Oud 17-05-2005, 12:00
Adrenaline
Adrenaline is offline
okaaay, van watmoetikleren.nl word ik niet bepaald wijs van wat ik precies moet leren. Dus mensen met de methode van Percent...wat moet je echt goed kennen en wat mag je overslaan.
Plus: Is dat eerste boek nou echt van belang?
__________________
.
Advertentie
Oud 17-05-2005, 12:08
Lautrec
Lautrec is offline
Ik heb lesbrieven, dus ik kan je helaas niet verder helpen, maar ik vraag me wel af, wat staat beschreven op watmoetikleren.nl, in hoeverre je die dekkingspercentages moet kennen en kunnen berekenen, iemand enig idee? Of hoort dat er helemaal niet bij?

De taken van de DNB als de ECB zijn ook niet van belang voor het examen?
Oud 17-05-2005, 12:17
Adrenaline
Adrenaline is offline
Citaat:
Lautrec schreef op 17-05-2005 @ 12:08 :
Ik heb lesbrieven, dus ik kan je helaas niet verder helpen, maar ik vraag me wel af, wat staat beschreven op watmoetikleren.nl, in hoeverre je die dekkingspercentages moet kennen en kunnen berekenen, iemand enig idee? Of hoort dat er helemaal niet bij?

De taken van de DNB als de ECB zijn ook niet van belang voor het examen?
dat dekkingspercentage geval, daar weet ik niks van. Bij M&O moet je het welweten...

En DNB en ECB vallen onder het Bankwezen en dat hoef je volgens watmoetikleren.nl niet te weten...--> alles wat daar staat behalve het Bankwezen en Onderontwikkeling
__________________
.

Laatst gewijzigd op 17-05-2005 om 12:20.
Oud 17-05-2005, 12:24
MB
Avatar van MB
MB is offline
Hoe leren jullie? De examenbundel heb ik al lang gedaan in de les...
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Oud 17-05-2005, 12:28
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
Lautrec schreef op 17-05-2005 @ 12:08 :
Ik heb lesbrieven, dus ik kan je helaas niet verder helpen, maar ik vraag me wel af, wat staat beschreven op watmoetikleren.nl, in hoeverre je die dekkingspercentages moet kennen en kunnen berekenen, iemand enig idee? Of hoort dat er helemaal niet bij?

De taken van de DNB als de ECB zijn ook niet van belang voor het examen?
wat en welke lesbrieven moeten we dan leren? want ik kan er ook geen wijs uit worden
__________________
einde
Oud 17-05-2005, 12:40
Lautrec
Lautrec is offline
Citaat:
Eerised schreef op 17-05-2005 @ 12:28 :
wat en welke lesbrieven moeten we dan leren? want ik kan er ook geen wijs uit worden
Wij hebben met zes lesbrieven gewerkt:
- arbeidsmarkt
- consument en producent
- internationale handel
- inkomen
- economische groei
- europese integratie

In principe moet je ze alle zes beheersen, uit europese integratie hoef je het onderdeel bankwezen niet te kennen en dat geldt ook voor onderontwikkeling van economische groei. Het beste is om alles nog even na te lopen, hoeft niet eens zoveel tijd te kosten, en de inzichtvragen/ kennisvragen te laten voor wat het is, want alle opgaven vind je terug in je examenbundel, veel oefenen eigenlijk.
Oud 17-05-2005, 12:41
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
Lautrec schreef op 17-05-2005 @ 12:40 :
Wij hebben met zes lesbrieven gewerkt:
- arbeidsmarkt
- consument en producent
- internationale handel
- inkomen
- economische groei
- europese integratie

In principe moet je ze alle zes beheersen, uit europese integratie hoef je het onderdeel bankwezen niet te kennen en dat geldt ook voor onderontwikkeling van economische groei. Het beste is om alles nog even na te lopen, hoeft niet eens zoveel tijd te kosten, en de inzichtvragen/ kennisvragen te laten voor wat het is, want alle opgaven vind je terug in je examenbundel, veel oefenen eigenlijk.
Ik had dezelfde lesbrieven. Bedankt voor je info, het komt wel goed! Succes!
__________________
einde
Oud 17-05-2005, 13:53
Adrenaline
Adrenaline is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 17-05-2005 @ 12:24 :
Hoe leren jullie? De examenbundel heb ik al lang gedaan in de les...
oude examens en opgaven maken uit het boek

kan iemand mij vertellen van nivileren en denivileren is, want het staat wel in een oud examen maar niet in mijn boek
__________________
.
Oud 17-05-2005, 14:31
synclinorium
Avatar van synclinorium
synclinorium is offline
Citaat:
Adrenaline schreef op 17-05-2005 @ 13:53 :
oude examens en opgaven maken uit het boek

kan iemand mij vertellen van nivileren en denivileren is, want het staat wel in een oud examen maar niet in mijn boek
Het vergroten en verkleinen van verschillen, in bijvoorbeeld inkomen.
Door een progressief belastingstelsel deniveleer je de inkomstenverschillen
__________________
Alleen citrusfruit heeft het morele recht om tegen persvrijheid te zijn.
Oud 17-05-2005, 16:38
Pikey
Avatar van Pikey
Pikey is offline
Ik heb samenvattingen waaruit ik leer, en maak zo nu en dan een examen.
Oud 19-05-2005, 15:57
Lady Lazarus
Avatar van Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Ik heb maar geen nieuw topic aangemaakt, dus ik hoop dat mijn vraag hier past: kan iemand mij misschien uitleggen hoe je de belastingdruk en premiedruk precies berekent? Waar horen in dat geval de niet-belastingontvangsten bij?
__________________
Dying. Is an art, like everything else. I do it exceptionally well. || "It's a wonder I'm here at all. My pussy got soaking wet."
Oud 19-05-2005, 18:59
MB
Avatar van MB
MB is offline
Mij is verteld dat we geen grafische rekenmachine bij het economie-examen mogen gebruiken, is dat bij jullie ook zo?

En als je hem wel mag gebruiken, mag je dan ook ALLE functies gebruiken. DUs bijvoorbeeld theoriedingen erin zetten.
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Oud 19-05-2005, 19:31
Lady Lazarus
Avatar van Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 19-05-2005 @ 18:59 :
Mij is verteld dat we geen grafische rekenmachine bij het economie-examen mogen gebruiken, is dat bij jullie ook zo?

En als je hem wel mag gebruiken, mag je dan ook ALLE functies gebruiken. DUs bijvoorbeeld theoriedingen erin zetten.
Wij mogen de GR wel gebruiken; de decaan zei geen programmeerbare rekenmachientjes vreemd genoeg, maar volgens hem valt de GR daar niet onder. Het mag dus wel, je kan er gewoon alles inzetten (al kost dat volgens mij net zo veel tijd als gewoon leren…).
__________________
Dying. Is an art, like everything else. I do it exceptionally well. || "It's a wonder I'm here at all. My pussy got soaking wet."
Oud 19-05-2005, 23:21
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
Lady Lazarus schreef op 19-05-2005 @ 19:31 :
Wij mogen de GR wel gebruiken; de decaan zei geen programmeerbare rekenmachientjes vreemd genoeg, maar volgens hem valt de GR daar niet onder. Het mag dus wel, je kan er gewoon alles inzetten (al kost dat volgens mij net zo veel tijd als gewoon leren…).
Ja weet ik, ik ben het ook niet echt van plan
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Oud 20-05-2005, 19:58
3woud
3woud is offline
weet iemand wat je van het boek percent economie moet leren?
Oud 21-05-2005, 17:21
freakinaround
Avatar van freakinaround
freakinaround is offline
Weet iemand ook of je bij Economie ook een formulekaart krijgt net als bij M&O? Dat gewoon de benodigde formules van bep. vragen gegeven zijn?
__________________
- Gum is perfection. - "Ja maar stel nou dat de vraag niet hypothetisch is."
Oud 21-05-2005, 17:22
freakinaround
Avatar van freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
3woud schreef op 20-05-2005 @ 19:58 :
weet iemand wat je van het boek percent economie moet leren?
volgens mij alles behalve H26 en H27
__________________
- Gum is perfection. - "Ja maar stel nou dat de vraag niet hypothetisch is."
Oud 22-05-2005, 11:31
Billy_bob
Billy_bob is offline
www.examennet.nl bevat zeer goede samenvattingen voor alle vakken. Zeker ook voor ECO1 en 1,2
__________________
vive le bob?
Ads door Google
Oud 22-05-2005, 11:32
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
freakinaround schreef op 21-05-2005 @ 17:21 :
Weet iemand ook of je bij Economie ook een formulekaart krijgt net als bij M&O? Dat gewoon de benodigde formules van bep. vragen gegeven zijn?
um nee volgens mij dus niet, mijn eco-leraar zei dat je gewoon alles in je GR moet zetten. Oja TIP betreft GR gebruik. Zij mogen er NIET aanzitten ivm stel je voor dat zij iets doen waardoor ie het niet meer doet!
__________________
vive le bob?
Oud 22-05-2005, 11:59
Laen
Avatar van Laen
Laen is offline
Zaterdag 14 mei 2005
[LAKS] Er komen bij het LAKS veel vragen binnen over het gebruik van de grafische rekenmachine. Dit hulpmiddel dat door havisten en vwo'ers bij de examens wiskunde, scheikunde, natuurkunde, economie en management en organisatie gebruikt mag worden bij het centraal schriftelijk eindexamen bevat de mogelijkheid om begrippen en formules in het geheugen op te slaan. Het is dan ook toegestaan om deze mogelijkheid te gebruiken bij het eindexamen.
Veel scholen geven aan hun examenkandidaten niet duidelijk aan wat er wel en niet is toegestaan bij het gebruik van de grafische rekenmachine. Er komen hierover dan ook veel vragen binnen bij het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS). Alle mogelijkheden van goedgekeurde merken en types van grafische rekenmachines mogen worden gebruikt bij het centraal examen. Daartoe behoort ook de mogelijkheid tot het opslaan van tekst in het geheugen van de machine. Het geheugen van de machine wordt niet gewist voor aanvang van het examen.



Het LAKS raad examenkandidaten wel aan om goed om te gaan met deze mogelijkheden van de grafische rekenmachine. Het opzoeken van informatie in de machine kan veel tijd kosten waardoor examenkandidaten in tijdnood kunnen komen. Daarnaast moeten in de gegeven antwoorden wel gewoon berekeningen worden weergegeven wanneer daarom gevraagd wordt, de machine kan niet alles overnemen.

Bron: http://www.eindexamen.nu/actueel/nieuws/2135/
__________________
Negers & tompoucen zoenen met testout.com | <*)_>< "Onmogelooflijk!"
Oud 22-05-2005, 12:05
Domien
Domien is offline
*solliciteert naar een baan als moderator*

Waarom grijpen de admins niet in? Die GR-discussies (die echt overal opduiken) moeten toch gewoon hier heen ?
__________________
Broken or not; music heals your soul! / Official HAVO-student :)

Laatst gewijzigd op 22-05-2005 om 12:13.
Oud 22-05-2005, 12:56
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
Domien schreef op 22-05-2005 @ 12:05 :
*solliciteert naar een baan als moderator*

Waarom grijpen de admins niet in? Die GR-discussies (die echt overal opduiken) moeten toch gewoon hier heen ?
het slaat zo wie zo nergens op, want ik heb net al gezegd dat het mag. *mijn bron komt van het laks.
__________________
vive le bob?
Oud 22-05-2005, 15:30
Poesket
Poesket is offline
krijgen we bij eco ook een formule kaart?
__________________
einde
Oud 22-05-2005, 15:36
Adrenaline
Adrenaline is offline
Citaat:
Eerised schreef op 22-05-2005 @ 15:30 :
krijgen we bij eco ook een formule kaart?
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
freakinaround schreef op 21-05-2005 @ 17:21 :
Weet iemand ook of je bij Economie ook een formulekaart krijgt net als bij M&O? Dat gewoon de benodigde formules van bep. vragen gegeven zijn?
--------------------------------------------------------------------------------


um nee volgens mij dus niet, mijn eco-leraar zei dat je gewoon alles in je GR moet zetten. Oja TIP betreft GR gebruik. Zij mogen er NIET aanzitten ivm stel je voor dat zij iets doen waardoor ie het niet meer doet!


Maar het lijkt mij heeeeeeeeel erg stug dat je aaaaal die formules uit je hoofd moet leren, want het zijn er gewoon TE VEEL
__________________
.
Oud 22-05-2005, 16:31
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
zou iemand mij de wederzijdse schuldaanvaring kunne uitleggen..snap er egt nix van
Advertentie
Oud 22-05-2005, 16:41
saturday
saturday is offline
het wat is nou precies afwenteling? kan nergens een goede beschrijving vinden in het boek..
Oud 22-05-2005, 16:42
Tugurio
Tugurio is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 22-05-2005 @ 16:31 :
zou iemand mij de wederzijdse schuldaanvaring kunne uitleggen..snap er egt nix van
Nou zeg je leent 1000€ uit aan de bank. Jullie beiden, bank en jezelf, gaan in overeenkomst dat de bank jouw geld over 12 maanden terugkrijgt & dat je er 3% rente opkrijgt. Jij moet die 1000 euro bij de bank houden, en de bank moet jou het verschuldigde bedrag na die 12 maanden inc rente terugbetalen.
Dit wordt bedoelt met wederzijdse schuldaanvaring, jullie gaan beiden in overeenstemming over een bepaald deal.
Oud 22-05-2005, 16:44
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Citaat:
saturday schreef op 22-05-2005 @ 16:41 :
het wat is nou precies afwenteling? kan nergens een goede beschrijving vinden in het boek..
belastingafwenteling is als een dokter vindt dat hij teveel belasting betaald, dus verhoogt hij zijn tarieven, zo houdt hij zelf meer over. afwenteling is het op een ander schuiven.
d8 ik tenminste 8-)
Oud 22-05-2005, 16:46
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Tugurio schreef op 22-05-2005 @ 16:42 :
Nou zeg je leent 1000€ uit aan de bank. Jullie beiden, bank en jezelf, gaan in overeenkomst dat de bank jouw geld over 12 maanden terugkrijgt & dat je er 3% rente opkrijgt. Jij moet die 1000 euro bij de bank houden, en de bank moet jou het verschuldigde bedrag na die 12 maanden inc rente terugbetalen.
Dit wordt bedoelt met wederzijdse schuldaanvaring, jullie gaan beiden in overeenstemming over een bepaald deal.
danku..snapk da ook weer
Oud 22-05-2005, 16:47
Tugurio
Tugurio is offline
Citaat:
saturday schreef op 22-05-2005 @ 16:41 :
het wat is nou precies afwenteling? kan nergens een goede beschrijving vinden in het boek..
Ik quote uit percent, boek 2 blz 109: "Wanneer de werkgevers aan de druk van de vakbonden toegeven wordt de verhoging van belastingen en premies afgewenteld op de werkgevers".

Dit is bv wannneer de overheid overgaat tot verhogingen van belastingen en premies, en je besteedbaar inkomen daalt met een bedrag. Vakbonden gaan de druk op de werkgevers zetten, zoals je misschien als kan begrijpen betekent dit dat ze het probleem (het geld dat bestemd is voor belastingen en premies) naar de werkgevers wordt geschoven. Dit zodat de werknemers geen verlies lijden.
Oud 22-05-2005, 17:21
saturday
saturday is offline
Citaat:
Tugurio schreef op 22-05-2005 @ 16:47 :
Ik quote uit percent, boek 2 blz 109: "Wanneer de werkgevers aan de druk van de vakbonden toegeven wordt de verhoging van belastingen en premies afgewenteld op de werkgevers".

Dit is bv wannneer de overheid overgaat tot verhogingen van belastingen en premies, en je besteedbaar inkomen daalt met een bedrag. Vakbonden gaan de druk op de werkgevers zetten, zoals je misschien als kan begrijpen betekent dit dat ze het probleem (het geld dat bestemd is voor belastingen en premies) naar de werkgevers wordt geschoven. Dit zodat de werknemers geen verlies lijden.
okee.. dus niet zoals Rach-: zei dat de werkNemers moeten betalen voor die belasting?

Laatst gewijzigd op 22-05-2005 om 18:00.
Oud 22-05-2005, 17:46
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Citaat:
saturday schreef op 22-05-2005 @ 17:21 :
okee.. dus niet zoals Rach-: zei dat de werkNemers moeten betalen voor die belasting?

owww en shit, wat is het nou als iets relatief is?
dan heb mn leraar het verkeerd uitgelegd.. sorry..
Oud 22-05-2005, 18:02
saturday
saturday is offline
http://downloads.kennisnet.nl/oefene...1_2004_1_o.pdf
opgave 3(vraag 5 en 8, snap ik niet
bij het correctieblad staan wel de antwoorden, alleen ik snap niet hoe ze er aankomen.

zou iemand me dat uit kunnen leggen?
Oud 22-05-2005, 18:22
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
saturday schreef op 22-05-2005 @ 18:02 :
http://downloads.kennisnet.nl/oefene...1_2004_1_o.pdf
opgave 3(vraag 5 en 8, snap ik niet
bij het correctieblad staan wel de antwoorden, alleen ik snap niet hoe ze er aankomen.

zou iemand me dat uit kunnen leggen?
Relatief is procentueel
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Oud 22-05-2005, 18:23
saturday
saturday is offline
ik snap het al!
Oud 22-05-2005, 18:27
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
saturday schreef op 22-05-2005 @ 18:23 :
ik snap het al!
Stommerd heb ik het helemaal uit zitten rekenen snap je het al
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Ads door Google
Oud 22-05-2005, 19:42
Kleine Tulp
Avatar van Kleine Tulp
Kleine Tulp is offline
Nou mensen, succes morgen...
Oud 22-05-2005, 20:24
Tugurio
Tugurio is offline
thnx jij ook..
Oud 22-05-2005, 20:44
saturday
saturday is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 22-05-2005 @ 18:27 :
Stommerd heb ik het helemaal uit zitten rekenen snap je het al
ooowwww sorry!!
ik snap 8 niet trouwens, ik zou dat delen door 4, maar het correctievoorschrift zegt dat dat niet hoeft
Oud 23-05-2005, 00:08
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
Tugurio schreef op 22-05-2005 @ 16:47 :
Ik quote uit percent, boek 2 blz 109: "Wanneer de werkgevers aan de druk van de vakbonden toegeven wordt de verhoging van belastingen en premies afgewenteld op de werkgevers".

Dit is bv wannneer de overheid overgaat tot verhogingen van belastingen en premies, en je besteedbaar inkomen daalt met een bedrag. Vakbonden gaan de druk op de werkgevers zetten, zoals je misschien als kan begrijpen betekent dit dat ze het probleem (het geld dat bestemd is voor belastingen en premies) naar de werkgevers wordt geschoven. Dit zodat de werknemers geen verlies lijden.
afwentelen is gewoon heel simpel; het wegschuiven van bijvoorbeeld een probleem. Een heeel simpel voorbeeld; kernafval dumpen in de derdewereld; dat is dan het afwentelen van het probleem. snap je het? GEWOON HET PROBLEEM WEGSCHUIVEN/AFWENTELEN. Vind je omschrijving vrij onduidelijk afgezien van het feit dat het klopt.
__________________
vive le bob?
Oud 23-05-2005, 00:11
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
saturday schreef op 22-05-2005 @ 20:44 :
ooowwww sorry!!
ik snap 8 niet trouwens, ik zou dat delen door 4, maar het correctievoorschrift zegt dat dat niet hoeft
8 is toch gewoon het aantal arbeidjaren maal de ratio?
dus 78000*1,31? (1 arbeidjaar wordt gevuld met 1,31 persoon), snap niet hoe jij bij delen komt, of ik doe het nu fout
__________________
vive le bob?
Oud 23-05-2005, 11:03
Poesket
Poesket is offline
is er een bepaald % dat ze mogen vragen over rekenen? Dus is er een maximum gesteld aan het aantal rekenvragen?
__________________
einde
Oud 23-05-2005, 11:15
Kleine Tulp
Avatar van Kleine Tulp
Kleine Tulp is offline
Citaat:
Eerised schreef op 23-05-2005 @ 11:03 :
is er een bepaald % dat ze mogen vragen over rekenen? Dus is er een maximum gesteld aan het aantal rekenvragen?
lijkt me niet. en te zien aan de examens van de voorgaande jaren, moet je bijna bij elke opgave rekenen.
Oud 23-05-2005, 11:16
Kleine Tulp
Avatar van Kleine Tulp
Kleine Tulp is offline
omslagstelsel, wat is dat.. staat nergens. en werd wel op examens gevraagd.
Oud 23-05-2005, 11:20
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
Kleine Tulp schreef op 23-05-2005 @ 11:15 :
lijkt me niet. en te zien aan de examens van de voorgaande jaren, moet je bijna bij elke opgave rekenen.
oke, ik dacht gewoon dat ik zoiets gehoord had
__________________
einde
Oud 23-05-2005, 11:21
Billy_bob
Billy_bob is offline
is ook absoluut zo, het examen beschikt over een bepaald percentage rekenvragen.

Dat is om mensen die minder goed kunnen rekenen ook een kans te geven zeg maar. Maar zo wie zo, ze mogen niet eens zoveel fout rekenen daar aan.

PS: ik raak in de stress zie te veel dat ik niet weet.
__________________
vive le bob?
Oud 23-05-2005, 12:08
Energie
Avatar van Energie
Energie is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 22-05-2005 @ 17:46 :
dan heb mn leraar het verkeerd uitgelegd.. sorry..
Rach-: had je vorig jaar je examens niet gehaalt?
__________________
i'll be your groupie baby, Cuz you are my superstar, Im your number one fan, give me your autograph, Sign it right here on my (L)
Oud 23-05-2005, 12:23
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
jawel..
ben een vriendin van Rachel..weet mn eigen w8woord niet meer :$
Oud 23-05-2005, 16:38
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
en hoe ging het bij jullie?
Ik vond het egt moeilijk en ik hat te weinig tijd
Oud 23-05-2005, 16:48
Verwijderd
Met nakijken had ik (super streng en zonder stelopdracht en wat openvragen) 17 punten, maarja het is niet echt duidelijk wat daar dus nog bijkomt. Kan veel zijn, kan ook weinig zijn.

Maar het ging voor mijn gevoel wisselend.
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Schoolboeken Economie 1,2
Matsh
5 18-06-2008 14:50
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie 1,2 zelftest markten 1
economie89
3 09-03-2007 00:52
HAVO economisch betoog (economie 1,2)
Swiss
6 30-05-2006 13:55
Eindexamens 2004 Economie 1,2 Stof
levi's
7 06-04-2004 17:35
Eindexamens 2003 eco 1,2 havo in C&M vrije deel ???
Jeanineshere
5 30-05-2003 09:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27.