Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-04-2015, 20:50
AnoukB
AnoukB is offline
Hoi ik ben bezig met een Sk po over malachiet. Zou iemand mij kunnen helpen met de volgende vergelijking kloppend maken, ik ben er helaas al een tijdje mee bezig zonder succes het gaat over malachiet oplossen in zoutzuur:

Cu2CO3(OH)2 + H30+ ----> C02 + H2O + Cu2+
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-04-2015, 15:58
Vatoc
Vatoc is offline
Citaat:
Hoi ik ben bezig met een Sk po over malachiet. Zou iemand mij kunnen helpen met de volgende vergelijking kloppend maken, ik ben er helaas al een tijdje mee bezig zonder succes het gaat over malachiet oplossen in zoutzuur:

Cu2CO3(OH)2 + H30+ ----> C02 + H2O + Cu2+
Hallo Anouk,

De correcte reactievergelijking van het oplossen van malachiet in zoutzuur is:

Cu2(CO3)(OH)2 + 4 HCl ----> CO2 + 3 H2O + 2 CuCl2
Met citaat reageren
Oud 09-04-2015, 17:56
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Hallo Anouk,

De correcte reactievergelijking van het oplossen van malachiet in zoutzuur is:

Cu2(CO3)(OH)2 + 4 HCl ----> CO2 + 3 H2O + 2 CuCl2
En dat klopt niet. Zoutzuur is namelijk een oplossing van HCl in water,, dus je hebt naast H3O+-ionen met chloride-ionen in oplossing te maken. Dat dient dus ook in de reactievergelijking terug te komen.

@AnoukB: Je bent al begonnen met het opstellen van de voorlopige reactievergelijking. De voorlopige reactievergelijking is Cu2(CO3)(OH)2(s)+H3O+(aq)→Cu2+(aq)+CO2(g)+H2O(l). Maak nu de reactie kloppend, en ga na waarom je de chloride-ionen buiten beschouwing kunt laten.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11.