
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studentenvereniging kiezen?
ah1508
1 20-05-2014 08:22
Studeren Spijt van aanmelding studentenvereniging
tenEleven
8 29-08-2011 17:42
De Kantine Studentenvereniging
Mr.Mark
37 25-04-2011 21:58
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
Ozzy A
157 22-06-2006 04:00
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
DP17
335 17-10-2005 12:21
Lifestyle studentenverenigingen: levensstijl?
Optima
49 10-06-2003 11:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:29.