Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-03-2003, 21:05
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Je hebt allerlei standaard maatschappij-dingen hoe je moet zijn.
Sex bijvoorbeeld moet je niet over praten en zeer discreet over zijn, verder altijd rustig overkomen.
Niet speels zijn
Nooit lusten naar (speel)geweld...


enz.

Als je deze ingeconditioneerde dingen weg zou weten te krijgen dan zijn ze dus vrij. Om je dan onder andere mensen normaal te gedragen moet je dus constant zelfcontrole uitoefenen, als er geen andere mensen in de buurt zouden zijn zou je je zelfs ronduit gek kunnen gaan gedragen.
Bovendien is constante zelfinhouding vermoeiend.

Heeft het wel zin en is het wel verstandig dit af te voeren? - uitgaande van feit dat je sterk genoeg bent deze neigingen in relevante situaties te onderdrukken.
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2003, 21:14
elledc
elledc is offline
Hm ja ik denk dat er dan één en al gekte zou ontstaan in deze wereld. Dieren bijvoorbeeld houden zich niet in, doen spontaan in het openbaar hun behoeftes en geslachtgemeenschap. Zouden wij daarmee beginnen dan zou het nogal chaotisch worden.
Het is wel waar dat de mens in dat opzicht zeer 'bekrompen' is en ik walg er soms van als mensen niet zichzelf durven te zijn of niet uitkomen voor hun gevoelens en zelfs bang zijn over sex etc te praten. Maar het zit in ons, de mens is één en al bekrompen
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 10:42
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Klinkt wel leuk maar.....

- geen controle = chaos

- Bij een kudde is er altijd het verlangen naar een leider.
Die leider wil dat alles gaat zoals hij dat wil
Zo krijg je regels, controle, etc
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 15:55
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ja inderdaad,
als iedereen maar doet wat hij zelf wilt dan gaat het niet goed hier!!
en trouwens, al zou het goedgekeurd worden... dan nog gebeurd het niet. want dan is er wel iemand die denkt; HA, IK MAG DOEN WAT IK WIL; 'IK WIL GRAAG DAT IEDEREEN HET MET MIJ EENS IS' dus, dan gaat hij daar voor zorgen... ja, dan beperk je anderen in hun vrijheid... dit is een erg groot voorbeeld, kan ook kleinere dingen bedenken hoor
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 16:00
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef op 29-03-2003 @ 22:05:
Je hebt allerlei standaard maatschappij-dingen hoe je moet zijn.
Sex bijvoorbeeld moet je niet over praten en zeer discreet over zijn, verder altijd rustig overkomen.
Niet speels zijn
Nooit lusten naar (speel)geweld...


enz.

Als je deze ingeconditioneerde dingen weg zou weten te krijgen dan zijn ze dus vrij. Om je dan onder andere mensen normaal te gedragen moet je dus constant zelfcontrole uitoefenen, als er geen andere mensen in de buurt zouden zijn zou je je zelfs ronduit gek kunnen gaan gedragen.
Bovendien is constante zelfinhouding vermoeiend.

Heeft het wel zin en is het wel verstandig dit af te voeren? - uitgaande van feit dat je sterk genoeg bent deze neigingen in relevante situaties te onderdrukken.
Als je wijs genoeg bent je los te maken van geconditioneerde maatschappelijke aangelegenheden, hoe onwijs moet je dan wel niet zijn om rond andere mensen die jou blijkbaar niet accepteren als je jezelf bent, zonder taboes, zonder geconditioneerde zaken, nog steeds de schijn op te houden net als zij te zijn? Ik vind het niet zozeer een teken van geestelijke sterkte als wel van geestelijke zwakte als je die dingen af en toe onderdrukt.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 19:11
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
Evito schreef op 30-03-2003 @ 17:00:
Als je wijs genoeg bent je los te maken van geconditioneerde maatschappelijke aangelegenheden, hoe onwijs moet je dan wel niet zijn om rond andere mensen die jou blijkbaar niet accepteren als je jezelf bent, zonder taboes, zonder geconditioneerde zaken, nog steeds de schijn op te houden net als zij te zijn?
Ik vind het niet zozeer een teken van geestelijke sterkte als wel van geestelijke zwakte als je die dingen af en toe onderdrukt.
Dat is ook zoiets, iedereen zegt altijd wees jezelf en ondertussen rekenen ze af met mensen die 'fout' zijn (zichzelf zijn) - ik ken je niet dus ik kan nog geen voorbeeld geven dat jij het doet maar iedereen doet het.

Je losmaken van ingeconditioneerde dingen lijkt in eerste instantie wijsheid en het is goed voor je vrije denken. Maar dan heb je opeens dat bepaalde neigingen binnenkomen die je moet onderdrukken om een redelijk leven te leiden.
Een voorbeeld: je hebt ingecontioneerde genitaal-bedekking weggedaan, en je hebt neigingen ontwikkeld om af en toe eens wat uit te doen en ermee 'te pronken'... - duurt niet lang voor je in cel zit.

Geestelijke sterkte is nodig om onderdrukken of deconditioneren, het al dan niet onderdrukken/deconditioneren is wijsheid. Zwakte zou zijn besluiten iets te deconditioneren en er niet in slagen.
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 19:20
fil
fil is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 30-03-2003 @ 11:42:
Klinkt wel leuk maar.....

- geen controle = chaos

- Bij een kudde is er altijd het verlangen naar een leider.
Die leider wil dat alles gaat zoals hij dat wil
Zo krijg je regels, controle, etc
- Chaos is niet iets negatiefs voor mensen die niet controle-geil zijn. En bovendien is chaos ook een vorm van orde.

- Bij dat soort machtige leiders ontstaat er altijd verzet, stilzwijgend of niet.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 20:18
CodeName Egg
Avatar van CodeName Egg
CodeName Egg is offline
Tot op bepaalde hoogte is het mogelijk om jezelf te "bevrijden" van dit soort regeltjes denk ik.. Over sex praten, wat je als voorbeeld geeft, kun je gewoon doen. Mensen die zoiets niet gepast vinden hebben de keuze tussen weggaan van het gesprek of zichzelf aanpassen. Natuurlijk zijn er dingen die nu eenmaal aan grenzen gebonden zijn, mensen hebben nou eenmaal niet de neiging om in het openbaar hun behoefte te doen (over het algmeen dan, want wildplassers kunnen daar af en toe nog wel anders over denken). En ach, het totaal ontbreken van regels zal er uiteindelijk toch toe leiden dat mensen in kleinere gemeenschappen bijeenkomen en daar volgens gemeenschappelijke regels gaan leven. Niet volgens opgelegde regels, maar regels die ze zelf bedacht hebben. Wat is daar mis mee? Als er aanvankelijk chaos is, zal daaruit toch weer een bepaalde vorm van orde ontstaan, zij het een vrijere vorm, een minder opgelegde in ieder geval.


ik blijf een idealiste
__________________
"ég gaf ykkur von sem varð að vonbrigðum.. þetta er ágætis byrjun"
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 20:23
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef op 30-03-2003 @ 20:11:
Dat is ook zoiets, iedereen zegt altijd wees jezelf en ondertussen rekenen ze af met mensen die 'fout' zijn (zichzelf zijn) - ik ken je niet dus ik kan nog geen voorbeeld geven dat jij het doet maar iedereen doet het.

Je losmaken van ingeconditioneerde dingen lijkt in eerste instantie wijsheid en het is goed voor je vrije denken. Maar dan heb je opeens dat bepaalde neigingen binnenkomen die je moet onderdrukken om een redelijk leven te leiden.
Een voorbeeld: je hebt ingecontioneerde genitaal-bedekking weggedaan, en je hebt neigingen ontwikkeld om af en toe eens wat uit te doen en ermee 'te pronken'... - duurt niet lang voor je in cel zit.

Geestelijke sterkte is nodig om onderdrukken of deconditioneren, het al dan niet onderdrukken/deconditioneren is wijsheid. Zwakte zou zijn besluiten iets te deconditioneren en er niet in slagen.
De wijsheid die voor mij gepaard gaat met het zich losmaken van de maatschappelijke norman en waarden heeft denk ik ook in pacht dat ik mij gedwongen voel me los te maken van mijn lichaam en me de behoeftes van de geest te laten overheersen. Dat zou dus niet betekenen dat ik buiten op straat de drang krijg om mijn pik te voorschijn te halen, immers, ik onderdruk mijn lichaam, ten behoeve van mijn geest. Nu kan ik natuurlijk niet zeggen dat ik daarmee aan alle normen en waarden voldoe. Maar ik probeer het niet. Ik zeg wat ik denk, en ik doe wat ik zeg. Oeps. Een Fortuynisme. Eigenlijk ben ik heel links. Naja. Ik zeg wat ik voel, en als dat niet gepast is, zeg ik het toch. Daardoor voel ik me altijd goed. En drang naar extravagante dingen heb ik niet meer. Ik heb drang naar rust en liefde.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 18:58
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef op 29-03-2003 @ 22:05:
Je hebt allerlei standaard maatschappij-dingen hoe je moet zijn.
Sex bijvoorbeeld moet je niet over praten en zeer discreet over zijn, verder altijd rustig overkomen.
Sex word wat mij betreft teveel en op een ongezonde manier bediscusiert in deze samenleving. Dat mag hier juist te veel wat mij betreft.
rustig overkomen als je daar agressie mee bedoelt dan lijkt het me logisch, blootstaan aan andermans agressie is niet leuk.
Citaat:

Niet speels zijn
dus wel he.
Citaat:

Nooit lusten naar (speel)geweld...
Idd, geweld vind ik altijd een slechte zaak. Maar liever speel dan echt geweld.
Citaat:

Als je deze ingeconditioneerde dingen weg zou weten te krijgen dan zijn ze dus vrij. Om je dan onder andere mensen normaal te gedragen moet je dus constant zelfcontrole uitoefenen,
Je vergeet iets, je kiest er vaak zelf voor om met die mensen samen te werken. ALs je per se die vreemde niegingen hebt, dan zijn er in deze vrije samenlevingen genoeg plekken en andere waar je die kan uiten.
Citaat:

als er geen andere mensen in de buurt zouden zijn zou je je zelfs ronduit gek kunnen gaan gedragen.
boeien. Wat is gek tenslotte???
Citaat:

Bovendien is constante zelfinhouding vermoeiend.
Moet je vooral agressief zijn. Ik onderdruk niks, ik zorg gewoon dat ik die neigingen niet heb door op zoek te gaan naar de bron van die behoefte, en die op een andere (gezondere?/geaccepteerde) manier te vervullen.
Citaat:

Heeft het wel zin en is het wel verstandig dit af te voeren? - uitgaande van feit dat je sterk genoeg bent deze neigingen in relevante situaties te onderdrukken.
zie boven, waarom onderdrukken als je jezelf ook gewoon kunt veranderen?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 19:06
Wasteland
Avatar van Wasteland
Wasteland is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef op 29-03-2003 @ 22:05:
Je hebt allerlei standaard maatschappij-dingen hoe je moet zijn.
Sex bijvoorbeeld moet je niet over praten en zeer discreet over zijn, verder altijd rustig overkomen.
Niet speels zijn
Nooit lusten naar (speel)geweld...


enz.

Als je deze ingeconditioneerde dingen weg zou weten te krijgen dan zijn ze dus vrij. Om je dan onder andere mensen normaal te gedragen moet je dus constant zelfcontrole uitoefenen, als er geen andere mensen in de buurt zouden zijn zou je je zelfs ronduit gek kunnen gaan gedragen.
Bovendien is constante zelfinhouding vermoeiend.

Heeft het wel zin en is het wel verstandig dit af te voeren? - uitgaande van feit dat je sterk genoeg bent deze neigingen in relevante situaties te onderdrukken.
Niet over sex mogen praten, ik noem het meer een manier van jezelf inhouden. Niet jezelf zijn. Neei ik vind dat je moet kunnen zeggen wat je wilt en wanneer je dat wilt. Natuurlijk zijn er situaties waarin dat niet gaat. Dat snapt iedereen wel. Dus soms is het inderdaad wel verstandig dat je jezelf daar op inhoudt. Maar dat dit van de maatschappij moet?? Neei dat denk ik niet. Dat zou betekenen dat iedereen zich op een bepaalde manier moet gedragen ten opzichte van iemand anders. Lijkt me niet echt kloppend.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 21:24
idmind
Avatar van idmind
idmind is offline
Heeej,

Misschien kan je eens gaan zoeken op het internet naar: Neuro Linguïstisch Programmeren.

Omdat wij allemaal als kind geprogrammeerd worden en deze programma's heel moeilijk los te laten zijn is het misschien wel eens interessant om te kijken welke programma's jij zoal in je hebt. Dat ze zouden kunnen afwijken van die van andere mensen lijkt me heel normaal....
__________________
"We don't see the things as they are, we see them as we are"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:15.