Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2003, 01:25
AtHell
Avatar van AtHell
AtHell is offline
Ja jongens en meisjes, er zullen vast talloze spel- en taalfouten in staan maar daar gaat het niet om. In ieder geval veel leesplezier toegewenst

------------------------------------------------------------------------------------

Luid geeuwend werd het jongentje wakker. Nog voordat de haan zijn schrale stem door de lucht had geworpen om de komst van een nieuwe zon aan te kondigen lag hij wakker. Hij keek om zich heen in schemering, de kaars die hijzelf enkele uren geleden had aangestoken was haast opgebrand en zijn vrienden lagen nog allen vredig te slapen. Hij besloot ze niet wakker te maken en zocht half op de tast zijn zijn muts, nadat hij deze gevonden had deed hij hem op.

Eenmaal volledig wakker en gewend aan de kleine hoeveelheid zicht die de kaars hem verschafte kwam hij tot de conclusie dat hij best wel wat wou drinken. Hij lachte om de ironie van de situatie waarin hij zich verkeerde. Hij had nog geen halve dag geleden te veel gedronken. Wat een slechte grap dacht hij bij zichzelf, dorst hebben na een lange avond van drinken. Dit eenmaal terzijde gezet ging hij opzoek naar iets om dan ook daadwerkelijk te drinken, zijn oog viel al gouw op een verse pot thee. Het intresseerde hem niet hoe op een dergelijk uur er een verse pot thee kon staan en deed een kopje voor zichzelf in en besefte na een korte speurtoch door zijn hut dat er geen suiker meer was. Nu was de jongen een 'man' van principe en hij besloot dat thee niet te drinken was zonder suiker en aangezien de thee nog wel enige tijd warm zou blijven besloot hij elders suiker te zoeken.

Na het luik open te hebben gedaan vloog hij naar buiten en begon na een paar salto's aan zijn reis. De bossen was hij reeds voorbij toen hij in het net opgekomen zonlicht een vreemd verschijnsel zag, een nieuw schip. Daar beneden op de grond liep bij het voor de rest verlaten schip maar één man. De jongen besloot er op af te gaan. Op de grond aangekomen liep de jongen op de man af en verbaasde zich over diens uiterlijk. Een uiterlijk bestaande uit een veel donkere huid dan de zijne, een oncomfortabel uitziende maar toch vrolijk gekleurde kostuum en een muts getooid met groene veer. "Zou dit een indiaan zijn ?" vroeg de jongen zich af maar gooide de vraag terzij en stapte op de man af. "Heey jij daar" zei de jongen, "Heb jij toevallig wat suiker voor me ?". De man keek op en toverde zijn wat norse uitdrukking om in een glimlach. "Nee dat heb ik niet" zei de man die schijnbaar zich totaal niet stoorde aan de onbeleefdheid van de jongen. "Echt niet ?" vroeg de jongen om zichzelf ervan te overtuigen dat de man echt geen suiker had. "Nouja.." zei de man, "Wat ? zeg op" zei de jongen, "Heb je nou suiker of niet ?". De man lachte en zei van niet maar, zo informeerde hij de jongen, wist hij wel iemand die mogelijk wel suiker had. "Wie dan ?" vroeg de jongen. "Nou" zei de man "Mijn baas heeft wel suiker". "Oh" zei de jongen, enigzins van slag door het feit dat zo'n enorme grote donkere man, met ongetwijfeld een enorm geslachtsdeel, in vreemde kleren schijnbaar een baas had. "Ik kan je wel naar hem toe brengen" vertelde de man. De jongen ging op dit aanbod in en liet zich naar de 'baas' van de man brengen.

Na een niet onaangename wandeling kwam het duo bij een open plek in het bos waar ze een tijdje terug in waren gegaan. Op deze plek zag de jongen nog veel meer mannen, allen bijna met hetzelfde uiterlijk als zijn gids. "Daar" sprak de man die hem naar deze plek gebracht had terwijl hij zijn vinger richting een klein tentje uitstak. "Daarbinnen is mijn baas, vraag hem maar om suiker kleintje" zei de man.

Uiteraard na zo'n moeite te hebben gedaan ging de jongen zonder vrees de tent binnen en trof daar wederom een vreemd persoon. Dit maal niet donkerder van huid dan hem maar zelfs wat bleker. De jongen keek eens goed naar de man, een lange rode tabbaard bezet met goude lijnen en een eensgelijke rode mijter ook met goude lijnen bezet. "De een is nog maffer gekleed dan de ander vandaag de dag" dacht de jongen bij zichzelf maar aangezien hij nu op suiker uitwas en niet op een verklaring voor kledingsdracht stelde hij de man de vraag of hij misschien suiker had. Gelukkig antwoorde de, aan zijn baard en grijze haren te zien, oude man met een vriendelijk "Ja". "Mooizo" zei de jongen, "mag ik misschien dan wat van jouw suiker ?" vroeg de jongen de man. "Nee dat zal helaas niet gaan" informeerde de man de jongen waarop deze stamelde "Eh.. waarom niet dan ?". "Nou" zei de man die aan zijn uitleg begon "Omdat ik niet besta". "Hoezo, omdat je niet bestaat ?" stamelde de jongen, "nou" zei de man nogmaals "zie je, aangezien ik niet besta maar zelf wel suiker heb ben ik niet in staat om het met je te delen". Hoe teleurgesteld de jongen ook was kwam er toch een vraag in hem op, dit was de vraag van "Maar.. als jij niet bestaat.. hoe kan het zijn dat ik nu met je praat". Per toeval dacht de jongen hard op en gaf de man het volgende antwoord op de vraag van de jongen "Nou gewoon omdat er mensen zijn die gek genoeg zijn om in mij te 'geloven' ". De jongen knikte begrijpelijk en besloot verder geen woorden vuil te maken aan deze seniele oude waarschijnlijk aan alzheimer lijdende man die bestond dankzij het 'geloof' van onnozele mensen die de nutteloze moeite namen om ergen in te 'geloven'.

Dat verklaarde inderdaad een hoop want hoe kon een kleine jongen op zoek naar suiker nou van een niet bestaande man hetgeen krijgen waarna hij opzoek is. De jongen besefte zich opeens dat hij nu al zoveel tijd had verdaan met het zoeken naar suiker dat zijn thee zo ongeveer al bijna het punt had berijkt waarop het zijn aangename warmte verliest. Hij bedankte de man niet voor zijn tijd aangezien de jongen een rotzak in het algemeen scheen te zijn en vertrok in de richting van zijn woning.

Eenmaal weer thuis gekomen was de hele bende al op en had iedereen thee voor zichzelf ingedaan. Het was niet zo dat men dit niet voor elkaar kón doen maar het was gewoon een zooitje bandieten dat niets voor elkaar over had.
Uitgeput plofte de jongen in een stoel aan de tafel en pakte zijn kopje thee zonder suiker. Een klein gevleugeld wezen nam plaats op zijn neus en vroeg "Peter waar ben je zo lang geweest ?" waarop de jongen antwoorde "ik drink principieel geen thee zonder suiker en daarom ben ik, na hier te hebben gezocht, op zoek gegaan naar een beetje suiker voor in mijn thee". "Maar.." stamelde het wezentje "je bent toch allergiesch voor suiker". "Oh ja.." bracht de jongen verwonderd uit ".. dat is ook zo".

En zo kwam het allemaal nog goed, de jongen genaamd peter dronk zijn thee - zonder suiker - samen met het zooitje ongeregeld en het kleine wezentje en genoot van elke teug en hij kwam tot de conclusie dat een avondje zuipen best leuk kan zijn.

------------------------------------------------------------------------------------

En ik denk dat we het allemaal wel met de jongen eens zijn, nietwaar ?

Gegroet,

AtHell.
__________________
Subtiel

Laatst gewijzigd op 03-01-2003 om 01:28.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2003, 09:21
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Grappig verhaal. Soms is het niet prettig om te lezen, door de opmaak van het stuk. Je hebt bijvoorbeeld een heel gesprek zonder goede witregels neergezet, dat leest niet fijn. Wel een leuk, droog verhaal.

Ik heb er, gewoontegetrouw, toch spelfouten uit gehaald. Toen ik het echter zat begon te worden, stopte ik er mee. als je wil dat ik er meer uithaal, zeg het even, dan ga ik rustig verder.

"Luid geeuwend werd het jongentje wakker."
Jongetje, zonder de tweede 'n'.

"Luid geeuwend werd het jongentje wakker. Nog voordat de haan zijn schrale stem door de lucht had geworpen om de komst van een nieuwe zon aan te kondigen lag hij wakker."
Hinderlijke herhaling: 'wakker'. De laatste zin is wel mooi.

"Hij besloot ze niet wakker te maken"
'Ze' moet 'hen' zijn, als ik me niet vergis.

"en zocht half op de tast zijn zijn muts"
"en zocht, half op te tast, zijn muts"
"zijn zijn muts, nadat hij deze gevonden had deed hij hem op."
Na 'muts' een punt.

"die de kaars"
Dat de kaars

"Wat een slechte grap dacht hij bij zichzelf"
Moet zijn: "Wat een slechte grap," dacht hij bij zichzelf

"Dit eenmaal terzijde gezet ging hij opzoek"
Stijlbreuk, het is zonder moeilijke woorden geschreven en dan gebruik je hier ineens wel een moeilijk woord. Ook hoort, na "dit eenmaal terzijde gezet, een komma.

"zijn oog viel al gouw op een verse pot thee"
Het is 'gauw'.

"verse pot thee. Het intresseerde hem niet hoe op een dergelijk uur er een verse pot thee kon staan en deed een kopje voor zichzelf in"
Hinderlijke herhaling: een verse pot thee.
Ook kan je geen "kopje voor jezelf indoen". Het is schenken.

"speurtoch door zijn hut"
Speurtocht
Komma na hut.

"en hij besloot dat thee niet te drinken was"
Dit klopt niet echt, i.v.b. het eerste zinsstuk. Lees het zelf eens na. Ook is de zin veel te lang.

"Daar beneden op de grond liep bij het voor de rest verlaten schip maar één man."
Komma na 'beneden'.

"De jongen besloot er op af te gaan. Op de grond aangekomen liep de jongen op de man af en verbaasde zich over diens uiterlijk"
HH: de jongen

"gekleurde kostuum"
Gekleurd kostuum.

""Zou dit een indiaan zijn ?" vroeg de jongen zich af"
Het is: "Zou dit een indiaan zijn," vroeg de jongen zich af
Pas deze "regel"ook toe bij de rest van de gedachten.
Komma na "af".
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 10:23
AtHell
Avatar van AtHell
AtHell is offline
Nee doorgaan is niet nodig
__________________
Subtiel
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 16:00
Veenbes
Avatar van Veenbes
Veenbes is offline
Citaat:
Scimmia schreef:
"Hij besloot ze niet wakker te maken"
'Ze' moet 'hen' zijn, als ik me niet vergis.
[/B]
Sorry, toch nog een korte reactie op de spelling, "Hij besloot ze niet wakker te maken" is wel goed, 'ze' mag ook als lijdend voorwerp worden gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 17:31
Anom
Anom is offline
Vaag verhaal... Een indiaan? Sinterklaas? Peter Pan? Het lijkt op één van die maffe dromen die ik wel 's heb... Daar komen ook dingen in voor die niks met elkaar te maken hebben

Maar 't is een leuk verhaaltje ondanks de spelfouten en een gebrek aan logica.

PS: Asjeblieft! Iemand moet ook 's een keer op mijn topic antwoorden Nog geen één reply
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 20:30
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
Veenbes schreef:
Sorry, toch nog een korte reactie op de spelling, "Hij besloot ze niet wakker te maken" is wel goed, 'ze' mag ook als lijdend voorwerp worden gebruikt.
Ik wist het niet zeker, vandaar dat ik er ook "als ik me niet vergis" bij had gezet.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 00:31
AtHell
Avatar van AtHell
AtHell is offline
Citaat:
Anom schreef:
Vaag verhaal... Een indiaan? Sinterklaas? Peter Pan? Het lijkt op één van die maffe dromen die ik wel 's heb... Daar komen ook dingen in voor die niks met elkaar te maken hebben

Maar 't is een leuk verhaaltje ondanks de spelfouten en een gebrek aan logica.

PS: Asjeblieft! Iemand moet ook 's een keer op mijn topic antwoorden Nog geen één reply
Bijna, zwarte pieten, Peter Pan en de Sint

iig 2 v.d. 3
__________________
Subtiel
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 09:58
Anom
Anom is offline
Citaat:
AtHell schreef:
Bijna, zwarte pieten, Peter Pan en de Sint

iig 2 v.d. 3
Ah ja Zwarte Pieten. Dat maakt het verhaal ietsje logischer
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hebben jullie leeslijsten Nederlands liggen?
lso
10 05-09-2005 07:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24.