Oud 11-08-2006, 22:43
Paulo
Paulo is offline
IS JEZUS(vzmh),'GOD' ?

De Messias, de zoon van Maria was slechts een boodschapper; voorzeker, alle boodschappers voor hem zijn heengegaan. En zijn moeder was een waarheidslievende vrouw. Zij plachten beide voedsel tot zich te nemen. Zie, hoe Wij de tekenen voor hen (de mensen) verduidelijken, en zie, hoe zij zich afwenden.
(Koran 5:75)

Voorzeker het geval van Jezus is bij Allah hetzelfde als die van Adam. Hij (Allah) schiep hem uit stof en zei:"wees" en het werd.
(Koran 3:60)

---

Is Jezus (vzmh) 'god'?.

Natuurlijk is de geboorte van een vaderloos kind bewonderenswaardig, maar we mogen niet vergeten dat Adam ook vaderloos en zelfs moederloos was. Als Jezus om die reden vergoddelijkt wordt, dan moet Adam een grotere god zijn, want hij had helemaal geen ouders.
Volgens de uitleg van sommige Christenen besloot de 'God' in de hemelen naar de aarde af te dalen om voor de zonden van de mens te sterven. Volgens de Bijbel ging Jezus drie dagen na de kruisiging dood. De Islam leert dat God niet kan sterven. Bovendien kon Hij de zondes van de mensen ook vergeven zonder Zijn zoon op te offeren.

Er is geen enkel vers in de Bijbel dat de zogenaamde 'goddelijkheid' van Jezus predikt. Er staat nergens vermeld dat Jezus zegt: "Ik ben God". De Christenen beweren dat o.a. het volgende vers de goddelijkheid van Jezus verkondigt:

"In het begin was het woord en het woord was bij God en het woord was God." (Johannes 1:1)

De vier Evangeliën die men gebruikt zijn allen samengesteld in de periode van 60 tot 110 jaar na het vertrek van Jezus. De laatste die is geschreven is het Evangelie volgens Johannes. De vraag die wij bij het Evangelie van Johannes stellen is: Wie is de ware schrijver van dit Evangelie? Moderne Bijbelgeleerden twijfelen niet alleen aan de echtheid van de visie van de schrijver die in het Evangelie is uitgedrukt, maar ook aan de woorden die hij in de mond van Jezus Christus heeft gelegd. C.J. Cadoux schijft:

"De toespraken in het vierde Evangelie (Johannes) zijn zo anders dan de rest van de Synoptische Evangeliën en lijken zo op de commentaren van de vierde evangelist zelf, dat beide geen betrouwbare getuigenis geven van wat Jezus heeft gezegd. In de oudheid was het voor literaire geloofwaardigheid namelijk niet verboden om historische personen een fictieve toespraak te laten houden. De beste antieke geschiedschrijvers maakten gebruik van het samenstellen van dergelijke speeches." (The Life of Jesus / Cadoux, p.16)

Encyclopedia Brittanica vermeldt dat de evangelist Johannes niet één en dezelfde persoon was als Johannes de discipel van Jezus. De onbekende persoon die het Evangelie schreef was van Griekse afkomst en schreef de bovengenoemde tekst over van de Joods-Griekse filosoof Philo, die deze uitspraak deed in de inleiding van één van zijn boeken.


Jezus en zijn eigenschappen
Het is logisch dat een wezen waarvan wordt beweerd dat hij God is ook goddelijke eigenschappen heeft. Wanneer wij echter de Bijbel bestuderen vinden wij geen goddelijke eigenschappen in Jezus.

De Islam leert ons dat God de Almachtige geen tekortkomingen heeft. Hij is onafhankelijk van alles, Hij is de Eeuwiglevende, de Zelfbestaande. Hij is onafhankelijk van slaap,rust, voedsel. Hij is tot alles in staat, Hij aanbidt niet, Hij wordt aanbeden. Hij verwekte niet, noch is Hij verwekt. Hij is de Alwetende.

Jezus daarentegen kon niets uit zichzelf doen:

Daarom zei Jezus: Wanneer gij de Zoon des mensen eenmaal omhooggeheven hebt, dan zult gij weten dat ik het ben, en dat ik niets uit eigen beweging doet; maar deze dingen spreek ik zoals de Vader mij heeft geleerd. En Hij die mij gezonden heeft, is met mij: Hij heeft mij niet aan mijzelf overgelaten omdat ik altijd de dingen doe die hem behagen. (Johannes 8:28-29)

Jezus wordt besneden:
En toen acht dagen vervuld waren, zodat zij Hem moesten besnijden, ontving hij ook de naam Jezus..... (Lucas 2:21)

Jezus werd volgens de Joodse traditie besneden en kreeg de naam 'Jezus' Dit trekt de goddelijkheid van Jezus nog meer in twijfel. Kunt u zich namelijk voorstellen dat 'God' besneden moet worden?

Jezus kende de toekomst niet:
"Maar van die dag of van die ure weet niemand, ook de engelen in hemel niet, ook de zoon niet, alleen de vader." (Marcus 13:12)

Hier schijnt Jezus de toekomst niet te weten. Profeten en engelen weten ook niets van de toekomst, tenzij God ze inspireert. (zie ook Matheus 24:36).

"......maar ga naar mijn broeders (discipelen) en zeg hun: Ik vaar op naar mijn vader en uw vader, naar mijn God en uw God......." (Johannes 20:17)

"Dit is nu het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt." (Johannes 17:3)

In deze verzen wordt weer bevestigd dat God één is en Jezus slechts een gezant van God is.
Marcus 12:29 c.q. 10:18 "Jezus antwoordde: Het eerste is: Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is één......"
Jezus zegt heel duidelijk 'onze God' en niet 'jullie God' In het volgende vers vertelt hij de mensen dat alleen God goed is.
"Waarom noemt gij mij goed? Niemand is goed dan God alleen."
Deze Bijbelse teksten vertellen ons duidelijk dat God één is.
Matheus 4:1-11 vertelt ons dat Jezus 40 dagen werd beproefd door Satan in de woestijn. Wij vragen ons af of Satan werkelijk de gelegenheid heeft gekregen om Jezus, aan wie goddelijkheid wordt toegeschreven, te beproeven. Zou het, zoals de christenen beweren, gepast zijn dat de duivel God beproefd?

In een ander Bijbelvers benadrukt Petrus het profeetschap van Jezus:
"Mannen van Israël, hoort deze woorden: Jezus, de Nazoreeër, een man, u van Godswege aangewezen door krachten en tekenen, die God door hem in uw midden verricht heeft, zoals gij zelf weet." (Handelingen 2:22)

Jezus bidt tot God:
"En vroeg, nog diep in de nacht, stond hij op en ging naar buiten en hij ging heen naar een eenzame plaats en bad aldaar." (Marcus 1:35)

Zou Jezus God aanbidden als hij zelf God was?

Romeinen 1:3 "Aangaande Zijn zoon, gesproten uit het geslacht van David naar het vlees."

Lucas 11:27 "...En tot hem zeide: Zalig de schoot, die u heeft gedragen, en de borsten, die gij hebt gezogen."

Deze twee verzen vertellen ons dat Jezus uit het geslacht van David is ontsproten, op schoot is gedragen en aan de borst heeft gezogen. Deze situaties trekken de goddelijkheid van Jezus nog meer in twijfel. Volgens Matheus 13:55 heeft Jezus zelfs broers!

".......en zijn broeders Jakobus en Jozef en Simon en Judas."

Jezus, die God wordt genoemd, groeit op en wordt krachtig, hij neemt toe in wijsheid en de genade van God was met hem: Lucas 2:42 & 52

"Het kind (Jezus) groeide op en werd krachtig en het werd vervuld met wijsheid, en de genade Gods was met hem."

Zou een Goddelijk wezen steeds wijzer moeten worden?

"En Jezus nam toe in wijsheid en grootte en genade bij God en de mensen."


Jezus is machteloos:
Johannes 5:30 c.q. 5:31 'Ik kan van niets doen uit mijzelf; ik oordeel zoals ik het van God hoor, en mijn oordeel is rechtvaardig, omdat ik niet mijn wil probeer te doen, maar de wil van hem die mij gezonden heeft.'

Jezus kan niet uit zichzelf getuigen en het is onwaar wanneer hij dat wel doet:

'Indien ik (Jezus) getuig van mijzelf, is mijn getuigenis niet waar.'
Marcus 11:12-13 ".....werd hij (Jezus) hongerig."
Zou een goddelijk wezen honger krijgen? Schepselen die honger krijgen, moeten ook naar de toilet. Dit vinden wij niet gepast bij God.

Jezus (God?) was zich niet bewust van de voortbrengselen van de jaargetijden:
"En toen hij (Jezus) van verre een vijgeboom zag, die bladeren had, ging hij daarheen om te zien of hij er ook iets aan vinden zou. En erbij gekomen, vond hij er niets aan dan bladeren; want het was de tijd niet voor vijgen."

Dit vers vertelt dat Jezus de seizoenen niet goed kende, zou naar u mening de eigenschappen van een wezen waaraan goddelijkheid wordt toegeschreven, bestaan uit honger krijgen of onwetend zijn over dit soort zaken.

Jezus heeft zelf geen kennis, maar heeft die van Hem ontvangen:
Johannes 7:15-19 "De Joden dan verbaasden zich en zeiden: Hoe is deze zo geleerd zonder onderricht te ontvangen? Jezus antwoordde hun en zeide: Mijn leer is niet van mij, maar van Hem, die mij gezonden heeft."

Jezus wordt beneden de engelen gesteld:
Hebreeën 2:7 & 9 "Gij hebt hem (Jezus) voor een korte tijd beneden de engelen gesteld.........maar wij zien Jezus, die voor een korte tijd beneden de engelen gesteld was......"
Zou God ooit in slaap vallen?

"En terwijl zij varende zijn, viel hij (Jezus) in slaap." (Lucas 8:23)

In Johannes 19:28-30 heeft Jezus, die God wordt genoemd, dorst en lest zijn dorst met zure wijn.

".......Mij dorst! Er stond een kruik vol zure wijn; zij staken dan een spons, gedrenkt met zure wijn, op een hysopstengel en brachten die aan zij mond. Toen Jezus dan de zure wijn genomen had, zeide hij: Het is volbracht! En hij boog het hoofd en gaf de geest " (Johannes 19:28-30)

In zijn pijn aan het kruis riep Jezus:

Eli, Eli lama sabachthani: wat wordt vertaald met, "mijn God, mijn God, waarom heeft u mij verlaten.

Kan iemand zich voorstellen dat deze woorden uit de mond van God zouden kunnen komen? Hier hebben we de kreet van een hulpeloze man, die vreselijke pijnen lijdt en zijn Schepper aanroept.

Jezus wordt in de evangelieën 83 maal 'Zoon des mensen' ge- noemd en 13 keer 'Zoon van God'. Het antwoord op de vraag wie de Zoon des mensen is, wordt door de evangelisten beantwoord met: Jezus Christus. In het evangelie volgens Lucas worden zelfs 42 vaders aan Jezus toegeschreven.

Al deze teksten bewijzen dat Jezus geen goddelijke eigenschappen had. De God waarin wij geloven is volmaakt en vrij van enige tekortkomingen. De Koran over Jezus:


De Messias, zoon van Maria was slechts een boodschapper aan wie andere boodschappers zijn voor afgegaan....
.(koran 5:75)

Voorzeker, zij lasteren God die zeggen: "De Messias, zoon van Maria, is Allah." Zeg: "Wie heeft dan macht tegen Allah, als Hij de Messias, zoon van Maria en zijn moeder en allen die op aarde zijn, te niet wil doen?" Aan Allah behoort het koninkrijk der hemelen en der aarde en al wat daar tussen is.
Hij schept wat Hij wil en Allah heeft macht over alle dingen.
(koran 5:18)
Advertentie
Oud 11-08-2006, 22:58
Verwijderd
Wat is je punt? Dat volgens de Islam Jezus geen God is wisten we al.
Dat Jezus volgens het christendom wel God is wisten we ook al.
Oud 11-08-2006, 23:07
Paulo
Paulo is offline
Citaat:
jw1985 schreef op 11-08-2006 @ 22:58 :
Wat is je punt? Dat volgens de Islam Jezus geen God is wisten we al.
Dat Jezus volgens het christendom wel God is wisten we ook al.
Punt is dat Christenen zeggen dat Jezus God is, terwijl de Bijbel dat tegenspreekt.
Oud 11-08-2006, 23:08
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Argumentatie:
(1)willekeurig bijbelcitaat
(2)"maar, klopt dat wel? blablabla"
(3)willekeurig korancitaat
(4)daarom klopt het christendom niet!

En dan serieus verwachten dat mensen zich spontaan bekeren zeker..
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 11-08-2006, 23:09
Paulo
Paulo is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-08-2006 @ 23:08 :
Argumentatie:
(1)willekeurig bijbelcitaat
(2)"maar, klopt dat wel? blablabla"
(3)willekeurig korancitaat
(4)daarom klopt het christendom niet!

En dan serieus verwachten dat mensen zich spontaan bekeren zeker..
Als dat zou kunnen?
Oud 11-08-2006, 23:11
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Paulo schreef op 11-08-2006 @ 23:09 :
Als dat zou kunnen?
Nee, waarschijnlijk krijg je slechts cynische reacties, zal een atheïst zoals ik je argumentatie belachelijk maken en een goede kans dat de forumbazen het dicht gooien omdat dit soort topics tegen de regel is dat je niet zomaar een tekst mag spammen (die in dit geval ook nog eens plagiaat is) zonder stelling of argumentatie.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 11-08-2006, 23:13
Paulo
Paulo is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-08-2006 @ 23:11 :
Nee, waarschijnlijk krijg je slechts cynische reacties, zal een atheïst zoals ik je argumentatie belachelijk maken en een goede kans dat de forumbazen het dicht gooien omdat dit soort topics tegen de regel is dat je niet zomaar een tekst mag spammen (die in dit geval ook nog eens plagiaat is) zonder stelling of argumentatie.
Ik proef hier in jou verhaal onzekerheid. Heb ik jou zo diep geraakt? Ik ga nu vandoor. Ik spreek je later nog wel.

Laatst gewijzigd op 11-08-2006 om 23:15.
Oud 11-08-2006, 23:17
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-08-2006 @ 23:11 :
een goede kans dat de forumbazen het dicht gooien omdat dit soort topics tegen de regel is dat je niet zomaar een tekst mag spammen (die in dit geval ook nog eens plagiaat is) zonder stelling of argumentatie.
Hij heeft gelijk. Je kunt een nieuw topic aanmaken en dan graag met een duidelijk vraag of probleemstelling.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie De kruisiging en de opstanding van Jezus
Paulo
2 11-08-2006 23:18
Levensbeschouwing & Filosofie God = Jezus
swolha
124 12-06-2006 14:34
Levensbeschouwing & Filosofie Wat was/is jouw reden voor bekering?
Suqeunse
7 05-04-2005 16:14
Levensbeschouwing & Filosofie wat de meeste christenen niet weten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vervreemd
7 26-11-2002 21:08
Levensbeschouwing & Filosofie De Bijbel is veranderd.
Joël
182 13-06-2002 14:02
Levensbeschouwing & Filosofie Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille
Mirage2000
137 18-02-2002 09:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:46.