Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2012, 16:27
x.lisanne
x.lisanne is offline
Hoi allemaal,

Ik ben aan het oefenen voor m'n eindexamen en ik loop tegen iets aan. Ik ben nu bezig met de marginale kosten en opbrengsten berekenen, maar in het boek staat dat het via een tabel moet. En aangezien ik niet zo heel erg handig ben met tabellen en dat veel meer tijd kost, vroeg ik me af of iemand mij in een paar stappen kan uitleggen hoe ik dit via de afgeleide/differentiëren kan doen van TO en TK.

Wat ik nu weet (en denk dat het klopt) MO = TO' en MK = TK'

Wat ik me afvraag: hoe kan je de maximale winst berekenen? (MO = MK).
Moet dat via TW' = TO' - TK' en vervolgens MO - MK = 0, MO = MK of kan dat ook op een andere manier als je één van die drie niet weet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-04-2012, 23:20
the economist
the economist is offline
Het beste wat je kunt doen is dit allemaal vergeten, want het maakt geen deel uit van de examenstof
economie ! (wel m&o)
Tenminste, als je vwo doet. Voor havo zou ik het om 100 % zeker te zijn even na moeten kijken.

MO = TO' en MK = TK'
dat klopt

TW' = TO' - TK'.
Daar mag je al stoppen, het hoeft niet meer naar MO en MK omgerekend te worden.
Als de TW-functie een is die eerst stijgt, en na een bepaald punt daalt, ligt de maximale winst daar waar TW' = 0
Voor die winst heb je dan zowel een functie van de kosten nodig, als een beeld van de opbrengsten.
Als de kosten van 30 naar 15 afnemen, en daarna weer stijgen tot 40, is dit allemaal leuk, maar zegt t nog niks over de max winst. Kun je verkopen voor 100, dan is produceren en verkopen nog steeds lucratief, ook als de kosten weer stijgen.
als de verkoopprijs ligt bij 40, moet je stoppen zodra de kosten die 40 overschrijden.
Je hebt dus altijd beide functies nodig voor de afweging.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2012, 09:40
x.lisanne
x.lisanne is offline
Ik zit op havo en dit staat inderdaad niet in het examenprogramma, maar zoals ik al zei ben ik super slecht met tabellen (maak daar snel fouten in) en ik heb wisB. Differentiëren gaat bij mij dus ook veel sneller en maak daar veel minder fouten in.

Maar thanks voor de uitleg Heb ik wel wat aan!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2013 [HAVO] Gauw vraagje over economie
degenenaastje
5 25-05-2013 14:46
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie paar vragen over economie
Bella-x
6 15-01-2012 21:07
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Wie kan mij helpen?
EconomistGirl
11 12-04-2009 18:34
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie [Economie] MO, MK en prijselasticiteit
Irrationeel_
3 08-02-2008 15:58
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Marginaal tarief.
Pispaal
4 22-12-2004 19:05
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie je bent gek als je hiernaar kijkt maar ik snap er nix van!!
Trisia
7 29-10-2001 14:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:16.