Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-10-2003, 14:01
Lucky Duck
Avatar van Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Naar aanleiding van de toets filosofie die ik vandaag had deze vraag. Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit en vraag me af wat jullie ervan denken
__________________
Guaranteed to solve every minor problem by turning it into a major disaster.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-10-2003, 14:08
Beryll
Beryll is offline
Ja. Mijns inziens bestaat de mens uit twee delen, het lichaam en de ziel. De ziel is voor mij Goddelijk, en God is voor mij liefde. Daarom deugt de mens, maar alleen als zij haar ziel laat prevaleren boven het lichaam.

In feite deugen alle mensen en deugt de mens, maar soms laten mensen lichamelijke dingen boven dingen van de ziel uitkomen en vindt er geweld plaats, of machtsmisbruik, of ongebreideld seksueel gedrag.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 14:40
Verwijderd
Uhm...nee. Ik geloof dat de mens van nature geneigd is tot chaos.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 14:55
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
ik denk voor de meeste mensen egoïsme een grote drijfveer is, dus nee.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 15:02
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
uiteindelijk leeft bijna iedereen voorzichzelf, omdat we allemaal individueel geboren zijn , en individueel zullen sterven.
Je probeert je eiegn verblijf hier dus zo goed mogelijk te laten verlopen , lijkt me logisch ,zolang je er anderen maar niet mee schaadt...
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 15:04
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
nee, de evolutie heeft ervoor gezorgd dat mensen altijd zichzelf het belangrijkst vinden, hierdoor ontstaat een steeds sterker ras, maar het gevolg is wel .... nouja, kijk om je heen dat hoef ik toch niet uit te leggen?? mensen zijn nou eenmaal van nature geneigd tot geweld....en helaas is de gemiddelde mens te dom om verder te kijken dan zijn/haar neus lang is...

dus NEE de mens deugd niet
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 15:08
Beryll
Beryll is offline
Citaat:
Crystal Method schreef op 22-10-2003 @ 15:55:
ik denk voor de meeste mensen egoïsme een grote drijfveer is, dus nee.
Maar is de manier waarop de mééste mensen zich uiten ook bepalend voor de hele mensheid?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 15:09
VoRaZ
Avatar van VoRaZ
VoRaZ is offline
Ik vind dat de mens wel deugt. We hebben nu duizenden jaren achter ons en we leven nog steeds, en ik vind dat de wereld verbetert. Elke oorlog herinnert ons er meer aan wat we niet willen, en drijft ons ertoe ons nog meer te verbeteren. We zijn van nature niet slecht, eerder zwak van geest. Dus: "we" deugen wel vind ik.
__________________
"Waarheid zit anders vol paradoxen."
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 15:16
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:
Beryll schreef op 22-10-2003 @ 16:08:
Maar is de manier waarop de mééste mensen zich uiten ook bepalend voor de hele mensheid?
ja.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 15:17
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
VoRaZ schreef op 22-10-2003 @ 16:09:
Ik vind dat de mens wel deugt. We hebben nu duizenden jaren achter ons en we leven nog steeds, en ik vind dat de wereld verbetert. Elke oorlog herinnert ons er meer aan wat we niet willen, en drijft ons ertoe ons nog meer te verbeteren. We zijn van nature niet slecht, eerder zwak van geest. Dus: "we" deugen wel vind ik.
Het enige wat verbetert na een oorlog is het wapenarsenaal en tactiek.

De mens is van zichzelf geneigd tot alle kwaad.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 15:17
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:
VoRaZ schreef op 22-10-2003 @ 16:09:
Ik vind dat de mens wel deugt. We hebben nu duizenden jaren achter ons en we leven nog steeds, en ik vind dat de wereld verbetert. Elke oorlog herinnert ons er meer aan wat we niet willen, en drijft ons ertoe ons nog meer te verbeteren. We zijn van nature niet slecht, eerder zwak van geest. Dus: "we" deugen wel vind ik.
hoe blind kun je zijn? de wereld verbetert? oh please
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 16:40
VoRaZ
Avatar van VoRaZ
VoRaZ is offline
Citaat:
Crystal Method schreef op 22-10-2003 @ 16:17:
hoe blind kun je zijn? de wereld verbetert? oh please
Ik zou jullie eerder blind noemen. Het lijkt erop of iedereen die het over de mens en de aarde heeft zegt dat we zo oer en oer slecht zijn. Die naturistische trekjes zijn leuk, maar het heeft geen zin om een discussie hierover te houden als iedereen besluit de goede kanten van de mens en wereld buiten beschouwing te laten.
__________________
"Waarheid zit anders vol paradoxen."

Laatst gewijzigd op 22-10-2003 om 17:06.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 16:42
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
pff, whatever. jij hebt blijkbaar nog nooit de krant gelezen. TIP
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 17:10
Dark Psycho
Avatar van Dark Psycho
Dark Psycho is offline
neen, de mens deugt zeker niet. najah, er zal best wel iets goeds aan ons zijn. we maken deel uit van het ecosysteem. de aarde zal misschien invallen als wij niet meer bestaan. misschien dat het nog erger word dan het al is. maar kijk eens goed rond...wij maken meer kapot dan we goed doen. kijk naar de wereld. wat ooit mooi groen was, is nu bezaait met allerlei gebouwen. ik zou het echt niet erg vinden als de mensheid uitsterft. echt, ik zou het geweldig vinden dat we eindelijk ons verdiende loon krijgen. we krijgen eindelijk onze straf woor wat we hebben aangericht. wij sterven uit, en de aarde kan weer genezen van de wonden die wij hebben gemaakt. want wij hebben de wereld verstoort. wij vinden onszelf zo gruwelijk belangrijk, dat niets anders levends ons nog boeit. we doen dode dieren om ons heen. hoe ziek ben je dan bezig? ik zou me dood lachen als er een nerst rond loopt met een mensenhuid om zich heen geslagen.
wij zijn niet intelligent, dat denken we. maar als we werkelijk zo intelligent zijn, zouden we wel zien wat we hebben aangericht.
__________________
No fear is my weakness I hear when faith has been denied
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 17:21
VoRaZ
Avatar van VoRaZ
VoRaZ is offline
Citaat:
Dark Tish schreef op 22-10-2003 @ 18:10:
neen, de mens deugt zeker niet. najah, er zal best wel iets goeds aan ons zijn. we maken deel uit van het ecosysteem. de aarde zal misschien invallen als wij niet meer bestaan. misschien dat het nog erger word dan het al is. maar kijk eens goed rond...wij maken meer kapot dan we goed doen. kijk naar de wereld. wat ooit mooi groen was, is nu bezaait met allerlei gebouwen. ik zou het echt niet erg vinden als de mensheid uitsterft. echt, ik zou het geweldig vinden dat we eindelijk ons verdiende loon krijgen. we krijgen eindelijk onze straf woor wat we hebben aangericht. wij sterven uit, en de aarde kan weer genezen van de wonden die wij hebben gemaakt. want wij hebben de wereld verstoort. wij vinden onszelf zo gruwelijk belangrijk, dat niets anders levends ons nog boeit. we doen dode dieren om ons heen. hoe ziek ben je dan bezig? ik zou me dood lachen als er een nerst rond loopt met een mensenhuid om zich heen geslagen.
wij zijn niet intelligent, dat denken we. maar als we werkelijk zo intelligent zijn, zouden we wel zien wat we hebben aangericht.
Daar staat dat jij intelligent bent en ik niet. Jah, das ook een manier. Het is maar de vraag of de wereld nu slechter af is dan met mensen. Ik vind dat de aarde saai zou zijn zonder de mens. Als we alle problemen opgelost hadden zouden we onszelf afmaken uit verveling. Als je het dierenrijk beter vindt, is dat net als glimlachen om een baby in de wieg. Schattig, maar saai en verder oninteressant. Misschien kan je er uren naar staren, en daarna houdt het op.

Mensen vind ik beter, want er is nog iets te ontdekken en nog iets te verbeteren. Als we slecht zouden zijn zouden we onszelf helemaal niet willen verbeteren. Maar in werkelijkheid wordt er over de hele wereld gepraat over wat er verbeterd zou moeten worden, hoe we dat moeten doen, enz. Als we dan niet deugen, we proberen constant een stap in de goeie (deugende) richting te doen.
__________________
"Waarheid zit anders vol paradoxen."
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 18:45
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Wanneer deug je?
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 19:02
Verwijderd
In beginsel deugt de mens en is zij geneigd tot het goede. Kinderen zijn in wezen de belichaming van het goede, tot ongeveer de leeftijd waarop zij bewust in contact komen met andere kinderen. Sommige van deze kinderen kennen gedragsstoornissen, waardoor zij negatief beïnvloed worden. Deze kinderen met gedragsstoornissen hebben het slechte voorbeeld gekregen van hun omgeving, en besmetten daardoor andere kinderen. Denk aan het agressieve en jaloerse kind dat genoegen schept in het afpakken van andermans speeltjes.

Welnu, in de kindertijd wordt de mens gevormd, het is daarom moeilijk gedrag te corrigeren dat een mens al gewoon is sinds de kindertijd.
Bovendien kunnen externe factoren maken dat de mens zijn slechte trekken te zeer gaat ontwikkelen en in gedrag vervalt dat in principe onacceptabel is. De ene mens is daar van nature gevoeliger voor dan het andere mens.

Deze theorie is een grove weergave van mijn gedachten omtrent deze materie, discussiepunten zijn welkom.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 19:04
Beryll
Beryll is offline
Het goede, het slechte? Dat is dus ook moeilijk.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-10-2003, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Beryll schreef op 22-10-2003 @ 20:04:
Het goede, het slechte? Dat is dus ook moeilijk.
Inderdaad, we zullen af moeten gaan op algemeen geaccepteerde verschijningsvormen van het goede, zoals altruïsme, en algemeen geaccepteerde verschijningsvormen van het slechte, zoals vernielzucht.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 19:39
Upke
Upke is offline
Ja de mens deugt. Net als alles en alle gebeurtenissen hier op Aarde en in het heelal, hoe vreemd het ook klinkt. Als we niet deugen waarom zijn we er dan?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 19:44
Upke
Upke is offline
Ja de mens deugt. Net als alles en alle gebeurtenissen hier op Aarde en in het heelal, hoe vreemd het ook klinkt. Als dat alles niet deugde, waarom is het er dan? Wel deugen of niet deugen, het is maar een woord verzonnen door de mens. Wij mensen kunnen niet uitmaken wat wel of wat niet deugt. Dat kan alleen het gene doen die ons met al het andere heeft gemaakt (als je er vanuit gaat dan iets ons gemaakt heeft). En de wereld is zo gemaakt dat wij vannalles kunnen uitvreten wat we willen doen. Behalve natuurlijk een nieuwe wereld scheppen, of deze wereld verwijderen. Dat is een regel die we niet mogen, en niet kunnen overtreden.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 21:15
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
De mens is hier op aarde om te leren. Daarom zal niet alles wat zij DOET of DENKT deugen, maar in de kern, de ziel deugt de mens...uiteindelijk gaan we (geloof ik nl) na weet-ik-veel hoeveel levens op aarde en daarna nog soort van levens in hogere dimensies, weer terug naar het Al, de Bron waar we ook als stukjes ziel vandaan kwamen.
En die Bron is pure liefde....dus ja, diep vanbinnen deugt de mens....maar de aarde is maar een leerschool waar dus ook veel fouten gemaakt worden want dat is inherent aan een leerproces; vallen en weer opstaan, ondergaan en weer bovenkomen.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 21:19
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Deugen is een woord dat is bedacht door mensen.......als de woorden goed/ fout/ deugen/ niet deugen niet bestonden en de mens er geen weet van had, had ze ook nooit kunnen werken aan haar leerproces. Haar leerproces bestaat er immers uit zoveel mogelijk goed te denken/ doen. Als er geen onderscheid tussen goed/ fout zou zijn, zou de mens dat niet kunnen leren.

(Of zoiets )
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 11:04
Verwijderd
Citaat:
Che Guevara schreef op 22-10-2003 @ 20:07:
Inderdaad, we zullen af moeten gaan op algemeen geaccepteerde verschijningsvormen van het goede, zoals altruïsme, en algemeen geaccepteerde verschijningsvormen van het slechte, zoals vernielzucht.
Precies, en als je dat als uitgangspunt neemt, kom je tot de conclusie dat de mens van nature slecht is. Puur altruïsme komt nog maar op zeer kleine schaal voor en zelfs in die gevallen is het veelal een soort verkapt egoïsme. Je doet immers iets aardigs voor een ander als je er zelf ook beter van wordt. Dat beter worden kan ook gelegen zijn in een gevoel. Zodra je echt nadeel ondervindt van het helpen van een ander, laat echt vrijwel iedereen het afweten, en logisch ook. Waarom zou je je eigen leven onder dat van een ander stellen?
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 11:47
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Ik wil graag antwoord geven, maar wanneer deug je nou precies?
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-10-2003, 11:56
Kip187
Avatar van Kip187
Kip187 is offline
Citaat:
Crystal Method schreef op 22-10-2003 @ 17:42:
pff, whatever. jij hebt blijkbaar nog nooit de krant gelezen. TIP
loser lame gast zonder enig argument. De krant staat alleen vol met slecht nieuws, domme aap. Goed nieuws is geen nieuws. Weet je wat jij eens moet doen, af en toe kappen met zuipen mtv en Tmf luisteren en een keer documantaires kijken boeken lezen, reizen maken.

sorry maar ik ben ff pissed, niks persoonlijks ofzo.
Het zijn alleen de mensen als jij die het hele proces langzamer laten gaan.

Jij weet dat de mensen veel slecht doen, je weet dus ook wat goed is. God, het al, ALLAH, Hij, HET , DAT, hetgeen dat ervoor zorgde dat de evolutie begon,wat je het ook noemt, heeft ons de mogelijkheid gegeven om te kiezen, liefde-angst.

En we gaan wel steeds verder de goede kant op, na de derde wereldoorlog zal misschien een groter percentage wakker worden. wakker uit hun patronen, over hun muren heenkijken, warmte bij elkaar opzoeken, steun..

Hopelijk dat mensen dan zien hoe klein en nietig onze ego's eigenlijk niet zijn.
Ik moet zeggen dat ik laatst op een weekend ben geweest met ouderen en jongeren zoals jij en ik en die mensen waren niet egoistisch, integendeel. Liefde, leven was wat die wilden.

Ik word moe van vluchtgedrag, het afzeiken van de mens en de wereld, terwijl het eigenlijk de meest wonderlijke plek is.
Mijn broer is dood, mijn ouders gescheiden, en meer dingen die ik hier niet hier ga vertellen. Ik weet wat pijn is, wat angst is, maar ook dat je dat los kan laten en daaronder onder alle pijn alle schaamte die ik voel voor mijn nog steeds te makkelijke leven, zit liefde een heleboel. Genoeg om te luisteren te helpen en te geven tot mijn lichaam op is.

schaamte ja, schaamte voor mijn regering en mijn voorouders, het is makkelijk om te zeggen dat er niks is. Te zeggen dat iedereen egoistisch is dus ik ook. Je kan ook kiezen om anders te zijn. Meer te zijn, bewust leven. Omdat je het wil delen.

We zijn allemaal individueel geboren.... jaja en je mama en je papa dan. En gedroegen we ons als baby niet allemaal vrij hetzelfde, naar mijn mening komen we juist uit het zelfde voort en wordt ons aangeleerd om egoistisch te zijn.

De tijd is bijna daar, door alle welvaart, dat het lang niet meer om overleven gaat. maar over waarde en normen.

Er wordt zelfs hier gezegt kijk om je heen het is niet goed.
We weten dan toch wat wel goed is, willen dat het goed is, nu alleen de weg nog.

misschien maak ik het niet mee, maar dat maakt niet uit, ik probeer uit te stralen waar ik in geloof. De mens, dat wil niet zeggen dat ik naif ben. Want ik weet dondersgoed hoe sommige mensen in elkaar zitten en met die mensen heb ik medeleiden omdat ze het moeilijker maken dan dat het is.
__________________
Een appel is geen peer.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 12:04
Kip187
Avatar van Kip187
Kip187 is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-10-2003 @ 12:04:
Precies, en als je dat als uitgangspunt neemt, kom je tot de conclusie dat de mens van nature slecht is. Puur altruïsme komt nog maar op zeer kleine schaal voor en zelfs in die gevallen is het veelal een soort verkapt egoïsme. Je doet immers iets aardigs voor een ander als je er zelf ook beter van wordt. Dat beter worden kan ook gelegen zijn in een gevoel. Zodra je echt nadeel ondervindt van het helpen van een ander, laat echt vrijwel iedereen het afweten, en logisch ook. Waarom zou je je eigen leven onder dat van een ander stellen?
wat denk je dat jesus deed, wat denk je dat terroristen doen.

zo sterk in egoisme geloven is alleen een bescherming voor jezelf zodat je nooit kwetsbaar hoeft te zijn. Lekker westers, ikke ikke, ga eens alsjeblieft verder kijken dan onze tv onze kranten, dat is namelijk precies waar "machthebbenden" bang voor zijn

Dit geloof, deze angst voor de mens eigenlijk, is gecreerd om jou aan het kopen te houden. Er is niks buiten jezelf, een bmw.

er werd ook hier ergens gezegd dat je leeft, dan maar om het jezelf zo aangenaam mogelijk te maken. westerse mentaliteit, geen besef van familie geen besef van trouw, liefde.

Dit is precies waarom er een voedingsbodem is voor terrorisme.
__________________
Een appel is geen peer.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 12:17
Kip187
Avatar van Kip187
Kip187 is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 22-10-2003 @ 22:15:
De mens is hier op aarde om te leren. Daarom zal niet alles wat zij DOET of DENKT deugen, maar in de kern, de ziel deugt de mens...uiteindelijk gaan we (geloof ik nl) na weet-ik-veel hoeveel levens op aarde en daarna nog soort van levens in hogere dimensies, weer terug naar het Al, de Bron waar we ook als stukjes ziel vandaan kwamen.
En die Bron is pure liefde....dus ja, diep vanbinnen deugt de mens....maar de aarde is maar een leerschool waar dus ook veel fouten gemaakt worden want dat is inherent aan een leerproces; vallen en weer opstaan, ondergaan en weer bovenkomen.

kijk wij begrijpen elkaar, wist je dat dit besef aan het groeien is, tuurlijk maar toch.
ik vind steeds meer hoop, steeds meer vertrouwen.
denk dat je hier ook al vaak geweest bent, bent een ouwe, een nieuwe-tijds-kind.

Straal!

haha dat moeten we doen gewoon Stralen en durven te praten, eigenlijk is er niks om je voor te schamen of bang voor te zijn.lalalla ik word steeds gelukkiger.
__________________
Een appel is geen peer.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 12:39
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Ga eerst maar eens uitleggen wat je onder deugd verstaat. Dan pas is het nuttig om een antwoord op de vraag te geven.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 12:42
Kip187
Avatar van Kip187
Kip187 is offline
is de mens goed of slecht.
kan je toch zelf ook wel bedenken
__________________
Een appel is geen peer.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 12:45
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Kip187 schreef op 23-10-2003 @ 12:56:
loser lame gast zonder enig argument. De krant staat alleen vol met slecht nieuws, domme aap. Goed nieuws is geen nieuws. Weet je wat jij eens moet doen, af en toe kappen met zuipen mtv en Tmf luisteren en een keer documantaires kijken boeken lezen, reizen maken.
Ooit documentaires gezien over Bosnie, boeken gelezen over concentratiekampen of reizen gemaakt naar Afrika?.

Citaat:
sorry maar ik ben ff pissed, niks persoonlijks ofzo.
Het zijn alleen de mensen als jij die het hele proces langzamer laten gaan.
Welk proces?

Citaat:
Jij weet dat de mensen veel slecht doen, je weet dus ook wat goed is. God, het al, ALLAH, Hij, HET , DAT, hetgeen dat ervoor zorgde dat de evolutie begon,wat je het ook noemt, heeft ons de mogelijkheid gegeven om te kiezen, liefde-angst.
God heeft ons die keus gegeven en wij kozen voor het slechte.

Citaat:
En we gaan wel steeds verder de goede kant op, na de derde wereldoorlog zal misschien een groter percentage wakker worden. wakker uit hun patronen, over hun muren heenkijken, warmte bij elkaar opzoeken, steun..
Kijk eens naar de geschiedenis, er is mischien wel een groep die geem oorlog meer willen maar die groep wordt overstemd en zal geen lang leven beschoren zijn.

Citaat:
Hopelijk dat mensen dan zien hoe klein en nietig onze ego's eigenlijk niet zijn.
Ik moet zeggen dat ik laatst op een weekend ben geweest met ouderen en jongeren zoals jij en ik en die mensen waren niet egoistisch, integendeel. Liefde, leven was wat die wilden.
Voor zichzelf ja, mensen doen uiteindelijk alles uit egoisme.

Citaat:
Ik word moe van vluchtgedrag, het afzeiken van de mens en de wereld, terwijl het eigenlijk de meest wonderlijke plek is.
Mijn broer is dood, mijn ouders gescheiden, en meer dingen die ik hier niet hier ga vertellen. Ik weet wat pijn is, wat angst is, maar ook dat je dat los kan laten en daaronder onder alle pijn alle schaamte die ik voel voor mijn nog steeds te makkelijke leven, zit liefde een heleboel. Genoeg om te luisteren te helpen en te geven tot mijn lichaam op is.
En je wilt alles geven, helpen enz. om jezelf een goed gevoel te geven. Mischien zelfs uit een diep weggestopt schuldgevoel. Correct me if i'm wrong.

Citaat:
schaamte ja, schaamte voor mijn regering en mijn voorouders, het is makkelijk om te zeggen dat er niks is. Te zeggen dat iedereen egoistisch is dus ik ook. Je kan ook kiezen om anders te zijn. Meer te zijn, bewust leven. Omdat je het wil delen.
Voor je eigenwaarde ja.

Citaat:
We zijn allemaal individueel geboren.... jaja en je mama en je papa dan. En gedroegen we ons als baby niet allemaal vrij hetzelfde, naar mijn mening komen we juist uit het zelfde voort en wordt ons aangeleerd om egoistisch te zijn.
Baby's willen ook hun speeltje en mama niet delen hoor.

Citaat:
De tijd is bijna daar, door alle welvaart, dat het lang niet meer om overleven gaat. maar over waarde en normen.
Een welvaart die lang niet iedereen bereikt heeft. Er zijn nog miljarden mensen die alleen maar aan overleven denken en hoe ze vandaag doorkomen.

Citaat:
Er wordt zelfs hier gezegt kijk om je heen het is niet goed.
We weten dan toch wat wel goed is, willen dat het goed is, nu alleen de weg nog.
Die weg kunnen wij nooit alleen bereiken.

Citaat:
misschien maak ik het niet mee, maar dat maakt niet uit, ik probeer uit te stralen waar ik in geloof. De mens, dat wil niet zeggen dat ik naif ben. Want ik weet dondersgoed hoe sommige mensen in elkaar zitten en met die mensen heb ik medeleiden omdat ze het moeilijker maken dan dat het is.
Wij maken het niet moeilijker, jij maakt het te simpel. En als jij weet hoe mensen in elkaar zitten, waarom kom je dan met dit soort praat?
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 12:46
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Kip187 schreef op 23-10-2003 @ 13:42:
is de mens goed of slecht.
kan je toch zelf ook wel bedenken
Maar das toch voor iedereen anders? Of bestaan er volgens jou absolute normen voor goed en slecht?
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 12:52
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 23-10-2003 @ 13:46:
Maar das toch voor iedereen anders? Of bestaan er volgens jou absolute normen voor goed en slecht?
Ik begrijp wat je bedoelt volgens mij, dat is hier al eerder besproken:

Beryll zei:
Citaat:
Beryll schreef op 22-10-2003 @ 20:04:
Het goede, het slechte? Dat is dus ook moeilijk.
Waarop Che Guevara reageerde met:

Citaat:
Che Guevara schreef op 22-10-2003 @ 20:07:
Inderdaad, we zullen af moeten gaan op algemeen geaccepteerde verschijningsvormen van het goede, zoals altruïsme, en algemeen geaccepteerde verschijningsvormen van het slechte, zoals vernielzucht.
Nou begrijp ik dat wel, uitersten zijn makkelijk aan te wijzen, maar waar ligt de grens? Wanneer deug je?
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 13:03
Kip187
Avatar van Kip187
Kip187 is offline
"Ooit documentaires gezien over Bosnie, boeken gelezen over concentratiekampen of reizen gemaakt naar Afrika?. "

jep.



"Welk proces? "

Dat steeds vaker, en steeds jongere mensen het geluk buiten zichzelf zoeken en met elkaar. Ik kan dit zeggen omdat ik dat weet van mensen die actief zijn in dit circuit.

Egoisme is opzich niet slecht, tuurlijk ben ik in enige mate egoistisch. Ik wil vrede ik wil rust ik wil liefde. Ik Ik IK maar wie doe ik daar kwaad mee. ben ik daarom slecht. deug ik daarom niet?


"God heeft ons die keus gegeven en wij kozen voor het slechte. "

Dat is dus de grootste misvatting die er is, je kan namelijk altijd nog kiezen. omdat iedereen volgens jou slecht is ben jij het ook maar?


"Kijk eens naar de geschiedenis, er is mischien wel een groep die geem oorlog meer willen maar die groep wordt overstemd en zal geen lang leven beschoren zijn."

Weet wat je bedoelt, dus moeten we het maar opgeven?
nee juist niet denk ik, halfvol.

"Voor zichzelf ja, mensen doen uiteindelijk alles uit egoisme. "

ja en om andere te helpen, ik denk dat het een gemis is voor jou dat je dat niet ziet. Hoe word ik er zelf beter van als ik 3 uur lang met iemand zit te praten over zijn probllemen en hem later nooit meer zie. Ik ben er echt niet trots op. Ik vind dat dat normaal zou moeten zijn. Tuurlijk ben jezelf het belangrijkste in je leven, maar dat wil niet zeggen dat je de rest maar moet vergeten.... of wel?

"En je wilt alles geven, helpen enz. om jezelf een goed gevoel te geven. Mischien zelfs uit een diep weggestopt schuldgevoel. Correct me if i'm wrong."

Hier kan ik je alleen maar gelijk in geven en daar schaam ik me niet voor. Maar het mooie aan helpen is dat je jezelf en die ander tegelijkertijd verreikt.

Eigenwaarde heb ik ook onder geleden.
eigenwaarde is volgens mij namelijk vooral de manier hoe je denkt dat andere je zien. dat heb ik losgelaten, ik wil van mezelf houden, en ben al op weg. Het rare is dat zodra ik ophield met nadenken over mijn gedrag, ik me beter voelde en dat uitstraalde.


"Een welvaart die lang niet iedereen bereikt heeft. Er zijn nog miljarden mensen die alleen maar aan overleven denken en hoe ze vandaag doorkomen"

tuurlijk daarom dat bijna.

"Die weg kunnen wij nooit alleen bereiken."

maar dat kunnen we wel leren accepteren, en dan doen wat we wel kunnen. rust kan je dan vinden.


"Wij maken het niet moeilijker, jij maakt het te simpel. En als jij weet hoe mensen in elkaar zitten, waarom kom je dan met dit soort praat"

jij denkt netzo goed te weten hoe mensen werken, let wel ik zei SOMMIGE.
ik maak het te simpel, ik kan alleen maar blij zijn met die woorden.
Het is ook simpel.Maar ow zo moeilijk......
zo simpel (of zo ingewikkeld) dat we het niet bevatten
ik ook niet, nog niet, misschien nooit niet, heel mijn leven niet.
__________________
Een appel is geen peer.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 13:12
Kip187
Avatar van Kip187
Kip187 is offline
dank je wel trouwens, ik heb mezelf nu nog verder overtuigd

Egoisme is niet "slecht", alleen als je daardoor andere mensen leed toedoet.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf een lange tijd depressief ben geweest en dat was egoisme op een verkeerde manier.
Ik mag best egoistisch zijn, voor mezelf willen zorgen. Want hoe beter ik me voel hoe meer ik kan doen, hoe meer ik kan betekenen voor de rest.

Ik ben niet beter. ik kies alleen die weg.
Ieder zijn manier,

ik vind het heel moeilijk om een zo te schrijven en daarbij niet opdringerig te zijn ik. het is gewoon dat het mij heel erg geholpen heeft om zo te denken. Ik zeg niet dat het de manier is maar wel DE manier voor mij. Misschien word jij er doodongelukkig van.

Believe what makes you happy.

egoisme ten top
__________________
Een appel is geen peer.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 13:15
Kip187
Avatar van Kip187
Kip187 is offline
waaaah je hebt me echt geholpen!!!!

Egoisme is goed als je er maar allemaal van profiteert

het is misschien egoistisch dat ik andere wil helpen, maar het is ook egoistisch dat die mensen geholpen willen worden. En toch word je er beide beter van.


hoewel ik liever in liefde voor jezelf en ander geloof, kan ik goed begrijpen dat je het zo kan zien.
__________________
Een appel is geen peer.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-10-2003, 13:17
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
lovetear schreef op 23-10-2003 @ 13:52:
Ik begrijp wat je bedoelt volgens mij, dat is hier al eerder besproken:

Beryll zei:


Waarop Che Guevara reageerde met:



Nou begrijp ik dat wel, uitersten zijn makkelijk aan te wijzen, maar waar ligt de grens? Wanneer deug je?
Je hebt natuurlijk gelijk. Alleen zelfs voor algemeen geaccepteerde waarden is het volgens mij niet te zeggen dat ze absoluut zijn. Als ik tegen jou zeg: 'X is fout' of 'je mag X niet doen' 'X is immoreel' dan vraag jij logischerwijs: 'maar waarom dan?' Van veel dingen als bijv. alturisme of vernielzucht is dat makkelijk uit te leggen, maar dat gaat niet altijd op. Stel dat jij moet kiezen tussen iets vernielen of de dood van je vriendin, dan kies je logischerwijs voor het eerste. Terwijl je eerst gezegt heb dat vernielzucht algemeen geaccepteerd is als 'slecht'.
De vraag is inderdaad of er een grens is, en hoe we die kunnen vinden.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 13:19
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 23-10-2003 @ 14:17:
De vraag is inderdaad of er een grens is, en hoe we die kunnen vinden.
Precies, maar ik krijg geen reactie(hint, hint ).
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 13:22
Kip187
Avatar van Kip187
Kip187 is offline
ik denk dat die grens er niet is.
om een voorbeeld te noemen.

mijn broer was geestelijk gehandicapt en heeft mij seksueelmishandelt.
is hij daardoor slecht.

hij wist niet dat het fout was,
__________________
Een appel is geen peer.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 13:24
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Kip187 schreef op 23-10-2003 @ 14:22:
ik denk dat die grens er niet is.
om een voorbeeld te noemen.

mijn broer was geestelijk gehandicapt en heeft mij seksueelmishandelt.
is hij daardoor slecht.

hij wist niet dat het fout was,
Als er geen grens is tussen het wel en niet deugen, hoe kun je dan zeggen of iemand wel of niet deugd?
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 13:24
Kip187
Avatar van Kip187
Kip187 is offline
ik kan me voorstellen dat hij "daarboven" zit en "denkt" wat heb ik gedaan? het deed hem pijn het heeft het hem moeilijk gemaakt.

Maar dat wist hij toen niet


liefde, gevoel is er wel, empathie.
__________________
Een appel is geen peer.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 13:24
Kip187
Avatar van Kip187
Kip187 is offline
allen vanuit jouw eigen ervaring.
denk ik
__________________
Een appel is geen peer.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 13:29
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Kip187 schreef op 23-10-2003 @ 14:24:
allen vanuit jouw eigen ervaring.
denk ik
Ik heb lang niet ervaringen met alle mensen, kan ik dan zeggen of de mens in zijn totaliteit deugd of niet?
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 13:30
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
lovetear schreef op 23-10-2003 @ 14:19:
Precies, maar ik krijg geen reactie(hint, hint ).
Nee, want ik weet het niet. Er bestaan natuurlijk allerlei theorieen, maar die zijn allemaal onvolledig (vind ik.)

Ik denk dat aristoteles er nog het dichtste bij zat. Hij schreef dat goed en fout niet absoluut zijn, maar altijd afhankelijk van de situatie. De kunst van een goed en deugdig leven is in elke situatie de middenweg vinden. (ofzoiets )

maar als dat waar is, kan je nooit iemand op zijn gedrag aanspreken. Het neigt naar egoisme en willekeur.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 13:31
Kip187
Avatar van Kip187
Kip187 is offline
Citaat:
lovetear schreef op 23-10-2003 @ 14:29:
Ik heb lang niet ervaringen met alle mensen, kan ik dan zeggen of de mens in zijn totaliteit deugd of niet?
mmm nou je kan sowieso niks zeggen in zijn totaliteit, maar ik geloof dat iedereen diep van binnen alleen maar liefde wil.

de rest is angst.

de mens is
__________________
Een appel is geen peer.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 13:32
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Kip187 schreef op 23-10-2003 @ 14:31:
mmm nou je kan sowieso niks zeggen in zijn totaliteit, maar ik geloof dat iedereen diep van binnen alleen maar liefde wil.

de rest is angst.
Waar is dat geloven op gebaseerd?
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 13:34
Kip187
Avatar van Kip187
Kip187 is offline
op ervaringen....op meditaties, op gevoel

op boodschappen in sommige muziek, op de onzekerheid van mensen, op mijn woede uitbartsingen uit onmacht om me uit te leggen aan mijn moeder. Op de scheiding van mijn ouders.
__________________
Een appel is geen peer.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 13:35
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 23-10-2003 @ 14:30:
Nee, want ik weet het niet. Er bestaan natuurlijk allerlei theorieen, maar die zijn allemaal onvolledig (vind ik.)

Ik denk dat aristoteles er nog het dichtste bij zat. Hij schreef dat goed en fout niet absoluut zijn, maar altijd afhankelijk van de situatie. De kunst van een goed en deugdig leven is in elke situatie de middenweg vinden. (ofzoiets )

maar als dat waar is, kan je nooit iemand op zijn gedrag aanspreken. Het neigt naar egoisme en willekeur.
Die dan weer over het algemeen als slecht gezien worden. Het is erg ingewikkeld...
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 13:37
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Kip187 schreef op 23-10-2003 @ 14:34:
op ervaringen....op meditaties, op gevoel

op boodschappen in sommige muziek, op de onzekerheid van mensen, op mijn woede uitbartsingen uit onmacht om me uit te leggen aan mijn moeder. Op de scheiding van mijn ouders.
Vind je dat genoeg om te kunnen spreken over de behoeften 'de mens'?

(ik ben het trouwens wel met je eens hoor, maar ik zit zelf ook een beetje in de war)
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 13:38
Kip187
Avatar van Kip187
Kip187 is offline
1 ding heeft er heel erg aan bijgedragen trouwens,

een weekend met allerlei mensen die hetzelfde geinterseerd zijn als ons. Heel veel mensen heb ik mee gepraar/naar geluister. ik kan dat eigenlijk niet snel uitleggen.

Ook het feit dat wegstoppen van gevoelens voor patronen zorgt, voor gedraging die niet uit je hart komen. Die wil ik weg hebben ik wil leven vanuit mijn basis. mijn gevoel. Ik denk dat iedereen dat heeft, ik geloof in 1 bron. Mensen voelen zich fijn als ze weten dat het goed is. Onvoorwaardelijke liefde is het mooist. En boedha en jesus hadden dat voor iedereen, net als "god"
__________________
Een appel is geen peer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Geef je mening
Chill Out
13 11-11-2003 19:45
Levensbeschouwing & Filosofie Communisme in de Bijbel?
Verwijderd
47 05-11-2003 14:56
Lifestyle Vegetarier worden --> pubertijd
Verwijderd
300 17-07-2003 15:22
Levensbeschouwing & Filosofie Demonisering van het Christendom
Riconoscente
121 01-07-2003 10:55
Levensbeschouwing & Filosofie Mens en Dier
Evito
57 02-04-2003 13:41
Seksualiteit De pil - een vreemde drug
Just Johan
7 28-01-2003 19:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:37.