Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-09-2011, 15:05
Poepzak
In een vrij simpele som moet je beginnen met het differentiëren van de f(x).
Ik krijg alleen continu een andere oplossing dan in het antwoorden boek, en zelfs als ik van alles uitprobeer en het 'goede' antwoord bestudeer, ik snap niet hoe ze aan deze oplossing komen en niet de mijne.
Ik los hem zo op:
f(x) = xln(x)-x
productformule, want vermenigvuldiging met x
f'(x) =[x]'*(ln(x)-x) + [ln(x)-x]'*(x)
f'(x) = 1 * (ln(x)-x) + ((1/x)-1) * x
f'(x) = ln(x)-x + 1-x
f'(x) = ln(x) - 2x +1

Maar het boek doet het zo:
f(x) = xln(x)-x
f'(x) = 1 * ln(x) + x*(1/x) -1
f'(x) = ln(x)
(ze laten geen extra tussenstappen zien)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-09-2011, 15:16
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Het is x máál ln (x) en dan nog eens min x. En niet x (ln(x) -x). Je doet geen x 'maal' -x, die -x staat er gewoon nog achteraan.

Je moet de productregel dus alleen toepassen op x (maal) ln(x) en niet de -x erbij betrekken. Die moet je er wel later weer bijdoen, anders vergeet je een stukje van je formule, maar hij hoort niet bij het deel van de productregel.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 21-09-2011, 15:25
Siron
Siron is offline
Je zou de productregel direct kunnen toepassen als je zou ontbinden in factoren, als volgt:

En dus:



Echter is het handiger om eerst de somregel toe te passen en daarna de productregel waar nodig zoals Em. zei.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2011, 15:43
Poepzak
Citaat:
Je moet de productregel dus alleen toepassen op x (maal) ln(x) en niet de -x erbij betrekken. .
Dat was 'm, bedankt. raar dat ik hier niet in eerdere opgaven tegen aan ben gelopen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.