Oud 12-08-2013, 18:26
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
De 96 heeft vandaag een proefkeuring gehad. Sinds z'n vorige APK heeft hij maar 2655 km gereden, dus ik had goede hoop op niet ál te veel problemen. Verrassend genoeg hoefde er niet aan gelast te worden

Hij heeft nodig: setje stuurkogelhoezen, een aandrijfashoes en afstellen van CO. Grootste kosten zullen de banden en velgen zijn; het blijkt dat bij de ventielen hele gaten in de velgen zijn geroest En de banden waren 2 jaar geleden al oude, gebruikte exemplaren dus vervanging had ik min of meer wel verwacht. Ik moet alleen even kijken wat goedkoper is; zelf hier van de 95 en zolder een setje velgen bij elkaar schrapen en volledig nieuwe banden erop, of een setje velgen met gebruikte banden zoeken. Zoveel rijd ik er nou ook weer niet mee
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2013, 22:44
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
De 96 is inmiddels door de APK met een setje nieuwe stuurkogels, één nieuwe aandrijfashoes en een setje goed velgen en prima banden (1,5 jaar oud, 7 mm profiel en de 'juiste' band voor de 96 - Vredestein Classics)


Nu bezig met de 126.
Daarvoor stonden er vorig jaar al als adviespunten; slechte fusees, 2 stuurkogels met speling, 1 matige band (die later lek is gegaan). Vandaag alvast die dingen maar aangepakt: links en rechts nieuwe fusees eronder - dat zijn complete units en vrij prijzig (voor een 126), en gelijk maar de hele set stuurkogels(6)/spoorstangen(3) vervangen. Ziet er toch altijd wel weer fijn uit, nieuw spul onder de auto

En daarbij 2 nieuwe banden, en even de claxon gemaakt (doorgeroest kabelschoentje). Ik moet alleen nieuwe borgmoeren hebben voor de steekassen, die moeten ingetikt worden en dat is de eerste keer mislukt, en dan kan hij na het weekend naar de garage voor een keuring
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2013, 06:58
feniks
feniks is offline
Vraagje: als een auto gaat 'slingeren' bij het remmen, en ik bedoel dan niet alle kanten op, maar het stuur begint te trillen. Wat is daarvan een waarschijnlijke oorzaak?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2013, 11:34
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Het kan een kromme/oneffen remschijf zijn, maar het kan ook het accentueren van een andere probleem ergens in het hele systeem tussen de aandrijfas en het stuur zijn
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2013, 08:15
feniks
feniks is offline
Remschijf zal wel niet, die is er voor de zomer nieuw opgekomen.
Naja, het neemt nog geen griezelige vormen aan.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2013, 13:26
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Dat hoeft niet per se een garantie te zijn Maar het kan ook een versleten stuurkogel, rubber, wiellager, aandrijfas of een ander defect in de remklauw zelf zijn. De vooras, remmerij, ophanging en stuurinrichting zijn allemaal met elkaar verbonden, dus het is lastig om daar (online) één specifiek probleem uit te halen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2013, 10:33
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
misschien een keertje uit laten lijnen?
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 10-09-2013, 13:10
feniks
feniks is offline
Misschien ga ik dat wel doen. Over een poosje moet er weer nieuwe olie in. Dus dan is een geschikt moment. Wordt wel minder trouwens.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2013, 15:30
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Dan is het waarschijnlijk eerder een kwestie van balanceren. Uitlijnen is hoe de auto spoort en dat merk je dan meer waarschijnlijk ook in stuurgedrag. Als een auto niet meer goed is uitgelijnd heeft dat vaak wel een reden.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2013, 12:02
Verwijderd
Citaat:
Dan is het waarschijnlijk eerder een kwestie van balanceren. Uitlijnen is hoe de auto spoort en dat merk je dan meer waarschijnlijk ook in stuurgedrag. Als een auto niet meer goed is uitgelijnd heeft dat vaak wel een reden.
Dat. Trillen = balanceren (dan worden de banden op velg op een machine gezet, die draait, geeft aan hoeveel verschil er is tussen de ene en de andere kant en dat wordt opgelost met het plakken/klemmen van gewichtjes).
Banden die schuin aflopen of een stuur dat naar links of rechts trekt = uitlijnen, dat kan gebeuren doordat je iets geraakt hebt of dat ze in de garage iets gedaan hebben. Dat wordt opgelost door de volledige auto op een brug of een put te zetten, er worden een soort weerkaatsende borden op de velgen gezet en de machine gaat dan aflezen wat het spoor is en wat er precies moet gebeuren waarbij de monteur aanpassingen doet onder de auto.

Eenvoudig uitgelegd zonder precieze benamingen die ik nu ook niet weet ^^
Met citaat reageren
Oud 20-09-2013, 18:12
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
De 126 is ook door de APK Enige wat ze hoefden te doen was een koplamp afstellen. Er zit wel wat speling op het stuurhuis, wat volgens mij al sinds de aanschaf zo was, maar dat was nog niet zo boeiend. En misschien dat één van die wiellagers de fusee-wissel het niet goed heeft weten te overleven, tijd moet dat leren. Voor de rest stuurt hij echt heerlijk soepel nu, met name door de nieuw fusees, en gaat-ie weer gewoon keurig rechtdoor
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2013, 16:45
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik google kennelijk niet met de juiste zoekwoorden, misschien kan hier iemand me helpen?
Ik heb een van mijn lichtmetalen velgen laten vallen bij het wisselen naar winterbanden. Uiteraard viel hij ergens tegenaan en zit ik nu met een velg met twee putjes erin (2 a 3 mm diep en wit). Ik ben niet van plan om ze professioneel te laten herstellen, volgens mij kan het voor de veiligheid geen kwaad, zo groot zijn de plekjes niet.
Maar kan het kwaad dat de beschadiging zo 'diep' zit? Moet er nog iets overheen om te zorgen dat het niet gaat roesten ofzo of kan het geen kwaad zo?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2013, 08:48
feniks
feniks is offline
Volgens mij kan het geen kwaad. Maar als er echt een beschadiging inzit, als in: kromgetrokken velg (wat ik mij bij zoiets niet kan voorstellen), dan voel je dat wel bij het rijden.

Ontopic: afgelopen week verkondigde ik luidkeels dat BMW de beste auto is, waar ik ooit in reed. En dat meende en meen ik. Jammer alleen was dat op dat moment de startmotor het begaf. Ik heb al tijden problemen met dat ding, en nu is mijn auto met de grootste moeite bereid om te starten.
Dinsdag gaat er een nieuwe in. Nou ja: een gereviseerde. Gelukkig een adres gevonden waar ze dat voor vrij weinig geld doen.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2013, 23:24
Verwijderd
Het kan voor de veiligheid helemaal geen kwaad. Als dat zo zou zijn zou je er de weg niet mee op mogen.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2013, 21:54
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Zolang je er niets van merkt, zal het inderdaad wel meevallen. Als je na montage wel last krijgt van trillingen, laat het nakijken door je lokale garage/bandenboer - mogelijk dat balanseren dan al voldoende is. Ik neem althans aan dat de beschadiging gewoon op de zijkant van de velg zit en niet op de rand, dat de velg bandloos was.
Lichtmetaal gaat niet roesten zoals ijzer, het gaat wel op vergelijkbare wijze oxideren. Je kunt het beschermen door ze vooral in de winter goed schoon te houden (pekel) en ze met speciale was te bedekken.

Citaat:
Volgens mij kan het geen kwaad. Maar als er echt een beschadiging inzit, als in: kromgetrokken velg (wat ik mij bij zoiets niet kan voorstellen), dan voel je dat wel bij het rijden.

Ontopic: afgelopen week verkondigde ik luidkeels dat BMW de beste auto is, waar ik ooit in reed. En dat meende en meen ik. Jammer alleen was dat op dat moment de startmotor het begaf. Ik heb al tijden problemen met dat ding, en nu is mijn auto met de grootste moeite bereid om te starten.
Dinsdag gaat er een nieuwe in. Nou ja: een gereviseerde. Gelukkig een adres gevonden waar ze dat voor vrij weinig geld doen.
Ach, startmotor heeft natuurlijk ook maar een beperkt leven. Die dingen maken natuurlijk nogal wat toeren en moeten een zwaar vliegwiel + motor aanslingeren Zijn dure krengen, helemaal nieuw, maar ze gaan gelukkig niet zo vaak kapot en vaak zijn ze ook niet heel lastig te vervangen aangezien ze vaak niet zo complex op de bak tegen de motor aan zitten gemonteerd. Doet imho niets af aan de betrouwbaarheid van de auto
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2013, 22:59
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ik neem althans aan dat de beschadiging gewoon op de zijkant van de velg zit en niet op de rand, dat de velg bandloos was.
Lichtmetaal gaat niet roesten zoals ijzer, het gaat wel op vergelijkbare wijze oxideren. Je kunt het beschermen door ze vooral in de winter goed schoon te houden (pekel) en ze met speciale was te bedekken.
De band zit nog om de velg en de beschadigingen zitten op 1 van de spaken, de zichtkant dus. Het is mijn zomerset, dus in het voorjaar zie ik pas of het invloed heeft op het rijgevoel.
Wat voor was moet je daarvoor gebruiken?
Met citaat reageren
Oud 05-12-2013, 23:12
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Velgenwax Paar merken waar ik wel eens van gehoord heb zijn Wheel Sealant, Migliore Wheel seal, Collinite 845, Wheelwax. Gewoon wat je lokale automaterialenzaak heeft liggen. Eerst goed schoenmaken met velgenreiniger en dan oppoetsen. Het scheelt ook dat het je zomervelgen zijn en je dus niet zoveel met pekel te maken hebt.

Zelf verzaak ik het de hele tijd, de berenvelgen van mijn 121 zijn lichtmetaal en daar staat hij het hele jaar op en die zijn aan de randen nu redelijk aangevreten door oxidatie Beetje zonde eigenlijk.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.

Laatst gewijzigd op 05-12-2013 om 23:47. Reden: typo
Met citaat reageren
Oud 07-12-2013, 08:46
feniks
feniks is offline
Ik was uiteindelijk 200 euro kwijt voor een gereviseerde startmotor, inclusief inbouw en btw. Nieuw leveren ze het niet meer. En bmw doet moeilijk wat onderdelen betreft aan niet-merkdealers.
Hij start nu weer als vanouds.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2013, 13:55
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik weet niet exact welke uitvoering je hebt, maar via mister-auto.nl kan ik bij diverse uitvoeringen van de E36 nog gewoon nieuwe startmotoren vinden Als je garage het niet erg vindt zelf meegebracht spul te installeren zou ik voortaan eerst even daar kijken bij dit soort dingen.

Voor mij is het ook meer een reden om zelf dingen te proberen te vervangen. Prijs van een onderdeel van de garage is vaak een stuk hoger (wiellagers voor de Fiat rekenden ze 3x zoveel voor) dan direct via zo'n onderdelenleverancier.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2013, 13:42
feniks
feniks is offline
Ja. Heel goed heb ik niet gezocht. Maar ik vond deze prijs prima. En het helpt me weer een paar kilometer verder.
En theoretisch ben ik heel erg goed op de hoogte van hoe en wat onder de kap. Alleen technisch gezien, loopt het allemaal een beetje achter.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2014, 15:47
feniks
feniks is offline
Voor 150 euro vier nieuwe banden en ventielen laten monteren. En dat is inclusief balanceren en uitlijnen.
Voor nieuw, lees: 'Nieuw'.
De man verkoopt 80% banden afkomstig van exlease auto's.
Mooie bridgestones voor en continentals achter.

Betere deal
Met citaat reageren
Oud 18-01-2014, 16:09
Verwijderd
Mijn auto krijgt nu gewoon drie-vier keer per jaar de kleine dingen gecheckt bij de dealer (bij bandenwissels en in de zomer). Maar vanaf maart ga ik zo'n 800 km/week rijden. Moet ik dan extra onderhoud doen en zo ja, wat?
Ik rij een 2010 Suzuki alto.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2014, 21:54
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
4 keer per jaar checken? Dat doe ik niet. Ik ga naar de garage als het tijd is voor de beurt (qua km's of qua tijd) en als ik iets vreemds op merk. Ook met 1000 km per week deden wij niets anders dan dat. Met een vrij jonge auto moet dat volgens mij wel kunnen.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2014, 23:30
Verwijderd
Ik hou mij echt niet aan 'verplichte' check-ups. Maar ja, mijn ouders hebben een bandencentrale met mensen die verstand hebben van auto's dus als ik het idee hebt dat iets niet klopt, vraag ik aan hen om even te kijken. Mijn auto is nu 16.

Het enige dat ik zou zeggen is, laat je banden regelmatig controleren. Qua spanning enzo. Verder... ik ken hier niemand die zo regelmatig is met beurten en checken en ... misschien is dat België.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2014, 02:25
Verwijderd
Citaat:
4 keer per jaar checken? Dat doe ik niet. Ik ga naar de garage als het tijd is voor de beurt (qua km's of qua tijd) en als ik iets vreemds op merk. Ook met 1000 km per week deden wij niets anders dan dat. Met een vrij jonge auto moet dat volgens mij wel kunnen.
Ja de dealer verlengt garantie als je netjes je checks laat doen. Meestal drie per jaar omdat de auto er dan toch is.

En voor dingen als bandenspanning en oliepeil maakt de leeftijd van de auto niet uit toch? Ik wil vooral weten wat ik zélf moet gaan doen, ik wil niet vaker naar de dealer gaan.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2014, 03:38
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Je hebt bepaalde serviceintervals van (doorgaans) 10.000 km voor een kleine beurt, 15.000 km later een grote beurt en zo om en om, of eens in het jaar. Als je een beetje een geavanceerde boordcomputer hebt geeft hij dit ook wel aan. Als je het bij de dealer laat doen wordt het bijgehouden in een boekje dat nog ergens in je auto ligt, en daar staat precies in wat er volgens de fabrikant bij welke km-stand/om de zoveel kilometer/tijd moet gebeuren (het verversen van je remvloeistof moet bijvoorbeeld eens in de twee jaar gebeuren). Goed bijgehouden boekjes van de onderhoudsgeschiedenis zijn wel gunstig voor de dealer bij herverkoop trouwens. Dat je meer gaat rijden is ook voor hen gunstig want dan komen die serviceintervals sneller voor

Waarschijnlijk uitgebreider dan nodig, maar goed
Wat je zelf nog wel kunt doen is regelmatig (eens in de maand) de bandenspanning bijhouden, wat ongeveer even makkelijk is als een band van een fiets oppompen. Ergens in je boekje en vaak in de rand van je portier staat wel een sticker met hoeveel bar daarin moet, en waarden voor moderne auto's staan vaak op een plakkaat bij de pompunit wel aangegeven. De meeste tankstations hebben wel zo'n apparaat; sommige zijn gratis, anderen kosten 50 cent. Doe het bij voorkeur aan het begin van de rit als de banden koud zijn. Warme banden hebben een hogere druk. Controleer ook zo nu en dan de profieldiepte (moderne banden hebben een slijtindicator; in één van de diepe groeven zit een 'bobbeltje', als de rest van de band op gelijke hoogte is moet-ie vervangen worden) en of de band wel gelijkmatig slijt.
Oliepeil in de gaten houden; motor moet hier bij voorkeur koud voor zijn maar lauw kan eventueel ook. In ieder geval niet direct na het rijden want de olie moet eerst wat naar beneden in het carter druipen (en het is gewoon erg warm ) dus wacht minstens een minuut of 10. De auto moet ook zo vlak mogelijk staan. Elke auto verbruikt wel een beetje olie, vaak vrij weinig maar 1 liter op de 1000 km is bij de meeste merken nog acceptabel - hoewel wel vrij hoog. De oliepeilstok is vaak te herkennen aan een kleurrijk lusje; eruit halen, schoonmaken, er terug insteken en weer uithalen en dan het peil aflezen. Er zit een min en max waarde op waar de olie tussen zit, dat verschil is bij een boel auto's ongeveer een liter. Als je moet bijvullen; er is een OIL/710 dop en daar erin gieten (koop een trechtertje of knip de bovenkant van een fles af) - in het boekje of het kaartje van de dealer staat wel welke olie je moet hebben. Doe het rustig aan en controleer zo nu en dan wanneer nodig, want teveel olie is ook niet goed. Leg er sowieso een litertje van in de kofferbak, voor het geval dat.
Koelvloeistofniveau controleren (wanneer koud), vaak één van de gele dopjes met een waarschuwing dat je er met je tengels af moet blijven als de boel heet is Staan wel min-max-streepjes op de buitenkant van het reservoir. Maar bij zo'n jonge auto zou je eigenlijk geen koelvloeistof moeten verbruiken. Bovendien weet je waarschijnlijk niet wat voor kvs in je koelsysteem zit, en niet elke soort kan je zomaar mengen met de andere. In geval van absolute nood volstaat water overigens prima; kvs heeft vooral een samenstelling die bevriezing en aantasting van het koelsysteem moet voorkomen, maar voor het koelen zelf werkt water net zo goed.
Controleer zo nu en dan je verlichting. Dat kan vrij eenvoudig door tijdens het rijden/bij het parkeren naar reflecterende oppervlakten te kijken - zeker voor je achterlichten en remlichten. Een richtingaanwijzer gaat doorgaans sneller tikken wanneer er een lampje defect is.
Je ruitenwissers hebben ook maar een beperkt leven. Er zit een indicatorstip op die geel wordt als hij een bepaalde tijd in de zon heeft gelegen die kán betekenen dat de rubbers uitgedroogd raken. Wanneer ze beginnen te strepen is het in ieder geval tijd om ze vervangen. Dit kan je ook nog wel zelf, het is even uitzoeken hoe maar het zijn vrij eenvoudige kliksysteempjes. Ruitenwissers kan je bij bouwmarkten of automaterialen kopen, op de verpakking staat wel op welke auto's hij allemaal past.
En je moet je ruitenwissersproeistof zo nu en dan bijvullen; dat is het tankje met een 'voorruit' en een klein fonteintje bovenop. Let er in de winter wel op dat je ook winterbestendige vloeistof ingooit. Die van de bouwmarkt voldoet prima (gooi deze ook vol voor je hem aflevert bij een beurt, anders doet de dealer het tegen hun tarief).

De rest is dus (voor jullie) dealer-werk conform het boekje
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2014, 08:42
Verwijderd
Voor het meten van de profieldiepte zijn er overigens handige metertjes. Als je er eentje wil, moet je het even zeggen
Met citaat reageren
Oud 19-01-2014, 08:58
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ik wil vooral weten wat ik zélf moet gaan doen, ik wil niet vaker naar de dealer gaan.
Sorry, dan had ik je vraag verkeerd begrepen. Wij checken regelmatig of de verlichting werkt en kijken naar de banden. Als we denken dat ze slap worden, meten we de druk. Verder is het handig als je er altijd van uit kunt gaan dat je genoeg ruitensproeiervloeistof hebt voor een lange rit en bij de ruitenwissers merk je vanzelf onderweg of ze toe zijn aan vervanging. De overige dingen geven onze auto's zelf aan via de boordcomputer of wordt met de beurt wel weer bekeken, dus doen we niks aan. Onze banden wisselen we zelf en meten we op bij het eraf halen. Als ze 'net aan' zijn, kopen we nieuwe. In principe komt het dus niet voor dat we er tussendoor nieuwe op moeten laten leggen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2014, 10:18
feniks
feniks is offline
Citaat:
Voor het meten van de profieldiepte zijn er overigens handige metertjes. Als je er eentje wil, moet je het even zeggen
Nou... Ik deed het tot op heden op het oog, maar dat oog van mij wil de werkelijkheid nogal eens rooskleuriger inzien.
Wat kost dat?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2014, 10:33
Verwijderd
Citaat:
Nou... Ik deed het tot op heden op het oog, maar dat oog van mij wil de werkelijkheid nogal eens rooskleuriger inzien.
Wat kost dat?
Niks, als je je adres pmt, dan stuur ik er eentje op En als je een keer een lekke band hebt aan deze kant van het land, denk dan aan ons (Wie ons is, zeg ik dan wel per pm)



Alleen zijn ze niet zo fancy dat ze een sleutelhanger zijn ^^
Met citaat reageren
Oud 19-01-2014, 15:52
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Da's wel een geinig dingetje Automaterialenshops vragen er zo 15 euro voor een 'professionele' meter. Mijn vader heeft een schuifmaat met ook zo'n functie als op die foto, die gebruik ik meestal. Maar om het snel in te schatten doe ik het gewoon via de indicatoren op de band
Maar als je je aan de serviceintervals houdt zal het niet snel gebeuren dat er slijtagegevoelige delen zoals banden echt kaal worden gereden, dan krijg je wel bijtijds advies om ze te vervangen.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2014, 15:56
Verwijderd
Wij hebben er ooit stapels gekregen van de grote fabrikanten, Conti, Michelin, Vredestein, Bridgestone, Goodyear, Yoko... Volgens mij moet er nog steeds een stapel zijn, daarmee dat ik er iemand vast wel een plezier mee kan doen ^^
Met citaat reageren
Oud 19-11-2014, 17:24
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
*blaast stof van topic af*

Onze auto is gisteren voor onderhoud en APK geweest. Komende januari hebben we hem twee jaar en eigenlijk hadden we er in die tijd nooit iets aan laten doen. Was dus wel benieuwd. Na lang dubben heb ik hem naar de garage gebracht (keten) waar ie altijd in onderhoud geweest is, die konden de onderhoudshistorie inzien en een goed advies geven. Sowieso heb ik de vloeistoffen laten vervangen, remvloeistof ook en interieurfilter. Verder raden ze aan om de motorolie niet alleen te verversen maar dat reservoir ook schoon te maken met een soort shampoo omdat we weinig rijden en er anders heel veel troep achter blijft. Ook moesten de verbrandingskleppen schoon gemaakt worden. Dat hebben we laten doen. Enige APK-afkeurpunt was dat de koplampen (dimlicht en groot licht) slecht afgesteld waren (volgens de man van de garage kwam dat doordat je over drempels enzo rijdt, schijnt normaal te zijn). Dat is ook gefixt.

Verder is de condensor van de airco kapot waardoor ie het slechter doet dan zou moeten. Kost 675 euro om te maken en dat laat ik even zitten. Ik rijd niet vaak en dan vind ik het een te dure grap. Dan zet ik wel een raampje open of wacht ik iets langer voor m'n ramen weer schoon zijn. Ik rijd sowieso vooral in de stad of korte stukjes op de snelweg dus dan heb ik de airco niet zo hard nodig.

Was nu bijna 500 euro kwijt en dat had ik ook wel ingecalculeerd voor onderhoud dus best netjes.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 23-01-2015, 07:21
feniks
feniks is offline
Een grote, zeer grote beurt voor mijn auto:
Remslangen: 100 euro
Uitlaat lassen: 50 euro
Distributieriem, incl spanrollen, waterpomp etc: 350 euro
Nieuwe koppelingsplaten, incl druklager etc: 450 euro.

Totaal 950 euro

Dagwaarde van de auto na reparaties: 800 euro
Dagwaarde voor reparaties: 600 euro

Ik zeg: we doen het niet. Toch een jaar heel goedkoop gereden, want geen onderhoud gehad, en de aanschaf was ongeveer de prijs van de dagwaarde.
Op naar een andere auto. Leuk, weer zo'n zoektocht naar de meeste luxe voor het laagste bedrag
Met citaat reageren
Oud 23-01-2015, 16:33
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Oei, dat is inderdaad de moeite van het investeren niet waard. Leuke uitdaging weer. Ik ben benieuwd wat 't gaat worden!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2015, 08:49
feniks
feniks is offline
Ik zit naar twee auto's te kijken: een BMW 3 serie station. Of een Citroen C5 (station). Ik ben sowieso meer een citroenrijder. Maar een 3-serie is ook niet te versmaden.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2015, 07:03
feniks
feniks is offline
Maar het wordt een Ford Mondeo. Ook een burgermansauto. Maar wel een heel sterke burgermansauto
Met citaat reageren
Oud 25-07-2015, 02:54
magnusdebaas
Avatar van magnusdebaas
magnusdebaas is offline
Citaat:
De 96 is inmiddels door de APK met een setje nieuwe stuurkogels, één nieuwe aandrijfashoes en een setje goed velgen en prima banden (1,5 jaar oud, 7 mm profiel en de 'juiste' band voor de 96 - Vredestein Classics)


Nu bezig met de 126.
Daarvoor stonden er vorig jaar al als adviespunten; slechte fusees, 2 stuurkogels met speling, 1 matige band (die later lek is gegaan). Vandaag alvast die dingen maar aangepakt: links en rechts nieuwe fusees eronder - dat zijn complete units en vrij prijzig (voor een 126), en gelijk maar de hele set stuurkogels(6)/spoorstangen(3) vervangen. Ziet er toch altijd wel weer fijn uit, nieuw spul onder de auto
[afbeelding]

En daarbij 2 nieuwe banden, en even de claxon gemaakt (doorgeroest kabelschoentje). Ik moet alleen nieuwe borgmoeren hebben voor de steekassen, die moeten ingetikt worden en dat is de eerste keer mislukt, en dan kan hij na het weekend naar de garage voor een keuring
He wat leuk! Mijn pa heeft een groene 96 gehad.
__________________
Als je iets doet, doe het dan goed :P
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.