Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2007, 15:30
beautiful_star
beautiful_star is offline
Hee.

Ik moet voor nederlands drie zinnen ontleden en je krijgt er dan een cijfer voor. Ik weet dat het heel makkelijk is maar ik snap er echt helemaal geen bal van. Ik moet het voor morgen af hebben.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

1. De spelers van het Nederlandse elftal waren na vijftig minuten zeker van hun overwinning op het spaanse elftal.

ond:
wwg:
nwg:
wwd:
nwd:
lv:
mv:
bwb:
bvb:

2. Bij de pinautomaat voor Euro Disney wilde mijn vriendin met haar pinpas geld voor de toegangskaartjes opnemen.

(weer dat hele rijtje)

3. Op de vakantiebeurs hebben medewerkers van allerlei reisorganisaties de bezoekers uitgebreide informatie over vakantie bestemming gegeven.

(en weer dat hele rijtje)
Advertentie
Oud 08-05-2007, 15:43
beautiful_star
beautiful_star is offline
niemand?
Oud 08-05-2007, 15:58
Footprint
Avatar van Footprint
Footprint is offline
als je hier even typt wat je precies niet snapt dan kan ik je dat wel uitleggen, ik ga niet je huiswerk voor je maken.
__________________
vBulletin bericht: Je kunt jezelf natuurlijk niet toevoegen aan je lijst...
Oud 08-05-2007, 15:58
Verwijderd
als je het eerst zelf probeert wil ik wel vertellen of je het goed hebt gedaan

kijk ook hier eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Redekun...dige_ontleding
als je de blauwe woorden aanklikt krijg je een uitleg van wat het is.

Laatst gewijzigd op 08-05-2007 om 16:11.
Oud 08-05-2007, 16:07
Verwijderd
Even een paar tips:

ond = wie/wat + persoonsvorm?
een gezegde kan werkwoordelijk of naamwoordelijk zijn, in dat laatste geval is er een werkwoordelijk deel en een naamwoordelijk deel. Een naamwoordelijk gezegde herken je aan een koppelwerkwoord (= zijn, worden, blijven, schijnen, lijken, blijken, dunken, heten, voorkomen ).
lv = wie/wat + gezegde + onderwerp?
mv = wie/wat + gezegde + onderwerp + lijdend voorwerp?
En je kan aan/voor er voorzetten of juist weglaten (als het er al staat).
(ik geef Jan een boek -> ik geef aan Jan een boek)
bwb = zegt iets over woorden / woordgroepen die geen zelfstandig naamwoord zijn of een zelfstandig naamwoord als kern hebben, dus:
Piet werkt hard -> hard zegt namelijk iets over werkt, en dat is geen zelfstandig naamwoord.
bvb = zegt iets over een zelfstandig naamwoord, dus:
ons huis -> ons zegt iets over huis; welke/wat voor huis? ons huis. Die vraag dus onthouden (welk/wat elftal? welke overwinning?)

Probeer daar de juiste zinsdelen bij te vinden, dan kijken wij 't wel na
Oud 08-05-2007, 16:11
beautiful_star
beautiful_star is offline
1. De spelers van het Nederlandse elftal waren na vijftig minuten zeker van hun overwinning op het spaanse elftal.

ond: De spelers van het Nederlandse elftal
wwg: *
nwg: waren zeker
wwd: waren
nwd:zeker
lv:
mv:
bwb: na vijftig minuten
bvb: van het nederlandse elftal, nederlandse bij elftal, overwinning bij op het spaanse elftal, hun, spaanse.

2. Bij de pinautomaat voor Euro Disney wilde mijn vriendin met haar pinpas geld voor de toegangskaartjes opnemen.

ond: Mijn vriendin
wwg: wilde opnemen
nwg: *
wwd: *
nwd:*
lv: geld voor de toegangskaartjes
mv:
bwb: bij de pinautomaat voor Euro Disney, met haar pinpas
bvb:

3. Op de vakantiebeurs hebben medewerkers van allerlei reisorganisaties de bezoekers uitgebreide informatie over vakantie bestemming gegeven.

ond: Medewerkers van allerlei reisorganisatie
wwg: hebben gegeven
nwg: *
wwd: *
nwd:*
lv: uitgebreide informatie over vakantie bestemming
mv: de bezoekers
bwb: op de vakantiebeurs
bvb:

Ik hoop dat het zo een beetje goed is.
Ik snap de bijvoeglijke bepaling van zin 2 en 3 niet.
Oud 08-05-2007, 16:16
Verwijderd
haar pinpas
allerlei reisorganistaties
uitgebreide informatie
Oud 08-05-2007, 16:18
beautiful_star
beautiful_star is offline
Dankje

Is het verder wel goed?
Oud 08-05-2007, 18:34
Verwijderd
Ik zie er verder geen fouten in, in elk geval en Andijvie kan dit beter dan ik
Oud 09-05-2007, 00:37
June bug
June bug is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 08-05-2007 @ 17:16 :
haar pinpas
allerlei reisorganistaties
uitgebreide informatie
Als 'haar pinpas' een bijvoeglijke bepaling is, is 'mijn vriendin' dat dan ook niet?
__________________
Shake your body like the dance//
Oud 10-05-2007, 16:19
taalprof
Die bijvoeglijke bepalingen gaan inderdaad nog niet helemaal goed. Bedenk dat een bijvoeglijke bepaling altijd iets zegt van een zelfstandig naamwoord (of een voornaamwoord, maar dat komt weinig voor). Je kunt dat ook het beste er steeds bij zeggen.

Ik werk het even uit voor zin 1 (dat had je al voor een belangrijk deeln goed):
'van het Nederlandse elftal' een bvb bij 'spelers'
'Nederlandse' een bvb bij 'elftal'
'op het spaanse elftal' een bvb bij 'overwinning'
'spaanse' een bvb bij 'elftal'

Meestal worden bezittelijke voornaamwoorden (zoals 'hun' en 'mijn') niet apart als bvb benoemd, maar misschien is dat op jouw school wel gebruikelijk. In dat geval is 'hun' een bvb bij 'overwinning'.


In zin 1 heb je het zinsdeel 'van hun overwinning op het spaanse elftal' niet benoemd. Eigenlijk is dat een vzv (voorzetselvoorwerp), maar die mogelijkheid zie ik niet in je lijstje staan. Het zou kunnen dat je leraar vindt dat het een bwb is.

De bvb's in zin 2 zijn allebei fout. Het zinsdeel 'bij de pinautomaat voor Euro Disney' hoort niet bij een zelfstandig naamwoord, en geeft alleen de plaats aan waar het geld opgenomen wordt. 'Met haar pinpas' hoort ook niet bij een zelfstandig naamwoord: dit zinsdeel noemt iets wat je vriendin gebruikt bij het opnemen van het geld. Beide zinsdelen zijn bwb. Kun je nu zelf de bvb's aanwijzen? Het zijn er maar twee, de bezittelijke voornaamwoorden niet meegerekend.

In zin 3 zitten vier bvb's die je niet gevonden hebt. Tip: onderstreep alle zelfstandige naamwoorden en kijk welke bepalingen daarbij horen.
Oud 11-05-2007, 10:18
Verwijderd
Bedankt, taalprof

Ik vind grammatica echt interessant, maar om de een of andere reden lukt het me niet om zinnen echt goed te ontleden. Mijn oude cursusmateriaal doornemen lijkt me wel slim Dat even terzijde
Oud 13-05-2007, 12:24
taalprof
@andijvie: ja ja ;-) Je moet het wel bijhouden natuurlijk. En misschien is er tegenwoordig wel weer nieuw cursusmateriaal (of kijk eens op mijn weblog).
Oud 28-02-2008, 17:50
Gast45784
Citaat:
Hee.

Ik moet voor nederlands drie zinnen ontleden en je krijgt er dan een cijfer voor. Ik weet dat het heel makkelijk is maar ik snap er echt helemaal geen bal van. Ik moet het voor morgen af hebben.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

1. De spelers van het Nederlandse elftal waren na vijftig minuten zeker van hun overwinning op het spaanse elftal.

ond: de spelers
wwg:
nwg:
wwd:
nwd:
lv:
mv:
bwb:
bvb:

2. Bij de pinautomaat voor Euro Disney wilde mijn vriendin met haar pinpas geld voor de toegangskaartjes opnemen.

(weer dat hele rijtje)

3. Op de vakantiebeurs hebben medewerkers van allerlei reisorganisaties de bezoekers uitgebreide informatie over vakantie bestemming gegeven.

(en weer dat hele rijtje)
Oud 28-02-2008, 17:52
Gast6465
j
Oud 29-02-2008, 10:26
Verwijderd
Dat is wel een erg onzinnige up
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen nederlands zinnen ontleden
Evyyyy
4 03-06-2012 17:13
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Zinnen ontleden.
shaqila
5 12-03-2009 16:16
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Nl zinnen ontleden.
sgool
16 08-01-2008 10:52
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Duitse naamvallen
Lychee
2 22-01-2007 18:31
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Ontleden---> wie wil me helpen?
*Ghetto*Girl*
5 02-04-2001 20:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:26.