Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2011, 22:01
Verwijderd
Ik heb sinds maandag last van mijn rug en ik weet nu van gekkigheid niet meer wat ik moet doen. Hoe het komt dat ik zo'n last hebt, boeit me momenteel even niet zo heel veel, ik zou vooral graag tips willen over hoe ik even wat pijnverlichting kan hebben!

Gisteren hielp het nog te gaan sporten, maar vandaag leverde dat niets op. Ik rek regelmatig mijn rug even door voorover te buigen, ik heb rechtop zitten geprobeerd, juist heel erg onderuitgezakt zitten geprobeerd, liggen helpt niet, twee paracetamols helpen niet, mijn aandacht richten op een boek helpt niet...

Alle pijnstillers als ibuprofen en naproxen en dicloflenac enz. mag ik niet. Ik heb nog een paar tramadol tabletten liggen, zou dat iets zijn? Ik ga in ieder geval een temazepam nemen vannacht om te slapen en hopelijk ook goed te ontspannen.

Is er iemand die nog een middeltje of oefening of houding of andere tip voor me heeft?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2011, 22:08
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Tja, het ligt er toch wel erg aan wat de oorzaak is.
Als je iets structureel fout doet in je houding, kan een alternatieve houding je helpen. Maar dan is het weer afhankelijk van wat er fout zit in je houding, bijvoorbeeld of je een te holle of bolle rug trekt.
Als je je vertild hebt, dan is het meer waarschijnlijk dat de pijn in je spieren zit.
En als je een koutje hebt gevat, idem dito.

Als het pijn door tillen is of een koutje is, dan is een warm bad of warme kruik natuurlijk vrij voor de hand liggend. Of insmeren met tijgerbalsem. En natuurlijk een hemd dragen.
Als het eerder door een houding lijkt te komen, dan ga ik maar even uit van een holle rug gezien de locatie van je pijn.
Bij een holle rug kan het zijn dat je je bekken niet voldoende kant. Om dit te voorkomen kun je bij het zitten op een stoel/bank op het puntje gaan zitten. Daardoor ben je meer gedwongen om je bekken te kantelen. Ook kan het helpen hoger te gaan zitten. Dus leg net zoveel kussens onder je billen totdat je precies nog met je voeten bij de grond kan.

Wat ik ook graag doe als ik rugpijn heb is mijn benen omhoog, en dan ook echt goed hoog. Dus bijvoorbeeld op de bank gaan liggen en dan mijn benen tegen de rugleuning aanleggen. Dat doe ik omdat ik dan ook makkelijker mijn bekken kantel.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2011, 22:21
Verwijderd
Ik heb me in ieder geval niet vertild. Ik werd er mee wakker geloof ik. Het kan zijn dat mijn bed dan niet helemaal goed is, maar waarom krijg ik daar nu ineens last van? Ik heb geen goede houding, dat weet ik en dat probeer ik wel te veranderen, maar dat gaat helaas niet 1, 2, 3... Kou zou kunnen, hoewel ik wel altijd een hemdje draag. Overigens is het geen lage rugpijn, maar meer halverwege mijn rug, net onder mijn schouderbladen...
Met citaat reageren
Oud 22-07-2011, 07:36
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Misschien heb je iets verrekt? Mijn vriend had het toevallig laatst ook, in zijn schouder/nek. Hij heeft uiteindelijk pijnstillers van de huisarts gekregen (paracetamol hielp inderdaad niet) zodat die spieren meer konden ontspannen, want door de pijn bleef hij ze gespannen houden. En toen was het binnen een week over.

En verder de huis-tuin-en-keukenmiddeltjes van warm douchen en tijgerbalsem die Balance ook al noemde.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2011, 14:55
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Net onder je schouderbladen, of net onder je ribben? Wordt het erger als je sport? Heb je het erger als je loopt of eet? Als je diep ademhaalt, duwt het dan meer?
Als dat zo is, moet je even heel snel naar de dokter, want ik had dat ook en ik heb er maanden mee rondgelopen en het bleek een nierbekkenontsteking te zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2011, 16:33
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Ga toch maar naar de dokter, want het is wel degelijk belangrijk wat de oorzaak van je rugpijn is mbt tot de behandeling en pijnstillers. En die kan je ook het beste adviseren over pijnstillers e.d. Tramadol is zeker wel geschikt voor ernstige rugpijn, maar je moet bij tramadol ook erg oppassen dat je darmen niet verstopt raken, dus als niet verwacht dat je rugpijn binnen een paar dagen ophoudt heb je daar ook wat voor nodig.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 22-07-2011, 21:20
Verwijderd
Vreemd, ik weet toch bijna zeker dat ik vanochtend nog hier gepost had!

Ik heb gisteravond een tramadol en een temazepam genomen. Mijn lichaam ontspande bijna meteen en de rugpijn was over! Raar genoeg heb ik de hele nacht niet kunnen slapen. Op een gegeven moment maar opgestaan boekje gelezen, gedouched, kamer opgeruimd en gepoetst en daarna nog een uurtje met een muziekje op bed gelegen. Omdat ik 's ochtends de spanning in mijn rug weer voelde opkomen heb ik toen nog een tramadol genomen, de rest van de dag niets meer en ik heb ook geen last meer gehad!

Nu ben ik de hele dag hyper geweest, terwijl ik al niet geslapen had. Allemaal een ander probleem, maar mensen werden echt krankjorem van me vandaag. Heb wat extra temazepam meegekregen want men vond dat ik toch echt eens even rustig moest worden en moest gaan slapen .

Misschien dat ik binnenkort toch eens aanklop bij een fysiotherapeut of misschien mensendieck- of cesartherapeut. Mijn houding moet toch wel verbeteren en misschien kan hij/zij mij ook wat tips geven mbt het sporten. Ik wil mezelf optimaliseren .
Met citaat reageren
Oud 22-07-2011, 21:22
Verwijderd
Citaat:
Net onder je schouderbladen, of net onder je ribben? Wordt het erger als je sport? Heb je het erger als je loopt of eet? Als je diep ademhaalt, duwt het dan meer?
Als dat zo is, moet je even heel snel naar de dokter, want ik had dat ook en ik heb er maanden mee rondgelopen en het bleek een nierbekkenontsteking te zijn.
Ik geloof niet dat het op de plek van de nierbekken zit, maar hoger. Het voelt ook echt aan als spieren die stijf zijn en het wordt minder als ik sport.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2011, 21:57
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Oh, als het minder wordt als je sport zal het ook wel in je spieren/gewrichten zitten en niet in je organen.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2011, 22:25
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb een tijd lang rugpijn gehad tussen m'n schouderbladen in ongeveer. Kreeg het vooral als ik een tijd veel moest lopen zoals als ik een middagje ging shoppen ofzo. Het enige wat bij mij dan hielp was met m'n rug plat op de bank of op bed gaan liggen met m'n knieën over de leuning van de bank of opgetrokken ofzo zodat je rug echt plat ligt. Dan voelde ik het echt wegtrekken, moest ik wel een tijdje zo blijven liggen anders kwam het zo weer terug.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 24-07-2011, 10:32
Verwijderd
De spanning en pijn in mijn rugspieren komt steeds weer terug. Ik ga morgen toch maar een afspraak maken met de huisarts denk ik.

@Daantje: ik denk dat het bij mij inderdaad ook wel kan helpen als die rug helemaal plat ligt. Ik ga zo denk ik zelfs gewoon even op de grond liggen. Bed heb ik geprobeerd maar dat hielp niet (genoeg).
Met citaat reageren
Oud 24-07-2011, 20:57
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik heb een tijd lang rugpijn gehad tussen m'n schouderbladen in ongeveer. Kreeg het vooral als ik een tijd veel moest lopen zoals als ik een middagje ging shoppen ofzo. Het enige wat bij mij dan hielp was met m'n rug plat op de bank of op bed gaan liggen met m'n knieën over de leuning van de bank of opgetrokken ofzo zodat je rug echt plat ligt. Dan voelde ik het echt wegtrekken, moest ik wel een tijdje zo blijven liggen anders kwam het zo weer terug.
Ik heb laatst instructie gehad van iemand die erg bezig is met houdingen e.d.
Die omschreef pijn tussen je schouderbladen als gevolg van een verkeerde stand van o.a. het bekken. Als je ligt, staat je bekken automatisch anders dan wanneer je staat/zit, dus dat zou het goed kunnen verklaren.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2011, 12:57
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Ik heb ook lang veel last gehad van mijn rug en heb daar mensendiecktherapie gehad. Dat werkte als een trein.
Wat mij altijd goed helpt om te ontspannen, is op de grond gaan liggen (zonder kussen of dekentje - gewoon op de vloer, zeker ook met je hoofd) en dan m'n benen op een stoel of bed leggen. Het doel is dat je onder- en bovenbenen een hoek van negentig graden maken en je bovenbenen en je romp ook. Dan lig je soort van in een "neutrale" positie en kan de spanning weg. Oh, en yoga is ook een goed ding.

Maar ik zou vooral naar de huisarts gaan want het klinkt echt arelaxed.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2011, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Ik heb ook lang veel last gehad van mijn rug en heb daar mensendiecktherapie gehad. Dat werkte als een trein.
Wat mij altijd goed helpt om te ontspannen, is op de grond gaan liggen (zonder kussen of dekentje - gewoon op de vloer, zeker ook met je hoofd) en dan m'n benen op een stoel of bed leggen. Het doel is dat je onder- en bovenbenen een hoek van negentig graden maken en je bovenbenen en je romp ook. Dan lig je soort van in een "neutrale" positie en kan de spanning weg. Oh, en yoga is ook een goed ding.

Maar ik zou vooral naar de huisarts gaan want het klinkt echt arelaxed.
Heb gisteren inderdaad even zo op de grond gelegen. Na een minuut kan ik inderdaad alles ontspannen. Ik vond het stiekem een beetje eng. Ben altijd bang dat ik niet overeind kan komen als ik op de grond lig of zit

Ik heb de huisarts niet meer gebeld. Het ging best goed de afgelopen dagen. Zondag ga ik een weekje op vakantie dus was het waarschijnlijk sowieso niet meer gelukt een afspraak te maken voor die tijd. Ik ben wel een beetje onzeker over hoe het op vakantie gaat. Ik weet nog niet of ik een bed krijg of dat ik in een tent slaap. Als ik te veel last heb kan er wel iets geregeld worden denk ik, maar misschien vindt mijn rug het juist wel heel fijn om op een harde ondergrond te liggen.

Hopelijk wordt het niet weer erger en gaat het gewoon helemaal weg! Is dat niet zo, dan ga ik over een paar weekjes wel een kijken naar een mensendiecktherapeut, maar dat kost ook weer zo veel tijd en alles en ik probeer juist mínder afspraken met therapeuten en dokters en weet-ik-veel te maken.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2011, 16:45
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Ik heb nog steeds regelmatig (flinke) rugproblemen door een paar keer foutief tillen, aangevuld met een stevige sportblessure. Aldus mijn huisarts en fysio is het iig beter om te blijven bewegen (ook al heb je pijn) in plaats van (slecht) te zitten/liggen. Bij mij is het een spier/werveldingetje in de onderrug, dus ik heb sowieso baat bij regelmatig sporten en het betreffende gedeelte proberen te ontlasten door training van omliggende spieren (iets wat ik niet doe en wel moet doen).
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 28-07-2011, 21:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Voor mij werkte het om ergens aan te gaan hangen. Een traptrede o.i.d. Dat rekte alles weer uit, en na een paar minuten zo was het weg.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:13.