Oud 19-02-2006, 13:01
Ringquelle
Ringquelle is offline
Ik heb een vraag: hoe kun je nou eigenlijk het best leren voor een D-toets/Examen Grieks?
Ik haal namelijk altijd lage cijfers voor Grieks, en wil hier graag wat aan doen, te beginnen bij het leren. Soms heb ik echt geen idee hoe ik moet leren voor een D-toets/Proefwerk, vaak heb ik het gevoel dat ik net zo goed niet had kunnen leren.

Ik heb voor de D-toets die ik straks heb enkele teksten van de Odyssee opgekregen en ik moet kunnen scanderen. Dat scanderen lukt nog wel, maar wat moet ik met die teksten?

Ik zit in de 5e en gebruik als boek Pallas.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2006, 16:48
tigertje
tigertje is offline
op tijd beginnen is altijd wel handig als je dan nog met vragen blijft zitten kun je nog een leraar of medeleerling raadplegen.

Wij krijgen altijd als tip om de nederlandse tekst naast je griekse tekst te leggen en zo de elementen eruit te halen. Een globale inhoudkennis is ook altijd handig.
Belangrijke dingen zoals stijlfiguren, verwijswoorden, bepaalde vormen van werkwoorden, zn, bn uit de griekse tekst halen. Zoals bij de Odyssee de ionische vormen.
Belangrijke passages markeren zoals herhaalde zinnen

er zijn nog wel meer tips maar deze gebruik ik zelf meestal
Met citaat reageren
Oud 19-02-2006, 18:03
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
wat lord tiger zegt

Verder weet ik niet hoe jouw docent lesgeeft, maar die van ons geeft tijdens het nakijken van de teksten vaak al aantekeningen. Vaak komen er bijzonderheden in de grammatica aan bod, of opvallende dingen van het verhaal. Dit wordt heel vaak ook gevraagd op de toets, dus het is handig als je dit soort aantekeningen noteert en leert. Als je de Odyssee leest, moet je natuurlijk speciaal letten op Homerische bijzonderheden (die staan vaak op een rijtje in grammaticaboekjes).
Verder moet je van elke alinea weten wat er ongeveer staat. Herhaal verder je kennis over werkwoordsvormen, verwijswoorden etc, wat lord tiger al zei.
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Met citaat reageren
Oud 19-02-2006, 19:29
Ringquelle
Ringquelle is offline
Die van ons geeft niet al te veel aantekeningen..... hoogstens voor het vertalen. Dan schrijft ze van ene paar onherkenbare ww op waar ze vandaan komen, maar daar houdt t mee op.

Vorige leraar was veel fijner..... die schreef de tekst op t bord (helemaal!) en ging m dan ontleden. Dat was erg relaxed......
Met citaat reageren
Oud 19-02-2006, 21:02
tigertje
tigertje is offline
ik heb ook pallas gehad. Ik weet niet of je het grammaticaboek hebt maar achterin staat een hoofdstuk de bijzonderheden van Homerus.

Welke teksten doen jullie? dezelfde als voor het eindexamen of andere. Welke druk pallas gebruik je?(welk hoofdstuk)
Anders heb ik nog wel een goede site als je de eindexamen tekst doet:

http://www.wiebekoo.nl/

Zelf herken ik wel je probleem. Bij grieks hebben we een leraar die alles perfect uitlegt. En bij Latijn iemand die alleen met termen gooit en onbekende werkwoordsvormen. Wat ik dan zelf doe is de vragen bij de tekst maken en alle bijzonderheden er zelf uit halen. Het kost wel wat tijd maar het is wel de moeite waard. Bij homeros zouden dat vooral de homerische vergelijking zijn, gebruik van stijlfiguren, plaatsing van woorden in de zin(enjambementen) etc
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 10:43
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
lord tiger schreef op 19-02-2006 @ 16:48 :
Wij krijgen altijd als tip om de nederlandse tekst naast je griekse tekst te leggen en zo de elementen eruit te halen. Een globale inhoudkennis is ook altijd handig.
Zo werk ik ook altijd. Ik zorg ervoor dat ik alle zinnen qua constructie begrijp en moeiteloos kan vertalen. Als je namelijk alle zinnen begrijpt (zowel qua constructie als qua woordbetekenis) gaat het vertalen vlot (duh ), maar kun je bijvoorbeeld ook makkelijker nauwkeurig citeren als dat gevraagd wordt.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 16:54
Ringquelle
Ringquelle is offline
Ik heb helaas geen Grammaticaboek, wel de werboeken 3a en 3B.
't is nog niet voor 't eindexamen, maar het zijn wel D-toetsen, dus ze tellen wel mee voor 't eindexamen.... als je begrijpt wat ik bedoel. Ze vallen onder het gedeelte schoolexamen.

We hebben voor deze toets teksten uit de Illias en Odysee. Voor de toets daarna hebben we gedichten van Sapfo en teksten van Alexander de Grote.

Ik ben over het algemeen vrij slecht in Grieks. Ik ben heel erg blij als ik een voldoende of een 5 sta op 't rapport.
Bij de vorige D-toets heb ik er kantje boord een voldoende uit weten te slepen.
Ik zit op een gymnasium en dus moet Grieks voldoende zijn aan het eind (dacht ik).

Laatst gewijzigd op 21-02-2006 om 16:58.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Ringquelle schreef op 21-02-2006 @ 16:54 :
Ik zit op een gymnasium en dus moet Grieks voldoende zijn aan het eind (dacht ik).
Niet echt van belang voor je topic, maar volgens mij hoeft dat niet? Ik ben geslaagd op het gymnasium met een 4 of een 5 voor Latijn. Maar misschien is dat op jouw school anders.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 18:57
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Misschien dat je iets aan de Kleine Griekse Grammatica van J. Nuchelmans hebt? link Het is een moeilijk boekje, maar alle (?) grammatica staat er in. Misschien kun je aan je leraar vragen wat je daaruit het beste kunt leren. Je kunt de KGG zowel bij zaken als De Slegte als bij boekhandels kopen.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 19:29
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
Katje schreef op 21-02-2006 @ 16:59 :
]Niet echt van belang voor je topic, maar volgens mij hoeft dat niet? Ik ben geslaagd op het gymnasium met een 4 of een 5 voor Latijn. Maar misschien is dat op jouw school anders.
Nee dat is landelijk zo. Grieks is gewoon een vak als alle andere vakken, waar je dus ook een onvoldoende op je eindlijst voor mag hebben. Maar een 6 of hoger staat natuurlijk mooier
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hoe zijn of waren jouw lerar(ess)en Grieks, Latijn en/of KCV?
Cherry Springs
5 18-09-2008 16:51
VWO Grieks
MW
10 28-05-2008 19:35
VWO Eindexamen Grieks..... hoe moet ik het aanpakken???
Calimero1
1 16-05-2005 11:46
De Kantine Wat voor dingen heb jij vandaag allemaal demonstratief gedaan?
Verwijderd
326 08-06-2004 22:38
Eindexamens 2003 Grieks
Esmée
71 16-05-2003 11:00
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen ontzettend teleurgesteld in latijn & grieks
original charlie
10 19-02-2002 18:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:51.