Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Lezen is:
Cool! 52 92.86%
Voor stuudjes. 2 3.57%
Belangrijk voor later. 2 3.57%
Saai! 0 0%
Aantal stemmers: 56. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-08-2004, 15:17
studentteacher
studentteacher is offline
Beste mensen,

Ik ben een lerares Engels in opleiding en ben bezig met een onderzoekje naar de leesgewoonten van jongeren. Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie kort antwoord willen geven op de volgende vragen:

1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
6. Welke opleiding volg je?

Bij voorbaat dank,
Willemijn Oving
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-08-2004, 15:33
Verwijderd
De poll doe ik niet, sorry. De vragen wel.

1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
Als ik geen colleges heb naar mijn zin te weinig. Misschien hooguit twaalf uur in een week. Als ik colleges heb, kan het oplopen tot dertig uur in de week. Maar dat gaat dan om boeken en artikelen.

2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
Van alles, maar mijn voorkeur gaat uit naar naturalisme, modernisme, postmodernisme, sciencefiction, cyberpunk, gothic novels en over het algemeen genomen oost-europese auteurs.

3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
Ja, ze gaan in elkaar over. Mijn opleiding vind ik interessant en de boeken die daar aan te pas komen ook. Mijn smaak vermengt vermengt zich met wat er 'verplicht' wordt gesteld.

4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
Nederlands en Engels. Ik probeer de oorspronkelijke taal aan te houden, maar ken niet genoeg talen. Russen, Duitsers, Tsjechen en ander oost-europees tuig lees ik het liefst in het Nederlands, gezien ik die koud-water/weiland-taal er beter bij vind passen.

5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
Beiden.

6. Welke opleiding volg je?
Literatuurwetenschappen aan de universiteit Leiden.

LUH-3417 - Misschien ben ik niet jongere genoeg.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 15:33
Verwijderd
Ik ben geen middelbare scholier meer, maar een jongere voel ik me nog wel, dus ga ik toch de vragen beantwoorden.

1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
Erg wisselend...ligt er ook een beetje aan wat er onder lezen verstaan wordt. Maar qua boeken wisselt het erg.

2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
Eigenlijk alles wel, behalve dingen die overduidelijk verzonnen zijn (pratende planten en dieren, kabouters, enz.).

3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
Middelbare school: Op de mavo was niks verplicht, alleen met Duits moest je twee C- en twee D-boeken lezen en de C-boeken waren vreselijk saai, maar vier D-boeken lezen mocht niet (ik vind het nog steeds stom ). Op de havo hoefden we weinig verplicht te lezen, alleen met Duits en twee boeken daar van vond ik leuk, de ander werd door de docent leuk gemaakt. En bij Nederlands moesten we met een groepje een boek kiezen en dat bleek een enorm stom boek te zijn.
Nu: Nu hoef ik alleen nog maar studieboeken te lezen en die sluiten wel aan bij mijn interesses, anders had ik wel een andere opleiding gekozen.

4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
Nu voornamelijk in het Nederlands, heel soms wel eens een Duits of een Engels boek.

5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
Beiden.

6. Welke opleiding volg je?
pedagogiek (hbo) en onderwijskunde (universiteit)
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 15:42
Ndimension
Ndimension is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
6. Welke opleiding volg je?

1. Ligt er maar net aan. Maar vaak is het toch iets van 2 uur per dag Dus zeg maar 14 uur per week.
2. Van alles, meestal romans/filosofie
3. Ja, voor Engels en Nederlands moet ik romans lezen.
4. Meestal in het Nederlands, maar soms ook in het Engels
5. Beide
6. 5 havo
__________________
© Ndimension
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 15:44
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Haha, deze poll op Letteren gaat echt heel verrassend uitpakken

Enquete heb ik nu geen tijd voor, doe ik vanavond.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 16:13
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
Teveel. Nee, het is bij mij best verschillend. Als ik het druk heb met school minder natuurlijk. Ik probeer elke dag toch wel een uur te lezen (in bed meestal) en in het weekend meer, dus ongeveer 14 uur denk ik. In vakanties is het echt 6 uur per dag ofzo.

2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
Romans, thrillers, detectives, filosofie, eigenlijk wel vanalles.

3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
Vaak wel. Soms moeten we voor Nederlands echt de meest saaie boeken lezen die er bestaan. Van 200 jaar geleden, of ergens in die buurt. Maar meestal wel. Ik kies ook vaak de leukste boeken.

4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
Meestal in het Nederlands, maar lees ook aardig wat boeken in het engels.

5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
Allebei. Zo lees momenteel een boek van m'n vader over wiskunde. Maar meestal voor ontspanning hoor.

6. Welke opleiding volg je?
4 vwo (N&G met wiskunde B2 en muziek)

Trouwens, die poll en Letteren. Zou zou daar toch uitkomen?

Duivelaartje

Laatst gewijzigd op 29-08-2004 om 17:13.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 16:41
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Het is idd wel apart om die enquete hier te houden aangezien hier de boekenwurmen van het forum zitten De uitkomst hier zal dus niet echt gelden voor de massa.

Natuurlijk stem ik op cool, lijkt me duidelijk

1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
Moeilijk te zeggen. Toen ik op de middelbare school zat las ik echt veel meer dan nu ik studeer. Helaas heb ik er weinig tijd voor. Een tijd vind ik heel moeilijk te noemen omdat dat ook per week sterk kan verschillen. Als ik een leuk boek aan het lezen ben blijf ik lezen en dan kan het wel aardig oplopen.
Ook voor mijn studie moet ik lezen. Studieboeken enzo. Maar die tijd wisselt ook per week en is gewoon afhankelijk van wat we doen.

2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
Vanalles. Ik heb wel een voorkeur voor fantasy, maar ik lees echt veel verschillende dingen. Van andere sommige dingen heb ik nog bijna niks gelezen maar heb ik wel het plan wat meer van te gaan lezen.

3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
Opzich wel. Niet alles vind ik even leuk en op de middelbare school had ik wel eens moeite met wat we verplicht moesten lezen.

4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
Toch vooral in het nederlands met heeeeeeeeeeel af en toe wat engels. De meeste van mijn studieboeken zijn in het engels, dus dan moet ik wel. Andere talen ga ik echt niet aan beginnen. Ook vanwege mijn dyslexie heb ik erg veel moeite met boeken in vreemde talen en lees ik eigenlijk het liefste in het nederlands omdat dit toch de taal is die me het makkelijkste af gaat.

5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
Allebei, maar voor de ontspanning heeft de overhand, zeker als ik het lezen van mijn studieboeken niet meetel.

6. Welke opleiding volg je?
Ik heb eerst op het VWO gezeten, afgelopen jaar biologie gestudeerd en nu ga ik beginnen met geneeskunde.


Ik had altijd toch wel moeite op de middelbare school met de verplichting die eraan zit en vele met mij. Ik kan die verplichting trouwens wel goed begrijpen, sommige dingen moet je ook gewoon lezen voor je algemene ontwikkeling. Maar erg goed voor je leesmotivatie is het vaak niet.
Dit komt ook door de beperkingen die docenten opleggen aan de boeken die je mag lezen. Vaak hebben ze er een duidelijke persoonlijke voorkeur in en als ze boeken niet kennen zeggen ze dat je het niet mag lezen. Ik vond dat af en toe best fustrerend.
Door de de beperkte keuze (van dat is literatuur en dat is het enigste wat je mag lezen. Hierbij stel ik me iedere keer weer opnieuw de vraag van wat is literatuur en wie maakt dat uit? Helaas zijn veel leraren vastgeroest in hun opvattingen daarover en geen van hen heeft me een goed andwoord kunnen geven als ik op deze manier dingen ging vragen) en de verplichting worden mensen over het algemeen niet echt gestimuleerd om meer te gaan lezen dan verplicht is. Zelfs verplichte dingen worden niet altijd gelezen. Er zijn op het internet zat samenvattingen ect te vinden. Lees er daar een paar van, maak met behulp van die dingen een verslag en over het algemeen kom je daarmee ook je mondeling door.
Ik mocht bijvoorbeeld geen Harry Potter lezen voor engels. Dan vraag ik me toch wel serieus af hoeveel die leraren ervan gelzen hadden (ze besloten dat een week of 3 voor het mondeling, dus mocht ik alsnog wat anders gaan zoeken). Ik kan me er voor de lagere delen nog wel wat bij voorstellen, maar naarmate we verder in die serie komen word het toch wel wat lastiger. De boeken zijn gewoon lekker geschreven en dat vind ik geen reden om zoiets niet te mogen lezen.
Ook hadden ze voor Lord of the Rings maar 2 punten gerekent (2 punten per deel) en vwo'ers mochten alleen maar boeken lezen van minimaal 2 punten. Hoe ze aan die puntentelling zijn gekomen is me een raadsel. Ik heb ook shakespeare (5 punten) gelezen en ik kan echt niet zeggen dat ik dat nou zoveel moeilijker vond dan LotR. Ik heb echt het idee dat als het niet in hun straatje past ze er negatief over zijn en dat werkt ook niet echt bevordelijk voor de leeszin.

Ik had op de middelbare school 1 leraar nederlands die het wel begrepen had. Die man had zelf erg veel boeken gelezen en in zijn lessen haalde hij ook dingen uit boeken naar voren. Als we het over een bepaald onderwerp hadden had hij er altijd wel iets van een boek bij, maar hij deed dat zonder dat het irritand werd. Hij maakte ons juist nieuwsgierig naar de boeken.
Ook als we een boek moesten gaan kiezen om te lezen had hij altijd wel een persoonlijk advies. Hij was iemand die wat wist over de leerlingen en kon op deze manier altijd wel een boek aanraden waarvan hij het vermoeden had dat je leuk zou vinden. Helaas zijn er maar weinigen die het zo kunnen, maar deze mensen zorgen er wel voor dat er gelezen wordt en men het ook leuk vind.
Hij vond het juist ook erg leuk als je met iets aankwam wat hij niet kende. Wel moest hij kijken of het van voldoende niveau was, maar dat is eigenlijk nooit een probleem geweest. Dat zorgt ervoor dat je mensen stimuleert om zelf ook eens te gaan kijken naar wat ze leuk vinden. Zo leren ze zelf kijken naar boeken en uit te vinden wat zel leuk vinden. Geen lijstje die zegt dat dat het enigste is wat goed is en je beperkt.

Wat ik ook best een goede manier vond was wat een lerares engels in de onderbouw gedaan had. Die heeft tijdens een aantal lessen een goede film laten zien van Hamlet (die ene met Mel Gibson als hamlet, verder weet ik niks over die versie maar dat is op imdb wel op te zoeken). Ik vond het erg leuk en het sprak me ook aan. Na afloop van de film ben ik in de bieb gaan zoeken naar bundels van Shakespeare en heb Hamlet en een paar andere dingen gelezen. Op deze manier was mijn iteresse gewekt en was ik nieuwsgierig naar meer. Een film is vaak wat toegankelijker dan een boek (veel mensen gaan makkelijker een film kijken dan een boek lezen) dus is het een mooi middel om mensen nieuwsgierig te maken.

Natuurlijk zal je altijd mensen houden die er gewoon niks aan vinden. Daar valt dan ook niet veel aan te doen. Maar stimuleer de mensen die het wel leuk vinden en de andere mensen ook en dan krijg je vanzelf een groep die het lezen ontdekt.

Ik hoop dat je wat aan dit verhaal hebt. Ik vind het al goed dat je dit soort vragen stelt en daarom denk ik dat het wel nuttig is als ik iets van mijn mening vertel.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 17:10
Verwijderd
Citaat:
studentteacher schreef op 29-08-2004 @ 16:17 :

1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
6. Welke opleiding volg je?
Allereerst, hier zie je weinig verschil, want Letteren is nou eenmaal opgebouwd uit lezers en schrijvers.

1. Informatie: 10 uur || Boeken: dat gemiddelde is diep gezakt
2. Ik ben een alleseter
3. Ik moet nog niets lezen voor school, alleen om gelezen te hebben, zeg maar.
4. Ook in andere talen, maar Nederlands is toch het fijnste.
5. Ontspanning, al is het een fantastisch middel om wijzer te worden.
6. VWO 4 Atheneum N&G profiel met Economie

n.b.: Lezen is leuk, maar ik doe het vrij weinig, omdat ik mijn tijd liever doorbreng met schrijven.

Grim
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 17:59
Verwijderd
Hm, heel veel mensen lezen filosofie. Het is misschien niet netjes om deze enquete te slopen met een sub-enquete, maar ik ben heel erg benieuwd wat voor vorm dat heeft. Pakt men een boek van Plato, een boek over Plato of is men bezig met recentere filosofen, of zit het weer anders?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 18:04
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 29-08-2004 @ 18:59 :
Hm, heel veel mensen lezen filosofie. Het is misschien niet netjes om deze enquete te slopen met een sub-enquete, maar ik ben heel erg benieuwd wat voor vorm dat heeft. Pakt men een boek van Plato, een boek over Plato of is men bezig met recentere filosofen, of zit het weer anders?

LUH-3417
2,1: Ik lees geen filosofie, maar dat is gewoon een kwestie van nooit op mijn bord gehad hebben
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 19:17
synclinorium
Avatar van synclinorium
synclinorium is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
7 a 10 uur


2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
Romans, detectives


3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
Jawel hoor

4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
Nederlands

5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
Beide

6. Welke opleiding volg je?
Na de vakantie ( ik heb nog vakantie) 5 havo
__________________
Alleen citrusfruit heeft het morele recht om tegen persvrijheid te zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 19:38
Masquerade
Avatar van Masquerade
Masquerade is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
Geen idee. Dat verschilt. Ik lees gemiddeld twee boeken per week. Soms meer.


2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
Psychologische romans, familie-romans (niet de zogenaamde streekromans ), fantasy, literatuur.


3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
Ja, want ik kies zelf welke boeken ik lees, tijdens bepaalde projecten. Verder hoef ik amper te lezen voor mijn studie, alhoewel ik dat wel doe omdat het belangrijk is voor mijn toekomstige beroepsvlak.


4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
Nederlands en Engels.


5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
Beide.


6. Welke opleiding volg je?
Media en Informatiemanagement
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 19:39
Ndimension
Ndimension is offline
De ene keer pak ik een boek van Hobbes, de andere keer lees ik een biografie over Nietzsche.
__________________
© Ndimension
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 20:07
Redhair
Redhair is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
Elke avond een uur, misschien twee. Tussendoor erg veel. Zeg maar 15 tot 20 uur. Ongeveer drie tot vier boeken per week.
2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
Romans. Psychologische vooral. Geschiedenis vind ik ook leuk.
3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
Nee, een lager niveau. Ik lees vooral 'volwassen' boeken, die ik van school moet lezen zijn c-boeken.
4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
Soms Engels
5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
Puur ontspanning. Heerlijk, lezen.
6. Welke opleiding volg je?
Havo
__________________
Digital ash in a digital urn.

Laatst gewijzigd op 29-08-2004 om 20:11.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 00:17
Een Tweeling
Avatar van Een Tweeling
Een Tweeling is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?

Leesboeken ong. elke avond een uur, dus 7 uur per week. Maar als de krant, tijdschriften en internet er ook onder valt, dan véél meer.

2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?

(Legal) Thriller, Sience Fiction. Jeugdboeken; sprookjes etc.

3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?

De enige boeken die ik voor mijn studie moet lezen zijn studieboeken en aangezien de studie geweldig gaat worden, sluiten ze dus wel aan op mijn interesses. Maar dat bedoel je vast niet.

4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?

Alleen Nederlands.

5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?

Leesboeken: puur voor ontspanning. Krant/internet: om wijzer te worden (+ ook wel ontspanning).

6. Welke opleiding volg je?

Lifestyle-adviseur
__________________
De dokter zei: 'volgens mij ben je schizofreen.' Maar wij denken van niet.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 03:43
KleineTomaat
Avatar van KleineTomaat
KleineTomaat is offline
Citaat:
studentteacher schreef op 29-08-2004 @ 16:17 :
Beste mensen,

Ik ben een lerares Engels in opleiding en ben bezig met een onderzoekje naar de leesgewoonten van jongeren. Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie kort antwoord willen geven op de volgende vragen:

1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
6. Welke opleiding volg je?

Bij voorbaat dank,
Willemijn Oving

1.Ik denk ongeveer 3 uur week, alhoewel het bij de aanvang van het nieuwe studiejaar wel weer fors zal toenemen. En dit is dan op papier, op internet lees ik ook het een of ander.
2.Romans.
3.Alleen mijn interesse, ik ben de middelbare school al gepasseerd.
4.Ook in andere talen.
5.Voor het amusment.
6.Muziekwetenschap, UvA.
__________________
Zelfs het staren naar de Dolce & Gabbana etalage bracht haar niet uit haar existentiële crisis.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 09:41
Sasbeest
Avatar van Sasbeest
Sasbeest is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
Ik denk zo'n 7 tot 8 uur, tijdschriften e.d. niet meegerekend

2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
Meestal romans, of van die leesboeken die leuk zijn en waar je ook nog iets van leert (bijv. De wereld van Sofie)

3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
Meestal wel, omdat wij zelf mogen kiezen welke boeken we lezen, als het maar Nederlandse literatuur is.

4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
Voornamelijk Nederlands, af en toe ook Engels

5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
Puur voor ontspanning

6. Welke opleiding volg je?
Vwo (5)
__________________
Liefde was als de regen, ze veranderde in ijs of verdween
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 10:25
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
[B]1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
Dat schommelt tussen de 14 en dertig uur.

2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?

Vanalles, van sci-fi tot boeken over politiek tot technotrillers.

3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?

Meestal wel.

4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?

Ook in het Engels.

5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?

Beide.

6. Welke opleiding volg je?

ik heb net het VMBO afgerond en begin nu met een MBO opleiding Horeca Manager/Ondernemer.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-08-2004, 12:03
the tourist
the tourist is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
Ik zou het echt niet weten. Nu in de vakantie in ieder geval een stuk langer dan als het niet vakantie is, 15/20 uur?
2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
Romans, jeugdboeken, van alles eigenlijk.
3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
Ik hoef geen boeken meer voor school te lezen. Toen ik dat nog wel moest doen, had je veel vrije keuze, maar een aantal boeken zoals Eline Vere zou ik zelf nooit zomaar hebben gelezen.
4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
Meestal in het Nederlands, soms ook in het Engels omdat ik sommige boeken in die taal leuker vind (bv. Harry Potter) of omdat ik wat aan mijn Engels wil verbeteren.
5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
Meestal voor de ontspanning, maar historische romans lees ik soms ook omdat ik iets meer van het onderwerp wil weten.
6. Welke opleiding volg je?
Vanaf volgende week Aardwetenschappen (universiteit).

Dit is wel een Letterenforum, dus ik denk dat bijna iedereen hier wel van lezen houdt. Zou het daarom niet beter zijn dit op DK bv te zetten?
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 15:26
Aurora
Avatar van Aurora
Aurora is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
Veel te weinig de laatste tijd. 2 Uur max Maar goed, daar gaat verandering in komen als de vakantie weer voorbij is (logica :/)

2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
Chick-lit, fantasy, thrillers

3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
Nee. Voor mn studie moet ik veel literatuur lezen en ik hou totaal niet van literatuur. Dus het sluit niet aan bij mn interesse's nee. Uitzonderingen daargelaten.

4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
Ik kan me eerlijkgezegd niet herinneren wanneer ik voor het laatst een Nederlandstalig boek heb gelezen. Ik lees heel veel in het Engels, soms ook in het Spaans, maar dat is dan niet voor de lol.

5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
Allebei. Liever voor de ontspanning.

6. Welke opleiding volg je?
Spaanse taal en cultuur aan de UU.
__________________
what a lovely day to shape your dreams
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 15:38
althea
Avatar van althea
althea is offline
Citaat:
studentteacher schreef op 29-08-2004 @ 16:17 :



1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
6. Welke opleiding volg je?

1. In de vakantie een uur of 3-4 per dag, dus 21- 28 uur per week.
Gewone dagen ongeveer 2 uur (14 uur)
2. Romans, fantasy, mythologische verhalen
3. Meestal niet, ze interesseren mij gewoon niet, de verplichte lectuur
4. Meestal Nederlands en Engels, soms ook in het Frans of Duits
5. Ontspanning en soms omdat het gewoon moet (de verplichte lectuur dan)
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 16:28
Spanish rose..*
Avatar van Spanish rose..*
Spanish rose..* is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
6. Welke opleiding volg je?

1.Zo, dat is echt moeilijk te bepalen. In de vakantie zo'n 30 uur per week. Maar door de week een uurtje of vijf.
2.Romans, absoluut. Liefst met een beetje spanning erin.
3.Ik hoef (nog) niks voor school te lezen
4.Nederlands, heel af en toe in het Engels..
5.Mwah, soms heb ik zo'n ingeving van laat ik eens een 'slim' boek gaan lezen, doorgaans ter ontspanning
6. 4 Gymnasium.. is dat een opleiding!?
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 18:49
~~La Lorraina~~
~~La Lorraina~~ is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
6. Welke opleiding volg je?




1. dat weet ik niet precies heel veel in iedergeval.
2. liefdesromans, historische romans, thrillers, literatur, historie, fantasie.
3. vaak wel omdat ik gek ben op historische boeken en literatuur en die moet je vaak lezen.
4. in het nederlands en in het engels, en binnekort (voor school) in het frans en duits.
5. ik lees puur voor mijn plezier
6. HAVO 4 profiel C&M met duits
__________________
~~love ya~~
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 19:01
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
Ongeveer 3 uur per dag, dus per week zo ongeveer 21 uurtjes..

2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
Psychologische thrillers, (psychologische) romans, verhalen uit/over andere culturen, en geschiedenisverhalen.

3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
Soms wel, soms niet. Bij Nederlands altijd, omdat we zelf mogen kiezen welk boek we lezen (meestal dan), maar bij andere talen meestal niet.

4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
Meestal Nederlands, soms Engels, en af en toe Frans.

5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
Eigenlijk altijd voor de ontspanning, omdat ik ervan geniet, lezen is mijn hobby. Een enkele keer om er wijzer van de worden, maar dan móet het meestal van school. (Trouwens, ik steek altijd wel wat op uit de verhalen die ik lees hoor..)

6. Welke opleiding volg je?
Havo
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 20:28
kitkat
Avatar van kitkat
kitkat is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
uhm ongeveer 10 uur

2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
fantasie boeken

3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
soms, zoveel moest ik er nog niet lezen

4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
ik lees meestal in 't nederlands maar soms ook in 't engels

5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
voor de ontspanning matuurlijk

6. Welke opleiding volg je?
4havo
__________________
*peet=tjick*pizza=jum*phoebs=liev=)*TrenzZ*GOD*outdated*nothing*bartje*psycho*hem*rob*wolter* Cormamin Lindua ele lle.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-08-2004, 20:37
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
Pfff, dat is echt heel verschillend. En moeilijk te meten. Als ik tijd heb en ik heb een leuk boek gevonden is het veel, denk wel zo'n 30 uur in de week. Als ik weinig tijd heb en/of geen leuk boek heb dan kan ik soms een week nauwelijks lezen.
2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
Pff, dat is echt heel verschillend. En ik weet van veel dingen niet eens hoe ik het moet noemen. Ik lees af en toe wat fantasy, en Nederlandse historische kinderboeken vind ik ook altijd leuk. Filosofische romans, psychologische romans, af en toe een chick lit
3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
Voor school hoef ik nu geen boeken meer te lezen, maar 'vroeger' werden we daar altijd heel vrij in gelaten. Voor Nederlands moesten we alleen een aantal boeken uit bepaalde periodes lezen. Ik vind alleen Nederlandse boeken vaak niet zo leuk, dus dat was minder, maar ik kon er nog wel wat leuks uithalen.
4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
Ik lees liever in het Engels, maar aangezien ik aangewezen ben op de plaatselijke bibliotheek is dat vaal lastig, en boeken kopen doe ik alleen als ik ze al gelezen heb.
5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
Voor ontspanning, al zal ik natuurlijk wel wat moeten lezen voor school.
6. Welke opleiding volg je?
Bijna culturele antropologie.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 20:39
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:

1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?

uhhh best veel: zo'n 7 uur nu denk ik? 't is natuurlijk net een nieuw schooljaar enzo, dan doe 'k wat meer m'n best. 'k moet trouwens weer nieuwe boeken halen in de bieb. anders valt er ook niet veel te lezen en in de vakantie wel meer
2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
Romans vooral, maar 'k heb ook een tijdje gehad dat 'k veel thrillers las enzo, 't ligt een beetje aan m'n bui soms lees 'k zelfs de oude kinderboekjes van m'n zusje (Bas haalt zijn A bijv.) als er nix anders is... wetenschappelijk kan ook wel leuk zijn maar dan moet 't onderwerp me wel aanspreken.. de Quest ofzo vind ik ook wel een leuk blad dus...
3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?

jah eigenlijk wel hoewel we wel veel mogen kiezen wat we lezen... alleen in de tweede moest 'k een keer een boek lezen wat 'k nix aan vond maar goed (vallen heette dat boek)
4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?

alleen voor school in 't engels.. verder in 't nederlands.. engels en andere talen (behalve nl) zijn niet m'n sterkste vakken. vandaar. wel ben 'k van plan wat meer in andere talen te gaan lezen. ze zeggen allemaal dat 't goed voor m'n engels is om engels te lezen dus....
5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
puur voor de ontspanning. en ook voor school natuurlijk. maar dan vind 'k 't alleen maar leuk toch en is 't uiteindelijk ook voor ontspanning
6. Welke opleiding volg je?

4 VWO NT-profiel
[/B]
alsjeblieft
__________________
Hoi! - Soija.nl

Laatst gewijzigd op 30-08-2004 om 20:45.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 07:02
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
studentteacher schreef op 29-08-2004 @ 16:17 :
Beste mensen,

Ik ben een lerares Engels in opleiding en ben bezig met een onderzoekje naar de leesgewoonten van jongeren. Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie kort antwoord willen geven op de volgende vragen:

1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
6. Welke opleiding volg je?

Bij voorbaat dank,
Willemijn Oving
1. 7
2. Wetenschappelijk
3. nee, want ik lees liever wetenschappelijke boeken, en heel soms romans
4. ook in Engels, Fr, Du
5. beide
6. gymnasium 4e.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 12:01
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
6. Welke opleiding volg je?


1. iedere avond ongeveer een uur dus per week zeven uur (ik ben écht een genie )
2.liefst romans en fantasy (denk maar aan Wheel of time of Lord of the rings)
3.Soms wel, ik zou bv. nooit zelf aan een boek van tolstoi beginnen maar toen ik het voor school moest lezen vond ik het wel een goed boek. Het goeie aan opgelegde boeken vind ik dat je ook dingen leest die je normaal nooit zou lezen en zo nieuwe dingen ontdekt
4. Meestal Nederlands, soms frans of engels
5.ontspanning
6. Latijn-moderne talen (in vlaanderen de richting bestaat wss. niet in Nederland)

Hoop dat ik u hiermee van dienst ben geweest
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 12:30
Verwijderd
Citaat:
Astuanax schreef op 01-09-2004 @ 13:01 :

6. Latijn-moderne talen (in vlaanderen de richting bestaat wss. niet in Nederland)

Hoop dat ik u hiermee van dienst ben geweest
Zoiets als Cultuur & Maatschappij, denk ik
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 13:11
Verwijderd
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
6. Welke opleiding volg je?

1) Een paar uur denk ik. Het verschilt natuurlijk nogal.
2) romans, grappige boeken (zoals File van Ben Elton), boeken zoals 1984 van Orwell, fantasy ook wel, en thrillers soms ook wel eigenlijk. Vanalles dus.
3) Mja soms wel, soms niet. Je mag vaak zelf je boek kiezen maar toch... het is anders dan in je vrije tijd. Eens ik gekozen heb, lees ik dat boek helemaal uit en soms is het dan toch niet zo leuk of interessant als ik dacht. En van zogenaamde 'literatuur' hou ik helemaal niet.
4) Vooral Nederlands, heel soms ook Engels. En voor school ook in andere talen uiteraard.
5) Vooral voor de ontspanning toch.
6) Economie-talen (ben ook uit Vlaanderen)
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 13:26
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?

Poeh, ik zou het niet weten. Nu in de vakantie veel meer, maar gemiddeld misschien een uur of 6.

2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?

Meestal SF/Fantasy.

3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?

Ze sluiten er niet echt bij aan, maar ik vind het (meestal) niet erg om ze te lezen.

4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?

Af en toe ook in het Engels. Meestal wel in het Nederlands.

5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?

Ontspanning.

6. Welke opleiding volg je?

Ik doe Sociale Geografie aan de RuG.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 16:49
Ellen87
Ellen87 is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
Is heel verschillend, ligt vooral aan school. Maar denk toch zo'n 7 a 8 uur per week

2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
ook verschillend. In nederlands boeken van lijst en soms ontspanning als ik er tijd voor heb. In engels vooral csi achtige verhalen of thrillers, soms ook een keer een roman.

3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
De boeken voor Nederlands niet echt. Vindt de meeste behoorlijk saai. Ik vindt boeken over WO 2 wel leuk, maar heb er nog niet veel kunnen ontdekken op de lijst.
Bij Engels mogen we eigenlijk wel alle boeken lezen, zolang het maar van enig niveau is. Dus dat vindt ik al heel wat beter en sluit dus ook aan op mijn interesses.

4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
Ik lees dus zowel in Nederlands als in Engels. Maar Engels lezen vindt ik toch leuker.

5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
Beide. Engels is goed voor mijn taalontwikkeling en leessnelheid, maar ik vindt het toch ook wel ontspanning.
En Nederlandse boeken is ook wel ontspanning.
(Tenminste als het niet voor school is, waarbij je een verslag moet maken van 100 kantjes.)

6. Welke opleiding volg je?
ik ben nu bezig met 6vwo
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 19:34
de Koe!
Avatar van de Koe!
de Koe! is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
Hangt er van af. Ik heb periodes dat ik niets lees, ik heb periodes dat ik dagelijks minstens een uur lees. In de vakantie breng ik ook soms volledige dagen door met lezen.

2. Wat voor soort boeken lees je graag?
Voornamelijk romans.

3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
We moesten nooit boeken verplicht lezen voor school. Wel een bepaald aantal boeken (vorig schooljaar waren dat er in totaal 15), met telkens een deadline. Voor Nederlands en Frans hadden we ook een lijst waar we uit moesten kiezen. Eventueel mocht het een boek zijn dat niet op de lijst stond, maar dan moesten we het eerst vragen. Aangezien we dus een ruime keuze hadden, kon ik altijd een boek kiezen dat aansloot bij mijn interesses.

4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
Nederlands, Frans en Engels.

5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
Puur voor de ontspanning.

6. Welke opleiding volg je?
Ik heb Latijn-Moderne talen gevolgd (ook van Vlaanderen dus)

Laatst gewijzigd op 02-09-2004 om 19:37.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 18:56
Verwijderd
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
Ongeveer 5 uur, maar ik zou meer willen lezen.

2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
Romans, geschiedenisromans, thrillers, komische boeken

3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
Ja, omdat ik wel geïnteresseerd ben in literatuur.

4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
Nederlands, Engels, Duits, Frans

5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
Allebei, maar meer voor de ontspanning eigenlijk.

6. Welke opleiding volg je?
Ik heb het atheneum afgerond en ga volgend jaar studeren. Nu werk ik.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 19:18
mazonie
Avatar van mazonie
mazonie is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?

hangt totaal van mijn (lees)bui af maar gemiddeld zo'n 6 uur in de week..

2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?

romannetjes, maar ook literatuur. dat laatste vooral als het psychologische verhalen zijn. wetenschap vind ik wel interessant, maar dat zijn eerder magazines.

3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?

voor engels niet: voornamelijk thrillers. vind ik nou echt niets aan... en voor nederlands ben je behoorlijk vrij binnen de literatuur, dus deze sluiten wel aan .

4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
engels leest ook lekker weg..

5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?

beide

6. Welke opleiding volg je?

vwo - 6
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-09-2004, 19:48
Aléantheriël
Avatar van Aléantheriël
Aléantheriël is offline
Citaat:
studentteacher schreef op 29-08-2004 @ 16:17 :
Beste mensen,

Ik ben een lerares Engels in opleiding en ben bezig met een onderzoekje naar de leesgewoonten van jongeren. Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie kort antwoord willen geven op de volgende vragen:

1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
6. Welke opleiding volg je?
1. Ligt eraan. In de vakantie soms idioot veel, 7 uur per dag ofzo, maar als ik naar school moet veel minder, ongeveer 1 of twee uur.
2. Ik lees alles wat ik in mijn handen krijg
3. Meestal wel, omdat ik van alles lees, maar als de boekjes te makkelijk zijn (zoals engels, vooral in de eerste) is er geen flikker aan want dan gaat de hele verhaallijn niet verder dan die van de gebruiksaanwijzing achterop een shampoofles.
5. Ik lees Nederlands en Engels. En ik heb een paar keer een kort verhaaltje in het Latijn gelezen, maar dat leest minder fijn, omdat ik dan ook mijn best moet doen om het allemaal te begrijpen
5. Allebei
6. Als de vakantie is afgelopen 5 gymnasium met N&G profiel (en informatica)
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 20:23
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Poll: alle 4.

1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
14 ?

2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
Romans, filosofie, onzin.

3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
Hangt er van af hoe theoretisch ofwel praktisch ze zijn ingericht.

4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
Vooral Nederlands, ook veel Engels, zelden andere talen, omdat ik die veel minder goed beheers.

5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
Beiden, nou ja, niet puur voor de ontspanning dus, maar je snapt wel wat ik bedoel (:

6. Welke opleiding volg je?
Ik ga KI aan de KUN volgen vanaf overmorgen.

Ik ben weer terug van vakantie trouwens.
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 20:25
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 29-08-2004 @ 18:59 :
Hm, heel veel mensen lezen filosofie. Het is misschien niet netjes om deze enquete te slopen met een sub-enquete, maar ik ben heel erg benieuwd wat voor vorm dat heeft. Pakt men een boek van Plato, een boek over Plato of is men bezig met recentere filosofen, of zit het weer anders?

LUH-3417
Toevallig bezig in "Filosofie van de levenskunst", van een nieuwe filosoof, die meent dat levenskunst retro is en veel verwijst naar de oudere heren, als Seneca.
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 13:09
studentteacher
studentteacher is offline
Iedereen heel erg bedankt voor de enthousiaste reacties.

Ik ben me ervan bewust dat deze poll en enquete een schot voor open doel zijn op het Letteren Forum maar ik denk dat ik meer heb aan reacties van mensen die al graag lezen. Ik sta ook helemaal achter het idee van Ieke:
Citaat:
Maar stimuleer de mensen die het wel leuk vinden en de andere mensen ook en dan krijg je vanzelf een groep die het lezen ontdekt.
Het lijkt mij ook heel goed om films te gebruiken in het klaslokaal om leerlingen nieuwsgierig te maken naar literatuur.
Citaat:
Op de mavo was niks verplicht, alleen met Duits moest je twee C- en twee D-boeken lezen en de C-boeken waren vreselijk saai, maar vier D-boeken lezen mocht niet (ik vind het nog steeds stom ). Op de havo hoefden we weinig verplicht te lezen, alleen met Duits en twee boeken daar van vond ik leuk, de ander werd door de docent leuk gemaakt.
Ik had eigenlijk verwacht dat ik vaker zou horen dat de verplichte boeken (vooral voor de moderne vreemde talen) van een te laag niveau zijn en daardoor niet aansluiten bij interesses. Dit was namelijk bij mij wel het geval. Ik lees vaak dat de boeken niet verplicht zijn maar uit een lijst gekozen worden. Ik merk ook dat, zelfs onder de fanatieke lezers, de smaken erg verschillen. Hier zal ik zeker aan denken als ik zelf in de positie ben een leeslijst te maken.

Leonoor, ik ben heel erg benieuwd hoe die leraar Duits het boek leuk maakte.

Iedereen nogmaals bedankt. Ik heb veel aan jullie reacties gehad en zal nu beginnen met het maken van een mooi verslag.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 14:02
Verwijderd
Citaat:
studentteacher schreef op 08-09-2004 @ 14:09 :

Het lijkt mij ook heel goed om films te gebruiken in het klaslokaal om leerlingen nieuwsgierig te maken naar literatuur.
Ik weet niet hoe je het wilde doen, maar ik als lastig 4e-klassertje weet hoe mijn klasgenoten in elkaar zitten. Als ze vantevoren een film hebben gezien steken ze waarschijnlijk echt geen vinger naar het boek uit. Maar dat is mijn idee.

Grim
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 14:11
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
Ik lees ongeveer 21 uur per week.

2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
Van alles en nog wat de laatste tijd vooral fantasie

3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
Juist niet, meestal gruwelijk saai

4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
Ik lees in het nederlands en soms ook in het engels (maar dat laatste vind mn broertje irritant , lees namelijk in het engels bijna altijd hardop en dat om 11 uur s'avond's)

5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
Beide


6. Welke opleiding volg je?

Ik zit in de 4de van het VWO (profiel NT)
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 15:10
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Grim schreef op 08-09-2004 @ 15:02 :
Ik weet niet hoe je het wilde doen, maar ik als lastig 4e-klassertje weet hoe mijn klasgenoten in elkaar zitten. Als ze vantevoren een film hebben gezien steken ze waarschijnlijk echt geen vinger naar het boek uit. Maar dat is mijn idee.
Veel hangt denk ik af van hoe je het brengt. Natuurlijk zullen er zat mensen zijn die het dan niet meer gaan lezen, maar een film over een boek kan je ook nieuwsgierig maken naar ander werk van een schrijver. (Zoals ikzelf naar Shakespeare en nog wat andere dingen)
Ik denk dat het wel zin heeft, natuurlijk niet in elke klas.


Citaat:
studentteacher schreef op 08-09-2004 @ 14:09 :
Ik had eigenlijk verwacht dat ik vaker zou horen dat de verplichte boeken (vooral voor de moderne vreemde talen) van een te laag niveau zijn en daardoor niet aansluiten bij interesses. Dit was namelijk bij mij wel het geval. Ik lees vaak dat de boeken niet verplicht zijn maar uit een lijst gekozen worden. Ik merk ook dat, zelfs onder de fanatieke lezers, de smaken erg verschillen. Hier zal ik zeker aan denken als ik zelf in de positie ben een leeslijst te maken.
Dat wisselt natuurlijk per school. Met vreemde talen krijg je natuurlik boeken van een niet al te hoor niveau (zeker als je het over frans en duits gaat hebben), maar dat hoeft nog niet te betekenen dat het meteen saai is. Daarom denk ik ook dat een docent een beetje een idee moet hebben waar de boeken over gaan en wat een beetje aansluit op de leerlingen. Dat betekent dus ook dat de docent verder moet gaan zoeken naar boeken dan het meest standaard lijstje dat ze op de meeste scholen hebben. Dan kan je ook dingen aanraden die niet al te moeilijk zijn, maar toch leuk.
Zelf heb ik hier ook geen last van gehad, eerder andersom. (Voor frans en duits heb ik gelukkig niks hoeven lezen.) Men wilde juist dat we de zware literatuur gingen lezen, maar ik denk dat dat natuurlijk ook verschilt per school en niveau.

Natuurlijk kiezen leerlingen zo maar iets uit de lijst als het niet verplicht is. Op een lijst staat alleen maar een titel en een schrijver en je hebt vaak geen idee waar het over gaat. Het bespreken van de lijst is dan altijd wel aardig, maar ik denk dat het nog beter is om heel kort erbij te zetten waar het over gaat. Veel leerlingen schrikken met kiezen ook wel af als ze denken dat iets heel moeilijk en saai is. Als voorbeeld Shakespeare. Daarbij moet je eigenlijk wel stimuleren om het le lezen. Men denkt over het algemeen dan het saai en veel te moeilijk is. Een film van een boek van Shakespeare zou erg kunnen helpen, maar neem dan niet die films die echt toeneelstukken zijn, die zullen maar weinigen aanspreken. Een beetje 'normalere' film is wat dat betreft beter.
Maar het beste is nog altijd om een mogelijkheid te geven dat leerlingen zelf met boeken mogen komen en niet persee binnen de lijst moeten kiezen. In ieder geval vind ik het goed dat je rekening wilt houden met de verschillende smaken, dat gebeurt over het algemeen veel te weinig en wordt zo'n lijst vaak gemaakt naar de persoonlijke voorkeur van een docent. (Zullen ze vast wel ontkekken, maar het speelt zeker mee)
In ieder geval is het goed als een docent zelf heel erg veel boeken in verschillende richingen heeft gelezen. Daardoor weet je er meer van, kan je mensen ook beter helpen met het zoeken naar een boek wat bij die gene past. Zodra je iemand aan een boek hebt geholpen en die blijkt het heel leuk te vinden zijn ze ook meer gestimuleert om meer te gaan lezen. Dat is echt een kunst en daar kom je alleen maar aan als de docent zijn lerligen wat beter kent en veel van boeken weet in veel richtingen. Helaas is dat niet vaak niet zo.

Dat had ik bij mezelf ook. Ik moest altijd verplicht lezen omdat mijn taal erg slecht was. Ik vond de boeken niet leuk en dus het lezen ook verschrikkelijk. Totdat ik een boek vond wat ik erg leuk vond en zo ben ik begonnen met veel lezen (voor mezelf).

Wat voor soort onderzoek doe je? Gaat hier meer mee gebeuren of is het meer voor jezelf? (ben ik gewoon nieuwsgierig naar )
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 20:16
studentteacher
studentteacher is offline
Citaat:
Grim schreef op 08-09-2004 @ 15:02 :
Ik weet niet hoe je het wilde doen, maar ik als lastig 4e-klassertje weet hoe mijn klasgenoten in elkaar zitten. Als ze vantevoren een film hebben gezien steken ze waarschijnlijk echt geen vinger naar het boek uit. Maar dat is mijn idee.
Er zijn tegenwoordig wel goede verfilmingen van literatuur te krijgen en bovendien hangt het er natuurlijk ontzettend vanaf hoe het aangepakt wordt. Ik verwacht juist niet dat leerlingen hetzelfde boek gaan lezen maar dat ze uitgedaagd worden om andere boeken, misschien van dezelfde schrijver of in hetzelfde genre, te gaan lezen.
Bovendien hoeft het ook niet altijd om literatuur te gaan. Mijn passie voor de Engelse taal is voor een groot deel aangewakkerd door de Engelse humor: Monty Python, Fawlty Towers, Keeping up Appearances, etc. Een van mijn docenten liet ons, als beloning, Monty Python kijken als we 30 minuten actief hadden gewerkt. Ik denk dat je daar twee vliegen in een klap mee slaat.
Heb jij misschien een idee hoe ik lastige 4e-klassertjes wel aan het ezen zoukunnen krijgen? Of werkt de verplichte lijst gewoon het beste?
Citaat:
Ieke schreef:
Wat voor soort onderzoek doe je? Gaat hier meer mee gebeuren of is het meer voor jezelf? (ben ik gewoon nieuwsgierig naar )
In eerste instantie heb ik deze enquete geplaatst omdat ik voor het vak Young Adult Literature een onderzoek moet doen naar de leesgewoonten van jongeren. De opdracht is om uit te zoeken hoeveel, en wat, jongeren rond 15 en 16 jaar lezen. Dit hoefde maar op zeer kleine schaal en het aantal reacties komt daar ver boven uit. Hier ga ik een kort verslag van maken voor mijn docent.
Waar ik zelf heel veel aan heb zijn de verhalen die mensen er bij geschreven hebben en de redenen voor bepaalde antwoorden. Sommige van mijn ideeen zijn bevestigd en anderen zijn juist verworpen. Wat ik heel mooi vind is dat iemand schrijftf dat hij het juist goed vind dat bepaalde literatuur (ik geloof dat hij Tolstoj als voorbeeld noemt) verplicht is omdat hij het nooit uit zichzelf zou gaan lezen. Dat geeft mij wel stof tot nadenken en daar leer ik van.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 20:53
CherryBlossom
CherryBlossom is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
(Zonder schoolboeken meegerekend) Verschillend. Soms maar een uur, en soms 14 uur in de week.

2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
Psychologische romans, literatuur.

3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
Voor engels hebben we weleens verplichte boeken moeten lezen, maar dat waren vrij simpele en niet echt boeiende boeken. En voor Nederlands hebben we tot nu toe altijd zelf mogen kiezen.

4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
Het liefst in het Nederlands. Engels heeel af en toe.

5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
Beiden.

6. Welke opleiding volg je?
4 gymnasium (C&M met biologie)
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 09:06
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
studentteacher schreef op 08-09-2004 @ 21:16 :
Bovendien hoeft het ook niet altijd om literatuur te gaan. Mijn passie voor de Engelse taal is voor een groot deel aangewakkerd door de Engelse humor: Monty Python, Fawlty Towers, Keeping up Appearances, etc. Een van mijn docenten liet ons, als beloning, Monty Python kijken als we 30 minuten actief hadden gewerkt. Ik denk dat je daar twee vliegen in een klap mee slaat.
Heb jij misschien een idee hoe ik lastige 4e-klassertjes wel aan het ezen zoukunnen krijgen? Of werkt de verplichte lijst gewoon het beste?
Mee eens. Dat is zoizo erg leuk. Ik had ook zo'n docente. Die liet ons af en toe ook naar dat soort dingen kijken. Van mr bean tot Hamlet en voor een paar mensen heeft dat zeker wat aangewakkert.
Ik denk dat dat per klas scheelt. In de ene klas zullen wat meer geninterreseerde kinderen zitten dan in anderen. Het lijkt me eigenlijk beter om het een beetje per klas af te stemmen, maar dat is misschien weer vrij lastig.

Citaat:
In eerste instantie heb ik deze enquete geplaatst omdat ik voor het vak Young Adult Literature een onderzoek moet doen naar de leesgewoonten van jongeren. De opdracht is om uit te zoeken hoeveel, en wat, jongeren rond 15 en 16 jaar lezen. Dit hoefde maar op zeer kleine schaal en het aantal reacties komt daar ver boven uit. Hier ga ik een kort verslag van maken voor mijn docent.
Ik ben eigenlijk wel benieuwt naar wat je conclusie's zijn. Zou ik die mogen lezen als je klaar bent?

Citaat:
Waar ik zelf heel veel aan heb zijn de verhalen die mensen er bij geschreven hebben en de redenen voor bepaalde antwoorden. Sommige van mijn ideeen zijn bevestigd en anderen zijn juist verworpen. Wat ik heel mooi vind is dat iemand schrijftf dat hij het juist goed vind dat bepaalde literatuur (ik geloof dat hij Tolstoj als voorbeeld noemt) verplicht is omdat hij het nooit uit zichzelf zou gaan lezen. Dat geeft mij wel stof tot nadenken en daar leer ik van.
Tja, dat wisselt denk ik ook per leerling. Ik vond het juist verschrikkelijk om verplicht dingen te moeten lezen. Veel van die verplichte dingen vond ik ook absoluut niet interresant en vond het onzin dat het verplicht was.
Ik vond het gewoon veel prettiger als de leraar je persoonlijk dingen aanradde, dan heb je veel meer kans dat het leuk is en je meer gaat lezen. Als iets verplicht is en je vind het uiteindelijk leuk ga je wel lezen, maar als het het niet leuk vind ga je alleen maar minder lezen. Veel over literatuur praten heeft ook wel zin denk ik tijdens lessen. Een van mijn leraren nederlands kon bij elk onderwerp wel een boek verzinnen wat daarover ging en dat nam hij dan mee in zijn lessen. Hij had het bijvoorbeeld veel over hersenschimmen van Bernlef en veel mensen uit mijn klas zijn het gaan lezen nadat hij het er veel over gehad had. (Tolstoj niet, maar het ging volgens mij over Eline Vere )
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 14:38
Verwijderd
Citaat:
studentteacher schreef op 08-09-2004 @ 21:16 :

Heb jij misschien een idee hoe ik lastige 4e-klassertjes wel aan het ezen zoukunnen krijgen? Of werkt de verplichte lijst gewoon het beste?
Een verplichte lijst lijkt me geen goed idee, omdat iets verplicht moeten doen al afremmend werkt, dat is met vrijwel alles. Als ik verplicht moet slapen, is de kans groot dat ik de hele nachtr wakker blijf, deels uit rebellie en deels omdat ik gewoon niet kán slapen als het moet. Zo ook met andere dingen.

Ik zou gewoon een lijst boeken die je als 'goed' zou beschouwen en daar in het kort iets over vertellen, zodat ieder zijn ding kan kiezen. Maar dan wel voet bij stuk houden dat er een x aantal boeken gelezen moet worden.
(Mijn leraar Duits heeft dit gedaan en dat werd goed door de klas ontvangen )

Verder zoals hierboven gezegd, als ze een boek hebben gelezen (ik zou wel controleren, luie geesten als ik lezen het boek dan niet ) kun je ze daarna de bijbehorende film laten kijken

Grim - a.k.a. het lastige 4e klassertje
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 14:53
Flshman
Avatar van Flshman
Flshman is offline
Ik koos altijd de boeken van de verplichte lijst die mijn leraar nederlands aanraadde. Hij las er een stukje uit voor en vertelde er wat grappigs over. Zolang je er maar enthousiast in bent.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 14:50
kneisje
Avatar van kneisje
kneisje is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
Minder als ik zou willen, ik heb er de tijd niet meer voor de laatste weken. Ik denk dat ik niet eens aan een boek per week meer kom Maar dat zal binnenkort veranderen.
2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
Romans, liefst psychologische. Meestal verschenen in de afgelopen decenia. Wanneer een schrijver me bevalt lees ik ook gelijk al zijn werk. Op de een of andere manier lees ik vrijwel nooit boeken die door een vrouw geschreven zijn
3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
Ja absoluut, al moet ik nog aan de opleiding beginnen. Er staan titels tussen die ik al gelezen heb en erg kan waarderen
4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
Nederlands en Engels.
5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
Beide
6. Welke opleiding volg je?
Literatuurwetenschap in Leiden. (eerstejaars)
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 11:19
Lorelai
Lorelai is offline
1. Hoeveel uur lees je gemiddeld per week?
pff.. ongeveer 8 uur per week ofzo.. t wisselt.

2. Wat voor soort boeken lees je graag? Romans/ thrillers/ wetenschappelijk/ etc.?
Romans.. vooral John Irving

3. Sluiten de boeken die je verplicht voor school moet lezen aan bij jouw interesses? Waarom wel of niet?
Nee meestal niet, voor Nederlands moeten we vaak literatuur van voor 1800 lezen ofzo.. of uit de middeleeuwen. dat lees ik uit mezelf niet.

4. Lees je alleen in het Nederlands of ook in andere talen?
Meestal in t engels

5. Lees je om wijzer te worden of puur voor de ontspanning?
ontspanning
6. Welke opleiding volg je?
Gymnasium, 6e klas
__________________
Huh. You know what I just realized? Oy is the funniest word in the entire world.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:43.