Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2003, 15:54
Ki Fighter
Avatar van Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Stel dat er een god was, of iets anders dat ons universum heeft geschapen. Dan schiep hij ook het goede en het kwade. Maar wat was dan de bedoeling van deze schepper? Dat de levende organismen kwaadaardig zijn of juist lief? Ik heb ooit een uitspraak gelezen die zo ging: "Satan ontwierp het lichaam voor de mens voor kwade doeleinden, en God schiep de ziel voor goede doeleinden." Weet iemand hier misschien antwoord op?
__________________
Mooi geschreven heh?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2003, 16:50
Boywonder
Boywonder is offline
Vertel eerst eens: Wat vind je 'het goede' en wat vind jij 'het kwade'
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 18:25
Ki Fighter
Avatar van Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Simpel toch. Met het kwade bedoel ik alle slechte dingen gebeuren, en het goede alle goede dingen die gebeuren. Dat was toch niet zo moeilijk?
__________________
Mooi geschreven heh?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 18:58
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
President Bush is plots gedwongen af te treden na een ernstig ongeluk. Goed of slecht?

Europa's (niet officieel uitgesproken) mening zal zomogelijk naar positief hangen. In sommige groepen zijn ze er dolblij om.
Amerikanen zijn er helemaal niet blij mee
Midden-Oosten is superblij.

vertaalt naar goed & kwaad
Europa is verdeeld (30% noemt hem evil; 30% noemt hem good; 40% tussenin)
Amerika vind Bush het goede
Midden-Oosten vindt Bush het kwade

snaptu? - dus licht je definities toe.
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 19:10
Verwijderd
Citaat:
Ki Fighter schreef:
Stel dat er een god was, of iets anders dat ons universum heeft geschapen. Dan schiep hij ook het goede en het kwade. Maar wat was dan de bedoeling van deze schepper? Dat de levende organismen kwaadaardig zijn of juist lief? Ik heb ooit een uitspraak gelezen die zo ging: "Satan ontwierp het lichaam voor de mens voor kwade doeleinden, en God schiep de ziel voor goede doeleinden." Weet iemand hier misschien antwoord op?
Je kan je lichaam en ziel op verschillende manieren zien:
1. Het lichaam is enkel een voertuig voor de ziel en heeft geen nut meer nadat de ziel weggegaan.
2. Je lichaam en je ziel zijn een geheel. In het begin (geboorte) zijn allebei 50% aanwezig. Door invloeden van buitenaf wordt je gewetensvoller (het goede) of gewetenslozer (het slechte).

*btw: theologische vragen kan je niet beantwoorden alleen interpreteren *

opmerking: Er is geen goed zonder kwaad en vice versa. Hoe kan je iets goed/slecht noemen als je geen vergelijkingsmateriaal hebt?
en wat heeft je topic titel met je verhaal te maken?

Laatst gewijzigd op 09-01-2003 om 19:15.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 23:45
Boywonder
Boywonder is offline
Citaat:
Ki Fighter schreef:
Simpel toch. Met het kwade bedoel ik alle slechte dingen gebeuren, en het goede alle goede dingen die gebeuren. Dat was toch niet zo moeilijk?
Waarschijnlijk bedoel je dus wat maatschappelijk goed en slecht gevonden wordt.
In dat geval denk ik dat het goede er eerder was, wat had slecht anders gehad om te 'verzieken' of 'verslechteren'?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 23:47
Boywonder
Boywonder is offline
Citaat:
Jadie schreef:
Je kan je lichaam en ziel op verschillende manieren zien:
1. Het lichaam is enkel een voertuig voor de ziel en heeft geen nut meer nadat de ziel weggegaan.
2. Je lichaam en je ziel zijn een geheel. In het begin (geboorte) zijn allebei 50% aanwezig. Door invloeden van buitenaf wordt je gewetensvoller (het goede) of gewetenslozer (het slechte).
Is er ooit een topic geweest over het al dan niet bestaan van een ziel?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 21:23
Verwijderd
Misschien bestaat goed en kwaad helemaal niet? Alles dat gebeurt, komt weer ergens uit voort. Er zit geen echte bedoeling achter, behalve in onze kleine gepijnigde hoofdjes.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 22:10
Menahem
Avatar van Menahem
Menahem is offline
Ben het met Elvira eens.
Ze waren er tegelijkertijd, want zonder goed is er geen kwaad, en zonder kwaad geen goed.
Beetje zoals zonder licht geen donker, en wat was er eerst, licht of donker?
__________________
All work and no play makes Jack a dull boy
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 22:37
We_Are_One
We_Are_One is offline
ik ben het eens met degenen die zeggen dat ze er tegelijk waren (hoewel goed en slecht alleen maar menselijke definities zijn en dus alleen m,aar bestaan zolang er iets is dat ze zo opvat.

en als de schepper goed en slecht heeft geschapen (voor zover dat bestaat) is dus niet 1 meer 'de bedoeling' dan de ander, omdat iets dat almachtig is niet iets schept waar het het niet mee eens is
__________________
"And in the frozen land of Nador they were forced to eat Robin's minstrels, and there was much rejoicing" (Monty Python and the Holy Grail)
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 09:36
Verwijderd
Citaat:
Boywonder schreef:
Is er ooit een topic geweest over het al dan niet bestaan van een ziel?
Open er een zou ik zeggen
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 09:56
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
niet dat ik geloof dat het universum is geschapen
maar ik denk dat het kwade en het goede samen voor het eerst zijn voorgekomen
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 11:53
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Ik vind goed en kwaad van die scheve begrippen..
Wie zijn wij om te beslissen wat goed is en wat slecht? als iemand een misdaad (als een moord oid) kan rechtvaardigen voor zichzelf, is het dan wel een misdaad?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 15:18
Ki Fighter
Avatar van Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Ja sorry hor ik kan het niet goed uitleggen. Laat iK het zo dan uitleggen voor jullie: Wat was de basis? Wat is de basis goed of slecht zijn? De bedoeling in deze wereld zeg maar, shit het lukt me niet goed om uit te leggen.
__________________
Mooi geschreven heh?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 15:31
Just Johan
Just Johan is offline
Ik denk dat je goed en slecht het beste kunt opvatten als wel of niet in het belang van het voortbestaan van een systeem. Maar, zoals al is aangegeven, kunnen sommige dingen tegenstrijdige belangen hebben waardoor je nooit echt kunt zeggen wat nu goed is en wat slecht.

Kun je je vraag misschien in deze termen herformuleren?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 22:12
Verwijderd
Citaat:
Ki Fighter schreef:
Ja sorry hor ik kan het niet goed uitleggen. Laat iK het zo dan uitleggen voor jullie: Wat was de basis? Wat is de basis goed of slecht zijn? De bedoeling in deze wereld zeg maar, shit het lukt me niet goed om uit te leggen.
Meerdere mensen hebben net gezegd dat ze vinden dat goed en slecht tegelijkertijd zijn ontstaan.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 16:25
Ki Fighter
Avatar van Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Citaat:
Jadie schreef:
Meerdere mensen hebben net gezegd dat ze vinden dat goed en slecht tegelijkertijd zijn ontstaan.
Ja maar wat was de bedoeling? Dat de mens slecht moest zijn of goed? Wat was de bedoeling van onze maker om het zo maar es te zeggen?
__________________
Mooi geschreven heh?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 18:38
Verwijderd
Citaat:
Ki Fighter schreef:
Ja maar wat was de bedoeling? Dat de mens slecht moest zijn of goed? Wat was de bedoeling van onze maker om het zo maar es te zeggen?
Lees genesis. Alles ging 'goed' totdat de slang langskwam.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-01-2003, 21:37
Nighttime Bird
Avatar van Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
'Goed' en 'slecht' lijken mij 2 puur subjectieve begrippen. Hoe kan je zoiets zien als iets dat bestaat, en ontstaat...?
__________________
groovie ghoulies are go!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 15:38
Artemis
Avatar van Artemis
Artemis is offline
goed=kwaad
__________________
heu.. ja?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 19:45
purplerose
Avatar van purplerose
purplerose is offline
Ik vindt dat Elvira gelijk heeft.., maar er zit ook wel iets in wat ******** zegt. Als er kwaad en goed is dan zijn ze tegilijk gekomen. maar als alles maar in ons hoofd zit, dat je dus aanleert dat het een kwaad is en het ander goed, dan bestaat er dus geen kwaad en goed.

Over die uitspraak, het lichaam kan denk ik weinig zonder ziel. dus als god onze ziel heeft geschapen dan zou onze basis goed moeten zijn, maar dat klopt niet want waar komen de slechte eigenschappen dan vandaan... dus kan onze basis nooit helemaal 'goed' zijn. Als niemand ons heeft "geschapen" dan hebben we geen basis die goed of slecht is, dan zijn we wie we zijn.
mja zoals iemand hier al zei op dit soort vragen zijn geen antwoorden op te vinden
__________________
~"In nomine Patris,et Filii, et Spiritus Sancti."~- The Boondock Saints
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Het kwaad
arPos
33 07-07-2009 15:14
Levensbeschouwing & Filosofie het evangelie
matthi
5 21-10-2007 13:16
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geen referendum EU-verdrag
Verwijderd
151 27-09-2007 16:55
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd - Het is een kwaad dat fluistert
Verwijderd
0 13-06-2006 12:31
Beleidszaken Paar vragen n.a.v. avatarpoll
Chaucus
9 06-08-2004 22:19
Levensbeschouwing & Filosofie wraak
Goeniegoegoe
57 01-03-2004 10:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:12.