Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2014, 23:28
Prospect
Avatar van Prospect
Prospect is offline
Mutant: discussie afgesplitst van het beoordeeltopic.

Mijne staat niet op youtube, moet je dus even via Soundcloud luisteren:

https://soundcloud.com/svetec/svetec-we-wont-stay-dead

Laatst gewijzigd op 19-01-2014 om 22:47.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2014, 10:39
Barbaard
Avatar van Barbaard
Barbaard is offline
Ik ben een behoorlijke muziek liefhebber.
En durf ook wel te zeggen dat ik er best veel vanaf weet. En zo durf ik dit ook wel geen muziek te noemen.
Maar het resultaat van een of ander gedownload programma op de computer waar je tonen meer kan mixen.
Met een paar klikken heb je een achtergrond beat wat knoppen verschuiven zodat er wat echo achter zit.
Nog wat bij geluidjes erbij, en oke misschien heeft hij wel daarwerkelijk zelf of een of andere josti henk een synthesizer aangesloten. En daar tuuttuuttuut tuuttuuttuut tuuttuuttuut op liggen jengelen.
Maar ''live'' zie ik ze dat nog niet doen. Dan is het cdtje erin kop telefoon schuin opzetten beetje knopjes draaien handje in de lucht en springen maar.
In mijn ogen geen muziek maken, maar entertainment.

Laatst gewijzigd op 19-01-2014 om 22:47.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2014, 09:16
Prospect
Avatar van Prospect
Prospect is offline
Citaat:
En durf ook wel te zeggen dat ik er best veel vanaf weet. En zo durf ik dit ook wel geen muziek te noemen.
Maar het resultaat van een of ander gedownload programma op de computer waar je tonen meer kan mixen.
Met een paar klikken heb je een achtergrond beat wat knoppen verschuiven zodat er wat echo achter zit.
Ik nodig je graag uit om eens een poging te wagen. Met 'een paar klikken' sla je echt volledig de plank mis, voordat je zo'n programma überhaupt snapt ben je alweer een half jaar tot een jaar verder. Ik durf 100% zeker te zeggen dat deze muziek maken moeilijker is dan bijvoorbeeld gitaar spelen (en ja, ik heb zelf een aantal jaren gitaar gespeeld). Waarom vind je dit geen muziek als ik vragen mag? Dan vind je trance, house, techno en al die muziekstijlen ook geen muziek, dat is immers ook met de computer gemaakt.

Laatst gewijzigd op 19-01-2014 om 22:45.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2014, 07:55
Tar Anárion
Avatar van Tar Anárion
Tar Anárion is offline
Citaat:
Ik nodig je graag uit om eens een poging te wagen. Met 'een paar klikken' sla je echt volledig de plank mis, voordat je zo'n programma überhaupt snapt ben je alweer een half jaar tot een jaar verder. Ik durf 100% zeker te zeggen dat deze muziek maken moeilijker is dan bijvoorbeeld gitaar spelen (en ja, ik heb zelf een aantal jaren gitaar gespeeld). Waarom vind je dit geen muziek als ik vragen mag? Dan vind je trance, house, techno en al die muziekstijlen ook geen muziek, dat is immers ook met de computer gemaakt.
Maar Prospect, de man is een zelfbenoemd muziekliefhebber annex expert, natuurlijk zou hij zoiets makkelijk kunnen maken.

Laatst gewijzigd op 19-01-2014 om 22:48.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2014, 17:43
Verwijderd
Dan, de discussie over elektronische muziek en blabla en djen, tijdje terug was hier een programma op tv waarbij dj's elkaars kunnen mochten beoordelen en daar komt toch wel iets meer bij kijken dan met een koptelefoontje schuin op het hoofd aan knopjes draaien. En over het maken:

En dan was ten tijde van Voodoo People deze hele shit er niet eens

Laatst gewijzigd op 19-01-2014 om 22:50.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2014, 20:25
Verwijderd
Citaat:
retoriek

[filmpje]
En dat filmpje dat jij post is niets anders dan een beetje hersenloos op een gitaar rammen dus?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2014, 18:33
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
..Met 'een paar klikken' sla je echt volledig de plank mis, voordat je zo'n programma überhaupt snapt ben je alweer een half jaar tot een jaar verder. Ik durf 100% zeker te zeggen dat deze muziek maken moeilijker is dan bijvoorbeeld gitaar spelen (en ja, ik heb zelf een aantal jaren gitaar gespeeld).
Dus in een half jaartje tot een jaartje kan ik die muziek kweken op de computer, dat is denk ik toch gauw minstens 4 jaar eerder dan een bepaald niveau op een gitaar te halen dat iemand bereid is er naar te luisteren..

Toegegeven, het klinkt vaak best lekker, en als je het op dat moment populaire recept maar aanhoudt kom je ermee in de hitlijsten, zonder maar één muziekinstrument te hebben aangeraakt of ervoor maar een dag op een muziekschool te hebben gezeten.

Zo vind ik het volgende nummer best lekker om aan te horen maar de plotselinge klif van het volume na de zware beat lijkt črg op een autovolume die (bij een te hoog volume) plots, geschrokken de registers dichtdraait; (beginnersfout).
Ik vind het zeer storend en vraag me af of de betreffende mixer dit doorhad of dat dit juist de bedoeling was.



Verder, voor de echte mierenneuker die ik ben; een muziekinstrument brengt zijn geluid voort met frequenties. Bij het knippen en plakken knipt iemand natuurlijk nooit op de sinus=0, da's veel te veel precisiewerk en ook vast niet hoorbaar maar toch...

Laatst gewijzigd op 19-01-2014 om 20:42.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2014, 21:12
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Ik dacht dit voorheen ook (ik speel gitaar), maar sinds ik twee jaar geleden meer naar elektronische muziek ben gaan luisteren (en het zelf ook een beetje ben gaan maken) zie ik pas in dat het veel moeilijker is dan het lijkt. Natuurlijk, slappe dancemuziek met een four-on-the-floor beat is niet moeilijk, maar dat zijn veel popliedjes op gitaar ook niet. Maar als ik naar bijvoorbeeld Trentemoller luister ben ik altijd erg onder de indruk van de sounds die hij bedenkt, de arrangementen die hij maakt, de ingewikkelde beats. Ik weet bij muziek bijna altijd hoe een bepaald geluid wordt gemaakt, omdat ik dat wil weten, maar bij zijn muziek sta ik perplex. Je zou kunnen zeggen dat een computer net zo goed een instrument is als ieder ander.

Wat ik overigens wel debiel vind zijn live-DJ's. Daar is niets spannends of 'organisch' (om dat slappe woord eens te gebruiken) aan.
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2014, 23:24
Prospect
Avatar van Prospect
Prospect is offline
Citaat:
Dus in een half jaartje tot een jaartje kan ik die muziek kweken op de computer, dat is denk ik toch gauw minstens 4 jaar eerder dan een bepaald niveau op een gitaar te halen dat iemand bereid is er naar te luisteren..
Nee, dan snap je de basis. Om bepaalde sounds te creëren zodat ze professioneel ben je toch wel even een stukje langer bezig.
Korte toevoeging, ik heb mezelf gitaar leren spelen en voordat het op een beetje een redelijk niveau lag was er 1,5 ŕ 2 jaar voorbij, niet 4

Ik durf zeker te zeggen dat het produceren van goed klinkende elektronische muziek een stuk moeilijker is dan gitaar leren spelen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2014, 12:20
feniks
feniks is offline
Citaat:

Ik durf zeker te zeggen dat het produceren van goed klinkende elektronische muziek een stuk moeilijker is dan gitaar leren spelen.
En ik durf jou zeker te zeggen dat dat volslagen onzin is.
Als je beiden tot in de finesses wil beheersen, zijn er jaren van oefening nodig.
Het is niet zo dat een beetje tokkelen op een gitaar gelijk staat aan gitaar kunnen spelen. Dat is volslagen lulkoek.

Net zoals goed klinkende electronische muziek meer is dan met wat knopjes pielen.

Beide vormen van muziek maken vereisen oefening, uren oefening, tot je een zo hoog mogelijk niveau haalt.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2014, 12:52
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
het ene instrument is mogelijk wat laagdrempeliger dan het andere, maar dat zegt niets over de mogelijke complexiteit.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 21-01-2014, 17:16
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Wat elektronische muziek weer moeilijk maakt om te leren is dat je niet echt kan jammen, en andermans nummers naspelen doe je ook niet. Je moet eigenlijk meteen beginnen met componeren.
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2014, 14:27
Prospect
Avatar van Prospect
Prospect is offline
Citaat:
En ik durf jou zeker te zeggen dat dat volslagen onzin is.
Allebei gedaan dan? Ik wel namelijk.
Ik bedoel natuurlijk niet meteen een Armin van Buuren/Slash niveau, maar gewoon een 'normaal' niveau. En voordat je dat een beetje onder de knie hebt ben je met produceren toch heel wat meer tijd kwijt dan met gitaar spelen
Met citaat reageren
Oud 22-01-2014, 21:12
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Met elektronische muziek doe je meer partijen dan alleen gitaar/lead. Ik denk dat dat het wel beďnvloedt.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2014, 14:35
Prospect
Avatar van Prospect
Prospect is offline
Klopt inderdaad, zo is het maken van een goede kick een stuk moeilijker dan een synth maken. Verschilt natuurlijk ook per genre, maar bij hardstyle/hardcore is dat bijvoorbeeld zo.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2014, 21:40
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Overigens moet je voor het spelen van melodieën op een (digitale) synth altijd nog enige kennis van pianospelen hebben, hoe weinig ook.
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Met citaat reageren
Oud 25-01-2014, 09:14
feniks
feniks is offline
Citaat:
Allebei gedaan dan? Ik wel namelijk.
Ik bedoel natuurlijk niet meteen een Armin van Buuren/Slash niveau, maar gewoon een 'normaal' niveau. En voordat je dat een beetje onder de knie hebt ben je met produceren toch heel wat meer tijd kwijt dan met gitaar spelen
Hangt er vanaf hoeveel tijd je in gitaar steken speelt, en hoe snel je tevreden bent met je geluid, je techniek, je muzikale kwaliteiten op gitaar.

Als je echt een vergelijk wil maken, moet je eigenlijk jezelf tot je toppen opjagen. Zowel als DJ als als gitarist. En je ook regelmatig laten 'beoordelen' door luisteraars die kennis hebben van dat specifieke instrument.

Ik heb beiden NIET gedaan. Ik ben echter wel al weer een paar jaar beroepsmusicus. Conservatorium met echt wel goede cijfers afgerond, en ook al weer heel wat jaren werkzaam in de muziek.

Dus op basis daarvan wéét ik dat goed muziek maken meer is dan alleen maar de snaren aanslaan.
Overigens: ik ben trompettist, en hou me ook maar aan 1 instrument vast. Druk zat mee, en ik ben te lui om er wat anders bij te gaan doen
Met citaat reageren
Oud 25-01-2014, 19:40
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
.. zo is het maken van een goede kick een stuk moeilijker dan een synth maken.
Wat ik zie bij elektronische muziek is dat (pak 'm beet) 90% andermans muziek/samples is, ik denk dat dit mij tegen de borst slaat.
Ik had al heel vroeg een aversie tegen "onnodige" covers; covers die niet beduidend beter zijn of gewoon niets toevoegen, een artiest wilde er alleen nog even wat uitmelken. Met het gevolg dat DJ's het origineel niet eens meer draaien (ja, eens per jaar, rond de jaarwisseling).

Daarnaast, overweg kunnen met Photoshop maakt je nog geen grafisch ontwerper, daar hoort een jarenlange studie bij. Waar hebben we het conservatorium voor als ik gewoon samples kan nemen van Louis Armstrong (om maar 's bij trompetten te blijven)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-01-2014, 19:54
Prospect
Avatar van Prospect
Prospect is offline
Citaat:
Wat ik zie bij elektronische muziek is dat (pak 'm beet) 90% andermans muziek/samples is.
Professionele producers maken toch echt hun sounds helemaal zelf.
Oké, Blutonium Boy niet dan. Die jat kicks van Zatox. (Sowieso, dat nummer, beide eigenlijk, buiten de sounds om. Om kotsneigingen van te krijgen)


Met citaat reageren
Oud 04-03-2014, 16:07
Verwijderd
Deze vind ik leuk om aan het werk te zien, goeie set ook op Pukkelpop 2009!

Met citaat reageren
Oud 07-03-2014, 03:23
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Als het op electronische muziek aankomt gaat er niets boven het oudere analoge synthesizer werk van Klaus Schulze, Tangerine Dream, Synergy (BV Haast in de electronica) Kit Watkins, Edgar Froese, Anthony Phillips en Richard Wahnfried.
__________________
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Muziek Breakcore (e.d.) concertagenda?
Ymir
51 11-09-2011 17:06
ARTistiek Kunst, digitaal of de oude manier?
Pyr0nity
12 20-10-2004 20:32
ARTistiek [mp3/idm-dinges] Dust Bug - Type_01
Ce-El-Wan
6 06-06-2004 23:23
Muziek De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!]
Verwijderd
12 01-04-2003 08:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:49.