Oud 02-05-2005, 18:02
Co
Avatar van Co
Co is offline
Tsja, ik ben altijd slecht geweest in het leren van grote stukken tekst. In havo 4 stond ik er perfect voor, maar nu in havo 5 heb ik bijna al mijn schoolexamens verneukt, puur omdat ik moeite heb met grote stukken tekst te leren. Waar ik in havo 4 een proefwerk kreeg over enkele hoofdstukken, kreeg ik ze voorheen over enkele boeken. Die maakte ik aanzienlijk slechter. Nu krijg ik (vooral economie en m&o) over 6 á 7 boeken. Ik sta er nu niet goed voor, maar helemaal kansloos is het niet. Ik ben bereid om er veel tijd en aandacht in te steken, maar hoe kan ik die het beste verdelen?
Advertentie
Oud 02-05-2005, 18:18
Faerie
Avatar van Faerie
Faerie is offline
Eerst uitzoeken wat je het moeilijkste vind...dat als eerst leren want daar besteed je natuurlijk de meeste tijd aan. En dan ben je daar vanaf en dan hoef je alleen nog maar de dingen te doen waar je over het algemeen minder moeite mee hebt.
Ook zijn samenvattingen maken heel handig, maar dit vergt enorm veel tijd. Je leert er wel van vind ik. Wat ik ook doe, is vragen maken. Die moet je dan zelf beantwoorden en dan weet je ook meteen of je het kent ja of nee. Dit is over het algemeen wel moeilijk, maar dan lees je wel veel en zoek je naar het antwoord en lees dus nog méér.
Wat je dus eigenlijk moet doen is gewoon het inventariseren, je moet plannen wat je gaat leren en wanneer en ook hoeveel tijd je er aan denkt te gaan besteden.

Hee succes ermee!!
Oud 02-05-2005, 18:44
swolha
swolha is offline
Maak een schema met daarin voor elke dag wat je moet doen. En waar alle stof in staat.
Oud 02-05-2005, 23:41
Co
Avatar van Co
Co is offline
Schema's maken is een van mijn favoriete bezigheden, echt waar. Maar me eraan houden is zo lastig. Ik kan de discipline gewoon niet opbrengen...
Oud 03-05-2005, 10:02
Verwijderd
Citaat:
Co schreef op 03-05-2005 @ 00:41 :
Schema's maken is een van mijn favoriete bezigheden, echt waar. Maar me eraan houden is zo lastig. Ik kan de discipline gewoon niet opbrengen...
daar heb ik ook last van je moet het gewoon goed doorlezen of samenvattingen maken ja, maar wat bij mij het beste werkt is het oefenen van oude examens.. dus..

suc6
Oud 03-05-2005, 10:31
Baka²
Avatar van Baka²
Baka² is offline
Vragen aan je docent wat het meest voorkomt (zoals ik al had aangegeven in het M&O topic), en dat leren. Bij M&O (InBalans) heb je voor de kantlijn begrippen staan. Bij die begrippen moet je gewoon kijken of je nog weet wat het is, en anders opzoeken wat het is. Verder gewoon veel oude examens oefenen, werkt goed!

succes
Oud 03-05-2005, 14:56
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Maak alle vorige examens die te vinden zijn. Als je een vraag niet weet, zoek je het antwoord op... Dan weet je al bijna alles wat je weten moet Ik heb geen 1 lap tekst gelezen voor mn examen. Ook helemaal niet nodig.
Oud 03-05-2005, 20:32
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Voor vakken als m&o en economie kan je ook het boekje 'Samengevat' kopen, daar staat alle examenstof in uitgelegd en dik is het niet.

Ik vind het zelf erg handig om de stof te herhalen voor mn examen, al die boeken doornemen neemt zoveel tijd in beslag en dan kom je veel dingen tegen die je toch wel weet en makkelijk uitgelegd worden met velen voorbeelden, steeds wat uitgebreid worden en dan heb je pas wat je moet weten.. irritant.
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Oud 05-05-2005, 18:12
tinkebel
Avatar van tinkebel
tinkebel is offline
eh niet?
Naja 7 boeken uit je hoofd stampen lijkt me niet echt zinvol. Door oude examens te maken kom je er achter welke domeinen je niet goed beheerst en die kun je dan alsnog gaan leren. Verder ja wij hebben geen examenbundels/samengevat maar dat schijnt dus idd ook best handig te zijn.
__________________
.
Oud 05-05-2005, 20:13
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Citaat:
Co schreef op 03-05-2005 @ 00:41 :
Schema's maken is een van mijn favoriete bezigheden, echt waar. Maar me eraan houden is zo lastig. Ik kan de discipline gewoon niet opbrengen...
Ik had ook een schema gemaakt om te leren en ik heb gewoon een hele mooie gemaakt op de computer, eentje waarbij het leuk was om iets af te vinken Misschien werkt dat???

Oja, en 7 boeken leren heeft echt geen zin, ik was zelf ook altijd slecht in grote stukken leren, maar het gaat er gewoon om dat je het begrijpt. De examens zijn toch ook veel inzicht vragen en niet zozeer kennis. Dus examens oefenen is dan de beste manier. En ik zou me er niet te druk over maken, voor biologie heb ik een boek niet geleerd, maar het wel gehaald. Die examens zijn juist het makkelijkste
__________________
I love mittens made out of kittens
Oud 05-05-2005, 22:01
Verwijderd
Citaat:
*oma* schreef op 05-05-2005 @ 21:13 :
Ik had ook een schema gemaakt om te leren en ik heb gewoon een hele mooie gemaakt op de computer, eentje waarbij het leuk was om iets af te vinken
Dat had ik ook, was errug cool werkt beter dan een geschreven vodje ofzo.
Oud 06-05-2005, 20:23
annetjuh
Avatar van annetjuh
annetjuh is offline
pak het boekje samengevat.

succes
__________________
-o0o- Je hebt mensen en pennen, beiden schrijven -o0o-
Oud 09-05-2005, 11:10
Kleine Tulp
Avatar van Kleine Tulp
Kleine Tulp is offline
voor economie zou ik gewoon alle lesbrieven lezen en een samenvatting maken van de stof, en vooral van wat je het moeilijkste vind. En dan deze een paar keer doorlezen. Met die samenvattingen heb je gelijk al een veeeel minder grote test om te leren
__________________
ik was dus roos de doos.
Oud 09-05-2005, 22:00
argenta
argenta is offline
sta vroeg op en doe elke dag 100 blz. heb ik gedaan voor bio (800 blz)
maar je bent miss een beetje laat om nu pas te beginnen.
de examens vallen best mee als je je gezond verstand gewoon gebruikt.
en zoveel feiten vragen ze bij de meeste vakken niet, grotendeels begripvragen.
Oud 09-05-2005, 22:09
RoB!N
RoB!N is offline
pff 7 boeken lezen nooit gedaan. gewoon een goede samenvatting vinden. Had er 1 betaal je 3 euro heb je toegang tot een website gemaakt door leraren en daar stonden echt goeie samenvattingen op. De stof die je nodig hebt leer je daar in de boeken staat veel bs wat je niet hoeft te weten. En als het goed is krijg je van je leraar te horen welke hoofdstukken je wel of niet hoeft te leren.
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Communicatie Leer
JustTalk
8 28-05-2014 21:59
Psychologie Zelfmoord en pijn...
Jaymes
12 20-08-2013 00:28
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Goede cijfers voor proefwerken van Engels halen, Hoe?
joept
18 20-01-2010 10:42
Seksualiteit Willen jullie deze Seksenquete invulle?
Suga~Suga
258 17-10-2005 20:22
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:06.