Oud 30-09-2005, 13:15
freakinaround
Avatar van freakinaround
freakinaround is offline
Ok, like, ik heb afgelopen jaar mn havo diploma gehaald en ik studeer nu commerciele economie aan de hva. Maar na een paar weken begon ik te denken "Is dit wel echt wat ik wil?". Ik kwam er ook achter dat ik helemaal niet meer gemotiveerd ben om naar school te gaan en met projecten bezig te zijn.
Ik wil dus misschien iets anders doen. Maar wat? Ik heb echt serieus geen idee wat ik wil gaan doen. Het liefst wel doorstuderen maar ik weet in godsnaam niet wat. Ik ben echt alle havo jaren intensief bezig geweest met die loopbaan orientatie en het bezoeken van open dagen e.d, maar de studie die ik nu doe was ook maar een gok. Het leek een beetje op M&O, wat ik dan nog wel een leuk vak vond.. Maar economie ligt me verder sowieso niet.
Ik wilde ook wel graag koksopleiding doen, maar deze is alleen op mbo-niveau (zonde van mn havo?) en ik weet niet op welk niveau je dan precies moet doen (1,2,3 of4? hoe zit dat?) en of ik dat ook wel echt wil, het is namelijk wel een dure studie dus dan moet ik het wel zeker weten..

Dus..wat raden jullie mij aan? Ik wil niet NOG een jaar weggooien met werken of een orientatiejaar, want ik ben nu al 18 en ik wil gewoon zo snel mogelijk afgestudeerd zijn.
Mn broer had het over een beroepskeuzetest, zo'n professionele die een halve dag duurt ofzo..Wie weet waar ik deze kan doen? (ik heb er al trouwens 10-duizenden via het internet gemaakt maar daar werd ik ook niet wijzer uit).
__________________
- Gum is perfection. - "Ja maar stel nou dat de vraag niet hypothetisch is."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-09-2005, 13:29
another supergirl
another supergirl is offline
Ik weet niet wat jij zou willen.. bekijk alle opleidingen en rangschik die van nr. 5 t/m nr.1.. gewoon doen wat jij wil.. en trouwens.. je bent nog maar 18!!! je moet helemaal niks, sommige mensen beginnen pas op hun 28e met studeren.. lekker rustig aan doen is niet verkeerd. een half jaartje naar australie kan ook wonderen doen.. ik weet alleen dat zodra je jezelf de kans geeft om er niet panisch over na te denken, je vanzelf gaat denken aan de opleiding die je het liefst zou willen doen. niks doen is niet zo erg als het lijkt veel succes met kiezen!
__________________
From zero to bitch in 1.3 seconds :D
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 13:45
*** Sido ***
Avatar van *** Sido ***
*** Sido *** is offline
als je economie niet echt leuk vind..


WAAROM DOE JE DAN COMMERCIELE ECONOMIE..

maar goed

ik heb echt precies het zelfde.. ben dit jaar begonnen met kunst en economie maar ben alweer gestopt..

mijn ouders willen alleen maar dat ik direct instroom bijeen andere opleiding, maar ik weet het niet...
ik weet ook niet goed wat ik wil.. en ja ik heb testen gedaan, gesprekken gevoerd met keuzeadvieurs ..

nu kon ik dan nog intromen op t saxion in deventer.. maar ik wacht inmiddels al 3 weken bel om de andere dag of ik al mag instromen en t enige wat ik hoor is dat alle gegevens net zijn verwerkt..

en dan denk ik ook...
ga ik wel iets anders doen een jaar


( ken trouwens wel wat mensen die ook begonnen zijn bij comm. eco en dan na een paar weken ook zijn gestopt )

of ergens in februari instromen..
__________________
Steady as the goes.....
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 13:49
freakinaround
Avatar van freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
*** Sido *** schreef op 30-09-2005 @ 14:45 :
als je economie niet echt leuk vind..


WAAROM DOE JE DAN COMMERCIELE ECONOMIE..

maar goed

ik heb echt precies het zelfde.. ben dit jaar begonnen met kunst en economie maar ben alweer gestopt..

mijn ouders willen alleen maar dat ik direct instroom bijeen andere opleiding, maar ik weet het niet...
ik weet ook niet goed wat ik wil.. en ja ik heb testen gedaan, gesprekken gevoerd met keuzeadvieurs ..

nu kon ik dan nog intromen op t saxion in deventer.. maar ik wacht inmiddels al 3 weken bel om de andere dag of ik al mag instromen en t enige wat ik hoor is dat alle gegevens net zijn verwerkt..

en dan denk ik ook...
ga ik wel iets anders doen een jaar


( ken trouwens wel wat mensen die ook begonnen zijn bij comm. eco en dan na een paar weken ook zijn gestopt )

of ergens in februari instromen..
ja kweet niet.. M&O vind ik dan wel leuk vak. met marketing gedoe etc. Maar ik zie dat samenwerken enzo neit zo zitten en dat is op alle hbo-opleidingen zo en op het mbo een stuk minder..dus daarom zat ik er al over te denken om mbo te gaan doen..
__________________
- Gum is perfection. - "Ja maar stel nou dat de vraag niet hypothetisch is."
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 17:37
biep
Avatar van biep
biep is offline
ik ben ook gestopt met mijn HBO vanwege het vele samenwerken, niet één vak, maar ALLE vakken moesten in groepjes, best frustrerend af en toe.

Ik ga nu Sociologie (WO) doen, lijkt me erg interessant.

misschien kun je proberen een propedeuse psychologie oid te halen zodat je naar WO kan?
__________________
na emo komt zonneschijn
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 21:03
Verwijderd
Citaat:
freakinaround schreef op 30-09-2005 @ 14:15 :

want ik ben nu al 18
Al 18, tjonge precies 1 jaar boven de minimumleeftijd . Pas als je 28 bent heb je reden om je daar druk over te maken.
Een paar weken zegt niet veel over je studie. Kijk het een half jaar aan en ga daarna iets anders doen, dan heb je tenminste fatsoenlijk de tijd om na te denken. Inpulsieve dingen zijn niet altijd goed. Je hebt zelfs nog tot februari om voor de teruggave regeling in aanmerking te komen. Iedereen is wel eens onzeker of ie wel de juiste keuze heeft gemaakt maar jij hebt nog niet echt gegronde argumenten om uberhaupt te zeggen dat het niet is wat je wil. En al kom je na een half jaar erachter dat je de verkeerde keus hebt gemaakt dan is het toch heel leerzaam geweest omdat je ervaringen hebt opgedaan en je beter voor jezelf kan argumenteren wat je nu eigenlijk zoekt. Bovendien is snel afgestudeerd zijn ook niet alles, want als student heb je het best goed. Je kan lekker (doordeweeks) uitgaan en dingen doen die je leuk vindt en je krijgt er nog geld voor je studie ook.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 18:19
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
freakinaround schreef op 30-09-2005 @ 14:15 :
Ik wil niet NOG een jaar weggooien met werken of een orientatiejaar, want ik ben nu al 18 en ik wil gewoon zo snel mogelijk afgestudeerd zijn.
oud hoor... 18....

als je op je 18e begint aan een universitaire studie ben je volgens mij bijkans de jongste; en zeker niet de oudste. en als je geen jaar weg wil gooien, haal je dit jaar je hbo-propedeuse en ga je volgend jaar een studie aan de uni doen.

en kies dan niet iets wat je toch niet echt ligt; als economie je niet ligt, waarom ben je dan in godsnaam iets met economie gaan doen ?

daarnaast, studeren is best relaxed. oke, hbo's zijn tegenwoordig wat minder dankzij t vele samenwerken, maar als je meer zelfstandigheid wil en een waardevoller papiertje ga je lekker WO doen volgend jaar, en ondertussen genieten van je studie-tijd. (werk vindt je momenteel toch niet).
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 18:51
ssjpan
Avatar van ssjpan
ssjpan is offline
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem.. Ik heb ook havo gedaan en daarna wist ik niet wat ik wilde, maar commerciele economie leek me dan wel wat.. maar dat was het toch niet. Opzich wilde ik ook wel koksopleiding doen.. dat was het enige dat me nog wel leuk leek, maar dat vond ik beetje zonde van m'n havo diploma.. en het lijkt me ook niet wat altijd maar 's avonds te moeten werken. Nu doe ik vwo (volwassenonderwijs in 1 jaar) want ik wil liever wo doen dan hbo (om wat biep al zei, veel samenwerken enzo) maar nu weet ik nog niet wat ik dan wil studeren, maar goed..
Misschien kun je zoiets gaan doen.. 18 is nog niet te oud hoor..
__________________
■▲■▲■▲
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 18:55
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Wat maakt het uit dat je een mbo dilpoma gaat volgen met Havo? Je moet iets doen wat je leuk vind, niet naar aanleiding van je diploma. Dadelijk heb je bijv. HBO rechten gedaan en bevalt die baan je eigenlijk niet. Nou zit je daar lekker dan. Je moet gewoon doen waar jij je het beste bij voelt.
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 11:50
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als de koksopleiding jou leuk lijkt en er op HBO-niveau niet iets is wat je net zo leuk of leuker vindt dan zou ik je niet laten tegenhouden door het niveau. Ik heb vorig jaar ook een WO studie gedaan omdat dat logisch is nadat je vwo gedaan hebt maar in de loop van het jaar kwam ik er ook achter dat het me niet lag en dat het misschien ook wel te moeilijk voor me was en heb ik besloten om HBO te gaan doen. Zonde van mijn vwo? Ik vind van niet. Ik heb WO geprobeerd en besloten dat dat het niet voor me is. Ik ben nu vier weken bezig met mijn HBO opleiding en het bevalt me echt heel goed.

Ik weet niet hoe dat met MBO na havo zit maar ik doe mijn opleiding bijvoorbeeld verkort omdat ik vwo gedaan heb. Daardoor bij ik vrijgesteld voor een groot aantal eerstejaars vakken en kan ik mijn opleiding in drie jaar ipv in vier jaar afronden. Ook zit ik in een klas met alleen maar vwo'ers dus het leeftijdsverschil is dan al een stuk minder
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Vrije tijd Niet weten wat ik wil
Verwijderd
1 23-06-2013 10:18
Studeren 'Ik weet niet wat ik wil'
Chariot
2 02-04-2009 21:25
Algemene schoolzaken ik weet niet wat ik wil
loveoxyde
21 25-06-2005 08:38
Algemene schoolzaken Niet weten wat je wil..
freakinaround
28 15-03-2004 18:21
Psychologie Niet weten wat ik wil
Metallinos
8 23-06-2003 18:00
Psychologie Weet niet meer wat ik wil enzow met lang verhaal eraan vast geknoopt.
Black Sugar
2 26-04-2002 22:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:58.