Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2012, 22:56
Elecktric
Elecktric is offline
Ik heb een verhaal om het te begrijpen en op het eind een vraag, ik ben 17 jaar en ik zit op een MBO opleiding. Ik heb nog nooit gespijbeld alleen dit jaar wel een paar keer opdat ik de opleiding niks vind.

Nou heb ik ook een Officiële brief gekregen van de Leerplichtambtenaar dat ik dus mag stoppen met de opleiding en niet meer in principe leerplichtig ben.

Nou kreeg ik een mail weer van mijn leerplichtambtenaar en die zei dat mijn school een straf had, en dat ik die nog moest doen anders zouden er juridische gevolgen zijn. Maar dit is een straf van school, terwijl ik niet meer op school hoef te zijn.

Dus mijn vraag is wat kunnen ze mij doen als ik niet kom!?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2012, 23:01
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Toen je leerplichtig was, heb je gespijbeld. Dit is strafbaar. Dat je nu niet meer leerplichtig bent, is niet relevant.

Ik denk dat de leerplichtambtenaar wil dat je de straf van school alsnog uitvoert, anders zal hij proces-verbaal opmaken. In dat geval krijg je een boete van maximaal € 3900,- of een taakstraf. Je ouders kunnen ook een boete krijgen.

Laatst gewijzigd op 01-03-2012 om 23:11.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2012, 23:11
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Overigens geldt tegenwoordig dat jongeren van 16 tot 18 jaar een "kwalificatieplicht" hebben: je moet naar school, tenzij je al een Havo-, VWO,- of MBO-2 diploma hebt. Ga je niet naar school, dan spijbel je. Ook dit is strafbaar.

Jij en je ouders kunnen ook hiervoor een boete krijgen. Jij kunt daarnaast een taakstraf krijgen en de kinderbijslag van je ouders kan ook nog worden ingetrokken.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2012, 23:16
Elecktric
Elecktric is offline
Jaa, maar dit is een straf van school en de leerplicht ambtenaar heeft gezegd, dat ze het door de vingers ziet. En nu hb ik een straf van school. Dit kan de leerplichtambtenaar mij niet verplichten.
Vooral omdat in de brief stond dat ik niet meer op school aanwezig hoefde te zijn en dat ik vrijgesteld was van de leerplicht.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2012, 23:22
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Jaa, maar dit is een straf van school en de leerplicht ambtenaar heeft gezegd, dat ze het door de vingers ziet. En nu hb ik een straf van school. Dit kan de leerplichtambtenaar mij niet verplichten.
Vooral omdat in de brief stond dat ik niet meer op school aanwezig hoefde te zijn en dat ik vrijgesteld was van de leerplicht.
In je eerste post staat niet dat de leerplichtambtenaar het spijbelen door de vingers zag: de leerplichtambtenaar schrijft alleen dat je NU niet meer leerplichtig bent en dat je je daarom mag uitschrijven blijkbaar.

Maar als je beter antwoord wil, moet je even citeren uit die brief van de leerplichtambtenaar.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 13:55
Elecktric
Elecktric is offline
Deze tekst hieronder is precies geciteerd!

Beste ouder(s)/verzorger(s), beste (mijn naam),

In antwoord op uw beroep op vrijstelling deel ik u mede te gedogen dat (mijn naam), geboren op ** mei 1994 niet langer de lessen bijwoont op de (naam van mijn school)

Met ingang van ** mei 2012 wordt 18 jaar en valt daarme niet langer onder de leerplichtwet.

In het kader van de registratie van voortijdige schoolverlaters wordt bart gevolgd in zijn verdere loopbaan en kan worden uitgenodigd voor een gesprek.

Een afschrift van deze brief is aan school gestuurd.

Hoogachtend,
namens burgemeester en wethouders van de gemeente **
(handtekening)

(naam leerplichtambtenaar)
Leerplichtambtenaar


En daarna kreeg ik dit mailtje,

Volgens mevrouw ** geldt er nog een strafmaatregel van school vanwege jouw verzuim.
Het spreekt voor zich dat de toegestane gedoogsituatie hierin geen verandering brengt. Ik verwacht dan ook van je dat je conform de regels handelt.
Mocht je je niet aan de afspraken houden, dan zal dat alsnog juridische gevolgen kunnen hebben.

Vriendelijke groet,

Leerplichtambtenaar

Leerplichtambtenaar
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 14:02
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Ok, dat is duidelijker!

Vanaf dagtekening van de brief hoef je niet langer de lessen bij te wonen. Vanaf dat moment wordt er dus pas gedoogd.

Voor de datum die op de brief staat, moest je gewoon de lessen bijwonen! Dat heb je niet (altijd) gedaan. De school heeft hiervoor een straf opgelegd. Je kunt niet meer verplicht worden die uit te voeren, maar als je dat niet doet:
-kunnen jij en/of je ouders een boete krijgen
-kan jij een taakstraf krijgen
-kan de kinderbijslag aan je ouders worden stopgezet

De leerplichtambtenaar geeft in zijn e-mail aan dat hij niet zo ver zal gaan als je gewoon vrijwillig de straf van school doet. Doe je dat niet, dan zal hij mogelijk wel stappen ondernemen. En daar is juridisch niets mis mee.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 14:11
Elecktric
Elecktric is offline
Die straf is trouwens dat ik van 8 uur in de ochtend tot 5 uur in de avond op school aanwezig moet zijn. Maar deze straf had ik ook bijvoorbeeld gekregen omdat ik er uitgestuurd ben geweest ofzo.

Maar ik snap je derde alinea niet helemaal. Ik ben niet wettelijk verplicht nou om naar school te gaan? Maar ik kan wel daarvoor juridische gevolgen voor krijgen? Of lees ik het verkeerd.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 14:15
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Maar ik snap je derde alinea niet helemaal. Ik ben niet wettelijk verplicht nou om naar school te gaan? Maar ik kan wel daarvoor juridische gevolgen voor krijgen? Of lees ik het verkeerd.
Klopt min of meer. De leerplichtambtenaar doet je in feite een aanbod: je voert die straf van school uit en dan is het daarmee klaar, of hij grijpt naar zwaardere middelen.

Hij kan je niet verplichten die straf van school uit te voeren: hij heeft daarvoor zelf geen juridische middelen (en je school heeft die ook niet meer). Het "enige" waar de leerplichtambtenaar op kan inzetten bestaat uit boetes, taakstraffen en stopzetting van de kinderbijslag.

Dus je moet zelf een keuze maken tussen de straf van school uitvoeren, of niets doen en mogelijk een boete enz. krijgen.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 14:16
Elecktric
Elecktric is offline
Maar waarom zou de leerplicht ambtenaar dat nog kunnen dan? Omdat die afwezige uren nog geregistreerd staan ofzo?

Maar ze heeft me al vrijstelling gegeven. en daaaarna komt ze met een mailtje over dat ik die straf nog moet uitzitten. Ná de ingangsdatum van vrijstelling.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 14:17
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Maar waarom zou de leerplicht ambtenaar dat nog kunnen dan? Omdat die afwezige uren nog geregistreerd staan ofzo?
Ja.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 14:18
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Maar ze heeft me al vrijstelling gegeven. en daaaarna komt ze met een mailtje over dat ik die straf nog moet uitzitten. Ná de ingangsdatum van vrijstelling.
Het hele punt is dat de vrijstelling pas ingaat op de datum van de brief. Je krijgt vrijstelling voor de lessen vanaf die datum, nooit voor de lessen voor die datum.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 14:33
Elecktric
Elecktric is offline
Ah, zo oke
Naja, ze heeft telefonisch tegen mij gezegd dat ze dat door de vingers ziet. Die uren voor mijn vrijstelling.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 14:36
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Ok, dan is er geen probleem meer toch?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 14:51
Elecktric
Elecktric is offline
Dat heeft ze wel gezegd voordat ze die email stuurde, maar dat is waarschijnlijk geen bewijs.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 14:54
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Niet te bewijzen inderdaad. Kun je nog telefonisch of per e-mail met haar contact over opnemen.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 15:18
Elecktric
Elecktric is offline
Oké, zeer bedankt !
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 15:53
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Ik hoor graag waar je uiteindelijk voor kiest!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-03-2012, 19:02
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Doe niet zo dom en schrijf je in op een andere opleiding, een beetje je toekomst vergooien heeft geen enkele zin.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 19:29
Verwijderd
Citaat:
Doe niet zo dom en schrijf je in op een andere opleiding, een beetje je toekomst vergooien heeft geen enkele zin.
ik neem aan dat de leerplichtambtenaar zijn verzuim alleen door de vingers ziet als hij zich voor een opleiding voor volgend jaar heeft ingeschreven, of langdurig ziek is.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 19:29
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Ik heb nog nooit gespijbeld alleen dit jaar wel een paar keer opdat ik de opleiding niks vind.
Mag ik aannemen dat je deze tijd nuttig hebt gebruikt een beter passende opleiding te zoeken? Of ga je voor een zinderende carrière bij de McDonalds?
Met citaat reageren
Oud 03-03-2012, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Mag ik aannemen dat je deze tijd nuttig hebt gebruikt een beter passende opleiding te zoeken? Of ga je voor een zinderende carrière bij de McDonalds?
Slecht voorbeeld want bij de Mac heb je nu voor de verandering wel degelijk goede doorgroeimogelijkheden zonder diploma
Met citaat reageren
Oud 03-03-2012, 19:43
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
ik neem aan dat de leerplichtambtenaar zijn verzuim alleen door de vingers ziet als hij zich voor een opleiding voor volgend jaar heeft ingeschreven, of langdurig ziek is.
Je mag het hopen, ik denk het alleen niet, ik vermoed dat de leerplichtambtenaar het verzuim door de vingers ziet omdat de TS volgend jaar 18 is. (of is die kwalificatieplicht tot 23 al ingegaan?)
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 03-03-2012, 19:44
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Slecht voorbeeld want bij de Mac heb je nu voor de verandering wel degelijk goede doorgroeimogelijkheden zonder diploma
Na 15 jaar franchisemanager worden
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 04-03-2012, 13:08
Verwijderd
Citaat:
Na 15 jaar franchisemanager worden
Kan wel wat sneller hoor. Kwestie van hard werken en wat geluk hebben
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-03-2012, 01:43
Elecktric
Elecktric is offline
Ik ben van plan om me er niet aan te houden. Heb haar ook donderdag een mailtje terug gestuurd! niks meer van gehoord. Dus ik ga niet. Ik had 't ziezo niet gedaan.

Btw, ik ga een nieuwe opleiding doen omdat ik niet op de goede opleiding zat, en nu ga ik die andere doen. Maar dat kan pas in augustus. En daarom krijg ik vrij van de leerplichtambtenaar, en tot die tijd ga ik gewoon werken bij een bedrijf...

Beter opheldering ;p
Met citaat reageren
Oud 07-03-2012, 00:45
kv-user
kv-user is offline
Ik zou er wel goed over na denken voor je dit zo zegt. Je weet immers wat de gevolgen kunnen zijn: een boete van 3900 euro is niet niets en ik denk dat je ook niet zit te wachten op een taakstraf. Daarnaast kunnen jouw ouders ook nog eens een boete opgelegd krijgen.

En dat omdat jij niet even een extra weekje naar school wil?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2012, 08:30
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
BEL die leerplichtambtenaar en bespreek je situatie en dat ze telefonisch heeft toegezegd je spijbelen door de vingers te zien. Als het gesprek een positief eind heeft voor je, vraag dan of ze het schriftelijk (e-mail / brief) wil bevestigen.

Ga nou niet voor eigen rechtertje spelen omdat je geen zin hebt om nog een tijdje op school te zitten. Je bent 17, dus je moet inmiddels echt wel besef hebben dat je dan sancties boven het hoofd hangen die veel minder gunstig zijn. Niet denken dat de leerplichtambtenaar jou wel achter je broek aan zit om je te motiveren.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2012, 15:26
Verwijderd
Citaat:
ik neem aan dat de leerplichtambtenaar zijn verzuim alleen door de vingers ziet als hij zich voor een opleiding voor volgend jaar heeft ingeschreven, of langdurig ziek is.
Nee. Hij wordt 18.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2012, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Nee. Hij wordt 18.
maar hij is geen 18, dus dat is op zich niet relevant. Als je verzuim van iedereen die 18 wordt door de vingers gaat zien, kun je de leerplichtgrens net zo goed meteen op 17 zetten.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2012, 19:28
Verwijderd
Wat een onduidelijke regeling zeg!!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2012, 08:18
Verwijderd
Citaat:
dus dat is op zich niet relevant.
Jawel aangezien dat al uitgelegd is.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2012, 10:36
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
maar hij is geen 18, dus dat is op zich niet relevant. Als je verzuim van iedereen die 18 wordt door de vingers gaat zien, kun je de leerplichtgrens net zo goed meteen op 17 zetten.
Dan kun je de leerplichtgrens in het geheel wel weghalen, de enkeling die geen achttien wordt is in de tussentijd doodgegaan en dan hoef je ook niet meer naar school, me dunkt.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 09-03-2012, 10:44
Verwijderd
Kan de leerlingenambtenaar moet in dit geval bewijzen dat je heb verzuimd. Hoe wordt de administratie bijgehouden?

Als er niks wordt bijgehouden, zou je de aanwezigheid nog kunnen betwisten.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2012, 10:49
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Kan de leerlingenambtenaar moet in dit geval bewijzen dat je heb verzuimd. Hoe wordt de administratie bijgehouden?
De school is wettelijk verplicht verzuim te melden bij de DUO/IB-Groep als een leerling gedurende een periode van vier opeenvolgende lesweken in totaal zestien uren van de lestijd (incl. evt. stagetijd) heeft verzuimd.

De DUO/IB-Groep geeft het verzuim door aan de leerplichtambtenaar van de gemeente.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2012, 11:55
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Na 15 jaar franchisemanager worden
Ja, ach, na 15 jaar franchisemanager of na 15 jaar afdelingsmanager a la The Office op een lullig kantoortje op een saai bedrijventerrein aan de rand van Veghel... Waarschijnlijk heb je bij de McDonalds ook nog meer baanzekerheid.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Bachelor Nederlands Recht --> Master Criminologie
Roepka
3 05-04-2007 21:38
Algemene schoolzaken HBO Recht --> WO
Godfather
98 24-07-2004 13:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.