Oud 05-05-2006, 10:10
Nyawa
Citaat:
Green87 schreef op 01-05-2006 @ 21:59 :
Wat is domein onderontwikkeling eigenlijk? In welke lesbrief komt het voor?
Volgens mij wordt daar iets over gezegd in De Wereld, maar het is inderdaad niet veel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2006, 21:54
Verwijderd
Citaat:
Green87 schreef op 01-05-2006 @ 21:59 :
Wat is domein onderontwikkeling eigenlijk? In welke lesbrief komt het voor?
over de internationale organisaties geloof ik die regelen voor hongersnoden enzo, en armoedeminima. Maar is maar heel weinig.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 21:59
tigertje
tigertje is offline
Citaat:
Nyawa schreef op 05-05-2006 @ 10:10 :
Volgens mij wordt daar iets over gezegd in De Wereld, maar het is inderdaad niet veel.
om precies te zijn het laatste hoofdstuk(ik dacht hoofdstuk 5)
Met citaat reageren
Oud 08-05-2006, 14:12
Brack
Brack is offline
Morgen eerst nog een her voor eco (micro), heb alleen geen zin eraan te gaan zitten
Met citaat reageren
Oud 08-05-2006, 16:24
Nyawa
Maar wacht, ik bedenk me net dat onderontwikkeling helemaal niet wordt getoetst, dus waar doen we moeilijk over? Zie hier en in de Examenbundel Economie wordt het ook vermeld:

Deze regeling wijst de domeinen en subdomeinen aan waarvoor op de centrale examens vwo en havo in 2006 resp. 2007 geen vragen zullen worden gesteld.
[...]
11 Economie 1,2
2006 en 2007
Domein O, Onderontwikkeling (67-76)
Domein P, Sociale zekerheid (77-83)

Sowieso aan te raden om voor al je vakken dit even te checken, want niet elke leraar weet dit (onze bijvoorbeeld ook niet).
Met citaat reageren
Oud 09-05-2006, 11:03
KreZor
Avatar van KreZor
KreZor is offline
Ik heb gister twee uur met een economie docent oude examens doorgenomen en modellen bekeken. Ik denk dat het vooral heel erg belangrijk is dat je de vragen GOED leest, omdat ik meestal te snel dacht dat ze iets vroegen, terwijl ze iets anders vragen (dat je het nog met iets moet vermenigvuldigen of om moet rekenen). Verder wordt er relatief wel veel informatie gegeven, multipliers hoef je niet te berekenen, en het is ook onwaarschijnlijk dat je zelf grafieken moet tekenen. Ik denk wel dat het belangrijk is dat de veel begrippen goed weet te definieren, en verder is een groot deel ook logisch nadenken schat ik zo in.

Ik denk wel dat het heel zinnig is om oude examens goed te bekijken, zodat je in ieder geval weet wat je ongeveer kunt verwachten.

Tot nu toe heb ik alles wat met economie12 samenhing angstvallig vermeden, maar als je er iets mee doet lijkt het wel minder eng.
__________________
The thing about quotes on the Internet is that you can't confirm their validity - Ghandi
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 16:09
samsmiles
samsmiles is offline
rekenen in economie 2 is voor mij gewoon een puzzel... Maar soms wel een hele lastige puzzel
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 18:58
Cheenna
Avatar van Cheenna
Cheenna is offline
Zo, ben net terug van de examencursus. En ik moet zeggen voor mij gevoel snap ik het in ieder geval een stuk beter .
Beredeneren gaat me nu ook stuk gemakkelijker af. Nog wat leren en examens leren en dan hoop ik dat ik de 5,7 ga halen .
__________________
Everybody makes mistakes!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 21:56
Verwijderd
Citaat:
Cheenna schreef op 10-05-2006 @ 18:58 :
Zo, ben net terug van de examencursus. En ik moet zeggen voor mij gevoel snap ik het in ieder geval een stuk beter .
Beredeneren gaat me nu ook stuk gemakkelijker af. Nog wat leren en examens leren en dan hoop ik dat ik de 5,7 ga halen .
Mooi dat heth et waard was!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 14:02
DjBumfck
Avatar van DjBumfck
DjBumfck is offline
Citaat:
Anneka schreef op 24-04-2006 @ 12:47 :
trouwens de mensen die de lesbrief methode gebruiken:
http://members.home.nl/rsmeets
handige site voor samenvattingen.
bedankt man super site, volgens mij leer ik hier meer van als van mn lerares

vooral die tips en trucs zijn echt handig!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 14:07
DjBumfck
Avatar van DjBumfck
DjBumfck is offline
wat leren jullie hier trouwens allemaal voor?

ik denk dat ik alleen die samenvattingen een aantal keer doorlees, heb het zo ook altijd met SE's gedaan en sta nu een 6.6 gemiddeld
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 15:41
Verwijderd
Ik leer de samenvattingen inderdaad, en vooral veel examens trainen, je krijgt toch altijd een beetje dezelfde soort vragen. Daarbij is het ook veel algemene kennis en argumentatie vragen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 15:25
Moustache
Avatar van Moustache
Moustache is offline
Die site ziet er idd wel goed uit qua info, maar wat een irritante bewegende meuk overal
__________________
Guitarred and feathered
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 16:13
Inga
Avatar van Inga
Inga is offline
Citaat:
Anneka schreef op 16-05-2006 @ 15:41 :
Ik leer de samenvattingen inderdaad, en vooral veel examens trainen, je krijgt toch altijd een beetje dezelfde soort vragen. Daarbij is het ook veel algemene kennis en argumentatie vragen.
Ja dat beredeneren is meestal wel te doen .. ik doe alleen altijd alles met pijltjes (rente omhoog -> investeringen omlaag) maar volgens me leraar kan ik dat beter niet doen (?) .. Maar als ik van die gigantische verhalen moet houden met daarom, dat heeft als gevolg , daardoor etc. raak ik het hele overzicht kwijt
Nog tips hiervoor ??
__________________
DJ, play this girl a love song
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 17:13
Moustache
Avatar van Moustache
Moustache is offline
In mijn examenbundel stond een uitwerking van een examen waar ook gebruik werd gemaakt van pijlen, dus volgens mij mág het wel..
__________________
Guitarred and feathered
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 11:48
Fides
Fides is offline
De examenbundel houdt zich meer aan de lesbriefmethode dan percent lijkt het wel
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 14:15
Verwijderd
Citaat:
Inga schreef op 17-05-2006 @ 16:13 :
Ja dat beredeneren is meestal wel te doen .. ik doe alleen altijd alles met pijltjes (rente omhoog -> investeringen omlaag) maar volgens me leraar kan ik dat beter niet doen (?) .. Maar als ik van die gigantische verhalen moet houden met daarom, dat heeft als gevolg , daardoor etc. raak ik het hele overzicht kwijt
Nog tips hiervoor ??
Als de rente omhoog gaat dan gaan de investeringen omlaag, want het is

deze argumentatie structuur aanhouden lijkt me toch wel te doen?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 17:53
Thompson
Avatar van Thompson
Thompson is offline
Kheb dat boekje SAMENGEVAT ECONOMIE net binnen gekregen en ga t hele weekend leren. Hoop dat t goedkomt
__________________
jongeee
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 22:12
Domenica
Avatar van Domenica
Domenica is offline
Citaat:
Thompson schreef op 18-05-2006 @ 17:53 :
Kheb dat boekje SAMENGEVAT ECONOMIE net binnen gekregen en ga t hele weekend leren. Hoop dat t goedkomt
Haha, is wel te doen ja, is niet zo heel veel om te lezen. Zo heb ik het ook gedaan, ik lees morgen nog het laatste hoofdstuk en dan ga ik examens oefenen en oefenen..
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 10:35
Thompson
Avatar van Thompson
Thompson is offline
Kheb Geschiedenis nou al wel redelijk geleerd, dat ga ik morgenavond nog ffies doornemen. Aardrijkskunde ga ik nog ffies leren NA me geschiedenis examen en s'ochtends. Economie wil ik gewoon echt voor gaan scoren, moet minimaal een 4.6 halen
__________________
jongeee
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 12:56
Moustache
Avatar van Moustache
Moustache is offline
Ik begin hem redelijk te knijpen voor eco.. Ik móét een 4,8 halen om voldoende te blijven staan, en daarmee staat of valt mijn slagen een beetje aangezien ik wiskunde waarschijnlijk niet zo best ga doen. Maar eco ligt me niet héél erg, en ik haal voor al mijn proefexamens cijfers tussen de 5 en de 6,5 dus heel veel speling heb ik niet..
__________________
Guitarred and feathered
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 13:13
Cheenna
Avatar van Cheenna
Cheenna is offline
Citaat:
Doavid schreef op 20-05-2006 @ 12:56 :
Ik begin hem redelijk te knijpen voor eco.. Ik móét een 4,8 halen om voldoende te blijven staan, en daarmee staat of valt mijn slagen een beetje aangezien ik wiskunde waarschijnlijk niet zo best ga doen. Maar eco ligt me niet héél erg, en ik haal voor al mijn proefexamens cijfers tussen de 5 en de 6,5 dus heel veel speling heb ik niet..
Zelfde probleem hier alleen moet ik een 5,7 halen voor economie om een voldoende te staan, lukt dat niet dan zit er niks anders op dan voor wiskunde een 5,1 te halen. Niet bepaald leuk vooruitzicht maar na mijn examencursus economie heb ik toch wat meer vertrouwen gekregen voor mijn economie examen.
__________________
Everybody makes mistakes!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 14:19
Thompson
Avatar van Thompson
Thompson is offline
Kging net SAMENGEVAT leren. Maar als k nu het examen van 2005 voor me zie

ziet er allemaal erg moeilijk uit, de tering
__________________
jongeee
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 14:20
reno
reno is offline
Citaat:
Thompson schreef op 20-05-2006 @ 14:19 :
Kging net SAMENGEVAT leren. Maar als k nu het examen van 2005 voor me zie

ziet er allemaal erg moeilijk uit, de tering
Inderdaad, ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen en uiteindelijk is het examen voor het grootste deel rekenen, terwijl Samengevat daar nauwelijks hulp bij bied
__________________
"Give us the child for 8 years and it will be a Bolshevik forever."
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 14:41
Verwijderd
ik voel me wel relaxed voor economie, ga zometeen maaris een oefenexamen maken, maar hoef maar een 3.6 te halen voor mn examens dus komt wel goed denk ik
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 15:27
DjBumfck
Avatar van DjBumfck
DjBumfck is offline
ik een 4.4, moet lukken dus heb nooit echt wat voor economie gedaan
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 20:38
Verwijderd
2005 tijdvak 2 gemaakt, had een 6.3 zonder te leren. Hoop dus hoger te halen voor het CE als ik het wel goed geleerd heb.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 22:21
sharkkkie
Avatar van sharkkkie
sharkkkie is offline
Ik vind als ik het examen van vorig jaar zie het wel meevallen.

Komt vooral omdat mijn economie leraar zichzelf erg slim vind en dat wil laten zien aan ons met belachelijk moeilijke en vage schoolexamens.

Moest je in het examen bijvoorbeeld uitrekenen waar de winst maximaal is, simpelweg Mo gelijkstellen aan MK die gegeven waren in de bron. Op het schoolexamen moest je eerst 500 stappen uitvoeren voor je de Mo had en dan nog eens de MK voor je hem gelijk kon stellen, dus valt me beetje mee allemaal.

Maar toch nog best moeilijk, omdat het niet mijn sterkste vak is. Mijn probleem is dat als ik een vraag zie waar ik moet gaan rekenen met gegevens ik geen idee heb wat ik moet gebruiken en hoe, welke volgorde, etcetera.
__________________
Oh, im sorry. Did I break your concentration?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:08
Nyawa
Wat gaan jullie nog allemaal leren en doen voor economie vanmiddag en vanavond? En wat zetten jullie allemaal in je GR?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:22
Thompson
Avatar van Thompson
Thompson is offline
Gvd, echt geen zin om dit te leren!!!!
__________________
jongeee
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:34
Inga
Avatar van Inga
Inga is offline
K ben echt kapot na die 2 examens van vandaag .. zo veel concentratie is gewoon niet goed voor je
Gelukkig ben ik wel redelijk goed in eco dus erg veel hoef ik niet meer te doen .. En kan eventueel morgenochtend ook nog wel
__________________
DJ, play this girl a love song
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 16:54
Thompson
Avatar van Thompson
Thompson is offline
Heeft er niemand een GOEDE samenvattign van alles wat je moet leren?
__________________
jongeee
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:11
Verwijderd
Citaat:
Nyawa schreef op 23-05-2006 @ 16:08 :
Wat gaan jullie nog allemaal leren en doen voor economie vanmiddag en vanavond? En wat zetten jullie allemaal in je GR?
programma'tjes heb ik nog van de afgelopen toetsweek. Maar gewoon de basisdingen van optimaliseren, modelen, marktvormen. Nja het meeste is toch logisch redeneren.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:23
Moustache
Avatar van Moustache
Moustache is offline
Ik maak me hier zó druk om..
__________________
Guitarred and feathered
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:23
Verwijderd
ik heb echt zoiets van, komt wel goed
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:24
Vitamintje
Vitamintje is offline
Citaat:
Anneka schreef op 23-05-2006 @ 17:11 :
programma'tjes heb ik nog van de afgelopen toetsweek. Maar gewoon de basisdingen van optimaliseren, modelen, marktvormen. Nja het meeste is toch logisch redeneren.
optimaliseren? Is dat de maximale winst berekenen?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 17:39
DjBumfck
Avatar van DjBumfck
DjBumfck is offline
Citaat:
Thompson schreef op 23-05-2006 @ 16:54 :
Heeft er niemand een GOEDE samenvattign van alles wat je moet leren?
http://members.home.nl/rsmeets/VWOindex.htm
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 18:00
Green87
Green87 is offline
Ik moet minimaal een 4,9 halen. Ik hoop dat het lukt.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 18:07
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Citaat:
Green87 schreef op 23-05-2006 @ 18:00 :
Ik moet minimaal een 4,9 halen. Ik hoop dat het lukt.
Ik een 4,3. Ik ga nu het examen van vorig jaar maken, eens kijken hoe dat gaat...
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 18:18
Euryalo
Avatar van Euryalo
Euryalo is offline
ik moet een 5.9 halen

ik ga nu de examenbundel doorwerken en elke keer als ik iets fout heb de tekst nog doornemen/oefenen
__________________
†-"Als ik alleen geloof wat ik begrijp, is mijn geloof net zo groot als mijn hoofd." Godfried Bomans -†
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 18:30
Verwijderd
Citaat:
Vitamintje schreef op 23-05-2006 @ 17:24 :
optimaliseren? Is dat de maximale winst berekenen?
hmhm onder andere

eigenlijk al die formules van de constante kosten tot en met het break even punt.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 18:32
Vitamintje
Vitamintje is offline
oh ok dat sorrt dingen lukt me wel denk ik
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 18:33
Verwijderd
en je moet goed de verhouding wisselkoers, rente weten. Die vragen ze praktisch altijd. Als de wisselkoers verhoogd wordt wat doen de banken dan?

En natuurlijk modellen oefenen, maar daar kan je weinig aan leren.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 18:47
DjBumfck
Avatar van DjBumfck
DjBumfck is offline
ik moet een 4.4 halen, lees vanavond denk ik een keer een paar samenvatinngen door (van de belangrijkste onderwerpen) en de rest doe ik morgen wel..
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 18:51
Moustache
Avatar van Moustache
Moustache is offline
Heeft iemand nog gouden tips ivm dit examen? ik kan alle hulp gebruiken
__________________
Guitarred and feathered
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 18:52
beunaldinho
beunaldinho is offline
Citaat:
Anneka schreef op 23-05-2006 @ 18:33 :
en je moet goed de verhouding wisselkoers, rente weten. Die vragen ze praktisch altijd. Als de wisselkoers verhoogd wordt wat doen de banken dan?

En natuurlijk modellen oefenen, maar daar kan je weinig aan leren.
Ja, wat doen de banken dan? Valuta's verkopen?
__________________
===::> GamersNET.nl <::===
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 18:52
reno
reno is offline
Mja, kan ik ook gebruiken. Ik heb nog nauwelijks geleerd, vanavond/vannacht ben ik van plan door te halen, weet alleen niet wat ik moet doen...
__________________
"Give us the child for 8 years and it will be a Bolshevik forever."
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 19:26
Zwammer
Zwammer is offline
Citaat:
beunaldinho schreef op 23-05-2006 @ 18:52 :
Ja, wat doen de banken dan? Valuta's verkopen?
Rente verlagen?

Ja ik ben er geen held in.. ik moet ook nog een 5.4 halen en ik heb er een hard hoofd in. M'n AK en Ne gingen vandaag ook al niet zo goed, dus strax haal ik het niet eens
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 19:27
Moustache
Avatar van Moustache
Moustache is offline
Citaat:
beunaldinho schreef op 23-05-2006 @ 18:52 :
Ja, wat doen de banken dan? Valuta's verkopen?
Als de wisselkoers met een andere valuta stijgt, kun je met je euro minder andere valuta kopen. Bijv.: E1=$1.
Als dat word E1,5=$1 kun je dus minder dollars kopen voor één euro. Dat noem je depreciatie van de euro.
De Europese banken kunnen dan interveniëren door hun eigen valuta te kopen, dus door zich als vrager op de valutamarkt op te stellen. Daardoor daalt het aanbod in euro's, wat zorgt voor een koersstijging. De euro word meer waard (appreciatie) waardoor de wisselkoers weer wat gladder word getrokken.
(Dit klopt toch? )
__________________
Guitarred and feathered
Met citaat reageren
Oud 23-05-2006, 19:35
Verwijderd
Citaat:
Doavid schreef op 23-05-2006 @ 19:27 :
Als de wisselkoers met een andere valuta stijgt, kun je met je euro minder andere valuta kopen. Bijv.: E1=$1.
Als dat word E1,5=$1 kun je dus minder dollars kopen voor één euro. Dat noem je depreciatie van de euro.
De Europese banken kunnen dan interveniëren door hun eigen valuta te kopen, dus door zich als vrager op de valutamarkt op te stellen. Daardoor daalt het aanbod in euro's, wat zorgt voor een koersstijging. De euro word meer waard (appreciatie) waardoor de wisselkoers weer wat gladder word getrokken.
(Dit klopt toch? )
Klopt helemaal behalve dat laatste want het heet niet appreciatie als er kunstmatig is ingegrepen door de bank, dan heet het anders *weet het niet zo snel* devaluatie of die andere volgens mij.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie 1,2 zelftest markten 1
economie89
3 09-03-2007 00:52
HAVO Examenagenda HAVO
Juda[NL]
0 07-05-2006 17:34
Eindexamens 2004 Economie 1 Havo!! Paniek!!!!!
anjali
2 20-04-2004 21:26
Eindexamens 2004 Economie 1,2 Stof
levi's
7 06-04-2004 17:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:36.