Oud 20-03-2011, 18:42
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt. Ik heb het geld dus nog niet gekregen, dat komt als het goed is komende maand en dan krijg ik ook een specificatie. Ik kon het geld niet innen omdat mijn baas er de huur mee heeft betaald omdat we er anders uitgezet zouden worden. Nu is hij weer bezig om achterstallig loon te betalen met het geld dat nu wordt binnengehaald. Dus als ik het goed begrijp dan is het bedrag inbaar en valt in vorig jaar? Want iemand zei dat de factuurdatum gold, maar dat snapte ik ook niet goed, want ik heb die specificatie (neem ik aan de bedoelde factuur) dus ook nog niet.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2011, 10:31
Verwijderd
Citaat:
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt. Ik heb het geld dus nog niet gekregen, dat komt als het goed is komende maand en dan krijg ik ook een specificatie. Ik kon het geld niet innen omdat mijn baas er de huur mee heeft betaald omdat we er anders uitgezet zouden worden. Nu is hij weer bezig om achterstallig loon te betalen met het geld dat nu wordt binnengehaald. Dus als ik het goed begrijp dan is het bedrag inbaar en valt in vorig jaar? Want iemand zei dat de factuurdatum gold, maar dat snapte ik ook niet goed, want ik heb die specificatie (neem ik aan de bedoelde factuur) dus ook nog niet.
Factuurdatum? wat was de factuurdatum?
meestal 2 weken na leveren van de dienst de factuurdatum?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 22:59
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Hey,

Zojuist wil ik belastingaangiften voor een vriend doen, op mijn computer.
Echter, ik heb mijn eigen belastingaangifte al gedaan, en nu krijg ik niet alle invulvelden leeg.

Hoe the F doe ik dat? Heb al reinstall geprobeerd en kan niet alles handmatig leegflikkeren (BSN blijft gewoon staan)

Weet dat de belasting dienst het niet leuker kan maken, maar blijkbaar ook niet makkelijker!

Iemand enig idee hoe ik dit oplos? ;D

(falcon punch voor de eerste die suggereert een andere computer te gebruiken )
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 09:10
ganralph
ganralph is offline
-> belastingtopic

OT: ik heb alleen de ondernemersversie voor me op dit moment (maar dat zal niet veel anders zijn), en daar staat rechtsonder een icoontje "open bestand". Als je daar op klikt, krijg je ook de mogelijkheid om een nieuwe (lege) aangifte te gebruiken.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 11:25
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Ah ja klopt! staat idd optie bij nieuwe lege in te vullen ;D Thanks
nog 2e vraag trouwens,

weet dat je zo'n tj formulier tot 5 jaar terug kan invullen, maar belastingaangifte moet wel voor april gedaan zijn voor zover ik weet.

Hoe werkt dat tegenwoordig voor iemand die afgelopen 5 jaar geen geld heeft terug gevraagd? kan toch niet nu zijn belastingaangifte v 4 jaar geleden invullen toch? (iig; dat is veel te laat)
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 12:26
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ah ja klopt! staat idd optie bij nieuwe lege in te vullen ;D Thanks
nog 2e vraag trouwens,

weet dat je zo'n tj formulier tot 5 jaar terug kan invullen, maar belastingaangifte moet wel voor april gedaan zijn voor zover ik weet.

Hoe werkt dat tegenwoordig voor iemand die afgelopen 5 jaar geen geld heeft terug gevraagd? kan toch niet nu zijn belastingaangifte v 4 jaar geleden invullen toch? (iig; dat is veel te laat)
Op de site van de Belastingdienst staat dat je nog over alle jaren vanaf 2006 aangifte kunt doen, dus dat lijkt me geen probleem. info en downloads
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 23:30
Verwijderd
Citaat:
Ah ja klopt! staat idd optie bij nieuwe lege in te vullen ;D Thanks
nog 2e vraag trouwens,

weet dat je zo'n tj formulier tot 5 jaar terug kan invullen, maar belastingaangifte moet wel voor april gedaan zijn voor zover ik weet.

Hoe werkt dat tegenwoordig voor iemand die afgelopen 5 jaar geen geld heeft terug gevraagd? kan toch niet nu zijn belastingaangifte v 4 jaar geleden invullen toch? (iig; dat is veel te laat)
Kun je gewoon doen. (Is zeker aan te raden als je geld terugkrijgt)

Heb zelf in 2008 geld uit 2003 teruggevraagd en met succes.

Als je geld terug zou krijgen, dan kun je geld tot 5 jaar terugkrijgen INCLUSIEF een rente die veel beter is dan bij de bank

Als je geld terug moet betalen, dan krijg je boete + rente die je moet betalen.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2011, 14:04
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Kun je gewoon doen. (Is zeker aan te raden als je geld terugkrijgt)

Heb zelf in 2008 geld uit 2003 teruggevraagd en met succes.

Als je geld terug zou krijgen, dan kun je geld tot 5 jaar terugkrijgen INCLUSIEF een rente die veel beter is dan bij de bank

Als je geld terug moet betalen, dan krijg je boete + rente die je moet betalen.
In principe wordt toch wel verwacht dat je voor 1 april aangifte doet over het voorgaande jaar?

Anyhow, had gisteren (toevallig) nog gesprek met vriendin, die zei dat je geen belastingaangifte hoefte te doen, alleen als de belastingdienst hier om vroeg. Mij leek van niet, want dan zou je het gewoon nooit invullen als je moet afdragen.

Gaat hierbij om iemand met inkomen v 2k pm bruto, maar lijkt mij dat ze het idd niet kan invullen, maar wel het risico loopt dus idd een boete te krijgen. Vraag is dan; krijgt ze dan zoiezo die boete (na 5j?) of is inspecteert de belastingdienst steekproefsgewijs (waarbij haar kans op controle klein is, gezien er bij haar weinig te halen valt)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2011, 15:05
Verwijderd
Belastingaangifte moet je altijd doen, anders moet je eigen uitnodigen.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2011, 14:41
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Ik wordt betaald vanuit PGB, maar heb geen idee waar ik dat in moet vullen bij mijn belastingaangifte. Iemand die dat wel weet?
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Oud 27-03-2011, 17:48
Vanilia
Avatar van Vanilia
Vanilia is offline
Ik volg een deeltijdstudie en betaal hier collegegeld voor natuurlijk. Nu valt dit onder de categorie studie zonder studiefincanciering in 2010. Ik betaal echter wel in termijnen. Mag ik nu al wel het gehele bedrag aangeven of slechts de maanden dat ik heb gestudeerd en betaald?
__________________
Fe este dia que hora
Met citaat reageren
Oud 27-03-2011, 19:06
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik heb weer een probleempje met de aangifte en de studiekosten. Ik heb vier jaar over mijn bachelor gedaan en nu ben ik bezig met een verkorte studie. Dan heb ik toch gewoon recht op vier jaar stufi? Want als ik die vier jaar gewoon krijg, dan heb ik de helft van 2010 nog stufi gekregen en vanaf september leen ik. Ik weet niet goed hoe ik dat moet invullen in het programma. Is dat een studi met stufi in 2010 of zonder? Daarna krijg ik ook problemen met invullen, maar volgens mij begint hier het probleem al. Iemand die mij kan helpen met deze vraagjes?
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 27-03-2011, 19:56
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij geldt alleen lenen ook nog als studie met recht op studiefinanciering dus moet je sowieso daarvoor kiezen en kan je je studiekosten dus niet aftrekken.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 27-03-2011, 19:57
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ik volg een deeltijdstudie en betaal hier collegegeld voor natuurlijk. Nu valt dit onder de categorie studie zonder studiefincanciering in 2010. Ik betaal echter wel in termijnen. Mag ik nu al wel het gehele bedrag aangeven of slechts de maanden dat ik heb gestudeerd en betaald?
Voor 2010 heb je toch wel al het hele jaar collegegeld betaald?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 27-03-2011, 20:21
Vanilia
Avatar van Vanilia
Vanilia is offline
Citaat:
Voor 2010 heb je toch wel al het hele jaar collegegeld betaald?
Ik ben in september begonnen dus het collegegeld is over 2010/2011. Ik heb dus niet het hele jaar collegegeld betaald.
__________________
Fe este dia que hora
Met citaat reageren
Oud 27-03-2011, 20:30
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Maar dan moet je toch alleen opgeven wat je betaalt hebt over september, oktober, november en december? Het is je aangifte over 2010 daar kan je niet je collegegeld voor 2011 ook in opgeven.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 27-03-2011, 21:13
Vanilia
Avatar van Vanilia
Vanilia is offline
Dat dacht ik ook maar in de uitleg bij het programma stond dat nergens aangegeven hoewel dat bij de studies met studiefinanciering wel wordt aangegeven. Vandaar mijn vraag ook hier.
__________________
Fe este dia que hora
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 12:17
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Evenredig verdelen.
Stel je studie kost 1.100 euro voor 1 maanden, dan is dat feitelijk dus 100 euro per maand.

Het feit dat je alles misschien in 1 keer betaald doet daar niks aan. Dat zijn je uitgaven geweest, niet je kosten.

Zo werkt het in ieder geval bij bedrijven, zie niet in waarom dit anders zou zijn bij particulieren.

Nog technische vraag; is het mogelijk een ingevulde aangifte naar iemand op te sturen?
Nu zijn mijn vriend speciaal langs moeten komen om met digiD te ondertekenen of mij speciaal moeten machtigen.

Het zou veel eenvoudiger zijn als ik hem een e-mail kon sturen met zijn aangifte in de bijlage en dat hij deze thuis even opent en kan ondertekenen. Deze optie echter niet kunnen vinden... =[
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Evenredig verdelen.
Stel je studie kost 1.100 euro voor 1 maanden, dan is dat feitelijk dus 100 euro per maand.

Het feit dat je alles misschien in 1 keer betaald doet daar niks aan. Dat zijn je uitgaven geweest, niet je kosten.

Zo werkt het in ieder geval bij bedrijven, zie niet in waarom dit anders zou zijn bij particulieren.

Nog technische vraag; is het mogelijk een ingevulde aangifte naar iemand op te sturen?
Nu zijn mijn vriend speciaal langs moeten komen om met digiD te ondertekenen of mij speciaal moeten machtigen.

Het zou veel eenvoudiger zijn als ik hem een e-mail kon sturen met zijn aangifte in de bijlage en dat hij deze thuis even opent en kan ondertekenen. Deze optie echter niet kunnen vinden... =[
dan stuur je gewoon je Digi-ID wachtwoord naar hem? het is een vriend, dus moet toch geen probleem zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 13:31
Verwijderd
Citaat:
Dat dacht ik ook maar in de uitleg bij het programma stond dat nergens aangegeven hoewel dat bij de studies met studiefinanciering wel wordt aangegeven. Vandaar mijn vraag ook hier.
Als je studiefinanciering krijgt, vergeet het maar dat je wat terug krijg
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 13:33
Verwijderd
Even een domme vraag waarschijnlijk, ben een noob hierin. Moet je ook belasting aangeven als je maar 1 bijbaan hebt? Of alleen als je meedere baantjes hebt? Want bij 1 baantje worden de loonheffingskorting enzo automatisch toch al goed gedaan?
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 14:06
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Als je studiefinanciering krijgt, vergeet het maar dat je wat terug krijg
zonder al te veel context te lezen; hoezo? Vriendin van mij krijgt gewoon haar stufi in 2010 en 1400 euro terug.

Terug op mijn post; ja ik kan zijn wachtwoord ed vragen, maargoed, stel dat het een vage kennis van mij was. In de zin van: het moet tochook anders kunnen?
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 15:45
Vanilia
Avatar van Vanilia
Vanilia is offline
Citaat:
Als je studiefinanciering krijgt, vergeet het maar dat je wat terug krijg
Ik krijg geen studiefinanciering
__________________
Fe este dia que hora
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 15:47
Vanilia
Avatar van Vanilia
Vanilia is offline
Citaat:
Evenredig verdelen.
Stel je studie kost 1.100 euro voor 1 maanden, dan is dat feitelijk dus 100 euro per maand.

Het feit dat je alles misschien in 1 keer betaald doet daar niks aan. Dat zijn je uitgaven geweest, niet je kosten.

Zo werkt het in ieder geval bij bedrijven, zie niet in waarom dit anders zou zijn bij particulieren.

Nog technische vraag; is het mogelijk een ingevulde aangifte naar iemand op te sturen?
Nu zijn mijn vriend speciaal langs moeten komen om met digiD te ondertekenen of mij speciaal moeten machtigen.

Het zou veel eenvoudiger zijn als ik hem een e-mail kon sturen met zijn aangifte in de bijlage en dat hij deze thuis even opent en kan ondertekenen. Deze optie echter niet kunnen vinden... =[
Dank, heb het gister ook maar op deze manier toegepast en dan komt de rest van het collegegeld bij de aangifte van 2011 erbij!
__________________
Fe este dia que hora
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 16:12
Verwijderd
Citaat:
zonder al te veel context te lezen; hoezo? Vriendin van mij krijgt gewoon haar stufi in 2010 en 1400 euro terug.

Terug op mijn post; ja ik kan zijn wachtwoord ed vragen, maargoed, stel dat het een vage kennis van mij was. In de zin van: het moet tochook anders kunnen?
Dat is wel erg vreemd dan dat ze wat terug krijgt. Weet je zeker dat ze studiefinanciering krijgt of heeft ze een trustfonds?
zo niet; heeft ze haar definitieve al gehad? 1400 euro betrekking tot haar aftrek studie?

@ Vanilla; Owhz ik dacht je stuffie kreeg!
Ja; er zijn wat eisen.

Studie moet betrekking hebben op het oog, dus het doel, om daarmee inkomsten te verwerven later. je aftrek moet hoger zijn dan 500 euro en je leeftijdgrens zit ook goed want je bent jonger dan 30 hopelijk.

Het ligt ook echt vaak aan de inspecteur die het controleert. De een doet over dingen moeilijker als de andere. Dat is uit de praktijk mijn ervaring.

als je wilt nalezen; artikel 6.27 t/m 6.30 zijn bij jou van toepassing!
Met citaat reageren
Oud 31-03-2011, 11:55
Vanilia
Avatar van Vanilia
Vanilia is offline
Citaat:
Dat is wel erg vreemd dan dat ze wat terug krijgt. Weet je zeker dat ze studiefinanciering krijgt of heeft ze een trustfonds?
zo niet; heeft ze haar definitieve al gehad? 1400 euro betrekking tot haar aftrek studie?

@ Vanilla; Owhz ik dacht je stuffie kreeg!
Ja; er zijn wat eisen.

Studie moet betrekking hebben op het oog, dus het doel, om daarmee inkomsten te verwerven later. je aftrek moet hoger zijn dan 500 euro en je leeftijdgrens zit ook goed want je bent jonger dan 30 hopelijk.

Het ligt ook echt vaak aan de inspecteur die het controleert. De een doet over dingen moeilijker als de andere. Dat is uit de praktijk mijn ervaring.

als je wilt nalezen; artikel 6.27 t/m 6.30 zijn bij jou van toepassing!
Ik begrijp de eisen verder wel en ook wat ik wel en niet kan aftrekken maar het ging mij om het collegegeld omdat de factuur over 2010 en 2011 gaat. Ik heb enkel 2010 wat ik daar heb betaald nu afgetrokken
__________________
Fe este dia que hora
Met citaat reageren
Oud 31-03-2011, 13:50
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Ik begrijp de eisen verder wel en ook wat ik wel en niet kan aftrekken maar het ging mij om het collegegeld omdat de factuur over 2010 en 2011 gaat. Ik heb enkel 2010 wat ik daar heb betaald nu afgetrokken
Misschien een niet logische opmerking . Maar studeerde je januari - juli 2010 ook al? Zo ja, dan heb je toch gewoon het totale bedrag collegegeld wat je kan aftrekken of niet? Of bekijk ik het nu verkeerd?

Met vriendelijke groeten,

Brands
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 31-03-2011, 18:36
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Misschien een niet logische opmerking . Maar studeerde je januari - juli 2010 ook al? Zo ja, dan heb je toch gewoon het totale bedrag collegegeld wat je kan aftrekken of niet? Of bekijk ik het nu verkeerd?

Met vriendelijke groeten,

Brands
Haha ja klopt, maar bedrag is niet gelijk, mijn collegeld is met dik 35% gestegen t.o.v. voorgaand jaar ; - ). Geloof dat meeste opleidingen dat hebben; dus het totaal bedrag is waarschijnlijk niet exact gelijk ^_^
Met citaat reageren
Oud 31-03-2011, 19:22
Verwijderd
Ik ben vanaf juni 2010 gestopt met mijn studie, voortijdig.
Ik ben nog niet begonnen met afbetalen.

Moet ik het bedrag wat ik tot nu toe als prestatiebeurs heb ontvangen (en wat dus nog niet is omgezet naar een schuld) opgeven bij het kopje studieschuld?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2011, 21:32
Verwijderd
Citaat:
In principe wordt toch wel verwacht dat je voor 1 april aangifte doet over het voorgaande jaar?

Anyhow, had gisteren (toevallig) nog gesprek met vriendin, die zei dat je geen belastingaangifte hoefte te doen, alleen als de belastingdienst hier om vroeg. Mij leek van niet, want dan zou je het gewoon nooit invullen als je moet afdragen.

Gaat hierbij om iemand met inkomen v 2k pm bruto, maar lijkt mij dat ze het idd niet kan invullen, maar wel het risico loopt dus idd een boete te krijgen. Vraag is dan; krijgt ze dan zoiezo die boete (na 5j?) of is inspecteert de belastingdienst steekproefsgewijs (waarbij haar kans op controle klein is, gezien er bij haar weinig te halen valt)
Volgens mij - maar dat weet ik niet zeker- krijg je een boete als je geld moet betalen en je hebt het niet voor 1 april ingevuld. Als je geld terugkrijgt, heb je niks te vrezen.

Zelf vraag ik in 2011 gewoon geld terug uit 2007, 2008, 2009 en 2010.


Wat betreft die iemand v 2k pm bruto: Als je gewoon een hurhuis hebt, gewoon leeft geen studie doet, 1 baan hebt, dan hoef je meestal niks te betalen en krijg je ook niks terug.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2011, 21:33
Verwijderd
Citaat:
Ik ben vanaf juni 2010 gestopt met mijn studie, voortijdig.
Ik ben nog niet begonnen met afbetalen.

Moet ik het bedrag wat ik tot nu toe als prestatiebeurs heb ontvangen (en wat dus nog niet is omgezet naar een schuld) opgeven bij het kopje studieschuld?
JA! Dat kun je ook met de voorgaande jaren doen. je prestatiebeurs blijft een schuld, tenzij je je studie succesvol hebt afgerond en het wordt omgezet in een gift.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2011, 23:26
Verwijderd
Citaat:
JA! Dat kun je ook met de voorgaande jaren doen. je prestatiebeurs blijft een schuld, tenzij je je studie succesvol hebt afgerond en het wordt omgezet in een gift.
Waarom moet ik dan een rekeningnummer opgeven waar die schuld op moet staan?
Want.. dat had ik dan wel geweten.

Ik heb overigens nooit geld geleend van de DUO, dus puur en alleen prestatiebeurs + OVrecht.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2011, 23:43
Verwijderd
Wat nou als je studie betaald wordt door je ouders. Kan je dit dan alsnog voor jezelf aangeven?
Met citaat reageren
Oud 01-04-2011, 07:57
Verwijderd
Citaat:
Ik ben vanaf juni 2010 gestopt met mijn studie, voortijdig.
Ik ben nog niet begonnen met afbetalen.

Moet ik het bedrag wat ik tot nu toe als prestatiebeurs heb ontvangen (en wat dus nog niet is omgezet naar een schuld) opgeven bij het kopje studieschuld?
Wat commando zegt je kan ook voorgaande 5 jaar gaan aftrekken, want je hebt dan geen stuffie gehad
Met citaat reageren
Oud 01-04-2011, 07:58
Verwijderd
Citaat:
Wat nou als je studie betaald wordt door je ouders. Kan je dit dan alsnog voor jezelf aangeven?
Nee, zou ik niet als verstandig noemen en je ontvangst studiefinanciering dus je zal vast niks krijgen.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2011, 10:14
Verwijderd
Citaat:
Wat commando zegt je kan ook voorgaande 5 jaar gaan aftrekken, want je hebt dan geen stuffie gehad
Ik snap niet wat je zegt.

Ik heb wél stufi ontvangen de afgelopen 5 jaar, ik ben nog geen jaar gestopt.
Ik ben nog niet begonnen met afbetalen, het enige bedrag wat er staat is dus prestatiebeurs en het is dus ook nog niet omgezet naar een schuld.

Toen ik t knopje schuld indrukte, kreeg ik dat ik een rekeningnummer moest invullen waarop die schuld dan moest staan. Maar dat is nog helemaal niet, omdat het pas over een aantal jaar wordt omgezet.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2011, 10:22
Vanilia
Avatar van Vanilia
Vanilia is offline
Citaat:
Misschien een niet logische opmerking . Maar studeerde je januari - juli 2010 ook al? Zo ja, dan heb je toch gewoon het totale bedrag collegegeld wat je kan aftrekken of niet? Of bekijk ik het nu verkeerd?

Met vriendelijke groeten,

Brands
Ik snap je helemaal. Tussen januari en juli 2010 studeerde ik niet anders was ik vast ook niet zo in de war geweest. Dit de eerste keer dat ik mijn studiekosten aftrek bij de belasting op deze manier. Volgend jaar kan ik dus wel mijn collegegeld van januari tot en met juli en van augustus tot en met december aftrekken.
__________________
Fe este dia que hora
Met citaat reageren
Oud 01-04-2011, 18:08
Verwijderd
Citaat:
Ik snap niet wat je zegt.

Ik heb wél stufi ontvangen de afgelopen 5 jaar, ik ben nog geen jaar gestopt.
Ik ben nog niet begonnen met afbetalen, het enige bedrag wat er staat is dus prestatiebeurs en het is dus ook nog niet omgezet naar een schuld.

Toen ik t knopje schuld indrukte, kreeg ik dat ik een rekeningnummer moest invullen waarop die schuld dan moest staan. Maar dat is nog helemaal niet, omdat het pas over een aantal jaar wordt omgezet.
Oh! ik dacht je studie niet had afgemaakt daarom zei ik dat. Nee, het is geen schuld.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 11:20
Verwijderd
Citaat:
Wat nou als je studie betaald wordt door je ouders. Kan je dit dan alsnog voor jezelf aangeven?
NEE! Je moet zelf je cellegeld/ studiemateriaal betalen wil JIJ het kunnen aftrekken! Als je dit wilt doen moet je het volgende doen:

Je ouders schenken jou een bedrag van -laat ik zeggen- 2000 euro (ze zijn dan geen schenkbelasting / successierechten verschuldigd) Vervolgens betaal jij daarmee je collegegeld. Dan is het wel belastingaftrekbaar.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2011, 21:53
Verwijderd
Oke, bedankt
Met citaat reageren
Oud 07-04-2011, 12:28
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Ik heb vanaf 1 maart 2011 geen recht meer op studiefinanciering, heb alleen een lening. heb in jan+feb nog
basisbeurs + aanvullende beurs ontvangen. Ik kan dus dus in 2012 de rest van dit jaar mijn studiekosten aftrekken denk ik.

Collegegeld (2011) (Ik neem aan dat ik het collegegeld over de eerste 2 maanden niet kan aftrekken omdat ik toen nog stufi ontving)
2010-2011: 835.98
2011-2011: 571
Boeken: 100
Printkosten: 50

Mijn eerste vraag:
In 2008 heb ik een minilaptop gekocht, met als hoofddoel studie (ik gebruik hem daar ongeveer 50% van de tijd voor). Totaal 300 euro. Die mag ik afschrijven over 3 jaar, met een restwaarde van 10%. Omdat je de privetijd niet mag afschrijven zou ik dan 50 euro kunnen aftrekken?

2e:
Ik ontvang een stagevergoeding, dit is toch gewoon inkomsten? Geen vergoeding die ik moet opgeven om af te trekken?

3e:
Hoeveel moet ik van die 2 maanden stufi van het bedrag afhalen, alleen de basisbeurs?

Nou goed alles bij elkaar optellen, daar 500 vanaf halen en dat kan ik vervolgens aftrekken?

En nu lees ik ook nog zoiets als normbedragen.. Ik ben eventjes helemaal de weg kwijt
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 13-04-2011, 23:48
Verwijderd
Pfff als ik zo jou bericht lees, weet ik dat ik dus echt nog niks snap van de belastingen...
En dat terwijl ik economie gehad heb met het belastingstelsel, maar daar kwamen dat soort dingen allemaal niet in voor.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2011, 14:44
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Pfff als ik zo jou bericht lees, weet ik dat ik dus echt nog niks snap van de belastingen...
En dat terwijl ik economie gehad heb met het belastingstelsel, maar daar kwamen dat soort dingen allemaal niet in voor.
Nee, daar leer je de basics, dus de drie boxen en het schijvenstelsel van box 1. Daar leer je doorgaans geen specifieke dingen.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2011, 00:38
Verwijderd
Citaat:
Nee, daar leer je de basics, dus de drie boxen en het schijvenstelsel van box 1. Daar leer je doorgaans geen specifieke dingen.
Nee klopt, ik heb mijn jaaropgave daar ook even ingevuld. En ik wil toch wel eens even goed uitpluizen wat die specifieke dingen inhouden. En de vraag over die laptop voor school ben ik ook benieuwd naar. Ik ga er voor school ook 1 aanschaffen.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2011, 17:54
Allesandersom
Allesandersom is offline
Ik heb een vraagje over loonheffingskorting/loonheffing.

Ik werk op dit moment in twee baantjes en ga daarmee waarschijnlijk niet boven de € 6000 verdienen. Ik weet dat je de loonheffingskorting maar bij 1 baantje kunt aanzetten, dus heb dit ook gedaan, maar las ergens dat er alleen loonheffing wordt toegepast als je meer dan € 6000 euro verdient. Klopt dit?
Het maakt mij niet zoveel uit of ik teveel gehefte korting achteraf terugkrijg of dat het sowieso niet ingekort wordt, ik wil gewoon graag weten hoeveel ik van mijn te verwachten inkomen af moet halen.

Dank!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 21:13
Verwijderd
Citaat:
Ik heb een vraagje over loonheffingskorting/loonheffing.

Ik werk op dit moment in twee baantjes en ga daarmee waarschijnlijk niet boven de € 6000 verdienen. Ik weet dat je de loonheffingskorting maar bij 1 baantje kunt aanzetten, dus heb dit ook gedaan, maar las ergens dat er alleen loonheffing wordt toegepast als je meer dan € 6000 euro verdient. Klopt dit?
Het maakt mij niet zoveel uit of ik teveel gehefte korting achteraf terugkrijg of dat het sowieso niet ingekort wordt, ik wil gewoon graag weten hoeveel ik van mijn te verwachten inkomen af moet halen.

Dank!
Klopt. dat is veiliger.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 22:28
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb m'n voorlopige teruggaaf al én het geld staat al op m'n rekening supersnel
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 30-05-2011, 11:35
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Ik heb vanaf 1 maart 2011 geen recht meer op studiefinanciering, heb alleen een lening. heb in jan+feb nog
basisbeurs + aanvullende beurs ontvangen. Ik kan dus dus in 2012 de rest van dit jaar mijn studiekosten aftrekken denk ik.

Collegegeld (2011) (Ik neem aan dat ik het collegegeld over de eerste 2 maanden niet kan aftrekken omdat ik toen nog stufi ontving)
2010-2011: 835.98
2011-2011: 571
Boeken: 100
Printkosten: 50

Mijn eerste vraag:
In 2008 heb ik een minilaptop gekocht, met als hoofddoel studie (ik gebruik hem daar ongeveer 50% van de tijd voor). Totaal 300 euro. Die mag ik afschrijven over 3 jaar, met een restwaarde van 10%. Omdat je de privetijd niet mag afschrijven zou ik dan 50 euro kunnen aftrekken?

2e:
Ik ontvang een stagevergoeding, dit is toch gewoon inkomsten? Geen vergoeding die ik moet opgeven om af te trekken?

3e:
Hoeveel moet ik van die 2 maanden stufi van het bedrag afhalen, alleen de basisbeurs?

Nou goed alles bij elkaar optellen, daar 500 vanaf halen en dat kan ik vervolgens aftrekken?

En nu lees ik ook nog zoiets als normbedragen.. Ik ben eventjes helemaal de weg kwijt
Iemand hier toevallig nog een antwoord op?
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 30-05-2011, 18:31
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Voor zover ik weet werkt het verhaal van stufi idd met normbedragen voor inwonend/uitwonend enzo die je af moet trekken, niet de daadwerkelijke bedragen van je stufi die je ontvangt/ontvangen hebt. Zo was het iig een aantal jaar geleden toen ik nog studeerde.

Stagevergoeding geldt iig gewoon als inkomen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 30-05-2011, 20:21
honestsmile
honestsmile is offline
Hmm ik ben ook wel heel benieuwd naar de antwoorden op de vragen van Ateliere Madame. Ik weet dit zelf ook niet.

Maar is er niet ergens een informatiebron waar je alles kunt lezen van hoe het werkt?. Ik bedoel dus eigenlijk ook wat breder als alleen het aangifte programma...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De effecten van belasting en migratie-politiek
Verwijderd
115 21-05-2009 11:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Legalise it
arPos
143 11-11-2008 17:40
Psychologie Placebo-depressies
Mr_Akkerhuis
31 07-04-2004 12:27
Liefde & Relatie stelling: echtscheiding moet duurder
de abt van sion
115 15-09-2003 22:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Dé reacties op het Regeerakkoord... en wat vinden wij er van?
Anne
114 02-06-2003 08:06
Flora & Fauna jacht verbieden?
Kupu
41 28-01-2002 12:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:30.