Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2010, 17:08
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
De oorspronkelijke lijst van tien geboden is op zijn zachts gezegd gebrekkig; er staan een aantal onzinnige geboden in, en er mist ook veel. Post daarom hier jouw nieuwe lijst. Probeer zo volledig mogelijk te zijn; het doel is, dat als iedereen zich aan deze geboden houdt, het best oké zal gaan met de wereld. Het mogen er ook minder dan tien zijn. Ik heb er acht.

1. Gij zult niet gewelddadig zijn jegens andere mensen, tenzij dit noodzakelijk is om erger geweld te voorkomen of het subject masochistisch is en je daden geen ernstig letsel opleveren. Onder geweld vallen ook seksuele handelingen waar het subject geen toestemming voor verleend heeft.
2. Gij zult een ander niet van zijn vrijheid beroven om een andere redenen dan straf na misdaad of zelfbescherming.
3. Gij zult geen dier martelen, of doden om een andere redenen dan voedsel, zelfverdediging of empathie als het dier ondraaglijk lijdt.
4. Gij zult geen seks hebben met kinderen.
5. Gij zult niet stelen.
6. Gij zult geen valse getuigenis spreken.
7. Gij zult anderen niet discrimineren.
8. Gij zult de vrijheid van meningsuiting respecteren, ook als dit betekent dat mensen het oneens zijn met deze Heilige Geboden.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-05-2010, 19:11
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Volgens mij kun je dit allemaal samenvatten in:

Gij zult uw naaste liefhebben.

Dit is dan ook mijn lijstje
Met citaat reageren
Oud 17-05-2010, 18:46
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Gij zult u nietonderwerpen aan de slavenmoraal.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2010, 00:44
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Ik vind die vierde van je wat twijfelachtig. Wat zijn kinderen, tot hoe jong/oud etc.? Kunnen we ipv kinderen niet gewoon mensen kiezen die niet helemaal op eigen benen kunnen staan o.i.d.? De zgn. wilsonbekwamen, zo je wilt. Dan hebben we nog over casus als 14 jr. en 14 jr.; 14 en 16; 14 en 25 etc.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 19-05-2010, 15:18
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
dat zijn er maar acht.
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2010, 15:14
Verwijderd
Oh, ik ben het met de achtste oneens. Want als iemand het daar niet eens is en je kinderen verkracht, vind ik dat je dat helemaal niet toe hoeft te staan

Mijn moeder heeft me volgestouwd met Levenswijsheden. Dus dan moet het mogelijk zijn om zo'n lijstje te maken:

1. Wat gij niet wilt dat u geschied, doet dat ook een ander niet.
2. Mensen zijn niet stom, mensen doen alleen maar stom.
3. Doe je best om een opfleuring te zijn van de wereld, maar neem het jezelf niet kwalijk als het even niet lukt.

En verder kom ik even niet.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2010, 16:06
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Oh, ik ben het met de achtste oneens. Want als iemand het daar niet eens is en je kinderen verkracht, vind ik dat je dat helemaal niet toe hoeft te staan
Als ie het doet niet; als ie vindt dat het mag, wel.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2010, 16:48
Verwijderd
Oh, op die manier. Nouja, als ik kinderen zou hebben en iemand zou zelfs maar VINDEN dat hij/zij ze mocht verkrachten, zou ik die persoon aan stukjes scheuren. Mensen moeten op zijn minst een beetje op hun gedachten letten.

Verder vind ik dat er best redenen zijn om een dier te doden, andere dan die je noemen. Stel, het is een uitzonderlijk goede zomer, waardoor plant A heel goed bloeit. Dier B voedt zich met plant A en de populatie groeit, groeit, groeit. Dat kan niet eeuwig; op een gegeven moment 'overplanten' de dieren zichzelf vanzelf, of ze worden extreem overlastgevend. Wij hebben de natuur ingeperkt, dan is de consequentie dat dat soort dingen moeten gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2010, 14:06
Verwijderd
Citaat:
Mensen moeten op zijn minst een beetje op hun gedachten letten.
Wat is dit nou weer voor enge uitspraak.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2010, 14:28
Verwijderd
Citaat:
Wat is dit nou weer voor enge uitspraak.
Ik bedoel niet dat mensen niet mogen denken wat ze willen qua politiek of kleding of dat soort dingen, maar dat je op je gedachten moet letten, zodat je in elk geval goed weet waar je over nadenkt. Een eetstoornis begint echt niet met iemand die op een dag gewoon niet eet zonder denken, daar gaan gedachten aan vooraf. Net als aan een moord of een verkrachting. Mensen mogen dan wel aan die dingen denken, het is goed als ze zich daarvan bewust zijn, door erop te letten dus.

Edit: Het was inderdaad wel een beetje ongelukkig geformuleerd

Laatst gewijzigd op 22-05-2010 om 17:25.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2010, 19:08
silentbob
silentbob is offline
ik kan me wel redelijk vinden in de verschillende 'geboden' van de church of satan(zal ik btw wel controversie mee zaaien, ik ben zelf ook geen satanist, maar ik kan me wel heel goed vinden in de satanic bible, het is in elk geval een levensfilosfie die het bestuderen waard is) :
elen rules of the earth:
1. Do not give opinions or advice unless you are asked.

2. Do not tell your troubles to others unless you are sure they want to hear them.

3. When in another’s lair, show him respect or else do not go there.

4. If a guest in your lair annoys you, treat him cruelly and without mercy.

5. Do not make sexual advances unless you are given the mating signal.

6. Do not take that which does not belong to you unless it is a burden to the other person and he cries out to be relieved.

7. Acknowledge the power of magic if you have employed it successfully to obtain your desires. If you deny the power of magic after having called upon it with success, you will lose all you have obtained.

8. Do not complain about anything to which you need not subject yourself.

9. Do not harm little children.

10. Do not kill non-human animals unless you are attacked or for your food.

11. When walking in open territory, bother no one. If someone bothers you, ask him to stop. If he does not stop, destroy him.


9 satanic statements:
1. Satan represents indulgence instead of abstinence!

2. Satan represents vital existence instead of spiritual pipe dreams!

3. Satan represents undefiled wisdom instead of hypocritical self-deceit!

4. Satan represents kindness to those who deserve it instead of love wasted on ingrates!

5. Satan represents vengeance instead of turning the other cheek!

6. Satan represents responsibility to the responsible instead of concern for psychic vampires!

7. Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours, who, because of his “divine spiritual and intellectual development,” has become the most vicious animal of all!

8. Satan represents all of the so-called sins, as they all lead to physical, mental, or emotional gratification!


nine satanic sins:
1. Stupidity—The top of the list for Satanic Sins. The Cardinal Sin of Satanism. It’s too bad that stupidity isn’t painful. Ignorance is one thing, but our society thrives increasingly on stupidity. It depends on people going along with whatever they are told. The media promotes a cultivated stupidity as a posture that is not only acceptable but laudable. Satanists must learn to see through the tricks and cannot afford to be stupid.

2. Pretentiousness—Empty posturing can be most irritating and isn’t applying the cardinal rules of Lesser Magic. On equal footing with stupidity for what keeps the money in circulation these days. Everyone’s made to feel like a big shot, whether they can come up with the goods or not.

3. Solipsism—Can be very dangerous for Satanists. Projecting your reactions, responses and sensibilities onto someone who is probably far less attuned than you are. It is the mistake of expecting people to give you the same consideration, courtesy and respect that you naturally give them. They won’t. Instead, Satanists must strive to apply the dictum of “Do unto others as they do unto you.” It’s work for most of us and requires constant vigilance lest you slip into a comfortable illusion of everyone being like you. As has been said, certain utopias would be ideal in a nation of philosophers, but unfortunately (or perhaps fortunately, from a Machiavellian standpoint) we are far from that point.

4. Self-deceit—It’s in the “Nine Satanic Statements” but deserves to be repeated here. Another cardinal sin. We must not pay homage to any of the sacred cows presented to us, including the roles we are expected to play ourselves. The only time self-deceit should be entered into is when it’s fun, and with awareness. But then, it’s not self-deceit!

5. Herd Conformity—That’s obvious from a Satanic stance. It’s all right to conform to a person’s wishes, if it ultimately benefits you. But only fools follow along with the herd, letting an impersonal entity dictate to you. The key is to choose a master wisely instead of being enslaved by the whims of the many.

6. Lack of Perspective—Again, this one can lead to a lot of pain for a Satanist. You must never lose sight of who and what you are, and what a threat you can be, by your very existence. We are making history right now, every day. Always keep the wider historical and social picture in mind. That is an important key to both Lesser and Greater Magic. See the patterns and fit things together as you want the pieces to fall into place. Do not be swayed by herd constraints—know that you are working on another level entirely from the rest of the world.

7. Forgetfulness of Past Orthodoxies—Be aware that this is one of the keys to brainwashing people into accepting something new and different, when in reality it’s something that was once widely accepted but is now presented in a new package. We are expected to rave about the genius of the creator and forget the original. This makes for a disposable society.

8. Counterproductive Pride—That first word is important. Pride is great up to the point you begin to throw out the baby with the bathwater. The rule of Satanism is: if it works for you, great. When it stops working for you, when you’ve painted yourself into a corner and the only way out is to say, I’m sorry, I made a mistake, I wish we could compromise somehow, then do it.

9. Lack of Aesthetics—This is the physical application of the Balance Factor. Aesthetics is important in Lesser Magic and should be cultivated. It is obvious that no one can collect any money off classical standards of beauty and form most of the time so they are discouraged in a consumer society, but an eye for beauty, for balance, is an essential Satanic tool and must be applied for greatest magical effectiveness. It’s not what’s supposed to be pleasing—it’s what is. Aesthetics is a personal thing, reflective of one’s own nature, but there are universally pleasing and harmonious configurations that should not be denied.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 10:42
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
proportionaliteit is anders ook wel prettig
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 14:27
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
2. Do not tell your troubles to others unless you are sure they want to hear them.
opkroppen ftw!

Citaat:
4. If a guest in your lair annoys you, treat him cruelly and without mercy.
mensen die 3 minuten lang de tune van het Carnavalfestival (Efteling) neuriën mag je dus mishandelen? herinner me dat ik nooit bij je op visite kom.

Citaat:
8. Do not complain about anything to which you need not subject yourself.
dus als de zorg voor, zeg, geestelijk gehandicapten of ouderen erbarmelijk is, mogen alleen de geestelijk gehandicapten of ouderen zelf in opstand komen? zelfde voor derde-wereld-problematiek en dierenrechten...

Citaat:
10. Do not kill non-human animals unless you are attacked or for your food.
wat betreft "food" mogen er nog wel de nodige voorbehouden geplaatst worden. zie de bio-industrie...

Citaat:
11. When walking in open territory, bother no one. If someone bothers you, ask him to stop. If he does not stop, destroy him.
en zo krijg je een wereld waarin mensen elkaar neerschieten omdat ze geen voorrang verlenen.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2010, 20:26
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Houd van de mensen om je heen.

Als je niet weet hoe dat moet kun je het principe "behandel een ander zoals je zelf behandeld zou willen worden" aanhouden. Dat gaat echter mank, omdat iemand die graag gedood zou willen worden anderen dan gaat doden. Het lijkt me dus handig om je te laten inspireren door het leven van Jezus.




geboden zullen nooit alles kunnen dekken, dus het lukte me niet om er tien op te stellen.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2010, 15:19
Afwezignummer2
Avatar van Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Die 10 geboden die Bob postte (7 niet meegerekend, natuurlijk) zijn best wel wat anders dan ik had verwacht. Ik dacht dat satanisten atheïsten waren die God uitlachtten.
Als je ze niet zo letterlijk neemt, zijn ze best wel heel goed doordacht! (@ganralph)
Btw, welke mongool gaat nou naar jouw kamer als je chagrijnig bent en gaat dan 3 min lang zo'n deuntje neurieën?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2010, 12:35
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
Ik bedoel niet dat mensen niet mogen denken wat ze willen qua politiek of kleding of dat soort dingen, maar dat je op je gedachten moet letten, zodat je in elk geval goed weet waar je over nadenkt. Een eetstoornis begint echt niet met iemand die op een dag gewoon niet eet zonder denken, daar gaan gedachten aan vooraf. Net als aan een moord of een verkrachting. Mensen mogen dan wel aan die dingen denken, het is goed als ze zich daarvan bewust zijn, door erop te letten dus.

Edit: Het was inderdaad wel een beetje ongelukkig geformuleerd
Ik denk dat de meeste verkrachtingen bijvoorbeeld juist niet voortkomen uit gedachten, tenzei je driften
(honger, eten ,geil, woede) ok gedachten wilt noemen.

Verkrachtingen lijken mij over het algemeen ook geen resultaat van een goed doordachte actie *uitzonderingen daargelaten
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000
Met citaat reageren
Oud 01-07-2010, 12:47
Verwijderd
Ik denk dat ik het ook hou bij de aloude dooddoener "wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet". Met als toevoeging dat mensen daarbij niet alleen moeten denken aan wat ze zelf niet zouden willen overkomen, maar ook aan wat ze niet zouden willen dat hun familie etc. overkomt.

En tegen warsocket en etmakas: ik heb daar ooit een werkstuk over geschreven, de meeste verkrachtingen komen voort uit algemene woede en frustratie, met geilheid heeft het zelden te maken en met zorgvuldige planning al helemaal niet. Het is net zoiets als 'zinloos geweld', maar dan tegen vrouwen ipv mannen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2010, 15:45
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
Ik denk dat ik het ook hou bij de aloude dooddoener "wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet". Met als toevoeging dat mensen daarbij niet alleen moeten denken aan wat ze zelf niet zouden willen overkomen, maar ook aan wat ze niet zouden willen dat hun familie etc. overkomt.

En tegen warsocket en etmakas: ik heb daar ooit een werkstuk over geschreven, de meeste verkrachtingen komen voort uit algemene woede en frustratie, met geilheid heeft het zelden te maken en met zorgvuldige planning al helemaal niet. Het is net zoiets als 'zinloos geweld', maar dan tegen vrouwen ipv mannen.
Woede en frustratie klopt ook, maar ik heb ook ergens gelezen dat gemiddeld gezien meer verkracht worden als ze ovuleren (aka vruchtbaar zijn)

dus dat moet dan wel iets met gesclachtsdrift te maken hebben, anders zouden niet "gekozen" worden
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-07-2010, 18:03
Verwijderd
Dan nog denk ik niet dat een weldenkend mens vanuit het niets iemand verkracht. Ook agressie is te signaleren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie één gebod van de tien geboden modern vertalen
Fashion Icone
12 29-01-2011 09:00
Levensbeschouwing & Filosofie Hoe precies is de drie-eenheid geloofwaardig?
Verwijderd
67 02-08-2008 17:03
Levensbeschouwing & Filosofie zijn alle geboden even zwaar?
martje16
172 24-04-2008 23:23
Levensbeschouwing & Filosofie Split van [www.stemmentracker.nl]
Daevrem
100 24-11-2006 11:22
Verhalen & Gedichten Weten jullie nog...
Vlooienband
146 02-12-2004 13:50
Levensbeschouwing & Filosofie Christelijke Leugens [Deel II]
Sweet_Hadar
4 14-03-2004 21:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:30.