Oud 21-08-2009, 22:49
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Hallo allemaal,
Ik heb last van wat vage klachten en ik weet niet of het zinvol is om hiervoor naar de dokter te gaan, dus leg ik het eerst hier maar voor. Gister zat ik in de trein, en ik werd helemaal naar. Ik had het gevoel alsof ik flauw ging vallen, maar steeds nét niet daadwerkelijk flauw viel. Dat werd afgewisseld met heel erg misselijk zijn, maar nét niet kokhalsen of overgeven. Na een tijdje concentreren op de voorbij gaande bomen ging het gevoel over, maar voelde ik me nog steeds een beetje zwakjes. Dat was pas een aantal uren later weer weg.
Dit had ik ook 2x gehad toen ik op vakantie was, maar nam aan dat dat gewoon kwam door oververmoeid zijn (steeds rond 4 uur nog eens thuis komen van het stappen om om 9 uur al weer klaar wakker te zijn).
Vanavond begon ik me ineens weer naar te voelen, alsof mijn hart onregelmatig klopte. Ook voelde ik me wat lichtjes in m'n hoofd en een beetje zwak. Na een minuut ofzo kreeg ik het idee alsof ik wel ademhaalde, maar amper zuurstof binnenkreeg en kreeg ik zweethanden.
Ik had dat aan m'n ouders voor gelegd, en m'n vader vertelde dat hij vroeger ook wel last had van een onregelmatige hartslag. Verder vonden ze het erg klinken als hyperventilatie. Het rare is, ik kan totaal geen aanleiding bedenken waarom ik ging hyperventileren. Ik verkeer helemaal niet in stress (geniet nog lekker van m'n vakantie), voel me emotioneel niet slecht of wat dan ook.
Wel heb ik een vreselijke hekel aan ziek zijn, en moet ik er niet aan denken om iets ernstigs te hebben. Wat denken jullie, toch even langs de huisarts gaan of is het toch een beetje hypochondrisch?
Met citaat reageren
Oud 21-08-2009, 23:02
:DELICIOUS
Avatar van :DELICIOUS
:DELICIOUS is offline
Het kan nooit kwaad om zekerheid te hebben en even langs de huisarts te gaan. Misschien heb je bloedarmoede ofzo?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2009, 00:05
Verwijderd
Het eerste klinkt alsof je inderdaad bijna flauwviel. Het is wel normaal dat je daarbij misselijk wordt en je hart voelt bonzen. Bijna of helemaal flauwvallen komt vaak voor bij jonge vrouwen, slaaptekort of warmte of langdurig staan kan al een oorzaak zijn.
Het tweede vind ik ook als hyperventilatie klinken. Dat hoeft niet per se als gevolg van stress te zijn. Het kan ook zijn dat je weer bijna flauwviel (het was immers erg warm, en had je wel genoeg gedronken?) en daardoor licht in paniek raakte. Dar is ook normaal.

Echter, als je je echter maakt, dan is het helemaal niet raar om hiermee naar de huisarts te gaan. Als je normaal nooit flauw wordt en in de afgelopen tijd ineens meerdere keren, kan dat inderdaad op bloedarmoede duiden. En als je hart daadwerkelijk onregelmatig klopte ipv dat je het alleen harder voelde bonzen, kan het ook geen kwaad als er eens naar geluisterd wordt.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2009, 11:11
Miss-Lauwtje
Miss-Lauwtje is offline
Kan ook een gebrek aan suikers zijn, dat heb ik ook wel eens gehad, ook het idee dat ik flauw ging vallen maar deed het niet en voelde me beroerd ook misselijk maar niet spugen, eigenlijk zelfde verhaal als jou. Als ik er last van heb als ik thuis ben neem ik altijd een bak yogurt met veel suiker en als ik niet thuis ben neem ik gewoon dextro. Moet je is proberen als je het weer hebt, maybe helpt het?
Met citaat reageren
Oud 01-09-2009, 10:21
yitap
yitap is offline
Heb er ook vaak last van
ik dacht eerst dat het bloedarmoede was maar dat was heel hoog
volgens de dokter komt het omdat ik erg hard groei
Met citaat reageren
Oud 01-09-2009, 10:42
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Bloedarmoede hoeft het nog niet eens te zijn. Wellicht een zuurstoftekort in het bloed of een te lage zuurgraad.

Citaat:
Hyperventilatie bij de gezonde mens

In een gezond lichaam wisselen de longen zuurstof en koolstofdioxide uit tussen bloed en buitenlucht. Bij hyperventilatie gebeurt deze gasuitwisseling intensiever dan normaal.

Bij gezonde mensen is de O2-verzadiging in het bloed bijna steeds nagenoeg 100%. Hyperventileren verandert deze situatie dus niet. De afgifte van CO2 kan wel toenemen. Het bloed geeft dus meer CO2 af dan gewoonlijk. Het CO2-gehalte in het bloed daalt, we spreken van hypocapnie. Hierdoor wordt het bloed minder zuur (alkalischer; pH stijgt), hetgeen de symptomen bij hyperventilatie verklaart. Wie hyperventileert wordt duizelig, voelt zich ijl in het hoofd, heeft tintelingen in vingers, handen, lippen. Vaak treedt hierbij pijn of drukgevoel op de borst op; in extreme gevallen ook krampen van de vingers in strekstand.

Om het hyperventileren te stoppen, moet men het koolstofdioxide-gehalte weer laten stijgen. Daartoe kan men het beste de uitgeademde lucht opnieuw inademen. De uitgeademde lucht bevat immers nog voldoende zuurstof in, maar het gehalte aan koolstofdioxide is hoger, waardoor de longen minder koolstofdioxide zullen afgeven aan de lucht. Om het CO2-gehalte te doen stijgen dient men rustig en gecontroleerd te ademen. Het veelvuldig aangeraden plastic zakje is een hulpmiddel om het gevoel van controle terug te krijgen.

Anders dan vele mensen vrezen, leidt deze vorm van hyperventilatie nooit tot flauwvallen. Deze hyperventilatie komt bij overigens gezonde mensen veel voor. Artsen kunnen de diagnose vaak verduidelijken door de patiënt opzettelijk 1 à 2 minuten in de spreekkamer te laten hyperventileren: vaak herkennen patiënten de dan optredende klachten. Hiermee is men er dan echter nog niet: hyperventilatieaanvallen zijn, vooral als ze vaker optreden, vrijwel altijd een uiting van een onderliggende paniekstoornis, die een behandelaar psychiatrisch kan proberen te behandelen. Soms treedt het op bij meerdere personen in een groep, als een vorm van massahysterie.
Bron: Wikipedia.

Voor wat ik van Wikipedia gewend ben behoorlijk nuttige informatie.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2009, 12:28
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Bedankt iedereen!
Het is een paar dagen helemaal weg gegaan, maar toen begon het weer; hartkloppingen, bijna flauwvallen, beetje misselijk, voor een paar seconde een drukkend gevoel op de borst, tintelende arm.. Vreselijke klachten maar ik leun nu meer naar hyperventilatie dan bloedarmoede.
Toen ik op vakantie was geweest, voelde ik me waarschijnlijk zo beroerd puur door vermoeidheid, in de bus terug was ik bang dat ik me weer zo beroerd zou voelen en misschien wel zou moeten overgeven. Toen ik dat gevoel thuis kreeg, zat ik in de trein, dus misschien was het een soort van onderliggende angst om me weer zo te voelen en dat het dan mis ging, waardoor het gevoel juist op kwam. Daar was ik behoorlijk van streek van geraakt, dus waarschijnlijk is dat dan ook de oorzaak dat ik me die avond weer naar voelde.
Eergister begon mijn rechterarm duidelijk merkbaar te tintelen, maar niet zo erg als wanneer je arm slaapt. Daardoor schrok ik en werd alles nog 10x erger. Gister heb ik dingen opgezocht over hyperventilatie en merkte dat mijn klachten precies daar op aansluiten, met dat in m'n achterhoofd heb ik nog wel momenten waarin ik hartkloppingen ervaar, maar als ik genoeg afgeleid ben, merk ik het totaal niet.
Afgelopen jaar heb ik ook een periode last gehad van paniekaanvallen, dus misschien ligt het ook wel een beetje in mijn natuur om wat hysterisch te reageren op mijn eigen perikelen. Maandag heb ik een afspraak bij de huisarts, dus dan zal ik wel meer weten over hoe en wat
[/langverhaal]
Met citaat reageren
Oud 01-09-2009, 14:14
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Bloedarmoede hoeft het nog niet eens te zijn.
Wellicht een zuurstoftekort in het bloed of een te lage zuurgraad.

Dat zijn beide onheilspellende symptomen; dus dat zal het wel niet zijn.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Met citaat reageren
Oud 01-09-2009, 15:41
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik had het ook, maar het enige wat mijn dokter kon bedenken was bloed testen en pilletjes meegeven voor mijn lever. Die waren heel vies. Had je genoeg gegeten die dag? En ook iets met voedingsstoffen, iets van fruit ofzo, of brood?

edit: oh je hebt zelf al uitgevonden dat het waarschijnlijk paniek is. Ik vond rescue remedy altijd erg prettig als ik in paniek raakte.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2009, 17:43
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Zelf heb ik soorgelijke klachten gehad, in een periode dat ik enorm in de stress zat en psychische een beetje instabiel was. Psychische klachten kunnen zich erg fysiek uiten, zozeer dat je het verschil zelf niet meer voelt. Ook als je jezelf niet bewust bent van stress kun je jezelf zo voelen. Heb je deze klachten meestal wanneer je lichaam in rust is (als je in de trein zit bijvoorbeeld, of thuis op de bank), of heb je het ook als je actief bezig bent? Als je de klachten niet hebt wanneer je druk bezig bent duidt het erop dat het een pyschische oorzaak heeft.

Een vriendin van me had ruim een jaar geleden ook soortgelijke klachten, dat ze dacht dat ze flauw zou vallen, dood zou gaan of dat haar hart oversloeg, dat soort dingen. Ze is hiervoor wel naar de dokter geweest, en die kwam ook met hyperventialie, en dat ze slecht eet. Eet je wel relgematig en goed. Suikertekort kan ook meer met je doen dan je zou verwachten.
__________________
没有什么不能够面对!
Met citaat reageren
Oud 01-09-2009, 19:07
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Citaat:
Zelf heb ik soorgelijke klachten gehad, in een periode dat ik enorm in de stress zat en psychische een beetje instabiel was. Psychische klachten kunnen zich erg fysiek uiten, zozeer dat je het verschil zelf niet meer voelt. Ook als je jezelf niet bewust bent van stress kun je jezelf zo voelen. Heb je deze klachten meestal wanneer je lichaam in rust is (als je in de trein zit bijvoorbeeld, of thuis op de bank), of heb je het ook als je actief bezig bent? Als je de klachten niet hebt wanneer je druk bezig bent duidt het erop dat het een pyschische oorzaak heeft.

Een vriendin van me had ruim een jaar geleden ook soortgelijke klachten, dat ze dacht dat ze flauw zou vallen, dood zou gaan of dat haar hart oversloeg, dat soort dingen. Ze is hiervoor wel naar de dokter geweest, en die kwam ook met hyperventialie, en dat ze slecht eet. Eet je wel relgematig en goed. Suikertekort kan ook meer met je doen dan je zou verwachten.
Bedankt voor de bevestiging, ik heb de klachten vooral als ik in rust ben Vandaag had ik alleen 's ochtend wat hartkloppingen, daarna mezelf zoveel mogelijk te kalmeren, nadenken waarom ik me zo voelde, en een tijdje later was het weer weg en tot nu toe voel ik me prima!
Met citaat reageren
Oud 01-09-2009, 19:12
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik kan de overeenkomst met paniekaanvallen wel vinden ja.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Vage klachten -> B12 tekort
Kaneelbroodje
2 07-09-2011 19:35
Lichaam & Gezondheid Klachten
Verwijderd
7 29-12-2008 16:27
Eindexamens 2007 En hoe ging het?
Ann
89 25-05-2007 07:27
Lichaam & Gezondheid chronisch vage klachten, maar geen onderzoek laten doen
ecrivaine
16 01-10-2006 15:56
Lichaam & Gezondheid vage klachten
kenni
17 19-03-2006 21:52
Lichaam & Gezondheid beetje vage klachten allemaal
lief mutsje
26 29-02-2004 14:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:53.