Oud 18-06-2002, 21:39
SNeKKe
SNeKKe is offline
Ik heb het gehad van de pc en windows (ja, zelfs XP) en linux. Mensen met Apple-ervaring ???
Kunnen jullie hier is zetten wat verschillen zijn.

Volgens mij is Mac veel sneller (1Ghz Mac = 2Ghz PC??) en stabieler en software is gemaakt door zelfde makers van hardware. het heeft gewoon allemaal voordelen, niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2002, 22:11
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Nee, niet álleen maar voordelen.
  • Er is minder Software voor de Mac ontwikkelt dan voor de Pc.
  • Software is voor de Mac praktisch niet illegaal te krijgen, voor de Pc wel.
  • Een Mac is qua hardware lastig te upgraden.

Er zijn dus wel degelijk nadelen, en er zullen er gegarandeerd meer zijn dan alleen deze. Maar goed, er zijn inderdaad ook wel redenen om wél een Mac te kopen. Kwestie van overwegen wat voor jou 't meest geschikt is, lijkt me. Praten met iemand die zowel een Pc als een Mac heeft lijkt me een verstandige optie
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 22:16
SNeKKe
SNeKKe is offline
jah, daar zeg je wat.
het is wel nog niet voor het eerste jaar, maar ik ben al aant kijken naar een goed bakje voor mjin hogere studies. Apple met Mac OS X lijkt mij eigelijk het beste voorlopig. Maar ik weet het allemaal niet.

Ik dacht voor lange tijd dat Apple niets te bieden had, tot ik hun website bekeek en ik moet zeggen dat ze der wel wat hebben . Ik ga uw raad opvolgen Koen.

Is er misschien iemand op het forum met een Apple ???
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 22:38
de postbode
Avatar van de postbode
de postbode is offline
Citaat:
SNeKKe schreef:

Is er misschien iemand op het forum met een Apple ???
een nerd (, no flame intended) met een apple .... ikke niet iig

-de postbode-
__________________
ik ben een konijn
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 23:13
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
NielZ, die af en toe op S&M forummed heeft er iig eentje. Ik heb 'm even gemaild met de vraag hier te reageren.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 03:09
NielZ
Avatar van NielZ
NielZ is offline
Citaat:
Koen schreef:
Nee, niet álleen maar voordelen.
  • Er is minder Software voor de Mac ontwikkelt dan voor de Pc.
  • Software is voor de Mac praktisch niet illegaal te krijgen, voor de Pc wel.
  • Een Mac is qua hardware lastig te upgraden.
  • Klopt. Er zijn programma's voor de PC die er niet voor de Mac zijn. Denk daarbij aan met name Games (GTA 1, 2 & 3 bijvoorbeeld). Daartegenover staat dat er voor de PC een héleboel crap is. Voorbeeld: als je een programmaatje zoekt wat geluid op kan nemen, heb je voor de PC 50 keuze's. Voor een Mac zijn maar 10 apps. Maar die 50 bekijk je tóch niet allemaal, en tussen die 10 zit heus wel een goeie.
  • Klopt deels. Het is idd zo dat je wordt doodgegooid met illegale software voor de PC. Elk gozertje van 13 weet hoe een brander werkt en weet warez te vinden. Het is echter niet zo dat ze voor een Mac compleet niet te krijgen zijn. Je zult alleen wat meer geduld moeten hebben (soms letterlijk; een paar uur in de que staan voor een DL bijvoobeeld), iets meer moeten zoeken en iets meer je best moeten doen. Een kabelvebinding is hierbij wel aan te raden, maar dat spreekt voor zich
  • SDRAM; PCI; AGP; IDE; Mac's zijn tegenwoordig helemaal niet zo PC-vreemd meer. Ik geef direct toe dat het wel afhangt welk model Mac je koopt. Een iMac heeft door zijn compacte design geen plaats voor PCI of AGP sloten (videocard zit onboard). Je kunt hier alleen het RAM uitbreiden, én een Airport Card in de machine stoppen.
    De G4 daarintegen bevat wel allemaal PC-onderdelen.


Moederbord G4 Dual Processor

Citaat:

Er zijn dus wel degelijk nadelen, en er zullen er gegarandeerd meer zijn dan alleen deze. Maar goed, er zijn inderdaad ook wel redenen om wél een Mac te kopen. Kwestie van overwegen wat voor jou 't meest geschikt is, lijkt me. Praten met iemand die zowel een Pc als een Mac heeft lijkt me een verstandige optie
Klopt, dit laatste lijkt mij ook verstandig.

Citaat:
SNeKKe schreef:
• Volgens mij is Mac veel sneller (1Ghz Mac = 2Ghz PC??)
• Stabieler
• Software is gemaakt door zelfde makers van hardware.
• Om eerlijk te zijn; neej, eigenlijk niet. 'Wij' zijn ook niet trager; Apple loopt gewoon redelijk gelijk met Intel/AMD. Het is waar dat het maximale aantal MHz van Apple (eigenlijk IBM & Motorola, Apple's chipbakkers) momenteel op 1000 Mhz ligt (op 15 juli, MacWorld Expo, zou daar wel eens verandering in kunnen komen). Die van Intel ligt op 2400 Mhz. De leek roept dan: "ha, die van intel is sneller!". Fout. Kijk maar naar AMD. Hun XP 2100+ zit momenteel op 1600(?) MHz, en hij is écht niet langzamer dan een PIV op 2400 MHz. Dit geldt dus ook voor een Mac & een PC.
• Dit ligt niet zozeer bij de computer, maar voor een groot deel bij het besturingssysteem. Apple levert tegenwoordig standaard (naast Mac OS 9, je krijgt dus 2 licenties (inclusief CD's )) Mac OS X mee. OS X is gebaseerd op UNIX; het OS waar webservers ed ook op draaien.
(Voor de geintresseerden; X heeft een Darwin kernel, wat volgens mij is afgeleid van NeXtStep, wat weer komt van FreeBSD)
Er lopen heel veel discussie over de gebruikersvriendelijkheid van XP en X; persoonlijk vind ik het een kwestie van smaak. De één vindt dit lekker, de ander vind dat prettig.
• Klopt. Het Mac OS komt evenals de computer van Apple. Daarom kunnen deze onderdelen (hard- en software) uitstekend op elkaar zijn afgestemd.

Citaat:
SNeKKe schreef:
Ik ben al aant kijken naar een goed bakje voor mjin hogere studies.
Geloof het of niet, maar Apple heeft in het onderwijs in Amerika een véél grotere rol dan hier in Europa (en al helamaal in NL). Ik dacht zelfs dat ze marktleider waren, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Dan is er nog iets wat niet is genoemd: Virussen. Ik werk zelf in een computerwinkel (regular PC's), en wij krijgen zéér regelmatig klanten van wie de PC compleet om zeep is geholpen door een simpel virusje. Een paar uurtjes programmeren (wat tegenwoordig ook elke pief van 13 kan), en een perfect virus is geschreven. Voor Windows. Alleen voor Windows. De programmeur heeft wel eens van "eppol" gehoord, maar weet niet hoe hij daarvoor moet programmeren. Bovendien heeft níemand een Mac (25.000.000 mensen wereldwijd), dus ach, waarom zou die? Ik werk nu 15 jaar met Mac's, en ik heb nog nóóit serieus last gehad van een virus. Ik open vrolijk emails en download rustig de raarste programma's. Bovendien: Spyware is iets wat ik niet ken.

Wanneer moet je een Mac kopen?
- Als je een stabiel en mooi om te zien (dus geen teletubbies) OS wil
- Als je geen gezeik wil met DLL's die missen
- Als je voor design gaat (bij auto's factor #1, maar PC's mogen plompe grijze bakken zijn...)
- Als je het compleet hebt gehád met PC's

Wanneer moet je geen Mac kopen?
- Als je de hele dag de állernieuwste Game-releases gaat spelen (Tony Hawk 4 beta, Quake 4 beta, Return to Castle Wolfenstein: Expension Pack, Warcraft 4 beta etc). *
- Als je graag je Games bij de Aldi wilt kopen, en Paint Shop Pro bij je neefje
- Als je écht geen fuck van internet snapt ("downlooden? URRUL? Meel?)".

Mócht je nog vragen hebben ofso, je kunt altijd ff mailen...

ennu ik denk dat ik maar eens ga slapen, wie maakte hier ook alweer een of andere opmerking over nerds...?

* De genoemde Games waarvan een Release is verschenen zijn beschikbaar voor de Mac (Quake 3 etc bedoel ik dus).
__________________
Mage Powerrr \o/ • Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 09:05
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Mooi verhaaltje NielZ, keb er zelf ook weer wat van geleerd
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 09:46
NielZ
Avatar van NielZ
NielZ is offline
Citaat:
Koen schreef:
Mooi verhaaltje NielZ, keb er zelf ook weer wat van geleerd
Graag gedaan...
Ik was nog vergeten er wat links bij te zetten.
5 Misvattingen over Mac's en PC's [geschreven door Apple]
Mensen (Amerikanen) die ook van PC naar Mac zijn overgestapt [geschreven door Apple] Wel ff QuickTime nodig voor de filmpjes
Software updates voor OS 9 & X Erg goeie site, wordt meerdere malen per dag geupdate. Álles wat ik nodig heb aan updates, free- en shareware haal ik daar vandaan.
MacFan site Hét blad voor Mac users in Nederland.
MacWindows.com Hier staat vanalles over hoe je je Mac en Windows lekker kunt laten samenwerken (netwerken, bestanden uitwisselen, VirtualPC (=windows emulator voor de Mac), Basilisk (=mac emulator voor windows) etc).
MacSerialjunkie & MacMan.net forum Allebei een kijkje in de donkere hoekjes van de mac-community... Voor dat forum moet je je ff registreren. is wel aanrader, het is een érg gezellig forum, met als grootste lol: het maakt de FB geen hout uit wat je neerzet...
__________________
Mage Powerrr \o/ • Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 10:05
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Wat zijn nu precies de voordelen van de mac dan? De afwezigheid van virussen is een non-argument, er zijn net zo goed mac-virussen maar die zijn zeldzamen vanwege het simpele feit dat je als je voor windows schrijft een veel grotere doelgroep bereikt.

PCs ZIJN sneller. Een 1GHz PowerPC haalt het simpelweg niet bij een 2GHz PC (Intel of AMD). Je kunt VEEL meer hard- en software voor de PC krijgen, ze zijn goedkoper, en er zijn absoluut geen Mac truukjes die een PC niet kan.

Apple iBooks en iMacs zien er mooi uit, granted, maar persoonlijk is dat geen verkoopargument. Bovendien zijn dergelijke kasten ook voor de PC te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 10:09
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
NielZ schreef:

- Als je de hele dag de állernieuwste Game-releases gaat spelen (Tony Hawk 4 beta, Quake 4 beta, Return to Castle Wolfenstein: Expension Pack, Warcraft 4 beta etc). *
- Als je graag je Games bij de Aldi wilt kopen, en Paint Shop Pro bij je neefje
- Als je écht geen fuck van internet snapt ("downlooden? URRUL? Meel?)".
Lekker subjectief gezemel dit.

Alsof iedereen met een PC geen zak van internet snapt.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 12:48
SNeKKe
SNeKKe is offline
zeer interessant,

kun je zo prijzen meedelen zoals in de winkel en welke software aangeraden is etc ? Dat ik zo nog wat bijleer van dat.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 13:43
NielZ
Avatar van NielZ
NielZ is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Wat zijn nu precies de voordelen van de mac dan? De afwezigheid van virussen is een non-argument, er zijn net zo goed mac-virussen maar die zijn zeldzamen vanwege het simpele feit dat je als je voor windows schrijft een veel grotere doelgroep bereikt
u just proved my point.

Citaat:

PCs ZIJN sneller. Een 1GHz PowerPC haalt het simpelweg niet bij een 2GHz PC (Intel of AMD).
Is goed. Zet maar een compleet getunede (of hoe schrijf je dat) P4/Athlon neer, naast een compleet getunede G4. En laat maar zien. Als je gelijk hebt, neem ik mijn woorden terug.
Ik neem aan dat je bechmark apps gaat gebruiken. Gebruik dan liefst zo veel mogelijk verschillende tests, van verschillende bedrijven.

Citaat:

Je kunt VEEL meer hard- en software voor de PC krijgen
Dat klopt.
Mist er hardware voor de Mac? Zijn er onderdelen waarvan 'men' als Macgebruiker al jaren denkt 'kut dat wil ik nou ook'? Volgens mij niet...

Citaat:

Ze zijn goedkoper
Klopt. Hobbel naar de Aldi, AH of de C1000 en neem je spiksplinternieuwe noord-koreaanse PC mee. Maar dan gaat er opeens wat kapot aan je Aldi PC, of je wilt een Pinnacle kaart inbouwen... Bovendien is het moederbord doorgaans geproduceerd door een... *wat onbekendere* fabrikant.

Citaat:

Er zijn absoluut geen Mac truukjes die een PC niet kan.
Klopt. Omgekeerd wel?
Stel; ik heb een random videocamera. Mijn Mac heeft een seconde of 40 geleden de installatieprocedure afgerond (het bekende vraag en antwoord spel). Ik pak het kabeltje, stop de ene kant in de Mac, stop de andere in de camera, en hee die mac begint te zoemen en te doen en te roepen! "Camera found!" "import pictures!" "edit, copy, paste!". Dit werkt áltijd. Ook op een Mac die al 3/4 jaar staat te werken, waarvan de HD al zo gefragmenteert (of juist het omgekeerde; dattie heel erg versnipperd ligt) is als de neten, waarvan het OS al 10x opnieuw is geinstalleerd, en waar al 100 games en programma overheen zijn gegaan.
Ik zeg níet dat dit niet lukt op een PC. De káns dat het lukt is alleen kleiner.

Citaat:

Apple iBooks en iMacs zien er mooi uit, granted, maar persoonlijk is dat geen verkoopargument. Bovendien zijn dergelijke kasten ook voor de PC te krijgen.
Owja? Vertel! Dat wist ik namelijk niet. Als je echt gelijk heb, moet Apple zijn legertje advocaten maar weer eens laten oprukken. Het zal niet de eerste keer zijn dat ze winnen om het ontwerp van iMac-kasten...

Citaat:

Alsof iedereen met een PC geen zak van internet snapt.
Neej, dat zeg ik niet. Het zou búllshit zijn om dat te beweren.
Ik bedoel; áls je nix van internet snapt (en er zijn van die lui), dan kun je beter een PC met Windows kopen. Dan kun je namelijk áltijd hulp vragen aan je buurman, je vrouw, je kind, je opa, je leraar, je werkgever én je neefje...

Citaat:
SNeKKe schreef:
zeer interessant,
kun je zo prijzen meedelen zoals in de winkel en welke software aangeraden is etc ? Dat ik zo nog wat bijleer van dat.
Ik neem aan dat het niet sarcastisch bedoel was...?
Kijk maar eens op de site van Machouse, die staan bekend als een grote Apple-leverancier. Echt een leverancier die eruit springt is er niet, het is net als met PC winkels. De een heeft goede ervaringen met X en slechte met Y, terwijl het bij een ander precíes omgekeerd is. Kijk voor een in-de-buurt winkel op: http://rlocator.euro.apple.com/NL/

En aageraden software... tsja, wat ga je doen?
Er zijn naar mijn weten niet echt heel erg studiegerichte commerciele pakketen, maar hier staat een mooie 'education' afdeling.
__________________
Mage Powerrr \o/ • Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 13:59
SNeKKe
SNeKKe is offline
dank u voor de raad. Voor mij staat het vast, binnenkort Apple op men bureau

PS: ik ga ervan uit dat je ook Mac OS X heeft. Is die slechter/evegoed/beter dan Win XP ??? (waarschijnlijk beter maar ja )
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 16:27
Verwijderd
Citaat:
NielZ schreef:
*wanneer moet je geen mac kopen*
-> Als je software gebruikt die niet beschikbaar is voor de Mac (AutoCAD bijv).
-> Je geen geld teveel hebt (Mac = duur)

Trouwens is een G4 slomer dan een PIV of AMD XP (of je moet geld teveel hebben en een dubbele nemen).
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 16:28
Verwijderd
Citaat:
SNeKKe schreef:
PS: ik ga ervan uit dat je ook Mac OS X heeft. Is die slechter/evegoed/beter dan Win XP ??? (waarschijnlijk beter maar ja )
Qua ontwerp is OS X veel beter

*FreeBSD roeleert .. en de OpenGL gestuurde GUI van OS X 10.0.2 ook*
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 16:32
Verwijderd
Citaat:
NielZ schreef:
*heil Mac .. camera's enzo*
Blame Microsoft .. ik vind de hardware in vergelijking met de PC duur. OS X is wel een leuk systeem daarentegen.

Als ze nou eens OS X voor het i386 platform zouden uitgeven?

Darwin werkt al grotendeels..
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 17:30
NielZ
Avatar van NielZ
NielZ is offline
Citaat:
******** schreef:
Als ze nou eens OS X voor het i386 platform zouden uitgeven?

Darwin werkt al grotendeels..
Tsja er zijn wel meer mensen die dat willen...
maar ik denk dat de kans minimaal is dat dat ever gebeurd. Als X namelijk ook op PC's gaat draaien, gaat iedereen natuurlijk hetzelfde als jij doen; een PC kopen, met OS X (met daarnaast eventueel windows/linux) erop. En dan is Apple binnen enkele maanden failliet, dan verkopen ze namelijk geen computer meer...
__________________
Mage Powerrr \o/ • Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 19:42
Cybernetic Dreams
Avatar van Cybernetic Dreams
Cybernetic Dreams is offline
Citaat:
NielZ schreef:

Graag gedaan...
Ik was nog vergeten er wat links bij te zetten.
5 Misvattingen over Mac's en PC's [geschreven door Apple]
wow, ik heb via deze site even doorgeklikt naar een pagina met filmpjes van MacOS, t ziet er wel mooi, snel en functioneel uit
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-06-2002, 20:30
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
NielZ schreef:


Tsja er zijn wel meer mensen die dat willen...
maar ik denk dat de kans minimaal is dat dat ever gebeurd. Als X namelijk ook op PC's gaat draaien, gaat iedereen natuurlijk hetzelfde als jij doen; een PC kopen, met OS X (met daarnaast eventueel windows/linux) erop. En dan is Apple binnen enkele maanden failliet, dan verkopen ze namelijk geen computer meer...
Maar dan verkoopt Micro$oft geen Windows meer

Als ze nou allebei failliet zouden gaan...
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 21:21
RenT
RenT is offline
Citaat:
******** schreef:
-> Als je software gebruikt die niet beschikbaar is voor de Mac (AutoCAD bijv).
-> Je geen geld teveel hebt (Mac = duur)

Trouwens is een G4 slomer dan een PIV of AMD XP (of je moet geld teveel hebben en een dubbele nemen).
* Álle software voor Windows is er ook voor Mac, alleen niet altijd van dezelfde fabrikant en compatible. En je voorbeeld van AutoCAD... ga eens zoeken . Er is op dat gebied méér en béter voor Apples

*Mac is niet duurder dan een Windows-basic-bak. Er is eens berekend wat een gemiddelde Mac-gebruiker kwijt is over zeg 3 aan hardware, service, evt. reparaties en software(-licenties). Dat is mínder wat de gemiddelde Windows-gebruiker eraan kwijt is.

*G4 is helaas voor jou echt niet slomer dan een PIV of AMD XP. Lees NielZ' verhaaltje nog maar een x . Maar dan gaat het om de bewerking. Laat de nieuwste Mac en de nieuwste PIV éénzelfde AVI naar MPEG omrekenen, en de snelheid is hetzelfde. Laat de nieuwste Mac en de nieuwste AMD XP game-frames renderen, en de Mac is sneller.
Dan moet je het natuurlijk niet doen met slecht gecarbonisde (schrijf je dat zo?) programma van platform naar platform. Maar beide met processor optimizde software. En dan is Apple gewoon sneller met hun minder Ghz'jes


Citaat:
******** schreef:
[BBlame Microsoft .. ik vind de hardware in vergelijking met de PC duur. OS X is wel een leuk systeem daarentegen. [/B]
Apple maakt niet voor nix zelf z'n HW én Software.
__________________
Liefde maakt meer kapot dan drank goed kan maken...
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 13:06
Wuzzelez
Avatar van Wuzzelez
Wuzzelez is offline
Ik zou nog niet eens een Apple willen krijgen!

Het valt me nog mee dat ze het toetsenbord en de muis er nog niet aan hebben vastgezet!
__________________
Vreemdgaan is met het goede been uit het verkeerde bed stappen
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 08:53
dystopia
dystopia is offline
Teletubbies kun je in XP gewoon uitzetten. Dag Teletubbies! Dat is echt regelrechte onzin. Bovendien kun je in plaats van Windows een heleboel andere besturingssystemen installeren en kun je in plaats van Explorer ook een heleboel andere window managers installeren. Bovendien bijzonder subjectief of het een fijner werkt dan het andere. Er is ook meer onder de zon dan KDE en Linux alleen.

Virussen bestaan er inderdaad voor meer platforms dan voor Microsoft Windows/i386 alleen. Zijn er ook voor Linux. Zijn er ook voor FreeBSD. En het zou mij idd niet verbazen als ze er ook voor de Mac zijn.

Qua beveiliging heb ik mij laten vertellen dat MacOS (zonder de X) bijzonder secure is. Dat er zelfs webservers ed. zijn die dat draaien, al jaaaren draaien en nog nooit last van crackers oid. hebben gehad.

Qua warez is er dacht ik Hotline of is dat hartstikke dood? Ik weet iig dat dat origineel alleen voor Mac was en bijzonder populait was ook.

Verder heb ik het vermoeden dat een Mac meer een statussymbool is. Dat zou ook verklaren waarom 't populairder is in Amerika hoewel de verkooppunten in Nederland natuurlijk miniem zijn (of iig dat waren de laatste keer dat ik een Mac gebruiker daarover sprak. 99/00 schat ik zo). Als ik moet kiezen tussen een Saab (of BMW for that matter) en een Ferrari dan weet ik 't wel. Beide mooie auto's. Een Ferrari valt echter veel meer op terwijl de andere wagen hartstikke functioneel is en ook leuke snufjes heeft.

Citaat:
******** schreef:
Blame Microsoft .. ik vind de hardware in vergelijking met de PC duur. OS X is wel een leuk systeem daarentegen.

Als ze nou eens OS X voor het i386 platform zouden uitgeven?

[Darwin werkt al grotendeels..
Laatste 1.4.x versie die ik checkte werkte alleen met Intel boards. De BX werd goed gesupport. Als je eenVIA mobo had kon je 't gewoon vergeten. Er is iig nog zat werk te doen.

Port van MacOSX komt er niet voor i386. Al helemaal niet gratis. Alleen de kernel met de nodige UNIX utils. Wat je er mee wilt of wat er zo bijzonder aan is, joost mag het weten. Ik niet iig. De GUI ziet er gelikt uit IMHO. Maar ja, zie m'n eerste zin van deze alinea

(zelf maar 1 ervaring met MacOS gehad. En dat was in '96 schat ik zo. Simcity 2000 gespeeld )

Degene die willen benchmarken lijkt een OS dat zowel i386 als motorola support een goed plan. Linux, OpenBSD, NetBSD bijv.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 09:09
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
NielZ schreef:

Graag gedaan...
Ik was nog vergeten er wat links bij te zetten.
5 Misvattingen over Mac's en PC's [geschreven door Apple][/SIZE]
Ook wel fijndat je dat erachter zet. Kom op dit is toch niet als objectief te beschouwen:

Citaat:
In totaal werken dagelijks meer dan 25 miljoen mensen thuis, op kantoor of op school met een Mac.
Statistieken over hoeveel thuisgebruikers, hoeveel kantoor en hoeveel school lijken me dan wel handig. Maak anders dat onderscheid niet.

Citaat:
De realiteit: Het tegenovergestelde is waar. De nieuwste versie van Microsoft Office werkt uitstekend op de Mac. Volgens de ontwikkelaar zelf is Office v.X voor Mac OS X zelfs beter dan de Windows-versie, vanwege speciale functies die alleen voor de Mac beschikbaar zijn. Bovendien zijn Microsoft Office-documenten geschikt voor beide platforms. Alle Excel-spreadsheets, PowerPoint-presentaties of Word-documenten die je op de Mac aanmaakt, kun je dus moeiteloos openen op de pc. En vice versa.
Dat laatste iig ook alleen dankzij Microsoft. Ook qua MS Office. Dat wordt er niet bij verteld. Wat die functies zijn en die onderliggende feiten die dit stukje nou juist sterk zouden kunnen makenipv. een oppervlakkig verkooppraatje staat er wederom niet bij. Ook geen link naar die info.

Citaat:
Mocht je een programma nodig hebben dat niet verkrijgbaar is voor de Mac, dan kun je het dankzij Virtual PC toch op je Mac gebruiken. Denk je nog steeds dat er iets ontbreekt?
Een emulator zorgt voor snelheidsverlies. Hoeveel dat ongeveer is wordt niet aangegeven.

Citaat:
We kunnen niet ontkennen dat Microsoft goede zaken heeft gedaan door het Mac OS, het innovatieve Mac-besturingssysteem, te kopiëren.
Hehe . Ja dat zeggen ze wel

Citaat:
en de elegantie van Mac OS X
Oh well, XP vind ik ook elegant. Subjectief. Zelf geen OSX gebruikt ik kan het dus niet vergelijken. Ik vind XP iig wel elegant.

Citaat:
Misvatting 6: Mac-computers zijn veel gebruikersvriendelijker dan pc's. De realiteit: helemaal waar.
Het 6de wiel aan de wagen. Totaal geen argumentatie. Bovendien wordt hier gesteld: PC = Windows XP. Niet waar, natuurlijk. Ja in een verkooppraatje wel.

Well, sorry 2 say. De marketing ruik je gewoon. Conclusie: geen objectieve bron. Stikt van de subjectiviteit. Oppervlakkig.

Misschien kom ik hier over als een anti Mac anarchist. Da's niet het geval. Het gaat mij om de prijs/kwaliteit verhouding.Dat is belangrijk voor een thuisgebruiker. En daar heb ik nog geen objectieve bronnen van kunnen vinden.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 10:52
Nietzman
Avatar van Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
dystopia schreef:
.....
Oh well, XP vind ik ook elegant. Subjectief. Zelf geen OSX gebruikt ik kan het dus niet vergelijken. Ik vind XP iig wel elegant.
Misschien moet je toch eens een Macje gaan uitproberen.... een Mac is gewoon veel gebruikersvriendelijker.... een Mac 'werkt' gewoon... geen dom gezeur eromheen, hij werkt gewoon. en de grootste mongool kan er nog mee omgaan.

En een mac is zoals gezegd helemaal niet duurder, misschien wel in de aanschaf.... maar dat moet je dan ook zien als een investering.... upgrademogelijkheden liggen bij een mac vaak veel simpeler (hop, upgradekaartje erin) en door besparing van veel serviceskosten en dergelijke (niet iedereen snapt de hardware van zijn computertje) kom je uiteindelijk toch een stuk lager uit...

dat er geen illegale software voor de mac zou zijn? onzin. je moet alleen weten waar je moet zoeken. Als ik jou voor google zet en op illegale software laat zoeken zonder dat je weet welke keywords je moet gebruiken vind je ook geen ruk. ik heb hier ook bulten software liggen voor de Mac.

Nog een voordeel is dat straks zo ongeveer alle *nix software te gebruiken is op de Mac, programma's als openoffice en the gimp zijn al geport.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 12:19
RenT
RenT is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Oh well, XP vind ik ook elegant. Subjectief. Zelf geen OSX gebruikt ik kan het dus niet vergelijken. Ik vind XP iig wel elegant.

Het 6de wiel aan de wagen. Totaal geen argumentatie. Bovendien wordt hier gesteld: PC = Windows XP. Niet waar, natuurlijk. Ja in een verkooppraatje wel.

Well, sorry 2 say. De marketing ruik je gewoon. Conclusie: geen objectieve bron. Stikt van de subjectiviteit. Oppervlakkig.

Misschien kom ik hier over als een anti Mac anarchist. Da's niet het geval. Het gaat mij om de prijs/kwaliteit verhouding.Dat is belangrijk voor een thuisgebruiker. En daar heb ik nog geen objectieve bronnen van kunnen vinden.
Toch is er één belangrijk punt waar je snel overheen rent: het gaat om een thuisgebruiker, waarbij het bedieningsgemak ook heel belangrijk is... en in dat geval kom je toch automatisch op PC = Windows, andere besturingssystemen zijn voor een leek nauwelijks te doen.

En als je dan de vergelijking Mac - PC [OsX, WinXP] gaat maken is een Mac véél beter, OS-X doet het, punt. Er zijn geen mitsen of maren. En dat is bij WinXP nog wel discutabel... gemiddeld moet 20% tot 1/3 van de PC-kopers kort na aanschaf terug naar de winkel (ok, dat is wel gezakt, aantal heeft ooit op 50% gelegen).

Dus... voor een pure thuisGEBRUIKER überrult Mac de PC toch duidelijk , zie ook eerder in dit topic.

[PS. Een topic van meer dan een maand geleden dystopia???]
__________________
Liefde maakt meer kapot dan drank goed kan maken...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-07-2002, 17:54
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Citaat:
nietzman schreef:


Misschien moet je toch eens een Macje gaan uitproberen.... een Mac is gewoon veel gebruikersvriendelijker.... een Mac 'werkt' gewoon... geen dom gezeur eromheen, hij werkt gewoon. en de grootste mongool kan er nog mee omgaan.
Leuk voor gezinnen enzo, maar ik zit helemaal niet te wachten op een apparaat dat zomaar werkt. Dan is de lol van 't prutsen er toch vanaf?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 19:12
Verwijderd
Euh, de concrete power van een Mac is duidelijk MINDER dan die van een PC. Zowel AMD als Intel draaien de G4 er met gemak uit.

http://www.tweakers.net/nieuws/22640
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 19:39
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Citaat:
******** schreef:
-> Als je software gebruikt die niet beschikbaar is voor de Mac (AutoCAD bijv).
AutoCAD is er wel voor de Mac, op school pruts ik er geregeld mee.

Overigens, moet je kijken wat je met je computer wilt gaan doen, alvorens je de beslissing Mac/PC neemt.
Ga je voor grafische berkeningen e.d.? Neem dan een Mac. (Voor de benchmark freaks hier die dat soort tests leuk vinden, je kunt mij niet wijsmaken dat de gehele grafische/reclame/dtp-branche op Macs werken terwijl PC's zgn. sneller zijn.)

Ga je voor games en overige destop apps, kun je net zo goed een PC nemen.
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 20:02
Nietzman
Avatar van Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
Koen schreef:


Leuk voor gezinnen enzo, maar ik zit helemaal niet te wachten op een apparaat dat zomaar werkt. Dan is de lol van 't prutsen er toch vanaf?
Nog zo'n vooroordeel.... aan een Mac valt nog voldoende te tweaken hoor...
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 23:10
Verwijderd
Citaat:
p-chez schreef:
Ga je voor grafische berkeningen e.d.? Neem dan een Mac. (Voor de benchmark freaks hier die dat soort tests leuk vinden, je kunt mij niet wijsmaken dat de gehele grafische/reclame/dtp-branche op Macs werken terwijl PC's zgn. sneller zijn.)
Dude, check mijn URL van Tweakers.net :>
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 02:58
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Dobermann schreef:


Dude, check mijn URL van Tweakers.net :>
Juh, misschien zijn die AMD e.d. op het moment sneller, maar dat is een kwestie van tijd totdat Mac weer met een nieuw systeem aankomt.

En daar komt nog bij dat Adobe zijn software developed voor de Mac. DIe programma's werken op de Mac dus het effectiefst. Dat heeft ook wel invloed.

Overigens vind ik grafische dingen doen gewoon fijner (handiger) werken op de Mac, omdat je gewoon veel minder handelingen hoeft te doen op de Mac in bv. photoshop dan wanneer je hetzelfde probeert te doen op de PC. (dit ook weer omdat adobe voor Mac ontwikkeld is.)

Eigenlijk is het compleet nutteloos om zulke systemen tegen elkaar af te gaan wegen. Ieder heeft zo zijn voorkeuren, en elke fabrikant komt toch telkens weer met iets nieuws die dan de rest weer overtreft.
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 13:12
Verwijderd
Citaat:
p-chez schreef:
Eigenlijk is het compleet nutteloos om zulke systemen tegen elkaar af te gaan wegen. Ieder heeft zo zijn voorkeuren, en elke fabrikant komt toch telkens weer met iets nieuws die dan de rest weer overtreft.
Agree.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 14:09
Verwijderd
Citaat:
NielZ schreef:
Is goed. Zet maar een compleet getunede (of hoe schrijf je dat) P4/Athlon neer, naast een compleet getunede G4. En laat maar zien. Als je gelijk hebt, neem ik mijn woorden terug.
Ik neem aan dat je bechmark apps gaat gebruiken. Gebruik dan liefst zo veel mogelijk verschillende tests, van verschillende bedrijven.
http://www.digitalvideoediting.com/2...w_macvspc2.htm
http://www.digitalvideoediting.com/2...aeshowdown.htm
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 16:15
Verwijderd
Citaat:
RenT schreef:
* Álle software voor Windows is er ook voor Mac, alleen niet altijd van dezelfde fabrikant en compatible. En je voorbeeld van AutoCAD... ga eens zoeken . Er is op dat gebied méér en béter voor Apples
Fout.

We werken met AutoCAD, omdat we 100% compatible met AutoCAD moeten zijn voor onze klanten.

Het enigste systeem wat ook maar een beetje in de buurt van AutoCAD komt, is Microstation .. en dat werkt ook niet op de Mac. We zijn wat dat betreft dan ook helemaal gebonden aan het Windows platform
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 16:16
Verwijderd
Citaat:
p-chez schreef:
AutoCAD is er wel voor de Mac, op school pruts ik er geregeld mee.
Native?

Overigens is versie 2002 minimum.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 16:18
Verwijderd
http://www.autodesk.nl/adsk/index/0,...431528,00.html

Ik zie geen Mac staan hoor..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-07-2002, 22:15
Nietzman
Avatar van Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
******** schreef:
http://www.autodesk.nl/adsk/index/0,...431528,00.html

Ik zie geen Mac staan hoor..
Zoek anders een gespecialiseerde macdealer

Zoals mijn vorige stagebedrijf waar ik verliefd op MACs ben geworden: www.cardservices.net
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 22:48
Verwijderd
ik doe grafisch ontwerp opleiding en moet op school ook vaak met de mac werken want die wordt vaak gebruikt in de grafische industrie.
ik vind het echt niks, die muis is onhandig met maar 1 knop en dus geen rechtermuisknop met keuzes..(een plaatje op inet moet je opslaan op je HD door het te slepen de site naar je map ) en dat hij voor elk ding waar je op klikt een nieuw raampje opent...dat is echt irritant, allemaal raampjes en geen overzicht. dus niet zoals windows dat je een taakbalk onderaan hebt.
ik heb liever de pc..
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 00:07
NielZ
Avatar van NielZ
NielZ is offline
Citaat:
danique2 schreef:
ik doe grafisch ontwerp opleiding en moet op school ook vaak met de mac werken want die wordt vaak gebruikt in de grafische industrie.
ik vind het echt niks, die muis is onhandig met maar 1 knop en dus geen rechtermuisknop met keuzes..(een plaatje op inet moet je opslaan op je HD door het te slepen de site naar je map )
Of je doet Control-Click en kiest ff de goeie optie...
Ik mis m'n tweede/derde/vierde muisknop niet. Het zou in sommige gevallen (bij games bijvoorbeeld) een stuk makkelijker zijn, maar Apple blijft graag bij de één- (of nul- ) knoppige muis.


Citaat:
en dat hij voor elk ding waar je op klikt een nieuw raampje opent...dat is echt irritant, allemaal raampjes en geen overzicht. dus niet zoals windows dat je een taakbalk onderaan hebt.
ik heb liever de pc..
Klopt. Als je erg veel van die 'raampjes' opent wordt het idd een flinke puinzooi...
In OS X worden (als je dat wilt) alle mappen ed in hetzelfde venster geopend, na wat gewenning een flinke vooruitgang tov OS 9...

télkens weer roep ik tegen mezelf dat ik volwassen word en niet meer meedoe aan Mac/Windows discussies. Maar toch...
__________________
Mage Powerrr \o/ • Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 04:55
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Citaat:
danique2 schreef:
ik doe grafisch ontwerp opleiding en moet op school ook vaak met de mac werken want die wordt vaak gebruikt in de grafische industrie.
ik vind het echt niks, die muis is onhandig met maar 1 knop en dus geen rechtermuisknop met keuzes..(een plaatje op inet moet je opslaan op je HD door het te slepen de site naar je map ) en dat hij voor elk ding waar je op klikt een nieuw raampje opent...dat is echt irritant, allemaal raampjes en geen overzicht. dus niet zoals windows dat je een taakbalk onderaan hebt.
ik heb liever de pc..
Oh.. je kunt anders het menuutje wat je bij windows krijgt met de rechter muis knop in MacOS krijgen door te klikken wanneer je tegelijk Alt (of was 't 't appeltje..?) ingedrukt houdt. Dan krijg je zowat hetzelfde menuutje als bij windows (uiteraard niet bij elk programma, maar wel -om terug te komen op wat jij zegt- als je plaatjes wilt opslaan vanuit de internetbrowser).
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 10:32
Nietzman
Avatar van Nietzman
Nietzman is offline
Je kan er natuurlijk ook gewoon een meerknoppige muis aanhangen..... al gebruik ik toch alleen mijn meerknoppige-tekentablet maar
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 16:31
NielZ
Avatar van NielZ
NielZ is offline
Citaat:
p-chez schreef:
Oh.. je kunt anders het menuutje wat je bij windows krijgt met de rechter muis knop in MacOS krijgen door te klikken wanneer je tegelijk Alt (of was 't 't appeltje..?)
Control.

Citaat:
nietzman schreef:
Je kan er natuurlijk ook gewoon een meerknoppige muis aanhangen..... al gebruik ik toch alleen mijn meerknoppige-tekentablet maar
Darn, dan heb jij mazzel met 10.2... *kwijl & jaloers*
__________________
Mage Powerrr \o/ • Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 17:52
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Citaat:
NielZ schreef:

Control.


Mja, ookal werk ik op school alleen op de Mac, kan ik 't als ik achter de PC zit nog niet zo voor me zien hoe dat allemaal zit vervelend is dat.. hehe
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2002, 09:13
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Euh, de concrete power van een Mac is duidelijk MINDER dan die van een PC. Zowel AMD als Intel draaien de G4 er met gemak uit.

http://www.tweakers.net/nieuws/22640
Ik wou hiermee komen

Citaat:
Nielz schreef:
Of je doet Control-Click en kiest ff de goeie optie...
Ik mis m'n tweede/derde/vierde muisknop niet. Het zou in sommige gevallen (bij games bijvoorbeeld) een stuk makkelijker zijn, maar Apple blijft graag bij de één- (of nul- ) knoppige muis.

Klopt. Als je erg veel van die 'raampjes' opent wordt het idd een flinke puinzooi...
In OS X worden (als je dat wilt) alle mappen ed in hetzelfde venster geopend, na wat gewenning een flinke vooruitgang tov OS 9...

télkens weer roep ik tegen mezelf dat ik volwassen word en niet meer meedoe aan Mac/Windows discussies. Maar toch...
aahja, omdat apple blijft bij één of nul knoppige muis is dat een veel praktischere oplossing
ctrl click, goed... dus je kan niet ctrl + RMB .
X-cuse me maar welke sukkel vind een 1/0 knops-muis nou beter dan een 2+ knops> (zelf heb ik MS intellipoint. 4knops + scroll (dus 5) en meer (als ze het op goede plaatsen erbij konden zetten) mag altijd)

Hier zeggen we maar niks over.... oudere windowsversies openden ook telkens in een nieuw venster.


En die Apple CPU's blijven ver achter bij AMD's en Intel's, was ook al te zien op URL van Dobermann. - dit is zo erg dat apple... nja, check de link - http://www.tweakers.net/nieuws/22803
(dobermann's link) http://www.tweakers.net/nieuws/22640

En Mac is al duur, maar kennelijk nog niet duur genoeg - http://www.tweakers.net/nieuws/22742


Apple is ook gewoon duurder... gezien apple vrijwel de enige is die zijn eigen hardware maakt = geen concurrentie...
En windowsXP werkt ook goed hoor. Iedereen die ik ken (op Pentium 1 133 Mhz dingen en athlonxp's 1900+) hebben hem uitstekend aan de praat. Het is dan misschien niet zo ontzettend overbodig supersimpel als de mac maar het werkt ook. Dus dat argument dat windows alleen maar crasht is niet correct. Een oom van me btw heeft ook een mac en werkt op zijn werk met MS PC...
Hij vind de mac persoonlijk wat lekkerder werken, maar verder crashen ze evenveel en geven beiden evenveel problemen. - over snelheid valt weinig te zeggen omdat hij zijn nieuwe mac (daarvoor had hij er ook 1) 2 maanden geleden gekocht heeft en ze op zijn werk met 2 jaar oude PC's werken.

En dan zei iemand dat macs vele makkelijker upgraden dan windows-pc's met argument 'gewoon een chip er in en klaar!' - jaaa, dat is net zo easy als bij windows ja. Tenzij je processor ook wilt upgraden... ik denk dat dit bij beiden even makkelijk is.
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 00:33
Rutger
Rutger is offline
mac => zo'n apple ding

kun je bijna niks aan verbouwen lijkt me..
__________________
[ Gereserveerd voor spam die mij binnen aanzienlijk korte tijd aanzienlijk veel geld opleverd. :p ]
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 13:12
de postbode
Avatar van de postbode
de postbode is offline
Citaat:
Rutger schreef:
mac => zo'n apple ding

kun je bijna niks aan verbouwen lijkt me..
heb je dr toevallig eentje? heb je het topic een beetje gelezen?? vast niet, daar staat namenlijk in dat dit wel kan nielZ heeft zelfs een plaatje gepost
soo zeg niets als je niets te zeggen hebt

-de postbode-
__________________
ik ben een konijn
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 13:43
Bor
Avatar van Bor
Bor is offline
interessante "discussie"
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 20:11
Rutger
Rutger is offline
Citaat:
de postbode schreef:


heb je dr toevallig eentje? heb je het topic een beetje gelezen?? vast niet, daar staat namenlijk in dat dit wel kan nielZ heeft zelfs een plaatje gepost
soo zeg niets als je niets te zeggen hebt

-de postbode-
Citaat:
SDRAM; PCI; AGP; IDE; Mac's zijn tegenwoordig helemaal niet zo PC-vreemd meer. Ik geef direct toe dat het wel afhangt welk model Mac je koopt. Een iMac heeft door zijn compacte design geen plaats voor PCI of AGP sloten (videocard zit onboard). Je kunt hier alleen het RAM uitbreiden, én een Airport Card in de machine stoppen.
De G4 daarintegen bevat wel allemaal PC-onderdelen.
Ik doelde hierbij dus ook zo'n imac dingie... en zo te lezen heb je er zelf ook geen, dus blaf me ff niet zo af ja? tnx!!
__________________
[ Gereserveerd voor spam die mij binnen aanzienlijk korte tijd aanzienlijk veel geld opleverd. :p ]
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 20:50
RenT
RenT is offline
Citaat:
Rutger schreef:
mac => zo'n apple ding

kun je bijna niks aan verbouwen lijkt me..
Geheugen & HDD vervangen is goed mogelijk.
Airport kaart toevoegen.
Verder is r idd weinig toe te voegen, hij is dan ook compleet.
Upgraden: no issue
Dan heb ik t over een iMac.

De g4 is gewoon in een PC-achtige kast gebouwd, (waarbij je al draaient het mobo incl. componenten uit de kast kan klappen), en deze is wel gewoon naar eigen wens aan te upgraden.

Gelieve dus uzelf eerst te informeren alvorens je met een discussie te bemoeien
__________________
Liefde maakt meer kapot dan drank goed kan maken...
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 20:51
Chakotay
Chakotay is offline
Het is (gelukkig) weer duidelijk geworden dat de apples niet sneller zijn dan intel/amd-based systemen... Zelfs een dual systeem legt het af tegen een single P4!
Als apple wel sneller zou zijn, dan had men pas een absurd probleem. Een kloksnelheid van een factor 2,4 lager en nog sneller, dat betekend dat men bij intel en amd erg heeft liggen slapen wat effectief processor-design betreft.

Verder is het duidelijk dat je bij een apple verder van het systeem afstaat. Je kan veel minder instellen en veranderen..
Het is ook niet zo vaak nodig maar dat is een ander verhaal.

De reden dat de mac populair is in de grafische industrie is puur een kwestie van compatibiliteit. Het heeft niets met de snelheid of het gebruiksgemak te maken. Maar omdat de meeste bedrijven in die sector (inclusief drukkers) werken met apple systemen plaats je jezelf nogal snel buitenspel als je een non-apple systeem gebruikt. Overstappen kan, maar dat gaat alleen zonder problemen als dit collectief word gedaan door (een gedeelte van) de branche.

Dat ze sneller zijn met sommige software is het gevolg van de markt. Omdat ze bij uitstek gebruikt worden in het grafisch wereldje wordt veel software alleen (of met het zwaartepunt op) voor de mac ontwikkeld. Het resultaat moge duidelijk zijn.

Met dit verhaal wil ik natuurlijk niet ontkennen dat het Apple-systeem voordelen kent, maar daar waren al genoeg vertegenwoordigers van.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:47.