Oud 14-02-2012, 16:49
Dott
Avatar van Dott
Dott is offline
Hallo Forummers,

Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen en zijn bij verschillende woningstichtingen ingeschreven en ook aan het reageren.
Maar ja, je moet flink geluk hebben als je van de 200zoveel reacties tussen de eerste 6 zit.
Mijn gedachte was altijd dat particulier huren alleen kon als je boven een inkomensgrens zat en dus niet meer via een woningstichting kon huren, maar mijn vriend en ik hebben ook mooie (grotere) huizen gezien die particulier verhuurd worden en waar je ook nog huursubsidie op krijgt.
Gezien wij beiden alleen ervaring hebben met antikraak of woningstichting is dit onbekend terrein voor ons.

Dus wat zijn de voor of nadelen van particulier huren, addertjes onder het gras, dingen waar je extra goed op moet letten.
Ook eventueel ervaringen van anderen zouden fijn zijn om te horen, het idee staat mij namelijk een beetje tegen maar dat kan ook zijn omdat ik het gewoon niet ken.

Alvast bedankt
__________________
Ik heb liever een kat in m'n huis, dan een jaguar in de garage
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-02-2012, 21:59
mollerator
Avatar van mollerator
mollerator is offline
Particulier huren kan altijd, maar er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.
- Huursubsidie krijg je enkel als de huurprijs niet boven de 650 euro uitkomt en jullie inkomen onder een bepaalde grens ligt.
- waar je goed op moet letten zijn de servicekosten. Soms laten ze je wel 200 euro servicekosten betalen, maar dit moet onderbouwt kunnen worden dmv een afrekening. Daarnaast valt niet alles zomaar onder servicekosten hiervoor zijn ook regels.
- daarnaast wil je ook letten op gezamenlijke meters met andere buren.
- controleer ook of de woning goed onderhouden is
- vaak willen makelaars je een maand courtage laten betalen. Als je dit niet betaalt krijg je geen contract, dus daar kom je niet makkelijk onderuit. Echter je kan deze courtage nadat je het contract hebt getekend wel terugvorderen aangezien deze courtage in het algemeen (1 maand huur) veel te hoog is.
__________________
Ik wil graag weten wie er op mijn kop heeft gepoept!
Met citaat reageren
Oud 15-02-2012, 00:10
Dott
Avatar van Dott
Dott is offline
Oke das alvast handig dank je!
__________________
Ik heb liever een kat in m'n huis, dan een jaguar in de garage
Met citaat reageren
Oud 15-02-2012, 09:32
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Huurtoeslag wordt ieder jaar aangepast, dus ook in 2012. De huurgrens is €664,66 en samen mag je geen hoger verzamelinkomen hebben dan €29.900,-. Verzamelinkomen is je bruto inkomen min alle aftrekposten.
Wanneer je huurtoeslag aanvraagt en in de loop van het jaar meer verdient dan dit, moet je alle toeslag terugbetalen.

Zoals je zelf al doorhad kun je ook bij particuliere huur een sociale huurwoning krijgen, het komt alleen wel minder voor. Sociale huur betekent dat je bij wet een best hoge huurbescherming hebt.

Let bij particuliere huur heel goed op de voorwaarden in het huurcontract. Bij woningstichtingen kloppen ze praktisch altijd, maar ik heb vaak genoeg gezien dat particulieren bedingen in het contract opnemen die niet rechtsgeldig zijn. Wees dus gerust kritisch en teken niets direct (dat hoeft ook niet).

Overigens mag je voor sociale huur samen €34.085,- verdienen. Verdien je meer, dan moet je particulier huren, ook verplicht boven de huurgrens van €664,66. (Overigens hoef je je sociale huurwoning niet te verlaten als je inkomen na verloop van tijd stijgt.)
Met citaat reageren
Oud 15-02-2012, 12:20
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Overigens mag je voor sociale huur samen €34.085,- verdienen. Verdien je meer, dan moet je particulier huren, ook verplicht boven de huurgrens van €664,66. (Overigens hoef je je sociale huurwoning niet te verlaten als je inkomen na verloop van tijd stijgt.)
Particulier mag de huur ongeacht het inkomen ook onder de € 664,66 liggen. De inkomenseis geldt alleen voor woningcorporaties. Dat heeft ermee te maken dat deze staatssteun ontvangen.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2012, 12:46
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Particulier mag de huur ongeacht het inkomen ook onder de € 664,66 liggen. De inkomenseis geldt alleen voor woningcorporaties. Dat heeft ermee te maken dat deze staatssteun ontvangen.
Ohja, je hebt gelijk, ik haal de feiten door elkaar. De kans dat een particulier onder die prijs zijn woning aanbiedt, is alleen wel een stuk kleiner.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2012, 16:03
Dott
Avatar van Dott
Dott is offline
Ik heb ze wel gezien hoor onder die prijs Mijn vriend en ik hebben allebei een wajong uitkering dus komen niet aan die 34.085 of 29.900 dus qua huursubsidie komt dat wel in orde
Bedankt voor de info trouwens, wat zijn voorbeelden van dingen die ze in het contract zetten wat niet mag dan?
__________________
Ik heb liever een kat in m'n huis, dan een jaguar in de garage
Met citaat reageren
Oud 16-02-2012, 09:59
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Met jullie inkomen zou ik dan zeker op zoek gaan naar een woning beneden de €664,66, met huurtoeslag erbij liggen jullie woonlasten meteen een stuk lager.

Ik ga even uit van particuliere particulieren, dus niet bijv. makelaars. Die stellen gewoonlijk wel degelijke contracten op. Let erop wanneer je naar een bemiddelingsbureau gaat, ze zijn vaak na het afsluiten van een huurcontract niet meer verantwoordelijk, omdat ze alleen maar hebben bemiddeld.

- eisen dat je een opstalverzekering afsluit (of een extra dure inboedel/brandverzekering)
- Servicekosten ineens heel sterk doen laten stijgen, zonder een opgaaf servicekosten te overhandigen. Je hoort in te kunnen zien wat de werkelijke kosten zijn geweest, eventueel geld terug te krijgen via een jaarafrekening en kunnen nagaan waarom de kosten gestegen zijn
- Zorg dat je zelf verantwoordelijk bent voor g/w/l en de bijbehorende belastingen, zodat je zelf je kosten in de hand kunt houden en kunt controleren
- Onmogelijke eisen stellen als: toestemming moeten vragen als er iemand blijft logeren, eisen stellen aan de hoogte of de bron van je inkomsten
- De huurprijs niet indexeren of zich niet houden aan de maximale procentuele stijging per jaar
- Als je je huur niet op tijd betaalt, stellen dat 'ie je uit huis mag zetten
- Groot onderhoud of onderhoud dat je niet aangerekend kan worden, toch bij jou neerleggen zodat je zelf voor vervanging of reparatie moet zorgen (keuken, ketel, ..)
- Stellen dat verhuurder altijd de woning mag betreden voor controle / reparatie / op de koffie komen / verzin het, zonder dat je er toestemming voor hoeft te geven

Je mag een particulier altijd wijzen op fouten in het contract. Je mag ook tekenen, want je kunt zwaar onlogische bedingen tzt altijd nietig laten verklaren bij de Huurcommissie / rechter.
Een huurcontract / verhuurder staat nooit boven de wet, dat is het idee zo'n beetje. Een verhuurder mag je ook nooit zomaar uit huis zetten, daarvoor is toestemming van de rechter nodig. In alle gevallen.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2012, 19:45
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Let ook goed op de opzegtermijn, daar staan ook nog wel eens rare eisen in. Voor zover ik weet mag een opzegtermijn maximaal gelijk zijn aan de betalingstermijn. Als je per maand betaald is je opzegtermijn dus maximaal een maand, betaal je per kwartaal dan maximaal een kwartaal opzegtermijn.

Houd verder ook belastingen in de gaten, afvalstoffenheffing (gemeentebelastingen) en waterschapslasten. Bij studentenkamers zitten deze veelal in de huur maar bij het huren van een woning komen die ook voor rekening van de huurder (het gebruikersdeel) en dat is toch al gauw 500 euro per jaar.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Gevolgen iemand laten inschrijven op woonadres
Fantôme
31 04-08-2013 14:31
Werk, Geld & Recht Huren of niet???
LoveYouToo
13 05-02-2010 14:00
Werk, Geld & Recht op mezelf gaan
Verwijderd
16 20-01-2010 23:12
Werk, Geld & Recht Hoe ben jij aan je huis gekomen?
Daantje_0705
45 22-03-2009 20:16
Werk, Geld & Recht stelling: een huis huren is geld weggooien
Maurice
25 21-06-2005 13:23
Werk, Geld & Recht Te hoge huur, iets aan doen?
iamcj
4 19-09-2004 18:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29.