Oud 12-07-2012, 14:20
Pensioner1995
Avatar van Pensioner1995
Pensioner1995 is offline
Hallo,

Ik ga volgend jaar naar het MBO Niveau 4 en ik ga richting de opleiding 'Juridische Mederwerker'.

Ik heb veel opgezocht en ik zal er 3 jaar over doen. Ik vind dit op zich niet zo erg, maar ik ben een harde werker en ik ben toch benieuwd of er mogelijkheden zijn om dit opleiding eerder af te ronden en zo snel mogelijk in stromen op het HBO.

Nu vraag ik me af hoe werkt het allemaal precies? Want ik begrijp dat je op het MBO niet net als op het voorgezet onderwijs een centraal examen hebt waarbij iedereen tegelijkertijd de vakken doen, alleen met Nederlands en rekenen, maar ook daarvoor hangt af van de tempo.

Kan iemand mij meer hier over vertellen hoe het werkt op het MBO Niveau 4. Je moet met je portfolio's zoveel mogelijk werken en bewijzen inleveren. Werkt het nou zo dat als je alles af hebt en iedereen een eigen toets maakt (afhankelijk hoe snel je bent) inclusief stages enz je eerder klaar kunt zijn dan een ander bijvoorbeeld of is het net zoals de middelbare school dat je sowieso hoe snel je ook bent moet wachten tot het einde?

Hangt het in principe af van mijn eigen tempo hoe snel ik klaar ben met deze opleiding? Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden want dan weet ik in ieder geval al een beetje ook waar ik aan moet werken. Qua motivatie, tijd & drive ligt het niet aan, ik ben bereid om diep in de boeken te duiken .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-07-2012, 20:25
brands
Avatar van brands
brands is offline
De eerste vraag is eigenlijk op welke school ga je de opleiding Juridische Medewerker doen? En in welke stad? Voorop stelt dat ik MBO administrateur (niveau 4) gedaan heb op het Friesland College te Leeuwarden. Zelf begonnen met niveau 3 en binnen het half jaar al naar niveau 4.

Bij mij was het zo, dat ik per periode een lijst kreeg met het aanbod van de vakken die in die periode werden gegeven. Hieruit kon ik kiezen welke vakken ik nog moest en welke vakken aansloten bij mijn stage. Ik had gedurende hele opleiding 3 of 4 dagen stage en 2 of 1 dag school. In de eerste periode was het gewoon alleen lessen volgen en gewoon aan het eind van de periode toetsen maken en gewoon die toetsen halen zodat je het vak hebt afgesloten.

Wat betreft portfolio's moest ik een eindexamen dossier maken, met de leerbewijzen van de vakken die ik heb gehaald, hierin zaten specifieke vakken maar ook algemene vakken zoals Nederlands en Engels. Tevens zul je een stageverslag of iets in die trend moeten maken, waarin staat wat je geleerd hebt en wat je werkzaamheden geweest zijn.

Kortom: ik kon mijn eigen tempo bepalen waardoor ik er geen 4 jaar over gedaan heb, maar 2,5 jaar. Overigens vond ik MBO veel te makkelijk.

Door de tijd heen hoor je ook wel wat van andere scholen in de omgeving. Ik heb stage gelopen bij een bedrijf waar ook MBO-stagiaires liepen die dezelfde opleiding als mij hebben gedaan alleen dan op Friese Poort Sneek of Leeuwarden. Wat ik daarvan heb meegekregen is dat daar een standaard programma wordt aangeboden en aan het eind van het 2 of 3 of 4 jaar (weet niet precies) 20 weken stage zit van 5 dagen in de week. Volgens mij zat daar maar 1 stage in, maar dat kunnen er ook wel meerdere zijn geweest. Of je kon versnellen aldaar weet ik niet, maar dat zal je altijd met je coach en mentor kunnen bespreken.

Vanuit mijn oogpunt gezien sloot Friese Poort beter aan bij HBO dan Friesland College. Aangezien ik namelijk heb moeten leren, leren wat ik op het MBO nooit heb gehoeven. Maar heb er geen spijt van dat ik HBO ben gaan doen, omdat ik op stage een teamleider had die alleen MBO heeft gedaan en dan zijn de mogelijkheden toch minder.

Wat je na je MBO opleiding zou kunnen gaan doen klik hier.

Meer vragen mag je hier stellen of pm-en
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Onzeker over het schooladvies van de basisschool..
sunnyyy
5 19-01-2017 08:34
Algemene schoolzaken Een volledig mbo niv. 4 thuisstudie (zonder stage) mogelijk?
brandnew12
2 28-12-2011 14:06
Algemene schoolzaken Vragen over Opleidingen
stooker
5 04-07-2010 10:42
Algemene schoolzaken Is het mogelijk om van Mbo 4 alsnog je vmbo tl diploma te halen?
Moiboy
4 27-02-2009 19:52
Studeren advies gevraagd doorstroom MBO HBO detailhandel
Wammus
1 13-04-2007 19:20
Algemene schoolzaken ik heb een vraagje over mijn opleiding ICT met een ander vak te combineren
~Golvend Badeendje~
0 08-11-2002 20:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21.