Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2004, 14:44
Sam20v
Sam20v is offline
Hallo,
ik zit er over te denken om na dit jaar communicatie te gaan volgen. een leukere opleiding lijkt me echter journalistiek, maar volgens mij kan je met communicatie meerdere kanten op, waaronder journalistiek. Heeft iemand enig idee? bovendien zit communicatie in mijn eigen stadje, dus dat is wel een grooooot voordeel!
Groet!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2004, 15:20
bumblebee
Avatar van bumblebee
bumblebee is offline
Ik doe nu journalistiek, en heb hiervoor er ook over gedacht om communicatie te gaan doen. Ik hoorde toen dat het een best wel vage studie is. Als ik jou was zou ik goed nadenken over wat je nou precies wilt. Als dat de journalistieke kant echt is, zou ik gewoon journalistiek gaan doen. Als je het echt niet weet / de wat bredere opleiding wilt dan zou ik voor communicatie gaan. Ik denk eigenlijk niet dat je met communicatie tot een journalist opgeleid wordt.
__________________
Lievelieve Valentijn, mag ik jouw tjikkie zijn? :p LOL
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 18:33
Poesket
Poesket is offline
is journalistiek er op HBO niveau dan?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 18:56
Verwijderd
Citaat:
Eerised schreef op 27-01-2004 @ 19:33:
is journalistiek er op HBO niveau dan?
Volgens mij kan je dat in Utrecht doen...(onder andere)
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 22:13
bumblebee
Avatar van bumblebee
bumblebee is offline
Ja, Utrecht, Zwolle, Tilburg en Ede.
__________________
Lievelieve Valentijn, mag ik jouw tjikkie zijn? :p LOL
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 01:35
Jeopardize
Avatar van Jeopardize
Jeopardize is offline
Communicatie heeft aardig wat raakvlakken met Journalistiek. Tot in hoeverre, dat hangt er van af welke kant je binnen de opleiding Communicatie kiest.

Wel bevat Communicatie enkele economische onderdelen waardoor het uiteindelijk te betreden werkveld breder is.
Een ander verschil is dat je voor Communicatie (momenteel) geen toelating hoeft te doen, dit in tegenstelling tot Journalistiek.
__________________
give up
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 10:47
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Ik ben 2e jaars Communicatie aan INHOLLAND Rotterdam (hoewel ik stop over een week ) Communicatie is veel en veel breder dan journalistiek. Journalistiek beslaat maar één vakgebied, dit in tegenstelling tot Communicatie, waarbij meerdere gebieden worden behandeld. Dat zorgt er oa voor dat je ook meerdere kanten op kan (reclame, pr, journalistiek, bedrijfscommunicatie enz.). Wat ik kreeg in mijn eerste jaar Communicatie was dit:

Citaat:
Communicatie aan de INHOLLAND Hogeschool Rotterdam is een heel brede studie. De eerste 2 jaren zijn orientatiejaren, waarin je heel algemene vakken krijgt. De laatste 2 jaren ga je een richting op, die je eind van het 2e jaar moet kiezen: Overheidscommunicatie, Algemene Communicatie, Communicatie Creatief of Media- en entertainmentmanagement.

Ik vind het persoonlijk niet zo'n zware studie, met vrij weinig moeite heb tot nu to al mn studiepunten gehaald...
Wat ik ook zo zalig vind is dat je maar 3 dagen per week naar school hoeft al mag dat natuurlijk niet echt meespelen bij de keuze van je studie

De opleiding is niet zo super economisch maar je krijgt wel een aantal economische vakken, 1 blok (het jaar is verdeeld in 4 blokken van elk 7 weken les + 2 weken toetsweek) is economisch.

Hieronder de vakken voor het 1e jaar:

BLOK 1 Engels Basics de basisprincipes van het Engels, heb je waarschijnlijk op de middelbare school gehad, alleen moet je hier enorme lijsten met marketing termen leren... (zo'n 400 woordjes als je het bijhoudt is het wel te doen, niet als je ze er allemaal in 1 dag in moet stampen)

Tekstschrijven 1 Basisprincipes van het tekstschrijven.

Introductie op het Communicatie beroep De naam zegt het al: hier leer je de basisdingen van het communiceren...

Marketing Alles over prijsbeleid, introductie van productie enz. Alles wat er dus achter de reclame steekt. Dit vond ik persoonlijk een heeeeeeeeel saai vak, hoewel dat ook wel denk ik door de leraar kwam

Creatief Denken Hier krijg je verschillende technieken geleerd om tot verschillende oplossingen te komen. Was vooral lol maken.

Teambuilding cursus over hoe je het best in teamverband kan samenwerken. Je gaat ook nog op teammanagement naar Duinrell.

Kwalitatief Onderzoek Hier leer je hoe het best een onderzoek wordt opgezet en uitgevoerd. je leert verschillende onderzoekstypes en waar ze voor gebruikt worden.

Kwantitatief Onderzoek De gegevens van een onderzoek moeten ook verwerkt worden, dat leer je dus hier. Veel wiskunde dus, de standdaarddeviatie krijg je ook weer. MAAR DIT KEER ZONDER DE GRAFISCHE REKENMACHINE. Wiskunde A1,2 is handig.

BLOK 2
Quark X Press uitleg van het programma Quark X Press (op de computer), een programma wat gebruikt wordt om folders en brochures enz. mee te maken

Photoshop uitleg van het programma Photoshop, hoe je foto's bewerkt in Adobe Photoshop. Vond ik persoonlijk erg leuk.

Vormgeving over hoe je dingen vormgeeft.

Medialandschap Over het landschap van de media: kranten, tv, radio leer je de basisdingen.

Mediarecht Alle wetten aar de media mee te maken hebben
Vond ik persoonlijk een erg leuk vak.

Webcommunicatie alles over internet en hoe je zelf een website moet bouwen.

Interpersoonlijke communicatie alles over woordvoerderschap en journalistiek.

BLOK 3
Ondernemingsplan Dit is alleen maar begeleiding van je ondernemingsplan maken, het is vragen stellen, uitleg krijgen en wegwezen.

Excel cursus Microsoft Excel

Omgeving Dit is puur economie (Ec 1,2) als op de middelbare school (zo ongeveer dan), alles over de economie buiten een bedrijf. vandaar de naam. Af en toe errrg saai en de meesten vinden het erg lastig. Bij dit vak scheelt het of je een goede economieleraar had of niet.

Financien Alles over balansen, resultatenrekeningen, liquiditeitsbalansen en hoe je ze opstelt. Meest gehate vak onder de studenten (en ook het moeilijkste).

Blackboard & Portpolio cursus over het intranet blackboard en over hoe je je portfolio opstelt.

Personeel & Organisatie over de hierarchie in een bedrijf... (weet niet zoveel ben er eigenlijk nooit heengeweest omdat het mens niet kon lesgeven).

Normen en Waarden Eigenlijk had dit vak Ondernemingsrecht moeten heten, je krijgt alles over de wet waar je mee te maken krijgt om een ondernemingsplan op te stelen

Verdere vakken zijn:

*Engels Letters (briefschrijven )
*Tekstschrijven 2 (reclame teksten schrijven)
*Ontwikkeling van het product
*Powerpoint (cursus Microsoft Powerpoint)


Opdrachten

blok 1:
1) RET-> campagne bedenken tegen graffiti, promotie van een lightrail en actie bedenken om het personeel wat milieubewuster te laten werken (met projectgroep) + presentatie van het geheel

blok 2:
1)boekje over jezelf maken m.b.v Quark XPress en Photoshop (individueel)
2) promotieplan bedenken voor nutraceuticals (met projectgroep) + persconferentie ( niet met echte pers gewoon voor de klas)
3) trainingsboekje interpersoonlijke communicatie maken (over de lessen)

blok 3:
1) ondernemingsplan schrijven (met projectgroep)

blok 4: een nieuw snoepje bedenken en een marketingplan hiervoor maken
Verder hangt het natuurlijk af van de afstudeerrichting CO die je kiest. Er zijn 4 afstudeerrichtingen: Internationale Communicatie (IC), Communicatie (CO), Communicatie Creatief (CC) en Media en entertainment Management (MEM). Er worden ook keuzevakken aangeboden, en journalistiek is er één van. Verder worden ook video-editing, Duits, Frans en Spaans aangeboden. Dus met deze studie kun je alsnog de journalistiek in. Als het je niet helemaal duidelijk is wat je wilt, is communicatie handiger, het is veel breder. Weet je wel zeker dat je de journalistiek in wilt, zou ik journalistiek gaan doen. En idd, voor journalistiek is een loting, voor communicatie niet.

Wil je meer weten, pm je maar
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend

Laatst gewijzigd op 28-01-2004 om 10:52.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 19:21
Sam20v
Sam20v is offline
Thnx!
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 22:17
bumblebee
Avatar van bumblebee
bumblebee is offline
Citaat:
Cosmo Kramer schreef op 27-01-2004 @ 15:35:

Een ander verschil is dat je voor Communicatie (momenteel) geen toelating hoeft te doen, dit in tegenstelling tot Journalistiek.
Uche. Er is in Utrecht een numerus fixus (loting), in Zwolle niet. (Ja, ze noemen het wel zo, maar iedereen wordt aangenomen..)
__________________
Lievelieve Valentijn, mag ik jouw tjikkie zijn? :p LOL
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 22:56
Eurydice
Avatar van Eurydice
Eurydice is offline
Citaat:
bumblebee schreef op 29-01-2004 @ 23:17:
Uche. Er is in Utrecht een numerus fixus (loting), in Zwolle niet. (Ja, ze noemen het wel zo, maar iedereen wordt aangenomen..)
Dat komt doordat er in Zwolle (en Tilburg & Ede) meestal niet meer aanmeldingen binnen komen dan er beschikbare plaatsen zijn

Maar ff on topic: ik ben nu 2e jaars Journalistiek en heb ook een tijdje getwijfeld over Communicatie. Een vriendin van mij heeft een jaartje Communicatie gedaan in Utrecht en ze vond het allemaal nogal vaag en breed en nauwelijks to the point. Maarja, dat is wel vaker in het eerste jaar.

Ik heb aan zo'n docent van de opleiding Communicatie in Utrecht gevraagt of het veel uitmaakte welke studie ik zou kiezen, als ik journalist wou worden. En hij zei dat Communicatie toch wel ff wat anders was dan Journalistiek. Veel economischer bijv. Hij raadde me dan ook aan om gewoon ook echt Journalistiek te gaan doen en dat heb ik dan ook maar gedaan

Als je nog twijfelt, kun je wel Communicatie gaan doen, want dat is idd breder. Maar als je echt journalist wil worden, zou k voor Journalistiek gaan. Bovendien: op kamers gaan is erg leuk
__________________
'Che farò senza Euridice?" (Wat moet ik zonder Eurydice?).
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 15:32
Sam20v
Sam20v is offline
Maar in hoverre scheelt het dan, behalve dat het veel breder is dan? Kan je er wel de journalistieke kant mee op? Of weet je dat niet? en het probleem is niet op kamers wonen, dat woon ik namelijk al een tijdje ! het probleem is echter wel de stad en het weer opnieuw kamers vinden en alles wat er bij komt kijken. Waar doe jij journalistiek dan, Euridice, en jij Bumblebee?
Groetjes!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 16:31
bumblebee
Avatar van bumblebee
bumblebee is offline
Citaat:
Sam20v schreef op 31-01-2004 @ 05:32:
Maar in hoverre scheelt het dan, behalve dat het veel breder is dan? Kan je er wel de journalistieke kant mee op? Of weet je dat niet? en het probleem is niet op kamers wonen, dat woon ik namelijk al een tijdje ! het probleem is echter wel de stad en het weer opnieuw kamers vinden en alles wat er bij komt kijken. Waar doe jij journalistiek dan, Euridice, en jij Bumblebee?
Groetjes!
Ik heb geen idee of je met communicatie wel goed opgeleid word als journalist,.. moet je iemand van die opleiding zelf denk ik vragen ofzo? Ik weet wel dat als je de journalistieke kant op wilt, dat dan de beste opleiding journalistiek is, zolang je dat dus niet weet, kan je communicatie dus ook nog overwegen.

Ik doe journalistiek in Zwolle, op HS Windesheim.
__________________
Lievelieve Valentijn, mag ik jouw tjikkie zijn? :p LOL
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 00:35
Eurydice
Avatar van Eurydice
Eurydice is offline
Citaat:
Sam20v schreef op 31-01-2004 @ 16:32:
Maar in hoverre scheelt het dan, behalve dat het veel breder is dan? Kan je er wel de journalistieke kant mee op? Of weet je dat niet? en het probleem is niet op kamers wonen, dat woon ik namelijk al een tijdje ! het probleem is echter wel de stad en het weer opnieuw kamers vinden en alles wat er bij komt kijken. Waar doe jij journalistiek dan, Euridice, en jij Bumblebee?
Groetjes!
Weet je, in principe hoef je helemaal geen Journalistiek gestudeerd te hebben om journalist te worden. Ik ken best veel journalisten die een andere studie hebben gedaan, zoals Politicologie, Bestuurskunde of Rechten. Als je maar een krant o.i.d kunt vinden die je aan wil nemen. Maargoed, het is natuurlijk wel een pré, omdat je bij Journalistiek de vaardigheden leert. Bij Communicatie heb je ook een afstudeerrichting Journalistiek (in Utrecht tenminste wel), maar in hoeverre je daar vaardigheden leert weet ik niet. In het eerste jaar leer je in Utrecht (bij Communicatie dus) geloof ik wel interviewtechnieken e.d maar hoe het zit met richtingen als Radio en TV weet ik niet.

Ik doe het trouwens in Tilburg & kan het je erg aanraden
__________________
'Che farò senza Euridice?" (Wat moet ik zonder Eurydice?).
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 14:16
Jarahh
Avatar van Jarahh
Jarahh is offline
Citaat:
Eerised schreef op 27-01-2004 @ 19:33:
is journalistiek er op HBO niveau dan?
Is er journalistiek op universitair niveau dan?
__________________
Why keep your right to remain silent? - Loesje-
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 14:26
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Jarahh schreef op 01-02-2004 @ 15:16:
Is er journalistiek op universitair niveau dan?
Je kunt een master Journalistiek doen. In Groningen (RUG), Rotterdam (EUR) en aan de UvA worden die iig aangeboden
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 09:18
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 01-02-2004 @ 15:26:
Je kunt een master Journalistiek doen. In Groningen (RUG), Rotterdam (EUR) en aan de UvA worden die iig aangeboden
Maar welke studie moet je daarvoor dan doen?
__________________
msn=stom en van roken ga je dood
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 09:26
NN
NN is offline
Citaat:
lucy48 schreef op 02-02-2004 @ 10:18:
Maar welke studie moet je daarvoor dan doen?
Een vriend van me doet nu een uni-bachelor Nederlands en gaat vervolgens een master Journalistiek doen. (Faculteit Letteren van de RUG, zie www.rug.nl/let)
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 09:29
NN
NN is offline
Citaat:
Eurydice schreef op 01-02-2004 @ 01:35:
Weet je, in principe hoef je helemaal geen Journalistiek gestudeerd te hebben om journalist te worden. Ik ken best veel journalisten die een andere studie hebben gedaan, zoals Politicologie, Bestuurskunde of Rechten. Als je maar een krant o.i.d kunt vinden die je aan wil nemen. Maargoed, het is natuurlijk wel een pré, omdat je bij Journalistiek de vaardigheden leert. Bij Communicatie heb je ook een afstudeerrichting Journalistiek (in Utrecht tenminste wel), maar in hoeverre je daar vaardigheden leert weet ik niet. In het eerste jaar leer je in Utrecht (bij Communicatie dus) geloof ik wel interviewtechnieken e.d maar hoe het zit met richtingen als Radio en TV weet ik niet.

Ik doe het trouwens in Tilburg & kan het je erg aanraden
Als je journalist wilt worden is het in elk geval doorgaans handig een maatschappijgerichte opleiding te hebben gehad. Iemand die van een TU komt zal niet zo snel de journalistiek ingaan, of het moet toevallig om een functie als wetenschapsjournalist zijn.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-02-2004, 10:21
Eurydice
Avatar van Eurydice
Eurydice is offline
Citaat:
NN schreef op 02-02-2004 @ 10:29:
Als je journalist wilt worden is het in elk geval doorgaans handig een maatschappijgerichte opleiding te hebben gehad. Iemand die van een TU komt zal niet zo snel de journalistiek ingaan, of het moet toevallig om een functie als wetenschapsjournalist zijn.
Als je goed kunt schrijven, zie ik niet in waarom niet hoor

Voor regionale kranten heb je vaak correspondenten die in de eerste plaats helemaal geen journalist zijn, maar goed kunnen schrijven en die weten wat er in hun regio speelt.
__________________
'Che farò senza Euridice?" (Wat moet ik zonder Eurydice?).
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 20:47
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
lucy48 schreef op 02-02-2004 @ 10:18:
Maar welke studie moet je daarvoor dan doen?
De master Journalistiek en media aan de UvA kun je doen na de bachelor Media & Cultuur of als je een 30 points minor Media & Cultuur hebt gedaan. Er geldt wel een selectieprocedure voor.

Aan de EUR kun je terecht in de master Media en Journalistiek. De ingangseisen zijn óf een HBO diploma Journalistiek, óf HBO Communicatie (met een wetenschappelijke inslag- te bepalen door een examencommissie) en alle universitaire bachelors van mediastudies worden sowieso toegelaten. Met die HBO diploma's is er overigens wel een zeer grote kans dat je eerst een schakeljaar moet doen voordat je toegelaten wordt.

Hoe het aan de RUG is weet ik niet.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 21:30
Sam20v
Sam20v is offline
Mijn huisgenootje wil journalistiek doen op de RUG. Dit is idd alleen master. Hij heeft hiervoor een jaar Nederlands gedaan en zijn propedeuse gehalld. Nu is hij bezig met communicatie bachelor op de RUG en daarna kan ie Journalistiek master volgen. weet niet of er ook andere wegen zijn, maar dat is iig een optie.
Nog bedankt voor alle reacties btw,
xx
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 12:05
lekker zoet beertje
lekker zoet beertje is offline
ik zit nu in 2e jaar communicatie (groningen) en ik heb net voor mijn vrije ruimte journalistiek gekozen... dus ss
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 18:51
blacky
Avatar van blacky
blacky is offline
tja ik vind journalistiek leuker, trekt mij meer en tja je kan in utrecht communicatie gaan doen, want ze zitten samen met journaistiek in dezelfde faculteit dus misschien kan je er dan nog journalistieke vakken bij volgen.
__________________
Geen knoop aan vast te touwen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.