Oud 01-05-2009, 19:09
myrthevg
myrthevg is offline
Hallo,

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik hoop binnenkort mijn havo-diploma te halen en denk er aan om hierna HBO office management te gaan studeren, hiervoor heb ik me inmiddels ingeschreven.

Maar ergens blijft Frans ook in mijn achterhoofd, omdat Frans mij altijd al geboeid heeft en ik er ook wel goed in ben. Het probleem is alleen dat er op HBO geen opleiding Frans is, enkel een lerarenopleiding, maar ik wilde me meer op het Frans in het algemeen richten en niet op het leraar zijn. Daarom sprak de studie Franse taal en cultuur op de universiteit me wel heel erg aan, omdat dat meer algemener is. Maargoed, ik heb dus (hopelijk) straks een havo-diploma, waarmee ik niet rechtstreeks naar de universiteit kan. VWO wil ik hierna niet meer doen, omdat ik hiervoor ook al VMBO gedaan heb, en ik ga dan liever via het HBO naar de universiteit .

Mijn ouders denken dat ik beter office management kan gaan doen, omdat ik dan later betere baankansen zou hebben, waarin ze denk ik wel gelijk hebben, omdat ik ook geen lerares wil worden. Ik kan bij Office management ook talen kan kiezen (Frans kunnen ze me niet garanderen trouwens, hangt van het aantal leerlingen dat het willen volgen af). Ik zou dan mijn eigen draai eraan kunnen geven door misschien bijvoorbeeld een stage in Frankrijk te gaan lopen.

En als na 1 jaar de opleiding office management toch niet bevalt, zou ik dan met een HBO-propedeusediploma toch alsnog naar de universiteit kunnen en Franse taal en cultuur doen?

Maar is die overstap dan niet erg zwaar? Ik weet niet of hier mensen zijn die ervaring hebben om na een HBO-propedeuse diploma na de universiteit te gaan?
Zelf lijkt me die overstap wel heel erg zwaar, vooral als je in dat jaar daarvoor niet veel met Frans gedaan hebt. Dan lijkt het me weer verstandiger om, als ik wel echt wat met Frans wil, een jaar een lerarenopleiding Frans te doen en dan alsnog naar de universiteit.

Ik weet eigenlijk helemaal niet meer goed wat ik nu moet. Office management lijkt me ook leuk, maar aan de andere kant wil ik ook erg graag Frans doen. Als ik wel echt Frans wil doen, kan ik misschien beter de lerarenopleiding doen en dan alsnog doorstromen naar Franse taal en cultuur op de universiteit. Maar dan vraag ik me af: als je met een propedeusediploma na 1 jaar HBO naar de universiteit kunt, kun je dan na een hele HBO opleiding leraar Frans, de universiteit verkort doen? Zijn de toekomstperspectieven na Frans echt kleiner dan na Officemangement? Zijn hier mensen die Franse taal en cultuur studeren of hebben gestudeerd en hier ervaring mee hebben?

Mijn verhaal is misschien een beetje lang en onduidelijk, maar ik hoop dat hier iemand is die me begrijpt en me wat beter kan informeren, bijvoorbeeld door eigen ervaringen.

Groetjes van een meisje dat hoopt dat ze gauw eens echt weet wat ze wil.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-05-2009, 13:42
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
En wat denk je over de slechte carrièreperspectieven van zo'n studie Frans?

Ik weet verder niet wat de perspectieven met dat office management zijn. Zou je even de Elsevier voor moeten pakken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 15:28
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
En wat denk je over de slechte carrièreperspectieven van zo'n studie Frans?

Ik weet verder niet wat de perspectieven met dat office management zijn. Zou je even de Elsevier voor moeten pakken.
Ik denk dat het belangrijker is dat je een studie kiest die bij je past en je interesses aanvult dan dat je de studie kiest met de beste carrièreperspectieven. Ik heb geen cijfers om het te onderbouwen, maar ik denk niet dat de carrièreperspectieven zo slecht zijn dat er geen banen te vinden zijn voor iemand die een universitair diploma Frans heeft.



Citaat:
Ik kan bij Office management ook talen kan kiezen (Frans kunnen ze me niet garanderen trouwens, hangt van het aantal leerlingen dat het willen volgen af). Ik zou dan mijn eigen draai eraan kunnen geven door misschien bijvoorbeeld een stage in Frankrijk te gaan lopen.
Hoe groot is de kans dat je die taal kunt kiezen als je Office Management gaat doen? Gaat het er om spannen, of is de ervaring van het instituut dat het meestal wel kan? Zou ik even navragen.
Wat je ook kunt doen is om tijdens of na je studie nog aanvullende cursussen te doen (maar geen volwaardige studie) over de Franse taal en cultuur.

Citaat:
En als na 1 jaar de opleiding office management toch niet bevalt, zou ik dan met een HBO-propedeusediploma toch alsnog naar de universiteit kunnen en Franse taal en cultuur doen?
Volgensmij wel. Ik zou eens op de site van de universiteit wat de toelatingseisen zijn voor studenten die niet van het VWO afkomen. Het lijkt me logisch dat je op zn minst Frans in je vakkenpakket moet hebben, maar dat is denk ik bij jou wel het geval.

Citaat:
Maar is die overstap dan niet erg zwaar? Ik weet niet of hier mensen zijn die ervaring hebben om na een HBO-propedeuse diploma na de universiteit te gaan?
Zelf lijkt me die overstap wel heel erg zwaar, vooral als je in dat jaar daarvoor niet veel met Frans gedaan hebt. Dan lijkt het me weer verstandiger om, als ik wel echt wat met Frans wil, een jaar een lerarenopleiding Frans te doen en dan alsnog naar de universiteit.
Kijk eens naar je huidige resultaten. Heb je veel moeite met leren, of kun je de HAVO makkelijk aan? Of de overstap zwaar is hangt voor een gedeelte van jezelf af. Maar als je de diploma's (HAVO + HBO propedeuse) hebt, gemotiveerd bent en goed je best doet, is dat vaak al een teken dat je het zou moeten kunnen. Misschien kan je mentor of een decaan je helpen om (eventuele) valkuilen in kaart te brengen. Misschien kun je ook een voorbereidende cursus volgen voordat je met de studie begint om je kennis weer een beetje op peil te brengen, of blijf gewoon actief bezig met de taal (veel boeken lezen, TV5 kijken, met franstaligen corresponderen, etc.).

Citaat:
Als ik wel echt Frans wil doen, kan ik misschien beter de lerarenopleiding doen en dan alsnog doorstromen naar Franse taal en cultuur op de universiteit. Maar dan vraag ik me af: als je met een propedeusediploma na 1 jaar HBO naar de universiteit kunt, kun je dan na een hele HBO opleiding leraar Frans, de universiteit verkort doen?
Als je de hele lerarenopleiding wilt doen, zul je ook voor de klas moeten gaan staan als stagiair. Het leren lesgeven maakt gewoon deel uit van een lerarenopleiding en je wordt er dus 4 jaar lang mee geconfronteerd. Ik weet niet of dat goed is voor je motivatie als je zelf al aangeeft dat je geen leraar wil worden. Of de universiteit een aangepast programma heeft voor studenten die de lerarenopleiding hebben gedaan zou ik gewoon even navragen. Ik denk haast van wel, het lijkt me onlogisch dat iemand die 4 jaar intensief met Frans bezig is weer opnieuw moet beginnen bij de eerstejaars.

Succes ermee!
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 23-08-2009, 12:54
Sanne_S
Sanne_S is offline
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik kom ook van de havo en zit nu in het eerste jaar hbo Personeel en Arbeid. Maar ik wil Algemene Sociale Wetenschappen studeren aan de Universiteit. Ik ga dit jaar mijn P proberen te halen en dan over te stappen naar de Universiteit! Waar een wil is, is een weg..
Met citaat reageren
Oud 24-08-2009, 18:24
Verwijderd
Natuurlijk moet je kijkenwat je leuk vindt, maar als de kansen op een baan nihil zijn moet je je toch wel gaan afvragen hoe slim het is. Met Franse Taal en Cultuur aan de Uni kun je docent worden en wellicht vertaler. Maar wat kun je nog meer? Niet heel veel denk ik. Bovendien, wat wil je precies met je Frans? Les geven? Vertalen?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 10:55
StudentStrand
StudentStrand is offline
Je kunt altijd bij een bedrijf werken die meerdere concerns of relaties heeft met bedrijven in franstalige landen
Dus werk lijkt mij eigenlijk niet echt een probleem!

De overstap van propedeuse HBO naar Uni is te doen, alleen je zult wel moeten aanpoten, aangezien het een heel andere vorm van onderwijs is. Namelijk van een 'doen' opleiding naar een 'wetenschappelijke' opleiding.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2009, 16:06
Verwijderd
Sluit het wel goed aan dan? Heb meerdere keren gehoord dat het niet wordt aangeraden namelijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.