Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-04-2010, 18:45
monica.
monica. is offline
Hallo,
Ik zit op dit moment in 3 VMBO-t, dan begin je wat te zoeken wat je na je examen wilt doen enzo. En ik wil dus na mijn examen naar 4 Havo.
Dat kan, is een gewone doorstroom mogelijkheid. Alleen mijn school is erg negatief hierover, ze zeggen dat bijna niemand dit haalt, het heel erg moeilijk is en dat je beter een mbo kan doen. (ik moet er bijvertellen dat onze school in zijn algemeen heel negatief in zulk soort dingen, iedereen waarmee het even niet goed gaat schopen ze naar een lager niveau en dan heel schijnheilig 100 % slagins-percentage hebben )
Tegen mij persoonlijk doen ze heel onverschillig, ik weet niet echt waar ik aan toe ben.
Overal hoor je weer andere verhalen over deze mogelijkheid.
Ook heeft mijn school het over dat je van beide decanen een positief advies moet hebben om toegelaten te worden?
Zijn hier ook mensen met ervaring?
Is het heel erg moeilijk?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-04-2010, 21:29
RAWRR__
RAWRR__ is offline
Nee, het is niet heel erg moeilijk. Het lijkt een beetje op vmbo-stof maar dan met meer inzicht.
De leraren kijken voornamelijk naar hoe je je gedraagt, en of je je best er wel voor doet (en cijfers natuurlijk)
op basis daarvan kijken ze of je havo kunt gaan doen.
Als het niet kan, dan kun je het nog op een andere school proberen.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2010, 07:31
monica.
monica. is offline
Oke dankjewel! Er word vaak tegen me gezegd dat ik juist wel inzicht en algemene kennis heb dus ik denk dat het wel moet lukken. Mijn werkhouding is ook wel goed geloof ik, en als ik leuke vakken heb wil ik ook wel mijn best doen. En er zijn 4 scholen in de regio dus ik word er vast wel op eentje aangenomen.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2010, 14:40
Eadlyn
Eadlyn is offline
Ik weet niet ...
Persoonlijk vind ik het heel erg makkelijk. Ik heb vorig jaar vmbo-t gedaan, geslaagd met 1 zes, 4x zeven en 4x acht. Dit jaar doe ik versneld traject HAVO, dus 4/5 HAVO in 1 jaar en ik heb het hele jaar maximaal twee dagen voor het schoolexamen geleerd, en sta nu voor alle vakken een 7 (behalve voor Engels, 6,3). Volgend jaar ga/wil ik ook versneld VWO doen.

Máár. Bij mij op school zijn er ook aantal mensen die vorig jaar VMBO gedaan hebben, en nu HAVO doen, en zij staan er slecht voor. Dus ik denk dat het vooral aan jezelf ligt. Je moet het echt willen én kunnen. Doorzettingsvermogen hebben, niet bang zijn om vragen te stellen, moeite voor doen, niet laks zijn, huiswerk op tijd af hebben en het is te doen.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 01-05-2010, 20:12
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Het is echt NIET moeilijk! Het hangt natuurlijk ook af van je cijfers hoor. Ik heb 't ook gedaan en zit nu in m'n havo examenjaar Van vrienden die ook van vmbo => havo zijn gegaan staan de mensen die een M-profiel (economie en maatschappij of cultuur en maatschappij) hebben er gemiddeld beter voor dan wij die een N-profiel (Natuur en Gezondheid of Natuur en Techniek) hebben gekozen. Vooral omdat sommige onderwerpen ook al op het vmbo zijn behandelt (Geschiedenis en AK).

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat als je een N-profiel gaat kiezen je eigenlijk wel iets harder zult moeten werken dan dat je nu (waarschijnlijk) doet. Maar moeilijk is het zeker niet, je moet wel je huiswerk bijhouden met vakken als wiskunde. Dan kan je een hoop gestress voor je SE's besparen. En verder ook gemotiveerd zijn, niet lui zijn in de les en durven te vragen aan de leraren!
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 01-05-2010, 20:32
monica.
monica. is offline
Oke bedankt!
Ik ben van plan om Cultuur & Maatschapij te kiezen, en als ik leuke vakken(de vakken die ik in mijn examenpaket ga kiezen) heb ben ik over het algemeen wel gemotiveerd.
Mijn SE cijfers van mijn toekomstige vakkenpaket zijn op dit moment gem. een 7,5.
Volgendjaar nog even doorpakken, dan moet het lukken!
Dan kan ik me nog meer op mijn SE's richten want dan heb ik er geen so's en pw's bij.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2010, 10:15
Boxplosive
Boxplosive is offline
hoi,

ik ben van 4 vmbo naar 4 havo overgestapt en heb er geen spijt van.
Als je op tijd begint met leren en je hw bijhoudt, dan komt alles in orde
ik ben wel gezakt in de 5e van havo, maar dat was mijn eigen schuld.
Ik was veel te laat met leren: gevolg geen diploma
Met citaat reageren
Oud 07-05-2010, 13:43
marloesje001
marloesje001 is offline
Heee Monica,

Bij mij op school waren ze er ook allemaal niet heel blij mee dat ik van VMBO naar HAVO wilde gaan.
Alle leraren supporten je om naar het MBO te gaan maar dat wilde ik absoluut niet, het MBO is lang niet
zo goed als vroeger. Toch heb ik HAVO gedaan en als jij het graag wil dan lukt het ook wel ! Ik las dat je het
profiel C&M gaat doen? Met wiskunde ofniet? Als je dat wel doet, kun je misschien in VMBO4 vragen aan
je docent wiskunde of hij ook oefenopgaven heeft. Dat heb ik ook gedaan en ik vind wel dat dat helpt ! Ik zelf
doe het profiel E&M. Helaas heb ik op VMBO geen examen in Economie gedaan terwijl ik het nu wel weer
heb, maar zelfs dat gaat me nog wel goed af. Ik weet wel dat ik er extra mee bezig moet zijn maar het lukt
heus wel ! Als je iets wil dan lukt het ook wel ! Dus ik zal het zeker doen, ook al wil je school het niet !
Ik zit nu nog in HAVO4 maar ik ga wel over denk ik ! Terwijl veel mede leerlingen van HAVO3 het nog heel
moeilijk hebben. Veel succes met je examens volgend jaar en veel plezier op de HAVO ! (:

Groetjes Marloes !

Laatst gewijzigd op 07-05-2010 om 13:44. Reden: Iets vergeten.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2010, 08:46
Verwijderd
nou, ik heb mn vmbo-t diploma gehaald. en daarna naar havo gegaan, dus van 4 vmbo-t naar 4 havo. en ik moet zeggen, ik doe gemiddeld 0,5-1,5 uur huiswerk per dag en dan sta ik geen enkele onvoldoende, het zijn allemaal 6en en een aantal 7es. ik heb dan wel een EM paket met GS en AK en WIS A en M&O en EC, dus geen NA SK of BIO.

ikzelf denk dat een overstap vmbo-t 3 naar havo 4 ook goed mogelijk is, als je er voldoende tijd aan besteed
Met citaat reageren
Oud 10-05-2010, 19:01
Lady Floor
Avatar van Lady Floor
Lady Floor is offline
Het scheelt wel een hoop tijd dan dat je helemaal aan MBO gaat beginnen. Het is echter wel zo dat je na MBO en eventueel daarna HBO ouder bent + meer ervaring en dat hebben werkgevers graag. Dat zag ik bijvoorbeeld bij een vriend van me die piloot wil worden (en het bijna is), hij heeft ook heel lang op school gezeten, had wel het voordeel dat ze hem verantwoordelijker vonden vanwege z'n ervaring!

Naja , zelf zou ik, als ik jou was, 4havo doen, als je maar gemotiveerd bent!
Met citaat reageren
Oud 11-05-2010, 18:11
Verwijderd
Citaat:
Het scheelt wel een hoop tijd dan dat je helemaal aan MBO gaat beginnen. Het is echter wel zo dat je na MBO en eventueel daarna HBO ouder bent + meer ervaring en dat hebben werkgevers graag. Dat zag ik bijvoorbeeld bij een vriend van me die piloot wil worden (en het bijna is), hij heeft ook heel lang op school gezeten, had wel het voordeel dat ze hem verantwoordelijker vonden vanwege z'n ervaring!

Naja , zelf zou ik, als ik jou was, 4havo doen, als je maar gemotiveerd bent!
een GROOT nadeel hiervan is weer dat je na het MBO soms geen zin meer hebt om door te studeren, dan wil je werken... ik ken zo een aantal mensen en die hebben er na 5 jaar allemaal spijt van gekregen en zijn toen avondcursusen gaan volgen. en dat is ook niet ideaal om te doen, want dan heb je vaak al kinderen en een baan. Gewoon lekker havo gaan doen en dan hbo. ikzelf doe trouwens nu havo, heb mn vmbo-t binnen en zit er heel sterk aan te denken vwo te doen om dan de uni te kunnen doen.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2010, 12:29
monica.
monica. is offline
Bedankt allemaal! door jullie reactie's raak ik in iederval wat meer gemotiveerd.
En idd het mbo is niet meer zoals het vroeger was dat is ook een van de redenen dat ik daar niet heen wil.
En wat jullie zeggen op tijd beginnen met leren, en hw bijhouden. Dat zal ik dan zeker doen.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 18:19
Yasminalove
Avatar van Yasminalove
Yasminalove is offline
Beste Monica,

Let maar niet op mensen die zeggen dat je het niet haalt.
Je moet kijken naar de eisen, die staan vast wel ergens vast.
Meestal is het zo dat je een vmbo-t diploma moet hebben met een minimaal
gemiddelde van alle cijfers bij elkaar dat uitkomt op een 7 of 8,
daarnaast moeten leraren gewoon positief zijn(dat je altijd netjes je huiswerk maakt en op tijd komt enz..).

Ik heb ook een meester gehad die zei tegen mij dat het hbo later geen goede keuze was.
Maar wie zijn zij nou om het recht te hebben om zoiets te zeggen, jij kent jezelf toch het beste?.
Ik heb meegemaakt hoe veel kinderen in de 1e/2e klas over gingen naar de volgende klas havo
omdat ze netjes gemiddeld 7,5 stonden.

En inderdaad niet mbo gaan doen als je dat NIET wilt, de mbo- hbo route is erg lang
zo duurt dat bijv 2 jaar meer dan van de havo-hbo route. Ik ga precies hetzelfde als jij doen.
(ik doe nu sector techniek en ga later Natuur & gezondheid kiezen, wil medisch analist worden)
Wat wil jij eigenlijk worden?

Laat die mensen maar lekker kletsen, jij weet wat je kan. En als je lage cijfers
hebt bedenk je maar hoe graag je naar het hbo wilt later of iets anders, of in
ieder geval moet je een argument hebben waardoor jij je plan volhoud.
Een hbo diploma is heel handig, later ga je meer verdienen omdat je een
goede opleiding hebt, en mensen zullen je ook anders beoordelen(dat je meer je best hebt gedaan enz).

En of je het red op de havo, dat ligt helemaal aan jezelf, als jij goed leert en goed werkt dan gaat het je gewoon lukken. Veel mensen zeggen mischien dat red je niet blabla enz(ook tegen mij), en daar kan je zo verdrietig van worden, dus ja ik weet wel wat je bedoelt met dat het moeilijk is om de motivatie erbij te houden.
Succes ermee.

Laatst gewijzigd op 16-05-2010 om 18:29.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2010, 20:29
Geriananas
Avatar van Geriananas
Geriananas is offline
Klinkt als mijn school, zit je ook op het Esdal? Haha.

Maar, ik zou het doen. Als jij denkt dat je het kunt en je weet dat je er genoeg tijd aan gaat besteden, dan lukt het wel. Bij de meeste mensen ligt het echt aan hoeveel ze aan hun huiswerk doen, weinig, omdat ze de TL gewend zijn.

MBO zou ik echt niet doen.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2010, 22:33
Girl92
Girl92 is offline
hee,

Ik zit nu op het mbo,
ik heb het hele jaar al gebaalt
en baal nog steeds,

heb me aangemeld voor het vavo,
omdat ik helaas gemiddeld geen 7 stond,
maar ik ben er van overtuigd dat ik
met goede inzet toch de havo moet kunnen halen!
aangezien ik best wat beter me best op het vmbo
had kunnen doen, maar ik wou graag naar het mbo
helaas vies tegen gevallen..

volgende week intake,
hopelijk word ik aangenomen
iemand nog tips voor het intake-gesprek?
op basis van het gesprek beoordelen ze
of ze je toelaten of niet..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren AUB hulp ! 4 Vmbo t naar 4 Havo
No1sPerfect123
8 31-01-2012 20:27
Studeren Van 4 vmbo-t naar 5 havo.
IDuALx
12 24-09-2011 17:36
Algemene schoolzaken 3 vmbo naar VWO
Ikweetmeer
6 16-08-2011 15:51
Algemene schoolzaken van 3 vmbo-t naar 4 havo
KoenDerKoenen
8 31-03-2011 18:34
Algemene schoolzaken 4 vmbo/t naar de havo
Winstanley
6 21-02-2011 19:58
Algemene schoolzaken Van het Vmbo-t naar de Havo
Squidward
12 10-06-2004 10:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:10.