Oud 24-05-2005, 18:47
Tease
Tease is offline
Citaat:
soophiej schreef op 24-05-2005 @ 18:19 :
weet iemand wat deze begrippen inhouden? :

- erosie
- sedimenteren
- ruilverkaveling
- steilrand
- meander
Erosie: afslijting van land door de werking van wind, ijs, stromend water en de zee

Sedimenteren: het afzetten van verschillende gesteenten

Ruilverkaveling: het opnieuw en op meer praktische wijze verdelen van het grondeigendom van verschillende eigenaren

Steilrand: een soort graft, (een graft is een laag muurtje met struikgewas om de bodemeroise op hellingen in het lösslandschap tegen te gaan)
Advertentie
Oud 24-05-2005, 18:47
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Ruilverkaveling (Wet 1924) was vooral ruilen van grond tussen boeren om zo de versnippering hiervan tegen te gaan. Het landschap werd nogal rechtlijnig ingericht. De economische belangen van de boeren stonden bovenaan.
Oud 24-05-2005, 18:51
Laen
Avatar van Laen
Laen is offline
Citaat:
nomario schreef op 24-05-2005 @ 17:35 :
Of dat zo is, kan je ongeveer zien aan het Compex examen van vorig jaar eh.

Is het trouwens echt zo, dat als je AK gaat herkansen, dat je geen Compex krijgt?
wtf is Compex?!
__________________
Negers & tompoucen zoenen met testout.com | <*)_>< "Onmogelooflijk!"
Oud 24-05-2005, 18:57
Dolores
Avatar van Dolores
Dolores is offline
Compex?
Ik mis echt iets geloof 'k .
Oud 24-05-2005, 19:10
Laen
Avatar van Laen
Laen is offline
Hm denk dat dit 't is:

Alle leerlingen moeten in de toekomst bij hun centraal examen laten zien dat zij in staat zijn op nuttige wijze de computer te gebruiken. Voor één vak in elk profiel op havo en vwo en in elke sector van vmbo TG is vanaf 2006 een computerexamen beschikbaar. Scholen kunnen er dan voor kiezen een of meer computerexamens te gebruiken in plaats van de volledig papieren examens.

http://www.citogroep.nl/vo/ce/compex...kunde-havo.doc

Maar je school beslist dus of ze daar gebruik van maken of niet. Als ze dat doen hadden we het wel gehoord. Bij ons is het examen in ieder geval gewoon op papier.
__________________
Negers & tompoucen zoenen met testout.com | <*)_>< "Onmogelooflijk!"
Oud 24-05-2005, 19:10
pioen
productiefunctie etc
daar heb ik nou nog NOOIT wat over gelezen in die 2 boekjes..
dus dat zal wel alleen in jullie boeken voorkomen en dus ook niet op het examen

en dat compex is ook voor mij iets nieuws
Oud 24-05-2005, 19:14
Lady Lazarus
Avatar van Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
fairyangel schreef op 24-05-2005 @ 16:02 :
Ik mis de motivatie om na economie en geschiedenis nog voor aardrijkskunde te gaan leren...
ik doe denk gewoon de begrippen en al die landschappen doornemen en that's it. Ik heb nog nooit geleerd voor aardrijkskunde en ik sta een 7 gemiddeld, dus het moet te doen zijn denk ik. Veel kun je gewoon in de atlas vinden.
Same here, ik ben ook eigenlijk dood op. Aardrijkskunde is mijn slechtste vak helaas, sta nu een 7,6 maar vind het altijd moeilijk! Een 3,4 zal wel lukken maar het staat zo lullig Ik heb overigens de meeste moeite met Natuur en Milieu! Ik ben wel benieuwd of het inderdaad meer vragen zijn die op feiten en weetjes zijn gebaseerd dan voorgaande jaren...
__________________
Dying. Is an art, like everything else. I do it exceptionally well. || "It's a wonder I'm here at all. My pussy got soaking wet."
Oud 24-05-2005, 19:16
Laen
Avatar van Laen
Laen is offline
Citaat:
pioen schreef op 24-05-2005 @ 19:10 :
productiefunctie etc
daar heb ik nou nog NOOIT wat over gelezen in die 2 boekjes..
dus dat zal wel alleen in jullie boeken voorkomen en dus ook niet op het examen

en dat compex is ook voor mij iets nieuws
De natuur heeft verschillende functies voor de mens.
Namelijk:

Draagfunctie: Natuur als ondergrond; de mens bouwt huizen en legt wegen aan, richt het landschap naar zijn behoeften en wensen in.
Productiefunctie: Natuur als leverancier; de mens haalt bruikbare goederen uit de natuur bijv. agrarische producten, drinkwater en brandstoffen.
Informatiefunctie: Natuur levert als bron allerlei gegevens. Deze informatie kan van belang zijn om te weten hoe het landschap is ontstaan, maar ook om te weten hoe het op veranderingen (aantasting, verontreiniging) reageert. Korstmossen geven bijv. een duidelijk signaal dat er sprake is van verontreiniging. Ook het genieten van natuurschoon valt onder informatie.
Regulatiefunctie: De natuur als regelaar; de natuur is in bepaalde mate in staat om zichzelf te herstellen van ingrepen en aantastingen ongedaan te maken, bijv. zelfreinigend vermogen van water.
__________________
Negers & tompoucen zoenen met testout.com | <*)_>< "Onmogelooflijk!"
Oud 24-05-2005, 19:18
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
pioen schreef op 24-05-2005 @ 19:10 :
productiefunctie etc
daar heb ik nou nog NOOIT wat over gelezen in die 2 boekjes..
dus dat zal wel alleen in jullie boeken voorkomen en dus ook niet op het examen

en dat compex is ook voor mij iets nieuws
Staat ook in samengevat productiefunctie, dus is wel degelijk examenstof.

Compex staat gewoon voor Computerexamen en is op een aantal scholen in Nederland, dus zoalng je niet gehoord hebt dat jou school het via de computer doet, doet jou school dat ook niet
__________________
einde
Oud 24-05-2005, 19:22
denniej19
denniej19 is offline
Citaat:
nomario schreef op 24-05-2005 @ 17:35 :
Of dat zo is, kan je ongeveer zien aan het Compex examen van vorig jaar eh.

Is het trouwens echt zo, dat als je AK gaat herkansen, dat je geen Compex krijgt?
ik heb echt geen idee, weet wel dat het kut is want volgens mij zijn wij een proefklasje met nog wat andere klassen in nederland, heb toch echt veel liever geen compex maar ja zit op een TOP school dus sja
Oud 24-05-2005, 19:57
Matsmaa
Matsmaa is offline
Ik ben dus zwaar de lul, kom er nu achter dat ik 1 boekje niet kan vinden/kwijt ben.. namelijk migratie en vervoer gvd hopen dat het examen bijna alleen maar over natuur en milieu gaat !
Oud 24-05-2005, 20:18
MokuMarc
MokuMarc is offline
Wat denk je zelf.
Dat is bijna altijd half om half.
Hopelijk voor jou dat de vragen veel met atlas zijn, dan redt je het wel.
Oud 24-05-2005, 20:21
Matsmaa
Matsmaa is offline
Ja ik ga voor de 6,5.. moet wel te doen zijn denk ik, gelukkig zijn er nog aardige mensen die samenvatting op internet zetten

Laatst gewijzigd op 24-05-2005 om 20:36.
Oud 24-05-2005, 20:22
ikke22
ikke22 is offline
Citaat:
Matsmaa schreef op 24-05-2005 @ 19:57 :
Ik ben dus zwaar de lul, kom er nu achter dat ik 1 boekje niet kan vinden/kwijt ben.. namelijk migratie en vervoer gvd hopen dat het examen bijna alleen maar over natuur en milieu gaat !
Je bent er wel een beetje laat mee!!! Maar je kan heus wel ergens een samenvatting van migratie en vervoer op internet vinden. Suc6 nog
__________________
ik hou van......
Oud 24-05-2005, 20:39
nomario
nomario is offline
@ Compex: het is inderdaad het maken van een deel van het examen met behulp van de computer. Ik dacht dat ik laatst bij Editie NL hoorde dat 100 van de 800 scholen in Nederland, hieraan meededen. Je hebt het voor Aardrijkskunde en voor Natuurkunde dacht ik!

Gaat over remote-sensing, kaarten maken, etc. Niet zo fijn, dus.
Oud 24-05-2005, 21:54
denniej19
denniej19 is offline
Citaat:
nomario schreef op 24-05-2005 @ 20:39 :
@ Compex: het is inderdaad het maken van een deel van het examen met behulp van de computer. Ik dacht dat ik laatst bij Editie NL hoorde dat 100 van de 800 scholen in Nederland, hieraan meededen. Je hebt het voor Aardrijkskunde en voor Natuurkunde dacht ik!

Gaat over remote-sensing, kaarten maken, etc. Niet zo fijn, dus.
ja inderdaad, heb het laatste week wel veel geoefent, dus snap het nu wel hoe je een kaart in elkaar moet fixxen, opzich is het niet zo moeilijk als je het beetje hetzelfde krijgt als vorig jaar dan zou je het toch bijna foutloos moeten doen, je krijgt zelfs punten voor het aangeven van de juiste kleuren, en zelfs 6 punten voor het opslaan, nou dat moet toch wel te doen zijn he

maar ja succes iedereen
Oud 24-05-2005, 22:23
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
Matsmaa schreef op 24-05-2005 @ 19:57 :
Ik ben dus zwaar de lul, kom er nu achter dat ik 1 boekje niet kan vinden/kwijt ben.. namelijk migratie en vervoer gvd hopen dat het examen bijna alleen maar over natuur en milieu gaat !
het is waarschijnlijk fifty-fifty....jammer knul
__________________
vive le bob?
Oud 24-05-2005, 22:26
soophiej
soophiej is offline
Jeej !! jullie rocken..

dankjewel!!


enn ja kwist niet zkr of t hier moest of bij ak,, majaa iig bedankt !!
__________________
..en toen was er ikke !! +p
Oud 24-05-2005, 22:39
Sharona1988
Sharona1988 is offline
Pff ik wordt eg depri van mijn aantekeningen.. De boekjes vallen op zich nog wel mee (aangezien wij hebben opgekregen, op een officeel blaadje waar op stond dat hoofdstuk 3 geen examenstof was, nou ja wij moesten hem iig globaal door lezen. snap er nix van maar tog) Maar in mijn aantekeningen staat allemaal shit over holoceen en pleistoceen (dat staat ook in boekje ja) maar dan ook nog heel diep ingegaan op glaciaal en preglaciaal en postglaciaal enzovoort.. snap der nix van Leren julie dit ook allemaal zo? Ik krijg dit eg nie in me kop namenlijk
Oud 24-05-2005, 22:52
Billy_bob
Billy_bob is offline
nou ja, staat ook in je Bosatlas
__________________
vive le bob?
Oud 24-05-2005, 22:54
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 24-05-2005 @ 18:41 :
Meander = een rivierbocht..rest week de precieze omschrijving nie uit mn hoofd..kzoek het zo wel eve op..
meanderen is gewoon dat de rivier zijn eigenweg zoekt door het landschap, zoals je weet worden de bochten steeds weider enzo door de stroming van het water. Dat is dan weer tegen te houden met van die kleine dijkjes in het water....(ff de naam kwijt)
__________________
vive le bob?
Oud 24-05-2005, 22:55
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 24-05-2005 @ 18:47 :
Ruilverkaveling (Wet 1924) was vooral ruilen van grond tussen boeren om zo de versnippering hiervan tegen te gaan. Het landschap werd nogal rechtlijnig ingericht. De economische belangen van de boeren stonden bovenaan.
ja het werden zeg maar stroken i.p.v van een ongeordend grondgebied! Is duidelijk uit de atlas te halen
__________________
vive le bob?
Oud 24-05-2005, 23:03
LayDee88
LayDee88 is offline
vorig jaar kreeg je bijna alleen maar vragen wat je allemaal moest opzoeken in je atlas...
nah op school wist niemand dat dus, ook de leraren niet, dus niemand had geoefend enzo.
dit jaar schijnen ook weer veel atlasvragen te komen!
Oud 24-05-2005, 23:04
Co
Avatar van Co
Co is offline
denk je echt dat ze begrippen gaan vragen?

80% van de vragen bestaat uit het verklaren van bronnen en atlas werk, die overige 20% is het werken met begrippen...

zo belangrijk zijn ze dus niet...
toch succes iedereen, morgenvroeg
Oud 24-05-2005, 23:44
MB
Avatar van MB
MB is offline
Ik heb er een ZEEEEEER slecht gevoel over
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Oud 24-05-2005, 23:58
Tugurio
Tugurio is offline
ik heb die 2 boeken net doorgelezen... wat kan ik het beste gaan leren nu? heb haast nooit in de klas met een atlas gewerkt, wel weet ik natuurlijk hoe je plaatsen moet opzoeken, meer niet.. welke blz. kan ik het beste uit de atlas leren?
Oud 25-05-2005, 00:09
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
topics samengevoegd
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 25-05-2005, 06:49
Billy_bob
Billy_bob is offline
Ik dacht dat er juist veel letterlijke begrippen gevraagd gaan worden, tenminste meer dan voorgaande jaren; melde de examenkrant! Ik heb er zelf niet zo n lekker gevoel bij eigenlijk, vooral voor natuur en milieu.
__________________
vive le bob?
Oud 25-05-2005, 06:49
Spoonie
Avatar van Spoonie
Spoonie is offline
achter in de atlas staat een soort kaart omgeven door vierkanten met cijfertjes boven die vierkanten voor de bladzijde. Dat is altijd wel handig. En vooraan staat het register(of achteraan )
__________________
Het leven van een student bestaat uit vaak en vakkunding weekend vieren met soms een college tussendoor.......één twee, klik klik, go go ...ACTIE!!!!
Oud 25-05-2005, 06:53
Billy_bob
Billy_bob is offline
in principe moet je het ook kunnen maken zonder het geleerd te hebben! De atlas bevat meer dan je denkt. En bij AK kunnen ze niet zoveel vragen, alleen de vraagstelling kunnen ze vervormen!

Nou ja succes allemaal.
__________________
vive le bob?
Oud 25-05-2005, 08:17
God's Lemonade
Avatar van God's Lemonade
God's Lemonade is offline
Laten we het hopen.

Succes allemaal.
__________________
So let's do it like they do on the Discovery Channel
Oud 25-05-2005, 08:21
MB
Avatar van MB
MB is offline
Ik heb er nog steeds een ZEEEEEEER slecht gevoel over...

Weet iemand trouwens hoe het zit met herkansingen, want stel nou dat ik vandaag aardrijkskunde verneuk, dan sta ik een 5 op mijn eindlijst, maar omdat ik hotelschool wil doen en ze daar ook kijken naar je cijfers wil ik die dan graag herkansen. Kan dat, of kan je alleen herkansen als je anders zakt?
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Oud 25-05-2005, 11:01
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Ik vond het echt niet moeilijk, wel veel
__________________
Boe.
Oud 25-05-2005, 11:09
Verwijderd
Ik heb net Aardrijkskunde gemaakt, ging wel goed en ik was al redelijk snel klaar (iets meer dan 3 kwartier voor tijd).
Oud 25-05-2005, 11:21
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 25-05-2005 @ 08:21 :
Ik heb er nog steeds een ZEEEEEEER slecht gevoel over...

Weet iemand trouwens hoe het zit met herkansingen, want stel nou dat ik vandaag aardrijkskunde verneuk, dan sta ik een 5 op mijn eindlijst, maar omdat ik hotelschool wil doen en ze daar ook kijken naar je cijfers wil ik die dan graag herkansen. Kan dat, of kan je alleen herkansen als je anders zakt?
Je mag altijd 1 vak herkansen, maakt niet uit of je zakt of niet.
__________________
ofzoiets
Oud 25-05-2005, 11:33
Spoonie
Avatar van Spoonie
Spoonie is offline
erg wat een verprutsing van mijn tijd. Dit is al het 2e examen waarbij je eigenlijk niet persé hoefde te leren op een paar dingen na. Dit kon ik ook maken met de kennis die ik in dit jaar heb opgedaan.

als dit zo doorgaat ga ik echt mensen slaan
__________________
Het leven van een student bestaat uit vaak en vakkunding weekend vieren met soms een college tussendoor.......één twee, klik klik, go go ...ACTIE!!!!
Oud 25-05-2005, 11:38
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Spoonie schreef op 25-05-2005 @ 11:33 :
erg wat een verprutsing van mijn tijd. Dit is al het 2e examen waarbij je eigenlijk niet persé hoefde te leren op een paar dingen na. Dit kon ik ook maken met de kennis die ik in dit jaar heb opgedaan.

als dit zo doorgaat ga ik echt mensen slaan
Ben blij dat het zo simpel was
__________________
ofzoiets
Oud 25-05-2005, 11:39
God's Lemonade
Avatar van God's Lemonade
God's Lemonade is offline
Simpel?

Ik vond het erg lastig. & Inderdaad tijdverkloot aan het leren van alle feitelijke dingen
__________________
So let's do it like they do on the Discovery Channel
Oud 25-05-2005, 11:51
Kleine Tulp
Avatar van Kleine Tulp
Kleine Tulp is offline
zo, die viel aardig mee
beetje jammer dat de antwoorden nog niet online zijn.
en inderdaad, tijd verkloot met feitjes leren.

trouwens, die laatste vragen over Panama en dat klimaat.. dat was toch een onderdeel van hoofdstuk 3, het hoofdstuk dat we niet hoefden te leren?
Oud 25-05-2005, 11:56
kliwie
kliwie is offline
je moest gewoon die boekjes helemaal leren

ik vond het examen best stom
Oud 25-05-2005, 11:58
Verwijderd
Ik vond het een kut examen
Oud 25-05-2005, 12:03
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
heeft er ooit iemand gehoord van braindrain?
antwoord van vraag 4?
Oud 25-05-2005, 12:03
Kleine Tulp
Avatar van Kleine Tulp
Kleine Tulp is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 25-05-2005 @ 12:03 :
heeft er ooit iemand gehoord van braindrain?
antwoord van vraag 4?
ja dat staat gewoon in je boekje hoor...
Oud 25-05-2005, 12:06
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Kleine Tulp schreef op 25-05-2005 @ 12:03 :
ja dat staat gewoon in je boekje hoor...
iig nog nooit van gehoord..
Oud 25-05-2005, 12:07
Verwijderd
Ik wel, dat werd bij ons nog extra benadrukt in de stof
Oud 25-05-2005, 12:07
Verwijderd
Wie is in godsnaam Ullman?!
Oud 25-05-2005, 12:09
Dolores
Avatar van Dolores
Dolores is offline
Citaat:
Kleine Tulp schreef op 25-05-2005 @ 12:03 :
ja dat staat gewoon in je boekje hoor...
Nou in mijn boekje staat dat niet hoor :/
Oud 25-05-2005, 12:10
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Zo moeilijk was het niet.
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Oud 25-05-2005, 12:10
Dolores
Avatar van Dolores
Dolores is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 25-05-2005 @ 12:07 :
Wie is in godsnaam Ullman?!
Dat is die gast van die theorie.. complementariteit, transporteerbaarheid en nog wat.
Oud 25-05-2005, 12:10
Verwijderd
aha, nou ja.. ik wist dat iig niet
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2013 [HAVO] Aardrijkskunde :S
LauraJansen
1 21-05-2013 21:37
Algemene schoolzaken Aardrijkskunde, profielkeuze
Verwijderd
20 24-11-2011 15:32
Algemene schoolzaken duits of aardrijkskunde??
anouk1994
16 26-03-2009 18:38
VMBO Examen aardrijkskunde
brands
9 01-06-2006 14:00
Eindexamens 2003 [aardrijkskunde] Al je vragen & opmerkingen over het CE aardrijkskunde hier!
Verwijderd
220 26-05-2003 10:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27.