Oud 28-02-2022, 14:54
Khadija333
Avatar van Khadija333
Khadija333 is offline
Hallo allemaal,

Voor aardrijkskunde en Nederlands moet ik een mini paper maken met zo'n 1000 woorden. Tot nu toe gaat het best goed, al werkt het meisje waar ik samen mee werk bijna niet...
Ik zou graag jullie mening willen hebben over mijn paper. Hij gaat over de daling van biodiversiteit in het Amazoneregenwoud (zelf gekozen onderwerp ).

-Regenwoud Kapot Is Mensheid Kapot-


Waar gaat deze paper over?

Het onderwerp zal iedereen bekend in de oren klinken, het regenwoud wordt vernietigd door de milieuonvriendelijke regering in Brazilië. De actualiteit heeft het er vaak over, en niet zonder reden. Het Amazoneregenwoud is een van de laatste oerwouden die bestaan en die moet goed verzorgd worden. De bomen worden gekapt door de regering voor industriële doeleinden en dit heeft een aantal grote gevolgen. Eén hiervan is de daling van de biodiversiteit. Het woord ‘biodiversiteit’ is een moeilijk woord, maar is makkelijk te begrijpen. Biodiversiteit betekent letterlijk de biologische diversiteit. De verscheidenheid bij alle organismen; de dieren, de mensen, de planten en al de andere levende wezens.
In deze paper zullen we het hebben over de daling van de biodiversiteit in het Amazonegebied.
 Door Khadija

Wat is er aan de hand?

In het Amazoneregenwoud, in Zuid-Amerika, zijn mensen al een lange tijd bossen aan het wegkappen. Dit doen ze omdat ze de ruimte nodig hebben voor andere dingen zoals: de oliepalmplantages, het maken van papier, mijnbouw, de uitbreiding van de veeteelt, de sojaplantages, het verkoop van de bomen. De landbouw speelt hierbij duidelijk een grote rol.

Waar vindt dit plaats?

De daling van de biodiversiteit die we in deze paper bespreken is gesitueerd in het Amazoneregenwoud in Zuid-Amerika. Dit regenwoud is het grootste woud van de wereld. Dit gebied heeft een afmeting van 6,7 miljoen km². Waarvan 60% van dit woud in Brazilië is, 13% in Peru, 9% in Colombia, 5% in Venezuela, 5% in Bolivia, 3% in Guyana, 2% in Suriname, 1,5% in Ecuador en 1,5% in Frans-Guyana. Meer dan de helft van al het overgebleven regenwoud op aarde ligt in het Amazonegebied. Dit woud is dus zeer kostbaar en moet worden gewaardeerd.
 Door Khadija

Hoe verandert het landschap?

Vroeger was het landschap een zeer mooi gebied. Dat is het nu natuurlijk ook nog, maar dat wordt steeds minder. Het Amazonegebied is een regenwoud vol bebossing, watervallen, rivieren en nog veel andere natuurfenomenen. Het is ook de habitat van miljoenen dieren, 1 op de 10 diersoorten leven er.
Helaas is er nu al reeds 20% van het Amazoneregenwoud ontbost. In de periode van 1988 tot en met 2020 is er een oppervlakte ontbost die gelijk is aan 15x het oppervlakte van België, dit geeft je een idee van hoe groot het regenwoud wel is en hoe een groot deel daarvan al ontbost is. Ieder minuut verdwijnt er ongeveer een lap grond ter grootte van een voetbalveld.
 Door Marie

Wat zijn de gevolgen?

Het dalen van de biodiversiteit heeft grote gevolgen. Hier sommen we er een aantal op.
Als eerst zullen we het hebben over het tekort aan zuurstof. Door de daling van de biodiversiteit zullen er minder planten zijn. De planten doen normaal aan fotosynthese en maken zuurstof aan. Maar door het tekort aan planten zal er weinig zuurstof zijn. Dit zal ademen moeilijk maken. Het Amazonegebied heet niet voor niets ‘de longen van de aarde’.
Ook zal er veel minder neerslag zijn. Normaliter verdampt het water in het woud door de warme temperaturen en daardoor krijgen we regen. Als er weinig bomen zijn, zal er ook geen regen meer kunnen komen. Dit zal ook voor veel hongersnood zorgen.
Daarbij zullen ook de schimmels en reducenten verdwijnen, zoals de paddenstoelen, wormen en mestkevers. De ontbinding en het hergebruik van het organische afval gebeurt dan niet meer. Zo gaan er dus dieren dood zonder opgegeten of zogenaamd ‘opgeruimd’ te worden. Dit kan een enorme stank veroorzaken. Tevens zullen de dieren die de paddenstoelen en andere detritivoren (de schimmels) eten, minder voedsel hebben.
Ten slotte zullen we het hebben over de bijen. Zonder deze beestjes en de andere insecten zullen de bloemen moeilijker bestoven worden, of gewoonweg niet. Als de zaadbeginsels in de bloemen niet bevrucht kunnen worden, kunnen er geen vruchten groeien. Zonder de bijen zullen we dus niet makkelijk vruchten kunnen eten. Dit zal ook tot hongersnood leiden.
 Door Khadija

Wat kunnen we hieruit besluiten?

Na al de informatie die wij hebben gegeven, hoop ik dat het duidelijk is hoe ernstig deze situatie is.
Door Marie

Je ziet al wel duidelijk dat ik heel veel heb geschreven en dat mijn 'teamgenoot' Marie vrijwel niets heeft gedaan. In het Word-Document zijn er wel afbeeldingen toegevoegd. En ik heb ook een titelblad en een pagina met bronnen die ik heb gebruikt. In totaal heeft het document al 714 woorden.
Zou iemand zijn/haar mening over mijn paper willen geven.
Hartelijk bedankt.

Met lieve groetjes,

Khadija333

PS: Normaal vind je in bijlage ook het document. Dan zie je het met de afbeeldingen.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: docx Daling biodiversiteit Amazone_Khadija Azmani en Marie Haans.docx (756.1 KB, 5x gelezen)
__________________
Ik ben blij met wie ik ben en wat ik heb. 😄

Laatst gewijzigd op 01-03-2022 om 23:04.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2022, 18:06
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Even een vraagje, waarom benoem je erbij dat Marie weinig heeft gedaan? Is dat relevant voor onze mening op je paper?
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2022, 21:14
Khadija333
Avatar van Khadija333
Khadija333 is offline
Niet per se. Ik wilde gewoon zeggen dat ik veel heb gedaan. Nu je dit zo zegt, begrijp ik zelf ook niet dat ik het zei.
__________________
Ik ben blij met wie ik ben en wat ik heb. 😄
Met citaat reageren
Oud 01-03-2022, 23:27
JoBro7204
JoBro7204 is offline
Heb niet je hele werkstuk gelezen, heb me een paar jaar geleden daar al in verdiept en kom eigenlijk tot de conclusie dat we hier wel moord en brand schreeuwen maar tot nog niet zo heel lang geleden dat op groei gerichte west-europeese landen waaronder Engeland al zijn grote wouden plat hebben gekapt om daar boten van te bouwen om daar heel groot me te worden. Nederland deed op wat lager niveau hetzelfde maar was slimmer door er nieuwe bossen, Dennenbossen ipv loofbossen voor terug te planten die goed waren voor stuttingspalen voor de mijnbouw dat toen nog grotendeels alle Limburgse mijnen mogelijk maakte. België bestond toen nog niet eens net als Nederland nu in zijn huidige vorm. En nu beginnen de zuid-Amerikaanse staten maar ook heel veel Aziatische landen groter te worden en gebruiken net als hier eeuwen geleden hun natuurlijke hulpbronnen daarvoor. Ik vind het een beetje hypocriet om daar met een vingertje naar te wijzen maar moet ook wel direct erkennen dat we toen echt nog niet konden weten wat de gevolgen waren van die grote ontbossingen en nu wel. Ik vind het men name erg voor alle inheemse stammen die vrij van zieke westerse invloeden een eenvoudig maar eerlijk leven hadden. Je ziet direct dat als zo'n stam in aanraking komt met het westen de stam tot de ondergang gedoemd is. De invloed van geld en bezit iets wat daar nooit bestaan had. Men leefde in een groep en die kenden alleen elkaar en moesten het met elkaar redden en begrippen als rijker zijn, meer middelen hebben dus meer macht waren onwerkelijke begrippen maar eenmaal dat wetend is de ondergang geworden van vrijwel alle van origine daar wonende bevolkingen geworden. Kijk maar in de US en Canada en Australië maar ook de ooit zo ver ontwikkelde Inca's. Allemaal weg en nog steeds worden de schamele restanten er van als minderwaardig behandeld en in aparte zogenaamde autonome regio's neer gezet. En er is ook nog maar zo weinig wat we weten wat die Bio diversiteit in de regenwouden ons aan kennis kan geven want meende laatst ergens gelezen te hebben dat we waarschijnlijk nog maar 25% daarvan echt ontdekt en geanalyseerd hebben.
Maar me verplaatstend in hun hoofden snap ik het wel. Geld, daar draait het toch uiteindelijk allemaal om. En nu worden hier heel veel mensen een stuk rijker en daar ook van al dat mooie hout en zolang de zaken gevuld kunnen worden valen alle andere belangen daar tegen weg. Want wat kan het die huidige generatie zakkenvullers nou schelen wat er over 200 of 300 jaar gebeurd.
Maar dat is de indruk die het me bracht toendertijd en daarna heb ik het onderwerk gelaten voor wat het was. Jij niet dus. Toen ik nog een jaar of 12 13 was wou ik de hele wereld wel redden maar door wat dingen de laatste 4 jaar maak ik me eigenlijk alleen nog maar druk om wat er op mijn land en ment name in Nederland gebeurd. En zelfs die kan ik niet beïnvloeden want dat is zo groots dat ik maar een miniscuul miljoenste deeltje ervan ben, die niet gehoord of gezien word op het niveau waar de echte macht zich afspeelt. Ik kan me er nog wel soms over opwinden maar ook dat heeft alleen invloed op mij en nooit op anderen. Dus een beetje een soms wel wat laf voelend gevoel maar wel de realiteit en zolang iedereen maar met zijn eigen belangetjes bezig is zal er ook nooit iets veranderen en daar voel ik me dan wel schuldig over. Ik zie het en eigenlijk heel veel mensen zien het en zwijgen. Maar genoeg voor nu. Ik ga slapen.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2022, 11:06
Khadija333
Avatar van Khadija333
Khadija333 is offline
Heeft iemand nog feedback?
__________________
Ik ben blij met wie ik ben en wat ik heb. 😄
Met citaat reageren
Oud 01-04-2022, 12:29
Khadija333
Avatar van Khadija333
Khadija333 is offline
Update: Ik heb een 27/30 voor de opdracht. Kortom, een 90%
__________________
Ik ben blij met wie ik ben en wat ik heb. 😄
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28.