Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2004, 10:39
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik heb gelezen waarom joden niet gewoon god schrijven maar g-d. Maar in de oorspronkelijke hebreeuwse teksten wordt hij Jehovah of Jahweh genoemd, dus als god niet de oorspronkelijke naam is, wat is dan het punt?

De naam Jehovah of Jahweh is wat de Jehovah's-getuigen beweren. Als het volgens jullie niet klopt moet je het maar zeggen. Ik ben zelf geen expert, alleen geinteresseerd.
Advertentie
Oud 31-05-2004, 10:53
Mu
Avatar van Mu
Mu is offline
Volgens mij zijn die klinkers sowieso later ingevuld.
Oud 31-05-2004, 13:11
Anneee
Avatar van Anneee
Anneee is offline
Citaat:
Mu schreef op 31-05-2004 @ 11:53 :
Volgens mij zijn die klinkers sowieso later ingevuld.
Inderdaad. In het OT staat toch JHWH?
Oud 31-05-2004, 13:22
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
yup
Oud 31-05-2004, 13:33
~Hadiya~
Avatar van ~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Only g-d knows.
Oud 31-05-2004, 14:33
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Anneee schreef op 31-05-2004 @ 14:11 :
Inderdaad. In het OT staat toch JHWH?
Maar kan het dan niet zo zijn dat Hij gewoon JHWH heet?
Oud 31-05-2004, 14:55
Verwijderd
Is het relevant hoe je God noemt? Uiteindelijk is de naam toch verzonnen door mensen.
Oud 31-05-2004, 14:55
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
יהוה --> jhvh

Al t overige zijn gewoon vertalingen van hoe je het misschien zou uitspreken.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 31-05-2004, 15:00
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-05-2004 @ 15:55 :
Is het relevant hoe je God noemt? Uiteindelijk is de naam toch verzonnen door mensen.
Is iets dat door mensen is verzonnen daarom niet relevant voor mensen?
Oud 31-05-2004, 15:03
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 31-05-2004 @ 11:39 :
Ik heb gelezen waarom joden niet gewoon god schrijven maar g-d.
Het hoeft niet per se, maar velen doen t uit respect voor de heiligheid die aan de naam vasthangt.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 31-05-2004, 15:14
Tjaslon
Tjaslon is offline
Het Hebreeuws kent doorgaans geen klinkers.
Oud 31-05-2004, 15:18
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 31-05-2004 @ 16:00 :
Is iets dat door mensen is verzonnen daarom niet relevant voor mensen?
Wat ik bedoel is dat dit een zelfde soort discussie is als bijvoorbeeld discussiëren over waarom een boom "boom" heet en niet "hompschlomsch" of "ngraagaa".

Zinloos dus.
Oud 31-05-2004, 15:36
Daevrem
Daevrem is offline
JHWH en alle variaties zijn 'fout'. Elohim, Adonai en Ha-Shem schijnen beter te zijn.

God schijnt zijn naam nooit gegeven te hebben, als het er al een had. Dus alle namen voor God zijn dingen die komen van 'Onze Heer', 'Hem', 'Het Is', 'The One', dat soort dingen.

Niet echt belangrijk dus.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Oud 31-05-2004, 15:44
ranonkel
ranonkel is offline
What's in a name...
Oud 31-05-2004, 15:47
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-05-2004 @ 16:18 :
Wat ik bedoel is dat dit een zelfde soort discussie is als bijvoorbeeld discussiëren over waarom een boom "boom" heet en niet "hompschlomsch" of "ngraagaa".

Zinloos dus.
Het begon als een concrete vraag aan de joodse forummers waarom ze de naam god niet als god typen terwijl dat volgens hun eigen geschriften toch niet de echte naam is. En dat is het nog steeds.

Verder geloof ik zelf niet dat god bestaat en denk ik ook dat alle namen verzonnen zijn maar dat is niet relevant.
Oud 31-05-2004, 16:56
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Als het toch niet zijn naam is, dan mag je toch gewoon God schrijven? "God," het woord, betekent enkel "opperwezen" dacht ik zo.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Oud 31-05-2004, 17:48
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 31-05-2004 @ 16:36 :
JHWH en alle variaties zijn 'fout'. Elohim, Adonai en Ha-Shem schijnen beter te zijn.


Hoezo fout?
De variaties waar je t over hebt zijn vertalingen naar andere talen behalve Hebreeuws van hoe men denkt dat het uitgesproken wordt.
Als je bedoelt fout in de zin van: je kunt dat woord niet overal uitspreken en/of oneerbiedig gebruiken, dan kan ik daarin meegaan.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 31-05-2004, 17:51
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
REIE schreef op 31-05-2004 @ 17:56 :
Als het toch niet zijn naam is, dan mag je toch gewoon God schrijven? "God," het woord, betekent enkel "opperwezen" dacht ik zo.
Check Deuteronomie 12:3 waarin wordt gezegd dat de namen van andere aanbeden goden gewist moesten worden, maar je dit niet mocht doen bij de naam van de schepper.

(tsja, dat heb ik natuurlijk even opgezocht, want bijbelvast ben ik niet )
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Ads door Google
Oud 31-05-2004, 21:53
Verwijderd
Offtopic: hoe weten Israëliërs hoe ze iets uit moeten spreken als in het schrift geen klinkers staan? Moeten ze dat gewoon voor ieder woord leren ofzo?
Oud 01-06-2004, 07:23
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-05-2004 @ 22:53 :
Offtopic: hoe weten Israëliërs hoe ze iets uit moeten spreken als in het schrift geen klinkers staan? Moeten ze dat gewoon voor ieder woord leren ofzo?

rechts naar links lezen:

תל אביב

vivA lT

(Tel Aviv)

Hier staat het prachtig uitgelegd
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.

Laatst gewijzigd op 01-06-2004 om 07:26.
Oud 01-06-2004, 12:26
Einherjar
Avatar van Einherjar
Einherjar is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-05-2004 @ 22:53 :
Offtopic: hoe weten Israëliërs hoe ze iets uit moeten spreken als in het schrift geen klinkers staan? Moeten ze dat gewoon voor ieder woord leren ofzo?
LS J R N GWND BNT KN J HT WL LZN

Uitspraak is iets anders, maar dat gaat ook voor onze taal op. Als er als enige germaanse taal het Engels overblijft, hoe zal men dan de overgeleverde Nederlandse teksten uitspreken. Maar als de Nederlandse taal gebruikt blijft worden, zullen de klanken misschien iets wijzigen, maar de uitspraak van geschreven woorden zullen vrijwel niet wijzigen.

Het Hebreeuws is altijd blijven bestaan door de inzet van de Joden voor het behoud van hun eigen taal. Problemen met de uitspraak heb je dan alleen met woorden die niet meer worden uitgesproken. Daardoor weet men niet precies hoe YHWH moet worden uitgesproken. De naam YHWH is namelijk zo heilig dat de Joden deze niet uitspreken en er andere woorden voor in de plaats zeggen zoals Adonai. Daarom dacht men dat YHWH als YahoVaH moest worden uitgesproken, door de klinkers van Adonai in te vullen. Onderzoek van de Hebreeuwse taal heeft uitgewezen dat het veel eerder als YaHWeH moet worden uitgesproken.
__________________
De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden, deze is tot een hoeksteen geworden.
Oud 01-06-2004, 13:11
Verwijderd
Citaat:
Tjaslon schreef op 31-05-2004 @ 16:14 :
Het Hebreeuws kent doorgaans geen klinkers.
Ah, vandaar dat ze altijd zo rochelen
Oud 01-06-2004, 16:02
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
God heet JHWH (Jahweh) en niet Jehovah, dat is dus echt fout. Jehovah is een samenvoeging van JHWH en van Adonai (heer).
Als je dan de eerste 3 klinkers samenvoegd krijg je, JaHoWaH, wat later verbasterd is naar Jehovah.
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Oud 01-06-2004, 19:05
~Hadiya~
Avatar van ~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Je kunt hebreeuws makkelijk lezen hoor .
__________________
Puur het feit dat jij te dom bent om het bovenstaande te begrijpen maakt het nog niet onjuist. || ~jan-e-man!~ || Ik ben een knuffel-allogtoon
Oud 03-06-2004, 20:54
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 31-05-2004 @ 16:36 :

God schijnt zijn naam nooit gegeven te hebben
Ik dacht altijd van wel, namelijk in Exodus 3: 13-14

Daarop zeide Mozes tot God: Maar wanneer ik tot de Israëlieten kom en hun zeg: De God uwer vaderen heeft mij tot u gezonden, en zij mij vragen: hoe is zijn naam – wat moet ik hun dan antwoorden? 14 Toen zeide God tot Mozes: Ik ben, die Ik ben. En Hij zeide: Aldus zult gij tot de Israëlieten zeggen: Ik ben heeft mij tot u gezonden.
Advertentie
Oud 03-06-2004, 21:00
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-05-2004 @ 22:53 :
Offtopic: hoe weten Israëliërs hoe ze iets uit moeten spreken als in het schrift geen klinkers staan? Moeten ze dat gewoon voor ieder woord leren ofzo?
doen ze in eht arabisch ook hoor en nog wel meer talen

uit de contekst lezen ?
Oud 03-06-2004, 21:01
professor2
professor2 is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-06-2004 @ 14:11 :
Ah, vandaar dat ze altijd zo rochelen
het lijkt em dat hij geen geschreven klinker bedoelt maar dat had jij ook wle door
Oud 13-06-2004, 14:01
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Het is toch Jehovah of Jahweh omdat ze niet meer weten hoe het uitgesproken moest worden ofzo, omdat het herbreeuws geen klinkers kent.
Oud 13-06-2004, 15:14
~Hadiya~
Avatar van ~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 13-06-2004 @ 15:01 :
Het is toch Jehovah of Jahweh omdat ze niet meer weten hoe het uitgesproken moest worden ofzo, omdat het herbreeuws geen klinkers kent.
Wat het ook moge zijn, dat zal - g-d bewaar - nooit uitgesproken worden.
__________________
Puur het feit dat jij te dom bent om het bovenstaande te begrijpen maakt het nog niet onjuist. || ~jan-e-man!~ || Ik ben een knuffel-allogtoon
Oud 13-06-2004, 15:27
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Schrijven joden dan ook van g-dslastering, afg-derij en de Surinaamse eerste-minister Mirna G-dett?
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Oud 13-06-2004, 18:19
Mujahideen
Mujahideen is offline
Wat is het verschil tussen de Bijbel en de Thora?
Oud 13-06-2004, 19:01
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 13-06-2004 @ 19:19 :
Wat is het verschil tussen de Bijbel en de Thora?
het nieuwe testament ?
Oud 13-06-2004, 19:27
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
professor2 schreef op 13-06-2004 @ 20:01 :
het nieuwe testament ?
Weet je het zeker of gis je maar wat?
Oud 16-06-2004, 15:52
Rundfunk
Avatar van Rundfunk
Rundfunk is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 13-06-2004 @ 20:27 :
Weet je het zeker of gis je maar wat?
Nee hoor hij heeft gelijk. Als je over de Bijbel praat heb je het over het nieuwe testament (het boek van de Christenen) en de Thora is een onderdeel van het oude testament (boek Joden).

[SIZE=0.5]dat dacht ik tenminste[/SIZE]
__________________
"Labrum si in balineo non est, ut sit!"
Oud 16-06-2004, 15:55
Rundfunk
Avatar van Rundfunk
Rundfunk is offline
Citaat:
REIE schreef op 13-06-2004 @ 16:27 :
Schrijven joden dan ook de Surinaamse eerste-minister Mirna G-dett?
Hehe kon leuk zijn, behalve dat het Nederlandse woord 'god' geen god in het Hebreeuws betekent (maar Elohim, Adonai, Hashem etc).
__________________
"Labrum si in balineo non est, ut sit!"
Oud 25-06-2004, 13:25
hanneke~13
Avatar van hanneke~13
hanneke~13 is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 13-06-2004 @ 19:19 :
Wat is het verschil tussen de Bijbel en de Thora?
de Thora is het belangrijkste boek van de Joden. het 'heilige boek' van de Joden heet de TeNaCH. wat staat voor: Thora (wet) Netoubim (oid) (profeten) en Chetoubim (psalmen ofzo)
zoiets was 't ik heb 't 3 jaar geleden geleerd weet 't niet meer precies, kan 't zo wel ff opzoeken,

misschien (dit denk ik zelf) was dat ook wel gewoon de TNCH en dat die klinkers er tussen zijn gezet.

het is iig wel zo dat de naam van God (van de christenen/joden) 'Ik ben wie Ik ben' is en misschien is dit in het joods wel JHWH ook daar zijn de klinkers er tussen gezet.

ik weet 't ook niet helemaal meer hoor 'k heb 't een aantal jaar geleden geleerd
Ads door Google
Oud 02-05-2006, 12:26
ons_ukje
Avatar van ons_ukje
ons_ukje is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 31-05-2004 @ 11:39 :
Ik heb gelezen waarom joden niet gewoon god schrijven maar g-d. Maar in de oorspronkelijke hebreeuwse teksten wordt hij Jehovah of Jahweh genoemd, dus als god niet de oorspronkelijke naam is, wat is dan het punt?

De naam Jehovah of Jahweh is wat de Jehovah's-getuigen beweren. Als het volgens jullie niet klopt moet je het maar zeggen. Ik ben zelf geen expert, alleen geinteresseerd.
De Joden gebruiken de naam Jehovah of Jahweh niet, omdat ze de naam te heilig vinden om uitgesproken te worden.
Oud 02-05-2006, 12:48
Verwijderd
mooi zo'n up na 2 jaar
Oud 02-05-2006, 15:07
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 02-05-2006 @ 13:48 :
niet mooi zo'n up na 2 jaar
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Jehova's getuigen
indie-gurl
348 10-04-2007 14:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:54.