Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2004, 19:37
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
is 'geloven' in iets of iemand al genoeg, of moet hij/zij ook handelen in geloof
(bv; bidden, naar de kerk gaan,hoofdoek of hoedje dragen....)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2004, 08:07
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
imène schreef op 23-05-2004 @ 20:37 :
is 'geloven' in iets of iemand al genoeg, of moet hij/zij ook handelen in geloof
(bv; bidden, naar de kerk gaan,hoofdoek of hoedje dragen....)
geloven is oprecht denken dat iets waar is.

en als je dan gelooft dat een of andere god er mee gedient is wanneer je naar de kerk gaat, dan is dat een resultaat van geloven. wanneer je gelooft dat die god daar totaal geen baat bij heeft eveneens.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 09:26
Verwijderd
gelovig zijn houd voor mij in:

In God geloven.
Heb je naasten lief, maar ook jezelf.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 15:58
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 24-05-2004 @ 10:26 :
gelovig zijn houd voor mij in:

In God geloven.
Heb je naasten lief, maar ook jezelf.
en hindoes en islamieten zijn niet gelovig?
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 16:07
Verwijderd
Citaat:
JaJ schreef op 25-05-2004 @ 16:58 :
en hindoes en islamieten zijn niet gelovig?

Geloven moslims dan niet in een God en geloven zij dan niet dat je je naasten lief moet hebben, volgens jou??
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 16:11
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
S. schreef op 25-05-2004 @ 17:07 :
Geloven moslims dan niet in een God en geloven zij dan niet dat je je naasten lief moet hebben, volgens jou??
natuurlijk geloven die ook, dat is juist mijn punt. maar ze geloven in een andere god (nauwja, ze geloven in dezelfde god, maar volgens een hoop Christenen die ik ken moet dat dan weer een andere god zijn. dat hoeft niet te gelden voor Dr zoidberg, maar ik vroeg het toch maar even)
ik wilde alleen aangeven dat hij het geloven mijns ionsziens teveel bij zijn eigen religie trok. als er nu was gevraagt, hoe geloof je "juist", ok dan, maar.

anyway, ik haalde ook de hindoes er bij. (wat aardig dat je hen OOK verdedigt)
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 16:15
Verwijderd
Citaat:
JaJ schreef op 25-05-2004 @ 17:11 :
natuurlijk geloven die ook, dat is juist mijn punt. maar ze geloven in een andere god (nauwja, ze geloven in dezelfde god, maar volgens een hoop Christenen die ik ken moet dat dan weer een andere god zijn. dat hoeft niet te gelden voor Dr zoidberg, maar ik vroeg het toch maar even)
ik wilde alleen aangeven dat hij het geloven mijns ionsziens teveel bij zijn eigen religie trok. als er nu was gevraagt, hoe geloof je "juist", ok dan, maar.

anyway, ik haalde ook de hindoes er bij. (wat aardig dat je hen OOK verdedigt)
Ik kan hier niet gaan vertellen wat het Hindoeisme inhoud, want zoveel weet ik daar niet over.

Ik laat me niet uit over een godsdienst waar ik weinig over weet, zouden meer mensen moeten doen.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 16:20
LaResistance
Avatar van LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
JaJ schreef op 25-05-2004 @ 17:11 :
maar ik vroeg het toch maar even....
en dat is wat S. ook deed als ik me niet vergis...VRAGEN...niks verdedigen.
__________________
I got a way with words, I use words in ways...
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 16:32
Verwijderd
Citaat:
LaResistance schreef op 25-05-2004 @ 17:20 :
en dat is wat S. ook deed als ik me niet vergis...VRAGEN...niks verdedigen.
Ja..precies!

Jaj wilde kennelijk in discussie gaan met Dr Zoidberg over of de verschillende godsdiensten nou wél of níet dezelfde God aanbidden...(waar trouwens in een andere topic al over wordt gediscussieerd )
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 17:12
Verwijderd
Geloven is onbetwistbaar geloven in iets waarvan het bestaan niet bewezen en zeer onwaarschijnlijk is.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 14:49
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-05-2004 @ 18:12 :
Geloven is onbetwistbaar geloven in iets waarvan het bestaan niet bewezen en zeer onwaarschijnlijk is.
Hey, das mijn tekst

(en ik 'geloof' in mezelf dus het is niet bewezen en zeer onwaarschijnlijk dat ik besta? COOL )
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 18:44
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 25-05-2004 @ 17:20 :
en dat is wat S. ook deed als ik me niet vergis...VRAGEN...niks verdedigen.
ik gaf toch antwoord? oh well, zal ik wel verkeerd zien dan.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 18:46
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
S. schreef op 25-05-2004 @ 17:32 :
Ja..precies!

Jaj wilde kennelijk in discussie gaan met Dr Zoidberg over of de verschillende godsdiensten nou wél of níet dezelfde God aanbidden...(waar trouwens in een andere topic al over wordt gediscussieerd )
neen, dat was geenszins mijn bedoeling. ik zal proberen uiteen te zetten wat ik vreemd vond aan Dr. Zoidbergs post:

hijs schrijft in zijn defenitie van geloven:
In God geloven.
Ik vind dit vreemd, omdat hij dan blijkbaar vind dat hindoes (laat ik het twijfelgeval islam er maar buiten houden dan), die niet in God geloven, dan niet gelovig zijn.
vandaar dat ik hem het vroeg.

ok? goedgekeurd?

of Christenen en Islamieten nu wel of niet kunnen besluiten of ze elkaar onder dezelfde God kunnen accepteren of niet, laat me syberisch
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 09:02
Verwijderd
Citaat:
JaJ schreef op 26-05-2004 @ 19:46 :
neen, dat was geenszins mijn bedoeling. ik zal proberen uiteen te zetten wat ik vreemd vond aan Dr. Zoidbergs post:

hijs schrijft in zijn defenitie van geloven:
In God geloven.
Ik vind dit vreemd, omdat hij dan blijkbaar vind dat hindoes (laat ik het twijfelgeval islam er maar buiten houden dan), die niet in God geloven, dan niet gelovig zijn.
vandaar dat ik hem het vroeg.

ok? goedgekeurd?

of Christenen en Islamieten nu wel of niet kunnen besluiten of ze elkaar onder dezelfde God kunnen accepteren of niet, laat me syberisch
Ten eerste: mijn mening is mijn mening

Hindoes geloven niet in het juiste, naar mijn mening
Ik heb van mening dat Jodendom Christendom en Islam hetzelfde zijn. Dus 1 God.
Ik geloof alleen 100% dat God bestaat als 1 God.
En dat gelul van God die 3 is maar toch 1, kan ik moeilijk slikken eigenlijk. Ik twijgel al geruime tijd aan jezus als zoon van god en de heilige geest. Waarvan ik de laatste al helemaal twijfelachtig vind.

Hindoeisme is 1 van de religies die ik nergens in vind passen.

Vergeet niet dat ik in 1 God geloof. Hindoeisme heeft er wel 30 miljoen!

En vergeet ook niet dat datmijn mening is.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 12:00
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 25-05-2004 @ 18:12 :
Geloven is onbetwistbaar geloven in iets waarvan het bestaan niet bewezen en zeer onwaarschijnlijk is.
Je kunt niet echt een kansberekening toepassen op het al dan niet bestaan van God, dus de term "onwaarschijnlijk" is een beetje ongelukkig. Ik zou zeggen:

Geloven is onbetwistbaar geloven in iets waarvan het bestaan niet is bewezen en waarvoor verder geen enkele aanleiding bestaat om het te geloven.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 12:36
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 27-05-2004 @ 10:02 :
Ten eerste: mijn mening is mijn mening

Hindoes geloven niet in het juiste, naar mijn mening
Ik heb van mening dat Jodendom Christendom en Islam hetzelfde zijn. Dus 1 God.
Ik geloof alleen 100% dat God bestaat als 1 God.
En dat gelul van God die 3 is maar toch 1, kan ik moeilijk slikken eigenlijk. Ik twijgel al geruime tijd aan jezus als zoon van god en de heilige geest. Waarvan ik de laatste al helemaal twijfelachtig vind.

Hindoeisme is 1 van de religies die ik nergens in vind passen.

Vergeet niet dat ik in 1 God geloof. Hindoeisme heeft er wel 30 miljoen!

En vergeet ook niet dat datmijn mening is.
ja, dat begrijp ik, ik snap dat je vind dat jij op de juiste manier gelooft, en bijvoorbeeld de hindoes niet, dat is jou geloof, ik begrijp het en accepteer het.

maar ben je het dan niet met me eens: de hindoes geloven wel (en eventueel: maar geloven niet juist).
ik bedoel, ze zijn toch gelovig?

dat is wat ik bedoel, ik val je NIET aan op wat je gelooft, ik beweer NIET dat de islam het Christendom is. ik vraag om duidelijkheid inzake je mening, omdat wat je net vertelde ging over "juist geloven", niet over geloven.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 13:01
Verwijderd
Citaat:
JaJ schreef op 27-05-2004 @ 13:36 :
ja, dat begrijp ik, ik snap dat je vind dat jij op de juiste manier gelooft, en bijvoorbeeld de hindoes niet, dat is jou geloof, ik begrijp het en accepteer het.

maar ben je het dan niet met me eens: de hindoes geloven wel (en eventueel: maar geloven niet juist).
ik bedoel, ze zijn toch gelovig?

dat is wat ik bedoel, ik val je NIET aan op wat je gelooft, ik beweer NIET dat de islam het Christendom is. ik vraag om duidelijkheid inzake je mening, omdat wat je net vertelde ging over "juist geloven", niet over geloven.



Ik zie hindoesme als EEN geloof. Ze geloven iets ja.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 16:40
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 27-05-2004 @ 14:01 :


Ik zie hindoesme als EEN geloof. Ze geloven iets ja.
ha, dan zijn we het dus eens
dank je dat je mijn vraag wilde beantwoorden

(S., La resistance: was dat nu zo moeilijk?)
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-05-2004, 18:46
IGRA
IGRA is offline
Citaat:
S. schreef op 25-05-2004 @ 17:07 :
Geloven moslims dan niet in een God en geloven zij dan niet dat je je naasten lief moet hebben, volgens jou??
Surah Maryam (Maria) vers 16 t/m 41

De moslims en christenen geloven weldegelijk in dezelfde God (Allah, arabisch).
Maar wel op een andere manier zoals hieronder aangeven.



16. En vermeld Maria in het Boek. Toen zij zich van haar volk terugtrok in een op het Oosten uitziende plaats,

17. En zich aan hlm blikken onttrok, zonden Wij Onze Geest tot haar en hij verscheen aan haar in de gestalte van een volmaakte man.

18. Zij zeide: "Ik neem mijn toevlucht tot de Barmhartige tegen u, laat mij met rust, indien gij (God) vreest."

19. Hij antwoordde: "Ik ben slechts een boodschapper van uw Heer opdat ik u een reine zoon moge schenken."

20. Zij zeide: "Hoe kan ik een zoon ontvangen terwijl geen man mij heeft aangeraakt en ik evenmin onkuisheid heb bedreven?"

21. Hij zeide: "Het is zo naar uw Heer zegt, 'het is gemakkelijk voor Mij,'" opdat Wij hem tot een teken voor de mensen maken, een genade Onzerzijds; het is een besloten zaak."

22. En zij ontving hem en trok zich met hem terug in een ver afgelegen oord.

23. En de smarten der bevalling dreven haar naar de voet van een palmboom. Zij zeide: "O, liever zou ik vóór dit geschiedde gestorven en in de vergetelheid geraakt zijn."

24. Dan riep (Gods boodschapper) haar van beneden toe, zeggende: "Treur niet. Uw Heer heeft een beekje aan uw voet doen ontstaan;"

25. "En schud de stam van de palmboom naar u toe, deze zal verse, rijpe dadels op u doen neervallen;"

26. "Eet en drink en koel uw oog. En indien gij iemand ziet, beduid hem dan: 'Ik heb de Barmhartige gelofte gedaan te vasten; derhalve zal ik heden met niemand spreken.'"

27. Alsdan bracht zij het kind tot haar volk. Dit zeide: "O Maria, gij hebt iets vreemds gedaan."

28. "O Zuster van Aäron, uw vader was geen verdorven man noch was uw moeder een onkuise vrouw."

29. Dan wees zij naar het kind. Zij zeiden: "Hoe kunnen wij tot een wiegekind spreken?"

30. Hij (Jezus) zeide: "Ik ben een dienaar van Allah. Hij heeft mij het Boek gegeven en mij tot een profeet gemaakt;"

31. "Hij heeft mij gezegend waar ik mij ook moge bevinden; en heeft mij het gebed en het geven van aalmoezen zolang ik leef opgelegd."

32. "En dat ik gehoorzaam zou zijn jegens mijn moeder. Hij heeft mij noch een onderdrukker, noch een slecht mens gemaakt."

33. "Vrede was met mij op de dag mijner geboorte en zal met mij zijn op de dag van mijn dood en evenzo op de dag dat ik ten leven zal worden opgewekt."

34. Aldus was Jezus, de zoon van Maria. En (dit is) het ware woord waaraan zij twijfelen.

35. Het past niet bij Allah Zich een zoon te verwekken, Heilig is Hij. Wanneer Hij een beslissing neemt, zegt Hij daartoe slechts: "Wees", en het wordt.

36. "Voorwaar, Allah is mijn Heer en uw Heer. Aanbidt Hem derhalve, dit is de rechte weg."

37. Doch (sommige) partijen verschillen (hierover) onderling van mening ; maar wee de ongelovigen bij hun aanwezigheid op de grote Dag.

38. Hoe helder zal hun horen en hun zien zijn op die Dag wanneer zij tot Ons zullen komen. Waarlijk, de onrechtvaardigen zijn in duidelijke dwaling.

39. En waarschuw hen voor de Dag der Smart wanneer het oordeel zal worden geveld. Thans zijn zij achteloos en geloven niet.

40. Wij zijn het, Die de aarde en alles wat zich daarop bevindt zullen erven en tot Ons zullen zij worden teruggebracht.

41. En vermeld Abraham in het Boek. Hij was een waarheidslievend profeet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie geloof, hoop, liefde
Gerlinda
126 12-05-2009 06:32
Levensbeschouwing & Filosofie hemel en hel, ieders vrije keuze
Donderzoon
10 03-12-2006 20:54
Verhalen & Gedichten Afscheid [vernieuwd]
tiram
45 12-05-2004 15:02
Verhalen & Gedichten Tussen Licht en Donker
Reynaert
40 07-01-2004 21:12
Verhalen & Gedichten Mijn verhaal: Afscheid
tiram
71 20-12-2003 13:30
Levensbeschouwing & Filosofie Een christen kan maar beter niet uitgaan
debotjuh
26 03-07-2003 18:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:14.