Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-07-2005, 17:14
Verwijderd
Citaat:
Licht op Licht schreef op 08-07-2005 @ 14:32 :
Dit is nu juist het punt waar het om draait. Moslims worden volgens de islam wel afgerekend op hun daden, ongeacht het geloof in hun hart. Volgens de redenering van see it, leidt in het christendom het geloof in Jezus op zich al tot het eeuwige leven, ongeacht de daden, die als extraatje worden gezien. Het is dus wel degelijk een interessante vraagstelling van Kshatriya. Ben benieuwd naar het antwoord...
Maar het geloof in het hart telt wel sterk mee. Als je wel goede daden verricht, maar niet met een intentie dat je het echt wilt uit je hart, dan zijn die daden waardeloos.Maar daar kan alleen god over oordelen.

Laatst gewijzigd op 08-07-2005 om 17:25.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2005, 17:24
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-07-2005 @ 14:08 :
*slikt groffe vergelijking tussen extremisten en moslims in* Dat is een die even hard terug gespeelt kan worden, en bovendien geen geldig argument.
Een moslim wordt oa beoordeeld op zijn daden. Mocht een extremist slechte daden doen, word ie daar ook op beoordeeld. Bij het christendom hoef je alleenmaar christus als je verlosser te zien
__________________
Let the world change you... and you can change the world
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 17:25
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Licht op Licht schreef op 08-07-2005 @ 14:32 :
Dit is nu juist het punt waar het om draait. Moslims worden volgens de islam wel afgerekend op hun daden, ongeacht het geloof in hun hart. Volgens de redenering van see it, leidt in het christendom het geloof in Jezus op zich al tot het eeuwige leven, ongeacht de daden, die als extraatje worden gezien. Het is dus wel degelijk een interessante vraagstelling van Kshatriya. Ben benieuwd naar het antwoord...
Ik las laatst een haddith waarin de profeet zei, dat niemand goed genoeg was om in de hemel te komen, maar dat mensen door Gods genade en Gods barmhartigheid en God Zijn liefde voor ons wel de hemel in komen.
__________________
Let the world change you... and you can change the world
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 18:00
Licht op Licht
Licht op Licht is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 08-07-2005 @ 18:14 :
Maar het geloof in het hart telt wel sterk mee. Als je wel goede daden verricht, maar niet met een intentie dat je het echt wilt uit je hart, dan zijn die daden waardeloos.Maar daar kan alleen god over oordelen.
Daarom zei ik in een eerdere post:
Citaat:
In de islam bestaat "geloven" niet alleen uit geloven in het hart, maar ook uit woorden en daden. Geloven in je hart zonder dat je woorden en daden daarmee in overeenstemming zijn, is niet voldoende. Wat je zegt en doet wordt ook beoordeeld op de intentie dus zonder geloof in het hart is het onvoldoende.
__________________
Het Islamitische standpunt tegenover Terrorisme: http://www.selefiepublikaties.com/Terrorisme.htm
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 18:41
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 07-07-2005 @ 22:35 :
Answering islam is ook zo lekker objectief , dat is zon hysterische site dat christenen binnen de religie prbeert te houden, omdat ze anders moslim of anders/on gelovig worden.
Oke daar heb je gelijk in, maar je ziet wel duidelijk verschil tussen Allah en God (Jahweh) en daar gaat het om.
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 21:49
Conciërge
Avatar van Conciërge
Conciërge is offline
God (jhwh) is geen allah.

De moslims zeggen : allah heeft geen zoon, maar jhwh heeft wel degelijk een zoon en dat is Jezus!
__________________
Den [k] Helder kijk op http://www.molenplein.nl
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 22:19
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Citaat:
Conciërge schreef op 08-07-2005 @ 22:49 :
God (jhwh) is geen allah.

De moslims zeggen : allah heeft geen zoon, maar jhwh heeft wel degelijk een zoon en dat is Jezus!
Dus zijn er volgens jou 2 goden?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 22:20
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 08-07-2005 @ 18:24 :
Een moslim wordt oa beoordeeld op zijn daden. Mocht een extremist slechte daden doen, word ie daar ook op beoordeeld. Bij het christendom hoef je alleenmaar christus als je verlosser te zien
Daarover mag iedereen elkaar onderling de hersens in slaan, ik zeg alleen dat die vergelijking niet klopte.

Mijn standpunt over welke god dan ook is bekend.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 22:22
Conciërge
Avatar van Conciërge
Conciërge is offline
Citaat:
imène schreef op 08-07-2005 @ 23:19 :
Dus zijn er volgens jou 2 goden?
Er is één God, en er zijn afgoden, meer smaken zijn er niet.
__________________
Den [k] Helder kijk op http://www.molenplein.nl
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 22:23
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Moslims geloven -nogmaals- dat er maar 1 god bestaat. Deze god stuurde Jezus (I'saa as) als boodschapper, profeet.
Jezus zien ze als een mens en niet als een God.
Ze aanbidden alleen God; Allah. Vaak zie ik dat christenen God zelf beetje vergeten en alle aandacht richten op Jezus.
En dit zeg ik omdat ik al jaren naar een katholieke school ga.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 22:36
Conciërge
Avatar van Conciërge
Conciërge is offline
Citaat:
imène schreef op 08-07-2005 @ 23:23 :
Moslims geloven -nogmaals- dat er maar 1 god bestaat. Deze god stuurde Jezus (I'saa as) als boodschapper, profeet.
Jezus zien ze als een mens en niet als een God.
Ze aanbidden alleen God; Allah. Vaak zie ik dat christenen God zelf beetje vergeten en alle aandacht richten op Jezus.
En dit zeg ik omdat ik al jaren naar een katholieke school ga.
Maar je bent geen Katholiek?
__________________
Den [k] Helder kijk op http://www.molenplein.nl
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 22:40
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Conciërge schreef op 08-07-2005 @ 23:22 :
Er is één God, en er zijn afgoden, meer smaken zijn er niet.
Wat is Jezus dan precies als hij geen god is?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 22:40
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Citaat:
Conciërge schreef op 08-07-2005 @ 23:36 :
Maar je bent geen Katholiek?
Neen
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 22:41
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Citaat:
Joostje schreef op 08-07-2005 @ 23:40 :
Wat is Jezus dan precies als hij geen god is?
Een profeet, een boodschapper.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 22:42
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
imène schreef op 08-07-2005 @ 23:41 :
Een profeet, een boodschapper.
ik vroeg eigelijk om een antwoord van die christen
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 23:01
Conciërge
Avatar van Conciërge
Conciërge is offline
Citaat:
Joostje schreef op 08-07-2005 @ 23:40 :
Wat is Jezus dan precies als hij geen god is?
Jezus zegt van zichzelf dat Hij één is met de Vader, dus is de Vader één God met de Zoon, dus is de Zoon God.

Johannes 10 vers 30 : “Ik en de Vader zijn één.”
__________________
Den [k] Helder kijk op http://www.molenplein.nl
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 23:02
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Conciërge schreef op 09-07-2005 @ 00:01 :
Jezus zegt van zichzelf dat Hij één is met de Vader, dus is de Vader één God met de Zoon, dus is de Zoon God.

Johannes 10 vers 30 : “Ik en de Vader zijn één.”
Wat is dan precies de scheiding tussen Jezus en de god?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 23:12
Conciërge
Avatar van Conciërge
Conciërge is offline
Citaat:
Joostje schreef op 09-07-2005 @ 00:02 :
Wat is dan precies de scheiding tussen Jezus en de god?
Géén scheiding dus, de Here God en de Here Jezus zijn één, dat heeft de Here Jezus gezegd
__________________
Den [k] Helder kijk op http://www.molenplein.nl
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 23:18
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Conciërge schreef op 09-07-2005 @ 00:12 :
Géén scheiding dus, de Here God en de Here Jezus zijn één, dat heeft de Here Jezus gezegd
Waarom dan aparte namen geven?
__________________
Let the world change you... and you can change the world
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 23:27
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 09-07-2005 @ 00:18 :
Waarom dan aparte namen geven?
9 uit de 10 punten voor die vraag.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 01:25
Conciërge
Avatar van Conciërge
Conciërge is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 09-07-2005 @ 00:18 :
Waarom dan aparte namen geven?
Enig idee waarom eeneiige tweelingen verschillende namen hebben?
En toch komen ze voort uit éénheid!
__________________
Den [k] Helder kijk op http://www.molenplein.nl
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 06:06
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Conciërge schreef op 09-07-2005 @ 02:25 :
Enig idee waarom eeneiige tweelingen verschillende namen hebben?
En toch komen ze voort uit éénheid!
eeneiige tweelingen zijn, zoals de naam al duidt, twee eenheden. Is, naar die analogie, sprake van twee goden?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 14:40
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Conciërge schreef op 09-07-2005 @ 02:25 :
Enig idee waarom eeneiige tweelingen verschillende namen hebben?
En toch komen ze voort uit éénheid!
Nou vertel waarom hebben eeneiige tweelingen verschillende namen?
__________________
Let the world change you... and you can change the world
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 17:13
Verwijderd
Citaat:
Conciërge schreef op 09-07-2005 @ 00:01 :
Jezus zegt van zichzelf dat Hij één is met de Vader, dus is de Vader één God met de Zoon, dus is de Zoon God.

Johannes 10 vers 30 : “Ik en de Vader zijn één.”
Maar waarom zou de weg naar God dan via Jezus zijn? Dat zegt hij nl. ook.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 17:37
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 09-07-2005 @ 18:13 :
Maar waarom zou de weg naar God dan via Jezus zijn? Dat zegt hij nl. ook.
Dat is een lastig concept. Eerst moet je 'de weg naar God' definiëren. Als dat betekent 'God begrijpen' kan je Jezus als leermeester van God zien (zoals in het evangelie van Johannes) die de bedoelingen van God (zichzelf) uitlegt. Als het betekent 'in het paradijs komen' kan je het interpreteren als: je moet *dat* facet van God, namelijk het feit dat hij genade heeft getoond met de mensheid en door zelf te lijden de zondeval heeft goedgemaakt, erkennen om dicht bij God te komen. Dat is mijn interpretatie, ik ben zelf niet gelovig.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 17:39
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 09-07-2005 @ 07:06 :
eeneiige tweelingen zijn, zoals de naam al duidt, twee eenheden. Is, naar die analogie, sprake van twee goden?
En @anderen:
ik vind het vreemd dat iedereen moeite heeft met het feit dat Jezus op zichzelf bestaat maar tegelijkertijd God is. Ik heb dat altijd als vanzelfsprekend ervaren. Interessant eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 17:42
Verwijderd
Citaat:
Kshatriya schreef op 09-07-2005 @ 00:18 :
Waarom dan aparte namen geven?
Jezus vervult een duidelijke functie binnen Gods plan. Jezus is de personificatie van God op aarde. Vergelijk Clark Kent en Superman. Je zou God en Superman gelijk kunnen stellen, en Clark Kent en Jezus als hun aardse voorkomen.

Dat is natuurlijk een bepaalde interpretatie. Ik hecht zelf meer waarde aan een andere, namelijk dat Jezus spiritueel op een heel hoog niveau leefde en daarom met 'God' kon communiceren. (Maar stiekem geloof ik helemaal niet in die dingen. Ik vind het alleen een mooi concept. )

Laatst gewijzigd op 09-07-2005 om 17:46.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 19:41
see it
Avatar van see it
see it is offline
Citaat:
Licht op Licht schreef op 08-07-2005 @ 14:32 :
Dit is nu juist het punt waar het om draait. Moslims worden volgens de islam wel afgerekend op hun daden, ongeacht het geloof in hun hart. Volgens de redenering van see it, leidt in het christendom het geloof in Jezus op zich al tot het eeuwige leven, ongeacht de daden, die als extraatje worden gezien. Het is dus wel degelijk een interessante vraagstelling van Kshatriya. Ben benieuwd naar het antwoord...
Zoals ik al zei is het geloof zonder de werken dood. Je verdient niets met die werken maar iemand die niet een waar gelovige is zal die werken niet doen. Deze werken doe je uit dankbaarheid voor God. Omdat we in alles wat we doen zondig zijn kunnen we daarmee de hemel niet verdienen, daarvoor heeft Jezus betaald.

Citaat:
Dus zijn er volgens jou 2 goden?
Volgens mij heb je het antwoord op die vraag al lang een keer gehoord maar ik wil het nog wel een keer uitleggen...
Er is één drieënige God. Bestaande uit Vader, Zoon en Heilige Geest.
Als beeld kun je daar water bij gebruiken. Water heeft 3 vormen: verdampte vorm, vloeibare vorm of bevroren vorm. Toch is het allemaal water.
Jezus moet wel God zijn want anders kan Hij voor ons de verlossing niet betalen. Niemand die lager is dan God kan tot Hem opklimmen. Alleen God kan tot de mens neerdalen en dat is wat Hij gedaan heeft in Zijn Zoon Jezus Christus!
__________________
Jezus is veel interessanter dan de meeste christenen
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 19:44
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
JIj zegt Jezus = God. En als je Jezus als verlosser ziet, kom je de hemel in. Dus zie je God als je sleutel in de hemel te komen. Dat is meer dan logisch. Uiteraard geloof ik als moslim ook in God. Kom ik nu volgens jou (uiteindelijk) de hemel in (wetend dat ik tot mijn dood gelovige blijf)? Immers jij gelooft God=Jezus
__________________
Let the world change you... and you can change the world
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 20:04
see it
Avatar van see it
see it is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 09-07-2005 @ 20:44 :
JIj zegt Jezus = God. En als je Jezus als verlosser ziet, kom je de hemel in. Dus zie je God als je sleutel in de hemel te komen. Dat is meer dan logisch. Uiteraard geloof ik als moslim ook in God. Kom ik nu volgens jou (uiteindelijk) de hemel in (wetend dat ik tot mijn dood gelovige blijf)? Immers jij gelooft God=Jezus
Daar mag ik niet over oordelen maar God alleen.
Misschien zou ik er in een persoonlijk gesprek nog verder op ingaan maar hier op het forum doe ik dat iig. niet.
__________________
Jezus is veel interessanter dan de meeste christenen
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 20:06
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Citaat:
see it schreef op 09-07-2005 @ 21:04 :
Daar mag ik niet over oordelen maar God alleen.
Misschien zou ik er in een persoonlijk gesprek nog verder op ingaan maar hier op het forum doe ik dat iig. niet.
waarom niet?
__________________
Let the world change you... and you can change the world
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 20:06
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
see it schreef op 09-07-2005 @ 20:41 :
Volgens mij heb je het antwoord op die vraag al lang een keer gehoord maar ik wil het nog wel een keer uitleggen...
Er is één drieënige God. Bestaande uit Vader, Zoon en Heilige Geest.
Als beeld kun je daar water bij gebruiken. Water heeft 3 vormen: verdampte vorm, vloeibare vorm of bevroren vorm. Toch is het allemaal water.
Jezus moet wel God zijn want anders kan Hij voor ons de verlossing niet betalen. Niemand die lager is dan God kan tot Hem opklimmen. Alleen God kan tot de mens neerdalen en dat is wat Hij gedaan heeft in Zijn Zoon Jezus Christus!
Dus de god staat weer ons toe in de hemel omdat hij gestorven is voor onze zonden?
Ik mis een beetje de logica? Waarom is hij zelf de oorzaak van haar gedachtenverandering?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 20:11
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Joostje schreef op 09-07-2005 @ 21:06 :
Dus de god staat weer ons toe in de hemel omdat hij gestorven is voor onze zonden?
Ik mis een beetje de logica? Waarom is hij zelf de oorzaak van haar gedachtenverandering?
Waarom heeft Hij dat niet vanaf Adam en Eva al gedaan?
__________________
Let the world change you... and you can change the world
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 20:18
see it
Avatar van see it
see it is offline
Citaat:
Joostje schreef op 09-07-2005 @ 21:06 :
Dus de god staat weer ons toe in de hemel omdat hij gestorven is voor onze zonden?
Ik mis een beetje de logica? Waarom is hij zelf de oorzaak van haar gedachtenverandering?
Dit kun je niet anders dan verklaren met de liefde van God.
__________________
Jezus is veel interessanter dan de meeste christenen
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 09:06
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
see it schreef op 09-07-2005 @ 21:18 :
Dit kun je niet anders dan verklaren met de liefde van God.
Kun je dat wat specifieker uitleggen?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 11:40
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Joostje schreef op 10-07-2005 @ 10:06 :
Kun je dat wat specifieker uitleggen?
Oke, God heeft mens en alles geschapen, Hij is dus als ware de koning van alles en iedereen. God heeft de mens geschapen als rentmeesters over de aarde. De mens keert zich vervolgens tegen God.
Wat gebeurde er vroeger als iemand zich tegen een koning keerde?, precies die persoon moest sterven. In het oude testament moest er ook iets sterven voor de zonden die ze deden, dat was in dat geval een dier, maar dat moest telkens weer opnieuw.
In het nieuwe testament stuurt God zijn Zoon naar de aarde om aan het kruis te sterven voor alle zonden. Dat was het ultieme offer, dat alleen gebracht kon worden door iemand zonder zonde.

Dus kort samengevat, de mens verraad God en God laat zijn Zoon sterven daarvoor. Als dat geen liefde voor de mens is weet ik het ook niet meer.

Of zoals het staat in Joh. 3:16
Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 12:09
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 09-07-2005 @ 21:06 :
waarom niet?
Luc 6:37 En oordeelt niet en gij zult niet geoordeeld worden. En veroordeelt niet en gij zult niet veroordeeld worden; laat los en gij zult losgelaten worden.

Daarom dus, ik zal hier wel op in gaan, maar ik zal alleen bijbelteksten hier neerzetten, dan mag je je eigen conclusie trekken. Je moet nu alleen wel Jezus als Zoon zien en niet als God de Vader.

Joh 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Joh 3:15 opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Joh 3:36 Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Joh 5:23 opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet, die Hem gezonden heeft.
24 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.

Joh 6:40 Want dit is de wil mijns Vaders, dat een ieder, die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, eeuwig leven hebbe, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.

Joh 12:47 En indien iemand naar mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden. 48 Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft een, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage.

1 Joh 5:11 En dit is het getuigenis: God heeft ons eeuwig leven gegeven en dit leven is in zijn Zoon.
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 12:30
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 10-07-2005 @ 12:40 :
Oke, God heeft mens en alles geschapen, Hij is dus als ware de koning van alles en iedereen.
Dat lijkt me nou niet echt. Het scheppen van wezens geeft je niet het recht om ermee te doen wat je wilt. Me dunkt dat bijvoorbeeld Dolly (het schaap) een inherent recht op leven heeft.

Citaat:
God heeft de mens geschapen als rentmeesters over de aarde. De mens keert zich vervolgens tegen God.
Speculatie. Daarnaast heeft een wezen met een vrije wil het recht te doen wat haar/hem goeddunkt, zolang het een ander niet schaadt.

Citaat:
Wat gebeurde er vroeger als iemand zich tegen een koning keerde?, precies die persoon moest sterven.
Soms wel ja. Maar werkelijkheid =/= goed

Citaat:
In het oude testament moest er ook iets sterven voor de zonden die ze deden, dat was in dat geval een dier, maar dat moest telkens weer opnieuw.
Me dunkt dat zonden (vreemd concept, maarja) niet overgedragen kunnen worden op een ander persoon, en dat iedereen verantwoordelijk is voor haar/ zijn doen/laten.

Citaat:
In het nieuwe testament stuurt God zijn Zoon naar de aarde om aan het kruis te sterven voor alle zonden. Dat was het ultieme offer, dat alleen gebracht kon worden door iemand zonder zonde.
Hij stuurt niemand en gaat zelf, voorzover ik de verhouding Jhwh/ Jezus begrijp. (Tenzij je met me eens bent dat het christendom in weze polytheistisch is).
Hoe werkt precies zo'n offer als het niet magisch (in ruil voor deze zonden van de mensen geven de mensen dit) is? Is het dan niet zo dat Jhwh iets geeft aan Jhwh voor de mensen? Ik snap er niks van eerlijk gezegd. Waarom is een offer aan Jhwh nodig? Ik bedoel, stel je overtreedt de wet en de rechter zegt: "geef 100 euro. Ik geef mezelf 100 euro, dan hoef jij het niet meer te doen, ok?"
Dan zou je toch vreemd staan kijken of niet?
Tenslotte, wat is precies het offer van Jezus? Natuurlijk, sterven aan het kruis is zeker geen pretje, maar het lijkt me nogal een miniem offer als je daarvoor en daarna in de hemel leeft.

Citaat:
Dus kort samengevat, de mens verraad God en God laat zijn Zoon sterven daarvoor. Als dat geen liefde voor de mens is weet ik het ook niet meer.
Als dat geen kromme redenering is weetik het ook niet meer.

Of zoals het staat in Joh. 3:16
Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. [/B][/QUOTE]

het staat geschreven dus het is waar
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 14:06
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 10-07-2005 @ 13:30 :
Hij stuurt niemand en gaat zelf, voorzover ik de verhouding Jhwh/ Jezus begrijp. (Tenzij je met me eens bent dat het christendom in weze polytheistisch is).
Hoe werkt precies zo'n offer als het niet magisch (in ruil voor deze zonden van de mensen geven de mensen dit) is? Is het dan niet zo dat Jhwh iets geeft aan Jhwh voor de mensen? Ik snap er niks van eerlijk gezegd. Waarom is een offer aan Jhwh nodig? Ik bedoel, stel je overtreedt de wet en de rechter zegt: "geef 100 euro. Ik geef mezelf 100 euro, dan hoef jij het niet meer te doen, ok?"
Dan zou je toch vreemd staan kijken of niet?
Tenslotte, wat is precies het offer van Jezus? Natuurlijk, sterven aan het kruis is zeker geen pretje, maar het lijkt me nogal een miniem offer als je daarvoor en daarna in de hemel leeft.
Je moet het ook niet zo bekijken. Die vergelijking gaat alleen op tussen twee min of meer gelijke partijen. Het zou onredelijk van God zijn om alle mensen te kruisigen. (Dat zou ook niet aantrekkelijk zijn geweest. Bovendien is God niet nodeloos wreed.) Je kan het ook anders laten zien: God heeft besloten het goed te maken met de mens en laat als symbool Jezus daarvoor sterven. Dat bezegelt als het ware het feit dat er weer een brug tussen de mensen en God bestaat. God moet lijden om ons weer op te nemen, dat schept ook een band. Daarmee toont Hij zijn goede wil.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 17:41
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Snees schreef op 10-07-2005 @ 15:06 :
Je moet het ook niet zo bekijken. Die vergelijking gaat alleen op tussen twee min of meer gelijke partijen.
Absoluut niet. Een rechter en een berechte hebben een ongelijke machtsrelatie, waarbij bovendien de rechter niet als persoon, maar als uitvoerder van de onpersoonlijke wet gezien kan worden.

Citaat:
Het zou onredelijk van God zijn om alle mensen te kruisigen.
Waar staat dat Jhwh redelijk is?

Citaat:
(Dat zou ook niet aantrekkelijk zijn geweest. Bovendien is God niet nodeloos wreed.)
Het is niet onnodeloos wreed om jezelf te kruisigen om jezelf op andere gedaqchten te brengen?

Citaat:
Je kan het ook anders laten zien: God heeft besloten het goed te maken met de mens en laat als symbool Jezus daarvoor sterven.
Jezus is dus een symbool, en heeft dus geen feitelijke waarde?

Citaat:
Dat bezegelt als het ware het feit dat er weer een brug tussen de mensen en God bestaat. God moet lijden om ons weer op te nemen, dat schept ook een band. Daarmee toont Hij zijn goede wil.
Waarom zou Jhwh/ Jezus dan moeten lijden? Het was toch puur symbolisch? Bovendien is het blijkbaar een akkefietje tussen twee aspecten van Jhwh/ Jezus (ten behoeve van de mensheid), dus het is nou niet echt een sterke band.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap "Islamisme is een obstakel voor de democratie." Secularisatie is een noodzaak.
Gatara
214 06-06-2007 19:33
Levensbeschouwing & Filosofie IS JEZUS(vzmh),'GOD' ?
Paulo
7 11-08-2006 22:17
Levensbeschouwing & Filosofie islam `
=zwart wit=
193 25-02-2005 20:37
Levensbeschouwing & Filosofie Deugt de mens?
Lucky Duck
118 12-11-2003 20:20
Levensbeschouwing & Filosofie Wetenschappers bevestigen de Tekenen van God.
Iqra
94 30-07-2003 21:36
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Uitspraak op NMO
Hippielove
112 27-08-2002 15:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05.