Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-01-2006, 10:08
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Een topic over het beleid. Niet op beleidszaken, want daar krijgt het niet de aandacht die het nodig heeft. Ik wil iedereen vragen om zijn/haar mening met ons te delen!

De wedstrijden op DoP zijn in de laatste paar jaren veel populairder geworden. Er waren meer dan 15 inzendingen afgelopen wedstrijd! Dit is natuurlijk fantastisch, maar het brengt ook wat problemen, of liever, vragen met zich mee. 16 gedichten bestuderen voor een wedstrijd is een hele kluif. De gedichten krijgen op die manier wellicht ook niet de aandacht die ze wel verdienen.

Er zijn steeds slechts 40 stemmers, dit aantal verandert niet echt, wat betekent dat winnaars maar met een minimale marge winnen. Het is nog niet voorgekomen dat een winnaar overduidelijk won (behalve misschien toen Alluman nog meedeed). Nu is het streven daar ook niet naar, maar de wedstrijden lijken onoverzichtelijk te gaan worden en niet alle gedichten krijgen stemmen. (De eerste paar gedichten worden misschien het best bestudeerd?, is het oneerlijk? etc)

De poll werkt ook niet. Er zullen tactische stemmers zijn, om zekere gedichten een hogere plaats te geven, ook al vinden ze die niet het beste. Er zijn anonieme stemmers waarvan het soms onmogelijk is om te achterhalen of het vriendjes zijn van de dichters. Anonimiteit is goed, omdat niet alleen de mensen die op DoP dagelijks posten hun stem kunnen geven, maar ook andere forummers. Aan de andere kant blijven beweegredenen duister.

Tijd voor verandering!

Daarom kwam CSN met nieuwe ideeën.

Ten aanzien van de wedstrijd is het idee om een nieuwe vorm te introduceren, dichten in tweetallen:

- mensen kunnen zich opgeven
- worden in teams van 2 ingedeeld (willekeurig, naar volgorde van aanmelding of door fbs bepaald?)
- teams krijgen onderlinge contactgegevens
- week voorbereidingstijd (alles mag zolang binnen thema, visuele poezie, audio meerdere gedichten etc)
- posten gemaakte dingen
- week stemmen (gewoon in topic / poll / PM ?)

Een leuke manier om elkaar op een andere manier wat beter te leren kennen, wat bloeit er uit voort, en wat voor gedichten levert het op? Dit hoeft natuurlijk niet de nieuwe vaste vorm te zijn, maar gewoon als afwisseling. Wat denken jullie daarvan?

Over het stemmen. We kwamen op de volgende ideeën

- knock-out systeem. Er vallen er steeds een paar af.
- voorrondes
- poll zoals hij is, maar alleen beargumenteerde stemmen tellen (te beoordelen door de fb's)
- stemmen per pm naar de fb (met argumentatie)
- poll blijft zoals hij is
- misschien nog een paar andere maar die ben ik vergeten.

Ik weet dat het veel is om te lezen en om over na te denken. Het gaat mij om 3 dingen. Wat vinden jullie van het nieuwe wedstrijd idee van CSN en zou je daar aan mee willen doen? Wat vind jij van het stemmen en de wedstrijden nu, en wat zouden we kunnen verbeteren? Ten derde, wat vind je van de aangedragen ideeën?

Brand maar los!
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall

Laatst gewijzigd op 31-01-2006 om 10:13.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-01-2006, 10:13
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Ik zal later uitgebreider reageren (ik moet zo weer naar school), maar voor nu wilde ik even zeggen dat bovengenoemd idee voor nu meer als een soort tussenwedstrijd is bedoeld, dus niet zozeer in plaats van, meer als een proef, zoals Halo als zei: verandering, eens kijken wat er nog meer mogelijk is .
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 11:29
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Hmm, wel, over die wedstrijdteams:
Dat lijkt me wel een origineel idee, en eens leuk om te doen, maar aan de andere kant nu ook weer niet om élke keer te doen denk ik. Dan is het niet echt meer een (individuele) dichtwedstrijd

Maatregelen met betrekking tot het stemmen zelf, lijken mij moeilijk... Dan loop je het gevaar dat er meteen enkele erg goeie gedichten afvallen, of dat enkel nog de vaste DoP'ers de moeite gaan nemen zich te mengen in een ingewikkeld stemsysteem? Het is wel een probleem natuurlijk... Ik weet 't niet, wat vind de rest hiervan?
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 11:41
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Dat met die teams, bedoelen jullie nu dat je dan met z'n tweeën een gedicht zou moeten maken? Wat een grappig idee. Ben er zeker van dat er dan een stuk minder mensen meedoen, hehe.

Ik ben voor beargumenteerde stemmen en ik denk niet dat enkel DoP'ers nog zullen stemmen, want zoveel moeite is het niet om even uit te leggen waarop je stemt. Het gaat erom dat je niet volstrekt anoniem stemt en er verder niets over post, het moet niet verplicht zijn om een heel kantje vol te gaan schrijven over elk gedicht plus conclusie (liever wel natuurlijk).

Dat denk ik erover
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 13:09
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 31-01-2006 @ 12:29 :
Hmm, wel, over die wedstrijdteams:
Dat lijkt me wel een origineel idee, en eens leuk om te doen, maar aan de andere kant nu ook weer niet om élke keer te doen denk ik. Dan is het niet echt meer een (individuele) dichtwedstrijd
Zoals ik al zei: Het zal niet zijn in plaats van, maar meer als 'ns iets extra's: Zie het niet als een wedstrijd op DoP, maar als een 'evenement' op DoP .

Verder, ik zie ergens ook wel iets in stemmen via PM, al maakt dat de stemdrempel wellicht wel iets hoger? In ieder geval blijft het dan tot het einde spannend, want al zullen er een aantal mensen in het topic al zeggen op wie ze stemden, je weet zo niet van iedereen waarop ze hun stem uitbrachten en dus blijft de winnaar een soort van verrassing.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 17:00
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
CSN schreef op 31-01-2006 @ 14:09 :
je weet zo niet van iedereen waarop ze hun stem uitbrachten en dus blijft de winnaar een soort van verrassing.
Da's waar, en dan ben je ook af van de Strategische Stemmen.

Maar je hebt wel gelijk wat de "stemdrempel" (cool woord ) betreft denk ik...
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 17:27
*nerwen elensar
Avatar van *nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Die wedstrijdteams vind ik ook wel leuk, maar inderdaad wel maar voor 1 keer. Overigens vond ik het idee van gedichten tegen elkaar uit te spelen wel goed gevonden. Het maakt het inderdaad makkelijker om te reageren erop want ik zie het niet zitten om zo maar even 17 gedichten van commentaar te voorzien. Zou niet werken met stemmen per PM omdat de drempel dan wel hoog ligt voor niet DoP'ers.
Zouden jullie niet wat meer reclame kunnen maken op scholieren zelf voor eventuele wedstrijden? (bv op de beginpagina ofzo)
__________________
Je moet de kat niet bij de melk zetten. Ik ben de kat, wil jij dan de melk zijn?!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 17:53
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
*nerwen elensar schreef op 31-01-2006 @ 18:27 :
Die wedstrijdteams vind ik ook wel leuk, maar inderdaad wel maar voor 1 keer. Overigens vond ik het idee van gedichten tegen elkaar uit te spelen wel goed gevonden. Het maakt het inderdaad makkelijker om te reageren erop want ik zie het niet zitten om zo maar even 17 gedichten van commentaar te voorzien. Zou niet werken met stemmen per PM omdat de drempel dan wel hoog ligt voor niet DoP'ers.
Zouden jullie niet wat meer reclame kunnen maken op scholieren zelf voor eventuele wedstrijden? (bv op de beginpagina ofzo)
Dat is wel vaker geopperd. De vraag is of zoiets wenselijk is en of Jon het wil .
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 18:11
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Misschien is het dan uberhaupt een idee om 'belangrijke' dingen die op het forum gebeuren op de s.com homepagina te zetten? Dus ook wedstrijden op Art en Letteren, en een verwijzing naar actuele discussietopics op N&A en het deelforum ofzo.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 18:43
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
van csn leuk idee. ik heb geen idee of er veel animo voor is? hoewel, het is ook wel een keer leuk/handig als er maar 3 gedichten zijn .

over die duistere stemmen, dat valt toch wel mee. ik zie hier geen deelnemers aan voor vriendjespolitiek of op welke wijze verzonnen onderkoffering. er kunnen wel mensen zijn die zomaar stemmen, maar dat is het risico van het online bezig zijn.

pm is wel erg drempelverhogend hoor. ik zou op letteren stemmen bijv. ook niet zo snel pmen. dan moet je wel erg overtuigd zijn van je inbreng/keuze.
beargumenteerde stemmen is ook een beetje moeilijk. hoewel.

betrouwba(a)r(d)e(re) stemmen, maar dan zitten we nog steeds met het verdelingsprobleem.

ik vind veel gedichten en relatief weinig stemmen eigenlijk wel een aardig probleem. stemmen in voorrondes lost wel problemen op. ik weet niet hoe dat gerealiseerd gaat worden? dat kan natuurlijk ook op meerdere manieren.

voorrondes dus, na selectie (dus een soort 1malige knockout), de rest gewoon stemmen. denk ik dan bijvoorbeeld.

ik hoop dat je het kunt regelen, csn . naamsbekendheid mag wel wat groter worden. ik had ook lange tijd niet van dop gehoord. en bij een wedstrijd zou ik toch zeker wel gaan kijken.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 19:03
Verwijderd
Ik denk niet dat er de volgende wedstrijd weer 17 gedichten zijn, ik gok op weer wat minder.

De 'nieuwe vorm' lijkt me leuk om een keer te proberen, maar lijkt me niet iets om bij elke wedstrijd te doen? Maar dat is geloof ik ook niet jullie bedoeling.

Ik vind de beargumenteerde stemmen eigenlijk gewoon het fijnste als systeem. Alle andere systemen vind ik toch een beetje vreemd. Het gedicht dat de meeste mensen het beste vinden, komt er toch gewoon als beste uit? Dat niet iedereen het daar achteraf mee eens is, vind ik niet een reden om dan maar voor een ander systeem te kiezen.

Per PM lijkt me ook niet goed, ik denk dat je dan veel minder stemmers krijgt.
Voorrondes lijken me alleen nuttig als er écht heel veel gedichten zijn.

Maar goed, verandering is leuk, iets nieuws is het proberen in ieder geval waard
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 19:36
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Dat dichten in tweetallen vind ik echt een loveable idee <3. Enig! Alleen jammer voor degene die met mij moet dichten .

Verder zou ik dan het poll-systeem laten zoals het is, maar wel motivatie verplichten. Aangezien we dan minder gedichten hebben zijn er toch meer stemmen over minder gedichten (relatief gezien) verdeeld.
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 20:36
vidaaa
Avatar van vidaaa
vidaaa is offline
Dichten in tweetallen: als ik puur en alleen van mezelf uit ga zou ik het geen goed idee vinden. Ik vind het gewoon geen fijn idee dat een gedicht niet helemaal 'van mij' is en degene die met mij zou moeten dichten zou mij misschien (lees: waarschijnlijk) niet helemaal snappen bij het maken van een gedicht. Wat betreft het beter leren kennen van DoPpers: Ik ben voor!

Over het stemmen: stemmen per PM lijkt me wel een goed idee! Een PM met argumentatie lijkt me nog een beter idee. Een nadeel is misschien dat je tijdens de weken waarin je mag stemmen niet alle kritiek kan leveren die je wil leveren omdat dan al duidelijk wordt op wie je gestemd hebt.

Het afvalsysteem lijkt me ook wel oke, alleen zou ik niet voor het 1 tegen 1 systeem zijn. Het terugbrengen van alle gedichten tot bijvoorbeeld 5 of 6 lijkt me beter.
__________________
ich seh dein herz, dein echolot, schlägt wellen in die see
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 07:28
Verwijderd
Voor een keer een wedstrijd samen dichten ben ik zeker voor! Vooral omdat het mensen toch wel wat dichter bij een brengt denk ik zo.. Iedereen mag dan toch wel meedoen?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 13:09
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Citaat:
Fri.. schreef op 01-02-2006 @ 08:28 :
Voor een keer een wedstrijd samen dichten ben ik zeker voor! Vooral omdat het mensen toch wel wat dichter bij een brengt denk ik zo.. Iedereen mag dan toch wel meedoen?
Uiteraard! Graag zelfs, al moet er misschien een maximaal aantal inschrijvingen vastgesteld worden. Ik ben er in ieder geval mee bezig
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 13:11
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Citaat:
CSN schreef op 01-02-2006 @ 14:09 :
al moet er misschien een maximaal aantal inschrijvingen vastgesteld worden.
Waarom?
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 13:38
Ruby
Avatar van Ruby
Ruby is offline
Zou een vaste aantal juryleden niet handig zijn? en dan daarbij voorrondes enzo waarbij je mensen tegen elkaar laat uitspelen en zo iedere week een stel anderen tegen elkaar moet dichten?
__________________
Wolf <3 // Look at the cute puppy! :bloos:
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 13:42
Kaars
Avatar van Kaars
Kaars is offline
pfff het wordt nu wel erg ingewikkeld
maar, als je met juryleden of iets werkt is dat ook weer niet echt eerlijk, dan is het de mening van een stuk of drie mensen, en meningen over gedichten zijn wel erg subjectief.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-02-2006, 13:43
Verwijderd
Citaat:
Halogeen schreef op 31-01-2006 @ 11:08 :
Ten aanzien van de wedstrijd is het idee om een nieuwe vorm te introduceren, dichten in tweetallen:

- mensen kunnen zich opgeven
- worden in teams van 2 ingedeeld (willekeurig, naar volgorde van aanmelding of door fbs bepaald?)
- teams krijgen onderlinge contactgegevens
- week voorbereidingstijd (alles mag zolang binnen thema, visuele poezie, audio meerdere gedichten etc)
- posten gemaakte dingen
- week stemmen (gewoon in topic / poll / PM ?)
Ik weet het niet, niet iedereen dicht even goed(ik ben bijv niet zo goed, tenzij ik echt heel lang erover nadenk). Maar het in contact brengen met elkaar is weer leuk. En het aantal dichters halveert dan. Maar als van elk team elk persoon zn eigen gedicht post, wordt het aantal er niet kleiner op. (Wel kunnen ze elkaars gedichten dan verbeteren.) Maar ik heb er iig geen problemen mee, als dit door gaat.

Citaat:
Halogeen schreef op 31-01-2006 @ 11:08 :
Over het stemmen. We kwamen op de volgende ideeën

- knock-out systeem. Er vallen er steeds een paar af.
- voorrondes
- poll zoals hij is, maar alleen beargumenteerde stemmen tellen (te beoordelen door de fb's)
- stemmen per pm naar de fb (met argumentatie)
- poll blijft zoals hij is
- misschien nog een paar andere maar die ben ik vergeten.
Als het er meer dan 10 zijn, ga ik voor voorrondes. Ook dan kan je beargumentatie verplichten. Iedereen is met zelfde (bijv)twee gedichten bezig. En er kan hevig gediscussieerd worden over deze twee gedichten. De argumentatie zal beter zijn evenals de concentratie. De wedstrijd wordt zo ook spannender en levendiger. Maar het kan naatuurlijk ook zijn met voorrondes in groepjes van vier bijvoorbeeld.
Als er minder dan tien gedichten zijn kan het bloijven als nu, met argumentatie.

Als iedereen eruit is, kan er een poll geopend worden. Maar jullie opties sluiten de andere niet uit. Dus je kunt in feite kiezen uit:

*Wedstrijd per Duo -of- Wedstrijd per Solo

*Knock Out-sytem -of- Voorondes per Tweetal -of- Voorrondes per Aantal, bepaald door grootte -of- Iedereen Tegelijk (tot/vanaf welk aantal?)

*Poll -of- PM -of- E-mail

*Verplicht Argumentatie -of- Niet Verplicht Argumentatie

Laatst gewijzigd op 01-02-2006 om 13:56.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 14:00
Verwijderd
Citaat:
Mr Soija schreef op 01-02-2006 @ 14:43 :
Als iedereen eruit is, kan er een poll geopend worden. Maar jullie opties sluiten de andere niet uit. Dus je kunt in feite kiezen uit:

*Wedstrijd per Duo -of- Wedstrijd per Solo

*Knock Out-sytem -of- Voorondes per Tweetal -of- Voorrondes per Aantal, bepaald door grootte -of- Iedereen Tegelijk (tot/vanaf welk aantal?)

*Poll -of- PM -of- E-mail

*Verplicht Argumentatie -of- Niet Verplicht Argumentatie
Mijn overzichtelijke reactie is:

*Wedstrijd per Duo

*Voorrondes per Aantal, bepaald door grote (vanaf 11 gedichten), anders iedereen tegelijk

*Poll. Dat is ook makkelijker voor de fb's. Anders krijgen ze zoveel werk.

*Verplicht argumentatie
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 15:40
Verwijderd
Het is NIET de bedoeling dat de wedstrijden afgeschaft worden of compleet veranderd. Het idee van CSN is om meer dynamiek in te brengen, andere dingen te proberen. Het concept van de 'gewone' wedstrijd blijft absoluut bestaan. Afwisseling lijkt me leuk, maar het moet niet altijd te ingewikkeld worden.

Zelf ben ik voor de gewone poll, we moeten niet gaan overdrijven met anonimiteit, geheimdoenerij en andere regelneukerij. Pms en dat soort, allemaal teveel gedoe. Ik vind een poll mét argumentatie een goede nieuwe keuze. We evolueren nog steeds, afgelopen wedstrijden waren de polls en de controle nog toereikend, dit keer niet meer, dus we passen het wat aan en gaan vandaaruit weer kijken hoe het loopt. Om nu te gaan doen of het van internationale allure is door stemmen via mail of whatever te laten gebeuren, vind ik een beetje teveel van het goede.

Oneerlijk voor de latere dichters... ach, de meesten evalueren toch al in stukjes, en als je naar de winnaars kijkt, die staan niet echt vooraan altijd.

Ik vind het wel leuk om eventueel eens een andere wedstrijd te houden, zoals per 2 met afvallers, of met vaste juryleden of er iets anders tussendoor, maar ik denk wel dat we de vaste waarde mogen houden.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 15:54
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Citaat:
Mutant schreef op 01-02-2006 @ 16:40 :
Zelf ben ik voor de gewone poll, we moeten niet gaan overdrijven met anonimiteit, geheimdoenerij en andere regelneukerij. Pms en dat soort, allemaal teveel gedoe. Ik vind een poll mét argumentatie een goede nieuwe keuze.
Ja dat vond ik dus ook .
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 16:27
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Citaat:
xineof schreef op 01-02-2006 @ 14:11 :
Waarom?
Omdat je bij zo'n systeem genoeg 'onafhankelijk stempubliek' moet overhouden.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 22:56
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Overzichtelijkheidsfreak spreekt:

Pm-stemmen
Ik ben tegen stemmen via pm oid, alleen al omdat we dan waarschijnlijk de uitgebreide beargumenteringen moeten missen en dat vind ik juist één van de leukste dingen aan een wedstrijd.

Duo's
In duo's dichten is een grappig idee, maar lijkt me toch niet zo. Je weet niet met wie je in een duo komt, stel dat het voor geen meter werkt? Bovendien wil ik zelf plannen wanneer ik een gedicht schrijf (op het laatste moment), en ik denk dat ik en met mij veel mensen een druk leven hebben en dan krijg je moeilijkheden met afspraken maken op msn en zo.

Afvalsysteem
Lijkt me gaaf. Hoeft inderdaad niet eens in tweetallen, kan ook in vieren of zo, om het niet al te langdradig te maken. Voorronde's is eigenlijk hetzelfde idee, toch?

En nog wat
We hadden ergens ook nog het idee om een songfestival-puntendinges te doen, iedereen bijvoorbeeld 1, 2 en 3 punten te geven. Je geeft er 3 aan het gedicht dat je het beste vind, 2 aan je 2e keus en 1 aan je eerste. Daar hebben we het niet meer over gehad, maar het lijkt me goed voor een 'gewone' wedstrijd.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 12:06
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 01-02-2006 @ 23:56 :
Je geeft er 3 aan het gedicht dat je het beste vind, 2 aan je 2e keus en 1 aan je eerste.
Je bedoelt 1 aan je derde?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Beleidszaken Beleid/fb's Games
Not for Sale
14 17-04-2009 07:51
Verhalen & Gedichten Wedstrijdidee: Beste DoP-gedicht
Reynaert
44 05-11-2006 21:59
Verhalen & Gedichten Uitslag Wedstrijd: De Uitdaging!
Halogeen
41 21-10-2006 10:00
Verhalen & Gedichten Dichtwedstrijden
Verwijderd
500 13-04-2006 12:39
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 13:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:33.