Oud 23-12-2012, 21:43
Verolo
Verolo is offline
Ik zie je voor me de hele tijd
Dit gevoel wil ik nooit meer kwijt
Jij woont verweg ik dichtbij
Maar dit gevoel maakt me blij

Misschien is dit gek
Ik ken je nog maar net
Maar ik voel vlinders in mijn buik
Misschien komt mijn gevoel uit

Misschien lees je dit
Misschien ook niet
Ik hoop dat je dit ziet
Dan zie je hoe ik me voel

En hopenlijk wat ik bedoel...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-12-2012, 01:50
Verwijderd
Aaaahh mischien stomme vraag :$ maar heb je dit zelf geschreven :$?.. Xxx
Met citaat reageren
Oud 24-12-2012, 12:23
Verolo
Verolo is offline
Hoi ja ik heb dit zelf geschreven.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2012, 14:02
Verwijderd
Wow ik vind het mooi ik zou geen gedichten kunne schrijven :$ heb je meer ?? :$
Xx
Met citaat reageren
Oud 24-12-2012, 14:46
Verolo
Verolo is offline
Ja ik heb er nog een staan die heet Winter. Bedankt dat je ze mooi vind
Met citaat reageren
Oud 24-12-2012, 15:21
Verwijderd
SUPERMOOI!!!
Respect!!
Met citaat reageren
Oud 24-12-2012, 15:29
Verolo
Verolo is offline
Bedankt
Met citaat reageren
Oud 24-12-2012, 20:01
Verwijderd
Ahah. Okeey even opzoeken , hoe kwam je op het idee trouwens :$?...
Met citaat reageren
Oud 24-12-2012, 20:26
Verolo
Verolo is offline
Ik had een gevoel en van dat gevoel heb ik gebruik van gemaakt. Ik heb zinnen gemaakt die zegmaar bij die persoon en bij mij passen.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2012, 20:28
Verwijderd
Woooojooowwww respect ik schrijven alleen een beetje verhalen dit is veel moeilijker
Met citaat reageren
Oud 24-12-2012, 20:29
Verwijderd
Schrijf je allang ?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2012, 20:34
Verolo
Verolo is offline
Nog niet zolang een paar weken.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2012, 20:35
Verwijderd
Oowww awesome xp trouwens ik zag jouw reactie jij woont in uden hea xp ik ben daar ook vaak ik woon zelf in eindhoven vrienden van mij wonene daar en het vriendje van mijn vriendin
Met citaat reageren
Oud 24-12-2012, 20:43
Verolo
Verolo is offline
Oke leuk zit je ook nog op de middelbare school? Of doe je een opleiding?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2012, 22:42
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik vind het iets minder, eigenlijk. Maar ik ben ook een stuk kritischer en alles.

Je bent niet slecht, maar je bent ook geen vergevorderde poëet - vrij normaal, dus. Dat zorgt ervoor dat je dingen nog niet optimaal opschrijft en het bij jou, denk ik, nog meer is van 'dit zegt mijn gevoel, dit schrijf ik op' terwijl je om een gevoel óver te brengen, het anders moet aanpakken.

Vergelijk het met een weerbericht tegenover een stukje uit een roman. Beide willen je op een bepaald moment vertellen dat het gaat regenen, het weerbericht geeft daar duidelijk informatie over, de roman schetst een beeld. Het weerbericht is superhandig als je wilt weten wat voor weer het is, maar de roman kan je het daadwerkelijk laten beleven. En op dit moment is jouw gedicht nog meer een weerbericht dan die roman. Ik weet dat het regent, maar ik voel me er weinig bij betrokken.

Om iets over te brengen, zijn een paar dingen belangrijk. Ten eerste: wees origineel. Je hoeft niet hele gekke dingen op te schrijven, maar als je opschrijft wat iedereen al kent, doen mensen alleen aan 'o ja, dit ken ik' en is het moeilijker om ze te verrassen, als het ware te laten schrikken van 'ja, dit is óók een manier om het te zeggen!'

Ten tweede (en dit vind ik zelf heel belangrijk ) gebruik beelden! Schets je omgeving. Zeg niet van die standaardinformatie 'er is morgen 80% kans op neerslag, naarmate het later wordt neemt deze kans iets toe en in Groningen kan het zelfs onweren', maar laat de regen daadwerkelijk vallen en koud en verschrikkelijk nat zijn. Dus - in jouw geval - liever niet 'dit gevoel maakt me blij', maar beschrijf hoe het vóelt. Hoe je tintelingen in je buik voelt alsof je teveel cola hebt gedronken, hoe je niet meer weet wat je gegeten hebt maar wel de kleur van zijn sokken, dat soort dingen. Met een beetje geluk weet je zelfs betere omschrijvingen te verzinnen, want ik kom er even niet helemaal op ().

Hoewel, hoewel, genoeg voorbeelden natuurlijk. In dit topic bijvoorbeeld, zul je er vast een aantal vinden.

Spoiler


Om maar eens een paar voorbeelden te geven. Niet dat je zomaar dat kan schrijven - of dat je dat hoeft - dat is niet echt aan iedereen besteed en vergt uren van schrijven (en schrappen, vergeet het schrappen niet! ) Maar het geeft een idee van wat ook kan. "Een stip op de horizon" zoals Rutte dat misschien zou uitdrukken.

Nou ja, dat dus. Wat je nu schrijft is nog vrij veel van wat rijmt op het woord dat ik al eerder gebruikte, terwijl (zie gedichten onder spoiler) taal móói laten klinken, op zoveel manieren kan en volrijm daarvoor zeker niet per se nodig is. Het kan, maar het kan je ook enorm belemmeren en je laten kiezen voor woorden en beelden die minder mooi zijn, puur omdat ze rijmen. Voor sommige mensen werkt rijm, voor mij niet, en ik vind gedichten die niet aan volrijm doen vaak prettiger.

Specifieker ingaand op je gedicht vallen me nog twee dingen op:

"Jij woont verweg ik dichtbij"

en:

"Misschien komt mijn gevoel uit"

Vooral die eerste vind ik een beetje gek. Waar woont hij verweg en jij dichtbij? Niet van elkaar, want dat kan niet, jullie wonen even ver uit elkaar, maar waarvan wél is ook niet echt duidelijk.

En 'gevoel uitkomen' klinkt alsof je een voorgevoel hebt. Volgens mij bedoel je iets anders. Ik heb ook heel sterk het idee dat ik het ook wel eens zo heb opgeschreven, maar eigenlijk bedoelde 'ik ben gewoon verliefd op je en ik wil dat je ook verliefd op mij bent en dat we heel erg verliefd op elkaar kunnen zijn en elkaar intens liefhebben en in elkaar gekronkeld in slaap vallen en staarwedstrijdjes doen en giechelen en zoenen tot de zon opkomt' wat toch iets anders is dan een gevoel dat uitkomt.


Ennnnnn, welkom op DoP! Ik ben benieuwd wat je verder nog gaat schrijven en of je iets met mijn verhaal kan en wellicht ooit nog een gedicht schrijft over de kleur van zijn sokken of weet ik veel wat.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 24-12-2012, 23:14
Verolo
Verolo is offline
Bedankt voor je kritiek. Die eerste regel die je schreef had ik verkeerd geschreven maar ik zag het te laat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Waarom nou jij...
Rossantha
6 03-06-2004 22:01
Verhalen & Gedichten Jij..
Eleanor
13 23-09-2002 21:48
Verhalen & Gedichten jij bent waar ik niet ben en ik ben waar jij niet bent
silketje
4 02-02-2002 10:56
Verhalen & Gedichten ...en jij bent in mij
*charm girl*
4 25-12-2001 16:37
Verhalen & Gedichten jij
St.pje
1 03-12-2001 18:40
Verhalen & Gedichten Als jij me pijn doet
Da Girl
1 22-08-2001 07:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:39.