Oud 16-04-2012, 18:28
banaan_is_lekke
Avatar van banaan_is_lekke
banaan_is_lekke is offline
Ik heb al 3 visjes sinds zaterdag.. Maar gisteren werd t water opeens een beetje geel/wit achtig en het begon te stinken.. Zou het door 't voer komen? Of licht het aan wat anders?
Ik kan er geen nieuw water indoen want het mag geen kraanwater zijn.. Ik moet 1/2 keer om de 4 weken 1derde van het water weghalen en vullen met kraanwater.. Maar 2derde moet dus gevuld blijven met 't aquariumwater.. Ik kan het dus niet helemaal schoonmaken...
Wat kan ik nu dus doen zodat 't water helder blijft en niet meer stinkt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2012, 21:16
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Dat is poep.

Heb je een klein aquarium?
Zit er een pomp en filter in?
Zitten er planten in?
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 17-04-2012, 14:46
Neko*
Avatar van Neko*
Neko* is offline
Wat arPos zegt. En daarnaast ook nog; wat voor vissen heb je in je aquarium, hoeveel voer je? Hoeveel lichturen heeft het? Is je filter (als je die hebt) ook schoon? En om de 4 weken 1derde van het water weghalen is imo sowieso te weinig, zelfs als je heel weinig vissen in je aquarium hebt.
__________________
Ik weet niet beter.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2012, 16:41
xMuppet
Avatar van xMuppet
xMuppet is offline
Kraanwater mag wel !

Je moet het om de week verversen, kraanwater is schadelijk in grote hoeveelheden. 10 a 20 % van je water niet

Anders waren mijn vissen alang dood. En hoe groot/lang is je aquarium?
Met citaat reageren
Oud 17-04-2012, 17:01
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Als je steeds 1/3 van je water vervangt door kraanwater, is op gegeven moment zo goed als al het water toch vervangen door kraanwater? Je haalt namelijk niet steeds het oude kraanwater weg, maar een mengeling van het oude kraanwater en het aquariumwater, neem ik aan. Maar misschien dat het erom gaat dat je niet teveel water door kraanwater vervangt in één keer oid. In ieder geval lijkt vies water me ook niet fijn, dus zou ik zeggen dat je best iets vaker een deel van het water kunt vervangen door kraanwater.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 17-04-2012, 18:30
banaan_is_lekke
Avatar van banaan_is_lekke
banaan_is_lekke is offline
Er zit wel een pomp, en planten in, maar vgm geen filter, dat weet ik niet zeker..
Ik heb echt geen idee hoe groot 't aquarium is.. Het is wel een kleine, niet erg klein, maar ook niet erg groot..
En ik mag dus NIET kraanwater gebruiken. Ik heb tropische vissen, en die kunnen daar niet tegen. Ik weet zelf ook wel dat als ik elke keer een3e weghaal dat het dan uiteindelijk kraanwater is, maar de vissen moeten er langzaam aan wennen.

Maar ´t aquariumwater kan toch niet na 1 dag al stinken door ´t poep van die vissen? ;O

De man die de vissen verkocht heeft alles verteld over de vissen en hoe ik ervoor moet zorgen, en hij zij duidelijk dat ik het water maar 1/2 keer per 4 weken moet verschonen.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2012, 12:28
Neko*
Avatar van Neko*
Neko* is offline
Ik heb hier twee aquaria draaien, de ene met tropische vissen en de ander met garnalen/kreeften. Als je niet regelmatig ververst krijg je een overvloed aan afvalstoffen en dan gaan je vissen dood. En verversen moet wel met kraanwater, sterker nog als jij een aquarium opstart en laat indraaien doe je dat ook met kraanwater. Waar zou je anders het water vandaan moeten halen? De sloot?

Mijn vraag blijft, hoe groot is je aquarium en hoeveel (en welke soort) vissen zitten er in? Desnoods meet je het op, of plaats je een foto. (of heb je toevallig deze?)

Zonder filter wordt de troep niet uit je aquarium gefilterd, dus ik zou zeker even nakijken (of navragen) of je die wel hebt. Daarnaast vraag ik me af of je het aquarium in zijn geheel gekocht hebt, met vissen? En zo niet hoe je dan het aquarium gevuld hebt? Hoe warm heb je je aquarium?

En tot slot, ga nooit maar dan ook nooit alleen af op de mening van 1 persoon. Lees je in voordat je ergens aan begint, vraag advies aan meerdere mensen. De ene ervaring is de andere niet.
__________________
Ik weet niet beter.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2012, 10:48
Verwijderd
Citaat:
Als je steeds 1/3 van je water vervangt door kraanwater, is op gegeven moment zo goed als al het water toch vervangen door kraanwater? Je haalt namelijk niet steeds het oude kraanwater weg, maar een mengeling van het oude kraanwater en het aquariumwater, neem ik aan. Maar misschien dat het erom gaat dat je niet teveel water door kraanwater vervangt in één keer oid. In ieder geval lijkt vies water me ook niet fijn, dus zou ik zeggen dat je best iets vaker een deel van het water kunt vervangen door kraanwater.
1/3e is wat veel. 10% is een betere richtlijn. En denk eraan dat het ongeveer dezelfde temperatuur heeft.

Verder zijn slakjes erbij misschien handig, en als de bak wat groter is een pomp.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2012, 18:50
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Je kan het water gewoon verversen met kraanwater hoor. Daar kunnen tropische vissen gewoon tegen. Zeker als je water nu slecht is, kan je beter 1/3e verversen met kraanwater dan het zo laten staan.
Ikzelf ververs ongeveer 20% per anderhalve week. Een filter is ook noodzakelijk, en hoeft ook niet duur te zijn. Voor een klein aquarium heb je dat voor 10 euro wel.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2012, 20:29
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Vaak zit er een filter in de pomp ingebouwd maar het kan ook dat je een aangehangen filter hebt, als je geen filter hebt dan moet je er 1 kopen, heb je er wel 1 dan moet je die minimaal wekelijks schoonmaken en jawel gewoon met kraanwater.

Het is onzin dat vissen niet tegen kraanwater kunnen je laat alleen altijd een beetje "oud" water erin ivm. temperatuur en zuurstofgehalte maar zelfs al zou je 100% vervangen (terwijl je je vissen in een ander aquarium doet) dan nog betwijfel ik heel erg dat ze er dood aan gaan, vooral omdat Nederlands kraanwater het beste water in de hele wereld is.

de tip die Lusi geeft is ook een goeie, wat slakjes of andere beestjes die van de fecaliën van de vissen leven doet wonderen.

Ook kan het zijn (maar dat weet ik niet zonder foto/beschrijving) dat je te veel planten hebt en dat daardoor het water ook vervuilt.

maar ik zou er als ik jou was vooraleerst achter gaan komen of je een filter hebt en zo ja, of dat filter afdoende is voor jouw aquariumgrootte en het aantal/soort vissen dat je hebt.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 17-06-2012, 21:02
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Reclame en offtopic posts verwijderd. Ontopic, graag!
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:33.