Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2010, 04:38
dianaotten
Avatar van dianaotten
dianaotten is offline
Hoii!

Ik schrijf zo vroeg,omdat ik niet meer (durf) te slapen..Het zit zo:
Eerder toen ik klein was,was ik al doodsbang voor onweer. M'n oma en m'n vader zijn daarvoor ookwel bang aangelegd. Altijd als het onweert: computers uit,ketel eruit,niet voor de ramen staan.'' Daar ben ik mee opgegroeid zeg maar....
Ik weet nog heel goed.. We hadden visite,en toen begon zomaar uit het niets te onweren.. ik was net bezig met een koekje eten.. Ik werd zooo misselijk,ik lustte gewoon niets meer..Gewoon door de spanning!
En toen een keer hadden we avond4daagse,en toen begon het SUPER hard te onweren,dus werd het afgelast..en toen was ik ook heel misselijk..
Toen later tegen een jaar of 13-14 dacht ik,vond ik het niet meer zo eng.. Werd niet meer zo misselijk.
Nu begon het vanmorgen tegen half 4,heel erg hard te onweren hier.. Ik riep heel hard mama,die deed m'n raam dicht.. En naja,het weerlichtte wel,het donderde ook wel. Maar ik was maar aan het lezen,omdat ik er dan niet zo oplette.. En opeens..
Ik zag z'n weerlicht slang naar beneden gaan..en het ging SUPER snel(!!!!!) een geknetter,vlak boven ons.. de stroom viel uit.. ik was zóóóó bang..ik begon me toch te gillen..mama die ging direct naar mij toe..ik helemaal huilen,stond te trillen en shaken op m'n benen..ik dacht dat we dood gingen.. Het klinkt allemaal heeeel overdreven..maar zo voelde het. Ik was ook écht kotsmisselijk.. vreselijk..
Heb er gewoon een soort ''trauma'' van overgehouden.
En toen ik weer wou slapen..dat kon ik gewoon niet.. ik zag steeds die filts..en ''hoorde'' weer die knal..alles speelde zich weer en weer opnieuw af..

O ja,ik ben trouwens 15.. Maar hoe kan ik dat minderen? of helemaal weg halen? die angst?

Laatst gewijzigd op 12-07-2010 om 05:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-07-2010, 09:15
nature_lover
Avatar van nature_lover
nature_lover is offline
hoi Diana,
ik kan het me heel erg goed voorstellen!! ik ben op diezelfde manier "opgevoed"... helaas.. gelukkig kan ik er nu anders naar kijken en zelfs van genieten. probeer als het gaat onweren eens op de rand van je bed te gaan zitten, het raam open en dan naar de flitsen te kijken en te tellen wanneer te knallen komen. natuurlijk niet als het onweer al heeeeeel dichtbij is, maar als je ziet en weet dat er onweer komt. zo kun je zien en berekenen hoever het onweer weg is. dus bv: Flits!!! 1,2,3,4,5,6,7,8,9 KNAL!!! nou dan 9sec maal 3,6 is dus het onweer is 3240meter van je vandaan. zo kun je ook zien hoe mooi onweer eigenlijk is. Succes en sterkte, je kan het!!
Met citaat reageren
Oud 12-07-2010, 12:54
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Mijn moeder ging altijd met me voor het raam staan om ernaar te kijken. Dan deden we alle lichten uit en stonden we wel eens een uur voor het raam, heerlijk.
Ik was er vroeger ook ontzettend bang voor, tot mijn moeder me liet zien hoe mooi het eigenlijk is.

En in dat huis (woon nu ergens anders) hadden wij een hele oude stoppenkast en viel gegarandeerd de stroom uit als het onweerde, en altijd alleen bij ons dus altijd als het ging onweren, gingen er kaarsjes aan voor het geval dat, en dat was altijd best gezellig. Het had toch geen zin om de stroom weer aan te zetten zolang het onweer er nog was, dus dan zaten we beneden met wat kaarsjes en een kopje thee, naar buiten te kijken.
Ik heb nu nog steeds de neiging kaarsjes aan te steken als het onweert

Maar dat moet je doen, je moet het gezellig maken als het onweert, zodat het een prettige ervaring wordt. Als je nou met je moeder afspreekt dat jullie samen beneden/in de huiskamer gaan zitten met een bak waxinelichtjes en een grote pot thee en dan samen naar de bliksem kijken en tellen hoe ver het nog is? Dan krijg je een prettige associatie en zou je ook een keer in je eentje voor het raam kunnen gaan staan.

Succes
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2010, 17:21
Verwijderd
Hier maken we 't ook altijd gezellig als het erg onweert; we halen wel altijd alle stekkers uit de stopcontacten, maar dan doen we vervolgens kaarsjes aan en gaan we een spel doen bij kaarslicht. 's Nachts kruip ik altijd lekker onder m'n deken en tel ik hoe dichtbij/verweg het is (rustig tellen, dan aantal tellen delen door 3 = aantal kilometers dat het weg is, dat geeft mij echt wel wat rust). Oh, en rustig kijken naar de schichten is ook wel mooi, gewoon eens rustig het onweer bekijken dus. Dan maak je er inderdaad iets gezelligs van, dat is wel heel fijn om te doen Vraag inderdaad bijvoorbeeld of je moeder samen thee met je wil drinken, zodat je dan ook even kan kalmeren en het gezellig is ipv eng.

Wij hebben 1x een inslag gehad, en toen was er vanalles kapot (was 's nachts ineens begonnen met onweren, dus geen stekkers uitgetrokken). Tv, pc, telefoon, versterker... echt zo zonde. Daarom trekken we nu dus altijd alle stekkers uit. Maar verder was er bij die inslag niets aan de hand, 't gaf een enorme klap, de rookmelders bleven uren joelen, maar niets aan de hand verder. Ik dacht altijd dat dan meteen alles in brand zou staan, maar dat is echt niet zo. Nu wonen we ergens anders en hier zijn veel hogere gebouwen in de buurt, dus de kans dat het hier inslaat is veel kleiner.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2010, 21:24
Verwijderd
Citaat:
Hoii!

Ik schrijf zo vroeg,omdat ik niet meer (durf) te slapen..Het zit zo:
Eerder toen ik klein was,was ik al doodsbang voor onweer. M'n oma en m'n vader zijn daarvoor ookwel bang aangelegd. Altijd als het onweert: computers uit,ketel eruit,niet voor de ramen staan.'' Daar ben ik mee opgegroeid zeg maar....
Precies wat je zelf zegt. Dit is het probleem. Je (groot)ouders hebben je vroeger hysterisch gemaakt wat betreft onweer. Dat krijg je er nu onmogelijk meer uot; je komt daar niet meer van af. Dus leer er mee te leven.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2010, 08:49
Verwijderd
Citaat:
Precies wat je zelf zegt. Dit is het probleem. Je (groot)ouders hebben je vroeger hysterisch gemaakt wat betreft onweer. Dat krijg je er nu onmogelijk meer uot; je komt daar niet meer van af. Dus leer er mee te leven.
Wat een onzin, mijn moeder was ook vrij paniekerig als 't onweerde, ik als kind ook, maar uiteindelijk kan ik er nu prima tegen doordat ik er anders mee om ben gegaan dan ik geleerd heb. Ja, ik trek stekkers uit (slim juist, als je zeker wil zijn dat je apparaten heel blijven), maar vervolgens ga ik lekker lezen bij kaarslicht of kijken naar 't onweer.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2010, 13:48
dianaotten
Avatar van dianaotten
dianaotten is offline
Papa die wordt ALTIJD wakker met onweer..of we kijken op buienradar. en dan doet papa de ketel en alle stekkers er alvast uit.. Maar het is zó moeilijk om ''gewoon'' te lezen of wat leuks te doen met onweer..
Met citaat reageren
Oud 14-07-2010, 15:00
Verwijderd
Citaat:
Papa die wordt ALTIJD wakker met onweer..of we kijken op buienradar. en dan doet papa de ketel en alle stekkers er alvast uit.. Maar het is zó moeilijk om ''gewoon'' te lezen of wat leuks te doen met onweer..
Het is in het begin inderdaad ook niet 'gewoon', maar een kwestie van jezelf proberen te dwingen iets anders te doen en aan iets anders te denken. In het begin kan het helpen om het dus echt overdreven aan te pakken; thee zetten, kaarsjes aan en spel doen met iemand anders die ook wakker is, bijvoorbeeld. Dat kun je dan langzaam afbouwen, bv. wel thee drinken, met kaarsjes, maar alleen. Of alleen kaarsjes en een boekje lezen.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2010, 21:35
Pyro Power
Pyro Power is offline
Citaat:
en het ging SUPER snel(!!!!!) een geknetter,vlak boven ons.. de stroom viel uit..
Vet


Zelf vind ik noodweer en onweer eigelijk heel erg mooi weer, ik geniet er altijd zo van om de krachten der natuur te zien razen, bomen te zien knappen. Ik stond afgelopen maandag in onze achtertuin met gespreide armen de wind langs m'n armen te voelen. Bladeren die langs je gezicht schieten, de broekspijpen die aan je benen gedrukt worden, de regen die je huid bombadeert. De flitsen in de verte en boven je. De dreun die je tot diep in je borstkas voelt. En dan de stilte na de storm, alles is nat geregend, en zelf heb heb ik dan intern extreme rust, alsof ik uit een trance kom. Alles komt op z'n plaats, en alles is helder. <3
Met citaat reageren
Oud 16-07-2010, 14:43
dianaotten
Avatar van dianaotten
dianaotten is offline
Nou..ik dus niet...
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 13:52
Pyro Power
Pyro Power is offline
Citaat:
Nou..ik dus niet...
Waarom niet?
Kom daar achter, leer er mee om te gaan, en je bent niet bang meer.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 18:59
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
bang zijn voor onweer, is net zoals bang zijn om van grote hoogtes af te vallen m.i. een heel normale natuurlijke en nuttige angst.

Wellicht kan je jezelf kalmeren door een aantal standaard veiligheidsmaatregelen te nemen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 20:59
me-nu
me-nu is offline
De enige reden die ik kan bedenken om bang te zijn is dat je kan denken dat het gevaarlijk is. Zo'n harde knal met een felle lichtflits moet toch wel gevaarlijk zijn?

Nou als jij gewoon in huis zit valt dat dus reuze mee. Dan is het zelfs totaal niet gevaarlijk. Ik heb even gegoogled en als het goed is zijn er vanaf 1997 tot nu maar 3 doden gevallen door onweer en die zaten alle 3 buiten toen het gebeurde. Als jij dus in je huis zit is er absoluut niets gevaarlijks aan. En zelfs als je buiten bent kan je dus zowat niets gebeuren. Er is dus niets om bang voor te zijn, probeer dat maar tegen jezelf te zeggen als het weer onweert.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 22:42
deadlytown
Avatar van deadlytown
deadlytown is offline
Hier en daar zijn er ook bliksem afleiders, zo op die manier heb je minder kans dat het bij jou in gaat slaan.

en als het onweert dan hoef je het niet alles er uit gaan pluggen. meestal zijn het alleen de dingen die het dichts bij het dak bevinden,

dus de pc,lampen die in de woon kamer staan die hoeven niet er uit worden geplugt.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2010, 14:57
Verwijderd
Citaat:
Hier en daar zijn er ook bliksem afleiders, zo op die manier heb je minder kans dat het bij jou in gaat slaan.

en als het onweert dan hoef je het niet alles er uit gaan pluggen. meestal zijn het alleen de dingen die het dichts bij het dak bevinden,

dus de pc,lampen die in de woon kamer staan die hoeven niet er uit worden geplugt.
Als het flink onweert, echt alle stekkers uittrekken, ik deed dat eerst ook niet, en toen waren pc, tv, versterker, telefoon en twee adapters kapot. Pc kon gemaakt worden (was alleen de voeding), de rest was te duur om te maken. Even stekkers uittrekken is het echt wel waard
De locatie van die spullen in je huis (dicht bij het dak/in de kelder) heeft er niets mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2010, 16:55
deadlytown
Avatar van deadlytown
deadlytown is offline
raar dan , toen het bij mij erg onweerde toen deed t pc ook gewoon.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2010, 19:08
Verwijderd
Citaat:
raar dan , toen het bij mij erg onweerde toen deed t pc ook gewoon.
Ja zo lang de bliksem niet inslaat gaat alles ook goed. Maar als de bliksem wel inslaat, doet hij dat in het stoomnetwerk en dat is vaak 1 netwerk voor het hele huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Klaplong
EggeD
7 12-11-2006 09:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:37.