Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2011, 14:39
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Omdat het een beetje te ver offtopic raakte in een ander topic, wilde ik hier een apart topic van maken.


Wat mij opvalt, is het gedrag van mensen die hun religie proberen te verspreiden of promoten. We kennen waarschijnlijk allemaal de verhalen over Amerikaanse televisie dominees. Maar ik bedoel het breder, evangelisten, ouderlingen van kerken, schrijvers, enzovoort.

Wat ik zie, is een bepaalde attitude, waarbij het geloof het gebruik van alle middelen heiligt, en er een groepscultuur ontstaat waarbij dat denkbeeld ook vrij geaccepteerd is.


Wat zijn jouw ervaringen met prominente leidersfiguren binnen een religie? Wat denk je van voorbeelden die anderen noemen?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2011, 14:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Voorbeelden van verwerpelijke dingen die men daardoor is gaan accepteren zijn gebedsgenezingen, homohaat, uitdrijvingen en het niet accepteren dat iemand een partner kiest van buiten het eigen geloof.


Zelf ken ik een voorbeeld waar ik persoonlijk ziek van werd:

Begin 2010 kwam er in Syrië een missionaris van de IHOP sekte (zit in Amsterdam tegenwoordig) om het leven. Die was daar naartoe gereisd op doorreis, om mensen daar tot het Christendom te bekeren.

Het mailtje dat rondging over de dood van het meisje, gingen welgeteld twee zinnen over het meisje, eentje over haar vriend/man die nog wel in leven was, misschien 10% van de tekst. De rest van het toch lange bericht was alle 'bid voor dit' en 'oh wat is god toch fantastisch dat'. Biblespeak, zeg maar, het taaltje en de schrijfstijl van preken en vertellen door elkaar.

Wat daarin opvalt: zelfs de dood van een medemens maakt dus kennelijk minder uit dan de religie. Wat die jongen voelt na de dood van zijn vriendin doet er helemaal niet toe en werd zelfs niet genoemd, maar dat je moet bidden en moet bidden voor IHOP wel.


Nog een voorbeeld is hoe ouderlingen van kerken regelmatig mensen onder druk zetten over vermeende afvalligheid. Het (b)lijkt normaal te zijn om mensen telefonisch lastig te vallen over dingen die ze nog voor de kerk zouden moeten doen, en zelfs om ongevraagd langs te komen om iemand onder druk te zetten over afvalligheid, en over het hebben van een relatie.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 14:44
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Een laatste voorbeeld dat ik wil noemen komt uit een spammailtje dat ik ontving van David Sorensen, evangelist die meent de wijsheid in pacht te hebben, en schrijft voor een site die zich Real Life noemt.

Normaal gesproken monitor ik dat soort rommel een beetje voor interessante dingen, maar aan de arrogantie uit dit mailtje ergerde ik me dermate dat ik het graag deel om te laten zien wat voor figuren er achter de religieuze leer schuilgaan.


Ik citeer uit zijn spam en voorzie het van commentaar, excuses voor de ergerlijke biblespeak-retoriek in de citaten, maar zo schrijven ze bijna allemaal. Links noem ik niet uit reclame-overwegingen.
Citaat:
David Sorensen schreef:
ik heb twee belangrijke podcasts op internet gezet, die laten zien hoe satan alles op alles zet om mensen te verleiden tot verkeerde partnerkeuzes
Hij pretendeert hier dus al voor jou en mij te weten wat voor partner we nodig hebben, zonder ons te kennen. Apart, niet? En wat zou 'verkeerd' betekenen? Juist ja, verkeerd is iemand met een ander geloof...

Citaat:
David Sorensen schreef:
Ik zie zoveel jonge mensen in de valstrikken van satan trappen, door te trouwen of in bed te duiken met iemand die duidelijk niet Gods keuze voor hun leven is.
Hier pretendeert hij te weten wat goed en fout is volgens zijn fictieve godheid. Heel subtiel, maar dat in combinatie met zijn regels voor partners zijn bedoeld om je in een bepaalde richting te sturen, en je ertoe te bewegen om niet je hart te volgen, maar mensen af te keuren vanwege een andere religieuze mening.

Citaat:
David Sorensen schreef:
Ik heb zelf enkele sterke verleidingen meegemaakt
in mijn leven, voor ik Renate leerde kennen. Het leek altijd alsof het Gods wil was, maar achteraf besefte ik dat het mijn eigen wil was. En ik ontdekte dat er zelfs sprake was van een demonische strategie om me van Gods plan af te houden.
Wat hier feitelijk staat is dat hij blauwtjes gelopen heeft, en zijn relaties verknald heeft. Valt het op hoe hij er mee omgaat? Het is niet zijn schuld, niet zijn fout, nee, hij is zo verschrikkelijk belangrijk dat er een heel demonisch plan gaande was tegen hem. Hoe je met religie in de hand je eigen verantwoordelijkheid kunt ontkennen....

Citaat:
David Sorensen schreef:
Het zijn twee podcasts: de eerste legt uit hoe satan
ons in verkeerde relaties wil brengen, die er dikwijls heerlijk en goddelijk uitzien.
De trend hierin was duidelijk: liefde is vals, gevoelens van liefde komen van Satan, tenzij natuurlijk je partner hetzelfde geloof heeft. Bedenk even hoe ongezond en fout het is om de mooiste emotie die mensen ervaren, te voorzien van een schuldgevoel.

Hij kaapt feitelijk je liefdesgevoel, en eist voorwaardelijke liefde richting je vriend of vriendin; de voorwaarde is dat ze hetzelfde geloof moeten hebben. Wat Sorensen daarmee zegt is niet alleen verwerpelijk, maar zelfs onbijbels.
Citaat:
David Sorensen schreef:
Deze podcast is essentieel! De tweede vertelt hoe je vrij kunt worden
van verkeerde (of vorige) relaties en hoe je jezelf zuiver kunt bewaren voor de keuze die God
voor je heeft
Let op hoe hij doelt op vorige relaties. Daarmee richt hij zich op mensen die herstellen van een foutgelopen relatie, of die liefdesverdriet hebben. Die emotionele kwetsbaarheid daar richt Sorensen deze praatjes op, om je onder zijn invloed te brengen, en de boodschap van geen relaties buiten je geloof erin te krijgen. Ook wederom hier pretendeert hij voor jou en mij te kunnen bepalen wie een goede partner is, puur op basis van of die partner wel dezelfde religieuze regeltjes naleeft.


Het is allemaal een heel geraffineerd verhaal. Geen directe frontale aanval, maar eerst een beroep op de autoriteit van god, om daarna zijn mening te verkondigen.

Wat me ook opviel is dat Sorensen zelfs niet eens ruimte laat in zijn bewoordingen voor een ander systeem dan trouwen met een wildvreemde om vervolgens wanhopig te proberen die relatie levenslang vol te houden. Dat terwijl is onderzocht dat jong trouwen of snel trouwen een veel grotere kans geeft op het stranden van de relatie*, en daarmee op ongelukkig worden.

Kort samengevat moet jouw levensgeluk (wie je ook bent) wijken voor het geloof, en moet zelfs jouw liefdesleven gedicteerd worden door de religieuze dogma's.

Het laat zien hoe door en door slecht evangelisten zijn, en hoe ver ze gaan in hun opvattingen, naast dat het aantoont hoe hele subtiele bewoordingen gebruikt kunnen worden voor zo'n verschrikkelijk doel.




En onderaan het mailtje, een link naar een webshop voor een boek over hoe je niet buiten je geloof mag daten, want als de kassa rinkelt met heidense euro's, is dat ook niet slecht voor de evangelist natuurlijk.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 14:55
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Mijn oude buurman, sterk evangelist, heeft ons een keer een dvd uitgeleend van Kent Hovind genaamd: "De leeftijd van de aarde." Hij doet hier allerlei uitspraken die vaak een nogal gammele bodem hebben. Wat mij vooral niet beviel was dat hij om de twee zinnen zei: En als je daar meer over wil weten, kijk dan naar dit en dit seminar.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 17:28
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Citaat:
Mijn oude buurman, sterk evangelist, heeft ons een keer een dvd uitgeleend van Kent Hovind genaamd: "De leeftijd van de aarde." Hij doet hier allerlei uitspraken die vaak een nogal gammele bodem hebben. Wat mij vooral niet beviel was dat hij om de twee zinnen zei: En als je daar meer over wil weten, kijk dan naar dit en dit seminar.
Kent Hovind=Quatsch.
Bij godsdienst hebben we een dvd van hem gekeken over evolutie. We waren een stel 2e jaars. Wat weten we nou allemaal van evolutie/creationisme. Hij is zo'n iemand die geen ruimte laat voor tegen-argumenten.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 18:19
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Dat constateerden wij ook toen we de DVD keken.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 19:39
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Ik ben opgevoed als jehova's getuige. Natuurlijk hebben alleen zij het antwoord op alles. Het is niet voor niets dat ze hun leer als 'de waarheid' verkondigen. Er wordt je precies uitgelegd hoe je met leven en welke keuzes je moet maken. Toen mijn opa (een vooraanstaand man in de gemeente) mij probeerde te doden en ik mijn verhaal ging doen bij de ouderlingen kreeg ik te horen dat ik de laatste tijd niet zo vaak aanwezig was bij de vergaderingen. Ja, ik zit daar met mijn hals nog half open en wat mij wordt verteld is dat ik misschien een bijbelstudie nodig heb om mij weer het juiste pad op te helpen. Dat ik moet blijven bidden en vooral toch naar de vergaderingen moet gaan. O, en niet te vergeten, ik moet vooral niet de politie inlichten

Mijn moeder is tegenwoordig afvallige en dus uitgesloten. Ze werd na 13 jaar alleenstaand te zijn verliefd op een geweldige man. Alleen zit hij dus niet in het geloof. 'Vriendinnen' waar mijn moeder al sinds haar jeugd mee bevriend was mogen geen contact met haar opzoeken. De enkeling die het wel had gedaan had een hele preek gekregen toen het aan het licht kwam. Mijn oma moet stiekem met mij en mijn moeder omgaan. Blijkbaar heeft de god van de JG een ander beeld van liefde dan ik.

Ik vind het heel kwalijk dat de sociale controle zo sterk is dat je zelf niet mag kiezen hoe je leeft. Dat je als individu niet belangrijk bent en dat de leer boven alles staat. En dan bedoel ik niet alleen de JG.

Met dit verhaal wil ik trouwens niet zeggen dat JG of andere religieuze mensen slechte mensen zijn. Alleen dat ze dingen doen in de naam van hun religie die in mijn ogen niet door de beugel kunnen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 20:19
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Citaat:
Ik ben opgevoed als jehova's getuige. Natuurlijk hebben alleen zij het antwoord op alles. Het is niet voor niets dat ze hun leer als 'de waarheid' verkondigen. Er wordt je precies uitgelegd hoe je met leven en welke keuzes je moet maken. Toen mijn opa (een vooraanstaand man in de gemeente) mij probeerde te doden en ik mijn verhaal ging doen bij de ouderlingen kreeg ik te horen dat ik de laatste tijd niet zo vaak aanwezig was bij de vergaderingen. Ja, ik zit daar met mijn hals nog half open en wat mij wordt verteld is dat ik misschien een bijbelstudie nodig heb om mij weer het juiste pad op te helpen. Dat ik moet blijven bidden en vooral toch naar de vergaderingen moet gaan. O, en niet te vergeten, ik moet vooral niet de politie inlichten

Mijn moeder is tegenwoordig afvallige en dus uitgesloten. Ze werd na 13 jaar alleenstaand te zijn verliefd op een geweldige man. Alleen zit hij dus niet in het geloof. 'Vriendinnen' waar mijn moeder al sinds haar jeugd mee bevriend was mogen geen contact met haar opzoeken. De enkeling die het wel had gedaan had een hele preek gekregen toen het aan het licht kwam. Mijn oma moet stiekem met mij en mijn moeder omgaan. Blijkbaar heeft de god van de JG een ander beeld van liefde dan ik.

Ik vind het heel kwalijk dat de sociale controle zo sterk is dat je zelf niet mag kiezen hoe je leeft. Dat je als individu niet belangrijk bent en dat de leer boven alles staat. En dan bedoel ik niet alleen de JG.

Met dit verhaal wil ik trouwens niet zeggen dat JG of andere religieuze mensen slechte mensen zijn. Alleen dat ze dingen doen in de naam van hun religie die in mijn ogen niet door de beugel kunnen.
Ik noem dit middeleeuws gedrag.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 22:24
Verwijderd
Jehovas komen bij mij weleens aan de deur maar als ik met fysiek geweld dreig zijn ze meestal snel weg, kakkerlakken dat het zijn.

Verder word ik zondag altijd gewekt door de kerkklokken van christelijke bemoeials.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 11:05
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Ik ben opgevoed als jehova's getuige. Natuurlijk hebben alleen zij het antwoord op alles. Het is niet voor niets dat ze hun leer als 'de waarheid' verkondigen. Er wordt je precies uitgelegd hoe je met leven en welke keuzes je moet maken. Toen mijn opa (een vooraanstaand man in de gemeente) mij probeerde te doden en ik mijn verhaal ging doen bij de ouderlingen kreeg ik te horen dat ik de laatste tijd niet zo vaak aanwezig was bij de vergaderingen. Ja, ik zit daar met mijn hals nog half open en wat mij wordt verteld is dat ik misschien een bijbelstudie nodig heb om mij weer het juiste pad op te helpen. Dat ik moet blijven bidden en vooral toch naar de vergaderingen moet gaan. O, en niet te vergeten, ik moet vooral niet de politie inlichten

Mijn moeder is tegenwoordig afvallige en dus uitgesloten. Ze werd na 13 jaar alleenstaand te zijn verliefd op een geweldige man. Alleen zit hij dus niet in het geloof. 'Vriendinnen' waar mijn moeder al sinds haar jeugd mee bevriend was mogen geen contact met haar opzoeken. De enkeling die het wel had gedaan had een hele preek gekregen toen het aan het licht kwam. Mijn oma moet stiekem met mij en mijn moeder omgaan. Blijkbaar heeft de god van de JG een ander beeld van liefde dan ik.

Ik vind het heel kwalijk dat de sociale controle zo sterk is dat je zelf niet mag kiezen hoe je leeft. Dat je als individu niet belangrijk bent en dat de leer boven alles staat. En dan bedoel ik niet alleen de JG.

Met dit verhaal wil ik trouwens niet zeggen dat JG of andere religieuze mensen slechte mensen zijn. Alleen dat ze dingen doen in de naam van hun religie die in mijn ogen niet door de beugel kunnen.
Dan waren/zijn jij en je moeder aangesloten bij een nogal extreme gemeente (of aftakking van het geloof). Van wat ik meekrijg bij 'mijn' gemeente (ik ga bijna nooit naar de kerk maargoed) is dat alles heel open is en als je iets niet geloofd wat in de bijbel staat en mensen kunnen je na 1 keer uitleggen niet overtuigen dat het niet uitmaakt.

Daarmee wil ik eigenlijk zeggen dat in dit topic (alweer) alle gelovigen in 1 hokje gestopt worden. Het lijkt alsof iedereen net zo extreem is als die mensen die zo'n dvd uitbrengen etc. Voor de duidelijkheid: niet alle gemeenten zijn zo extreem als het voorbeeld hierboven en wat er in van die dvd's verteld wordt. Ik wordt er eigenlijk een beetje moe van dat ik steeds hetzelfde aan het vertellen ben.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 11:15
Verwijderd
Het gaat toch om evangelisten. Die zijn per definitie extreem.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 14:50
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Dan waren/zijn jij en je moeder aangesloten bij een nogal extreme gemeente (of aftakking van het geloof). Van wat ik meekrijg bij 'mijn' gemeente (ik ga bijna nooit naar de kerk maargoed) is dat alles heel open is en als je iets niet geloofd wat in de bijbel staat en mensen kunnen je na 1 keer uitleggen niet overtuigen dat het niet uitmaakt.
jij zit dan ook bij een heel andere religie.
Citaat:
Daarmee wil ik eigenlijk zeggen dat in dit topic (alweer) alle gelovigen in 1 hokje gestopt worden. Het lijkt alsof iedereen net zo extreem is als die mensen die zo'n dvd uitbrengen etc. Voor de duidelijkheid: niet alle gemeenten zijn zo extreem als het voorbeeld hierboven en wat er in van die dvd's verteld wordt. Ik wordt er eigenlijk een beetje moe van dat ik steeds hetzelfde aan het vertellen ben.
volgens mij worden in deze topic juist niet alle gelovigen in ee hokje gestopt. er word nergens gezegd dat alle gelovigen extreem zijn. we hebben het nu gewoon over de extreme groep.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 22:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Voor de duidelijkheid: niet alle gemeenten zijn zo extreem als het voorbeeld hierboven en wat er in van die dvd's verteld wordt. Ik wordt er eigenlijk een beetje moe van dat ik steeds hetzelfde aan het vertellen ben.
Ik denk dat je verbaasd zou staan hoe bekrompen en veroordelend ook eerst normaal lijkende gemeenten uit de hoek kunnen komen als je iets doet dat zij fout vinden.

Dat is deels wat ik met dit topic probeer te bereiken: onderzoek wat er schuilgaat achter positief lijkende boodschappen. Ik ken in ieder geval heel veel ervaringen van mensen die ik ken, die opeens te maken kregen met heel onplezierig gedrag nadat ze eenmaal een 'foute' partner kozen, zonder geloof verder gingen enz.

Ik vraag me af of er meer mensen zo'n schaduwkant hebben gezien achter mensen die daarvoor nog normaal leken, en die zich daar ook over verwonderen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 11:43
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Och, er is wel eens een jehova's getuige bij me aan de deur geweest. Eens gezellig gekletst, maar na een tijdje gingen ze weer weg toen bleek dat mijn zieltje niet gewonnen kon worden .
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:26.