Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-08-2004, 13:59
sjoeltie
sjoeltie is offline
Middels scholing leren wij hoe we in het leven moeten staan, algemene kennis en sociale vaardigheden...Wat we leren wordt ons opgedragen door anderen...Pedagogen bepalen wat belangrijk is om te weten en hoe we dit moeten leren...Ons leersysteem is aangepast op onze (westerse) wereld...Dit belemmert onze persoonlijke onwikkeling...

Eens/oneens?

Ik ben het zelf er mee eens dat het een belemmering is, maar in hoeverre deze belemmering goed voor jouw plaats in de samenleving is voor mij nog discutabel...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-08-2004, 15:09
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
maar geen educatie heeft een veel erger effect.


over het algemeen hoor je dit argument van weinig anders dan totaal achtergestelde idioten die vinden dat perfect redelijke zaken die op school geleerd worden hun indoctrinatiepraktijken hinderen.


bovendien, iemand die werkelijk kan nadenken hoeft niet noodzakelijk vast te zitten in denkbeelden, en zal slim genoeg zijn zelfstandig van mening te veranderen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 15:19
depridepepi
Avatar van depridepepi
depridepepi is offline
Citaat:
sjoeltie schreef op 19-08-2004 @ 14:59 :
Middels scholing leren wij hoe we in het leven moeten staan, algemene kennis en sociale vaardigheden...Wat we leren wordt ons opgedragen door anderen...Pedagogen bepalen wat belangrijk is om te weten en hoe we dit moeten leren...Ons leersysteem is aangepast op onze (westerse) wereld...Dit belemmert onze persoonlijke onwikkeling...

Eens/oneens?

Ik ben het zelf er mee eens dat het een belemmering is, maar in hoeverre deze belemmering goed voor jouw plaats in de samenleving is voor mij nog discutabel...
nee. waar ik het wel mee eens ben is dat jij volgens mij gewoon een beetje bang bent dat iedereen controle over je zit uit te oefenen, GROW UP
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 15:30
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
Citaat:
sjoeltie schreef op 19-08-2004 @ 14:59 :
Middels scholing leren wij hoe we in het leven moeten staan, algemene kennis en sociale vaardigheden...Wat we leren wordt ons opgedragen door anderen...Pedagogen bepalen wat belangrijk is om te weten en hoe we dit moeten leren...Ons leersysteem is aangepast op onze (westerse) wereld...Dit belemmert onze persoonlijke onwikkeling...

Eens/oneens?

Ik ben het zelf er mee eens dat het een belemmering is, maar in hoeverre deze belemmering goed voor jouw plaats in de samenleving is voor mij nog discutabel...
Gewoon niet alles slikken wat een leraar je vertelt. Denk er over na en ga met hem in discussie en je zult vanzelf zien hoe (on)doordacht zijn visie op een bepaalde zaak is. En als je kunt, (wat niet altijd meevalt) laat zien hoe persoonlijk de waarheid is.
__________________
Keurig in de rij. Nu zijn we vrij!
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 15:36
sjoeltie
sjoeltie is offline
Citaat:
depridepepi schreef op 19-08-2004 @ 16:19 :
nee. waar ik het wel mee eens ben is dat jij volgens mij gewoon een beetje bang bent dat iedereen controle over je zit uit te oefenen, GROW UP
Nee hoor...Onderwijs allang afgerond...Ik vroeg me enkel of het een belemmering was...

Citaat:
T_ID schreef:maar geen educatie heeft een veel erger effect.


over het algemeen hoor je dit argument van weinig anders dan totaal achtergestelde idioten die vinden dat perfect redelijke zaken die op school geleerd worden hun indoctrinatiepraktijken hinderen.


bovendien, iemand die werkelijk kan nadenken hoeft niet noodzakelijk vast te zitten in denkbeelden, en zal slim genoeg zijn zelfstandig van mening te veranderen.
Dat geen educatie een erger effect is mij ook duidelijk...Ik zie het ook niet als indoctrinatie...

Het huidige onderwijsstelsel belemmert naar mjn mening vaak creativiteit in zowel denken als doen...
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 15:47
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
IMO is educatie is een belemmering als je daaronder het huidige onderwijssysteem verstaat dat ervan uitgaat dat er 1 soort scholier/student is, maar dat is niet zo: een ieder steekt anders in elkaar en er wordt te slecht op ingespeeld.

educatie an sich is alles behalve belemmering maar juist een manier van ontplooiing: leren, leren, leren en blijven leren. Je kunt niet genoeg leren
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 15:50
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Oneens, het is gewoon deel van de persoonlijke ontwikkeling.

Zoals je complete omgeving daartoe bijdraagt. Minder educatie betekent meer familie/vrienden/werk, dan zal je je inderdaad anders gaan ontwikkelen. Maar dan kan je je weer af gaan vragen of de meningen van bijv. familieleden een belemmering zijn van je persoonlijke ontwikkeling. Dat is niet zo, je omgeving beinvloed jouw ontwikkeling en een belemmering van jouw persoonlijke ontwikkeling kan niet. Het is niet dat jij een standaard ontwikkeling hebt en dat je omgeving die kan beinvloeden. Je omgeving maakt de ontwikkeling, zonder omgeving geen ontwikkeling.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 16:41
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Gedeeltelijk mee eens.

Het belemmert wel enigzins creativiteit en eigen mening en dat soort zooi. Maar dat is alleen een belemmering bij echt domme mensen die niet zo sterk in hun schoenen staan om zelf een mening te vormen of verder te kijken dan hun kleine teen lang is.

Voor degene die wel degelijk hun hersenen gebruiken, is school absoluut geen belemmering
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 16:44
James Stenbeck
Avatar van James Stenbeck
James Stenbeck is offline
Ja, educatie en opvoeding zijn de bron van al het lijden. Door ons bewuste denken polariseren we de wereld, door polarisatie ontstaat [onder meer] lijden. Door educatie wordt bewust denken gevoed.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 16:55
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
James Stenbeck schreef op 19-08-2004 @ 17:44 :
Ja, educatie en opvoeding zijn de bron van al het lijden.
je bent wel een drama-queen he

Een wereld zonder opvoeding is simpelweg niet mogelijk, dan overleef je het als baby gewoon niet. Maar ook als je ouders je niets leren en alleen te eten geven vorm je een eigen mening en ga je bewust denken.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 17:23
Verwijderd
Wat een onzin. Je kunt jezelf niet ontplooien zonder eerst een bodem te leggen. Vanuit die bodem moet je verder groeien. Of die bodem nou gelegd wordt door een schoolsysteem of door het zelf empirisch ontdekken van allerlei dingen, kan in het midden blijven.

Zelf ben ik van mening dat scholing juist de sleutel tot persoonlijke ontwikkeling is. Als je helemaal geen scholing krijgt, dan moet je alles zelf ontdekken en dat is natuurlijk niet efficiënt. Waarom zou je zelf steeds opnieuw het wiel uitvinden als je ook op de schouders van anderen kunt gaan staan?

Denken dat persoonlijke ontwikkeling betekent 'in de natuur rondkruipen zonder scholing en zelf ontdekken dat een bloem lekker ruikt' is een naïef, verromantiseerd beeld van persoonlijke ontplooiïng.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 17:51
Daevrem
Daevrem is offline
Ik ben het er gedeeltelijk mee meens. Het onderwijs is star en dient enkel om een diploma te halen. Niet om wat te leren of een leuke tijd te hebben. Ik weet nog wel dat mijn medeleerlingen helemaal geen interesse hadden in iets anders dan wat voor cijfer ze gingen halen. Cijfers halen, diploma halen en snel vergeten was het idee.

Er zijn niet veel dingen over het onderwijs te zeggen die persoonlijke ontwikkeling motivernen. Dat de wereld nu gewoon harde eisen aan mensen stelt. en dat het onderwijssysteem daarom zo competitie fopgezet moet worden is echt onzin. Zonder al die dingen kunnen we ook leven. Hetzelfde als dat gezeik over dat de mensen in Europa harder moeten werken omdat ze in de VS en Azie ook al helemaal geflipt zijn.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 18:40
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
edu·ca·tie (de ~ (v.), ~s)
1 onderwijs en opvoeding

Educatie is dus bijna persoonlijke ontwikkeling. Wat betreft het hele leersysteem: het hangt van jezelf af in hoe verre je je erdoor laat belemmeren bij het opvoeden. Als je eenmaal hebt geconstateerd dat het systeem geen perfecte waarheden verkondigd (het is immers geschapen door de mens), kun je makkelijk kiezen welke zaken je voor waar aanneemt en welke niet. Dat op zichzelf is al een leerproces, en wat er uit volgt ook nog eens, dus ik denk dat ik eerder oneens dan eens ben. Natuurlijk kan er aan het onderwijssysteem altijd iets verbeterd worden !
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 21:44
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 19-08-2004 @ 17:55 :
je bent wel een drama-queen he

Een wereld zonder opvoeding is simpelweg niet mogelijk, dan overleef je het als baby gewoon niet. Maar ook als je ouders je niets leren en alleen te eten geven vorm je een eigen mening en ga je bewust denken.
queen? Denk eerder "king"...

Een baby overleeft het heus wel zonder opvoeding. Dan verzint het zelf wel regels, normen, waarden etca. Daar heeft ie geen kip voor nodig
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 22:06
Verwijderd
Ik denk dat persoonlijke ontwikkeling eerder belemmerd wordt door de mensen uit je omgeving, ouders, vrienden.. dan door dingen die je op school leert. Of je moet op een ontzettend strenge school zitten waar ze allerlei vreemde regeltjes kennen en waar je idd belemmerd wordt in vrij denken. Soms kun je misschien een beetje afgestompt raken door het saaie.. school is idd niet bepaald motiverend soms.

Maar het valt me vaak op dat mensen blijven hangen in de mening van hun ouders, zonder dat ze zelf de moeite nemen om verder te kijken. Mensen nemen dingen vaak klakkeloos over van anderen en voelen zich soms zelfs raar als ze totaal anders blijken te zijn en gaan het dan een beetje verbergen. De omgang met andere mensen heeft naar mijn idee een grotere invloed op persoonlijke ontwikkeling dan een leersysteem (iig het leersysteem zoals wij het kennen). Het gaat er ook niet echt om dát er informatie wordt gepresenteerd, maar hoe die informatie wordt gepresenteerd.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 23:35
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 19-08-2004 @ 22:44 :
queen? Denk eerder "king"...

Een baby overleeft het heus wel zonder opvoeding. Dan verzint het zelf wel regels, normen, waarden etca. Daar heeft ie geen kip voor nodig
de uitdrukking is queen, en vrouwen maken ook meer drama dan mannen

Ik had het ook over de minimale verzorging, eten geven, dat hoort ook bij de opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 23:19
Verwijderd
Oneens natuurlijk, pas als je zoveel mogelijk kennis hebt genomen van de feiten kun je een mening vormen.

Het is weliswaar discutabel in hoeverre scholing leidt tot kennisname van feiten maar zonder educatie is het in zijn geheel afwezig.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 00:32
Daevrem
Daevrem is offline
Wacht, dit gaat over educatie in het algemeen, en niet over de manier waarop men nu lesgeeft.

Voor de duidelijkheid, mijn reactie was alleen een kritiek op de manier van onderwijs geven die we nu kennen.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-08-2004, 01:16
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Het idee van onderwijs is dat het voorkomt dat de mensheid steeds opnieuw het wiel uit moet vinden (figuurlijk), doordat we werken vanuit een steeds geavanceerdere basis. Dat lijkt me tot nu toe een nogal goed werkend systeem.

Maar als je een beter alternatief weet lijkt me dat uitstekend.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 22:27
Laurens87
Avatar van Laurens87
Laurens87 is offline
imo (die nog nie zo ontwikkeld es aangezien 'k nog op middelbaar zit =p) vind'k educatie geen belemmering van creativiteit en zo maar wel de subjectiviteit van een leerkracht (mens).
Samengaand met da heel wat leerlingen direct aannemen wat die leerkracht zegt omdat 't de meest zekere/veilige manier is voor goede punten te halen. Als men erover nadenkt en een andere mening vormt zou die wel es fout kunnen zen...
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 10:53
LMP
Avatar van LMP
LMP is offline
Mensen die gepest worden enzo, worden idd heel erg belemmerd in persoonlijke ontwikkeling door school. Verder niet vind ik van niet, het doel van school is om je te leren wat je moet leren en waar je kiest voor te leren, niet meer of minder. En als je het goed doet, krijg je wat persoonlijke ontwikkeling als bonus derbij.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:24.