Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-04-2002, 15:38
Frida
Avatar van Frida
Frida is offline
Spijbelen...

Waarom spijbelen zoveel jongeren tegenwoordig?

Ik denk dat dit een vraag is die zeker moet gesteld worden en er zou een duidelijk antwoord op moeten komen.
Ik denk dat dit de enige manier is om deze problematiek aan te pakken.

Dit moet echter niet alleen door de scholen aangepakt worden.Projecten moeten in school/ mensen van het onderwijs opgang gebracht worden maar kunnen volgens mij enkel effect hebben als deze in het hele milieu een invloed uitoefenen op de jongeren.
Bv ook in het gezin..

Komt het door een gebrek aan aandacht voor de lessen? worden de lessen te saai aangebracht?
Of is dit het resultaat van een verkeerde studie richting en moet er bv een betere studie begeleiding komen ??


Spijbelen jullie soms? Waarom spijbel je dan?
Zie je zelf oplossingen die het spijbelen zouden kunnen tegengaan?
__________________
Tenminste houdbaar tot: zie bovenkant
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2002, 16:15
bubbeltjes
bubbeltjes is offline
Naja spijbelen. Tis wel spijbelen wat ik doe maar ik zie het meer als niet-naar-nutteloze-lessen-gaan-als-je-aan-zelfstudie-meer-hebt. Bij ons op school wordt het niet zo heel streng gecontroleerd dankzij een zeer chaotisch afdelingshoofd.
Ik spijbel dus als ik totaal geen zin heb om weer een uur zinloos te verneuken. Ik heb een idioot rooster soms. De eerste 2 uur en de laatste 2 uur les. En daar zit je dan met je 4 tussenuren. Dan heb ik dus echt geen zin om naar die laatste 2 uurtjes Frans te gaan. Belangrijke lessen zoals Filosofie mis ik bijna niet omdat ik in zie dat ik die nodig heb.
Ach t boeit me niet zo. Ik zorg dat ik alles inlever, goede punten haal en straks een vwo diploma heb. Maakt mij t uit als ik af en toe wat lesjes mis...
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 16:18
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
ik spijbel vaak, ik doe omdat ik dan kan uitslapen en relaxen enzo

en omdat ik op school toch geen flikker uitvoer en me er verveel en dan afvraag wrom ik niet thuis was gebleven
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 16:19
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
leraren moeten gewoon beter controleren wie er in hun les is, en dat doorgeven aan conrectoren/sectordirecteuren/afdelingshoofden
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 16:49
Kat
Avatar van Kat
Kat is offline
ach, er zijn gewoon lessen waar je naar mijn idee niet zo veel aan hebt. en als je dan toch wel wat beters te doen hebt, en je weet wel zeker dat je een voldoende voor datvak gaat halen... waarom zou je dan niet zo af en toe eens een uurtje skippen...
maar t hoort eigenlijk niet, en je hebt er alleen jezelf mee.
__________________
mjah....vast
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 17:04
Günther
Avatar van Günther
Günther is offline
Citaat:
Boogie schreef:
ik spijbel vaak, ik doe omdat ik dan kan uitslapen en relaxen enzo

en omdat ik op school toch geen flikker uitvoer en me er verveel en dan afvraag wrom ik niet thuis was gebleven
idd same here

Code:
p.s. je bent toch jong, waarom hele dagen 
achter elkaar binnen zitten verplicht. we leven in 
een vrij land dusse doe het zolang het kan. als 
je 30 ofzo bent moet je ook met je gezin rekening 
houden (neem ik aan)
__________________
spoorontwijkend gedrag
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 17:15
Verwijderd
Ik spijbel niet

de rest van m'n klas eigenlijk ook niet.
Er zijn er wel die willen spijbelen... op voorwaarde dat iedereen meegaat en vervolgens worden ze weer kwaad als niet iedereen dat "wil"

Maar op momenten dat zij dus willen spijbelen is dat "geen zin" of wanneer we tussenuur hebben en daarna nog 1 les ofsow..
sommige lessen zijn gewoon nutteloos.. al is het waarschijnelijk zo dat als alle lessen nuttig zijn en er hard gewerkt wordt, iedereen gaat klagen dat 't vroeger toch echt beter was

in tussenuren doen we trouwens ook bijna niks... Alleen wanneer we voor erna nog huiswerk moeten maken/ leren doen we wat... Verder alleen wat hangen/vervelen...
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 17:19
Frida
Avatar van Frida
Frida is offline
Bij mij op school is er een strenge controle kan ik wel zeggen... Ik ben een keer op vrijdag afwezig, had 'sochtens de school niet gebeld om dat te melden en maandagmorgen zat er een brief in de brievenbus dat ik op vrijdag gespijbeld had...

Wat dus ook helemaal niet was kwas gewoon ziek...

Maar naar mijn mening vind ik dat er gewoon een oplossing moet komen voor het spijbel probleem ; ik zie in de bovenstaande repleys dat het vooral gaat om het hebben van een grotere vrijheid( uitslapen , relaxen, jezelf zijn,...) en dat de aanwezigheid van meerdere tussenuren aanleiding geeft tot spijbelen.

Hmz Strengere controle lijkt me idd ook wel nodig, ook bv het verdwijnen van die tussenuren tussen twee lesblokken.( Of is dat gewoon onmogelijk op school?) Kan bv wel opgevuld worden door activiteiten op school ( qua sport etc) Je kan btw ok een zelfstudie houden ( zoals bubbeltjes bv zei dat je daar meer aan hebt ..)
__________________
Tenminste houdbaar tot: zie bovenkant
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 18:29
Yacine
Yacine is offline
Sommige mensen vinden spijbelen niet kunnen, omdat je blij mag zijn dat je naar school kan, of "je hebt toch normen en waarden" Echt onzin! Ik mis niks als ik spijbel (in de 2e fase is het helemaal niet nodig om aanwezig te zijn) en ik kan beter uitslapen, dan ben ik niet moe en kan ik beter leren!!Spijbelen=oke!!
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 20:56
flamez
flamez is offline
Citaat:
Spijbelen jullie soms? Waarom spijbel je dan?
omdat ik geen zin in school heb, of ergens anders meer zin in heb, bijvoorbeeld op een terrasje zitten in de zomer...

en hoe ze dit kunnen bestrijden?, een terras op het schooldak neerzetten..

greetz

Flamez
__________________
wie niet waagt, die heerscht niet
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 17:04
Frida
Avatar van Frida
Frida is offline
Citaat:
flamez schreef:


omdat ik geen zin in school heb, of ergens anders meer zin in heb, bijvoorbeeld op een terrasje zitten in de zomer...

en hoe ze dit kunnen bestrijden?, een terras op het schooldak neerzetten..

greetz

Flamez
Missjien kan je ook wel op een terrasje zitten in de zomer op een vrije middag
__________________
Tenminste houdbaar tot: zie bovenkant
Met citaat reageren
Oud 17-04-2002, 17:08
Sommetje
Sommetje is offline
Ik spijbel nooit. Ik zou niet weten waarom. Bij ons op school wordt er best veel gespijbeld, hoewel ik vind dat er wel flink gecontroleerd wordt.
__________________
wie begrepen wil worden, geve geen uitleg
Met citaat reageren
Oud 17-04-2002, 17:17
PV
PV is offline
Ik spijbel zelden... vroeger op de middelbare school al bijna nooit, en nu op 't hbo heb ik 3 lessen gemist ofzo ik voel me al schuldig als ik 1 uurtje mis

Oplossing zou strengere controle kunnen zijn, dat je echt met pasjes moet aantonen dat je op school bent geweest ofzo. Maarja er is ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2002, 18:29
Klaine Je
Klaine Je is offline
Ik spijbel weleens.

Waarom?

1) als ik een s.o. niet heb geleerd
2) als ik de volgende dat een prw heb waarvoor ik in de tussenuren moet leren
3) als ik meer uur heb dan mijn vriend en we willen samen wat doen
4) als het super mooi weer is

etc.

Nooit een dag, altijd maar een paar uur. Tis zo simpel, absenten briefje schrijven, klaar.
__________________
*how can hell be any worse when life alone is such a curse?*
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 18:39
Frida
Avatar van Frida
Frida is offline
Citaat:
Klaine Je schreef:

Nooit een dag, altijd maar een paar uur. Tis zo simpel, absenten briefje schrijven, klaar.
Zow simpel zou het dus niet mogen zijn! Er zijn scholen waar een max aantal van die briefjes wordt aanvaard , andere keren wordt een doktersattest aanvaard.Hoe zit dat dan bij jou op school? Schrijf je zoveel van die dingen als dat jij zelf wil?

Hmpf kdenk dat het bij ons zo is dat je ouders 4 van die briefjes per schooljaar kunnen schrijven en deze mogen maximum een periode van drie dagen innemen.
__________________
Tenminste houdbaar tot: zie bovenkant
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 18:40
Frida
Avatar van Frida
Frida is offline
Citaat:
Klaine Je schreef:
Ik spijbel weleens.

Waarom?

1) als ik een s.o. niet heb geleerd
2) als ik de volgende dat een prw heb waarvoor ik in de tussenuren moet leren
3) als ik meer uur heb dan mijn vriend en we willen samen wat doen
4) als het super mooi weer is

1... Wel leren is misschien een optie?
2... Voorbereiding is altijd handig

3/4 Na school is er toch ook tijd?
__________________
Tenminste houdbaar tot: zie bovenkant
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 19:55
Klaine Je
Klaine Je is offline
Citaat:
Frida schreef:


1... Wel leren is misschien een optie?
2... Voorbereiding is altijd handig

3/4 Na school is er toch ook tijd?
1. als ik geen tijd heb?
__________________
*how can hell be any worse when life alone is such a curse?*
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 20:01
~sweetgirl~
~sweetgirl~ is offline
Ik spijbel heeeel soms wel eens ja... Ik heb 't hele jaar nog maar 4 uurtjes gemist dus valt nog mee. Altijd 't eerste uur ("ja meneer de stroom was uit gevallen en toen stond m'n wekker dus niet meer goed") Bij ons op school word wel streng gecontroleerd maar je kan je er makkelijk uit praten, ze geloven alles
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-04-2002, 20:06
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Frida schreef:
Spijbelen jullie soms? Waarom spijbel je dan?
Zie je zelf oplossingen die het spijbelen zouden kunnen tegengaan?
Ik spijbel de laatste tijd aan de lopende band, en niemand die het merkt. Het is ook niet zo erg, want ik zit in de eindexamenklas en ik heb nog maar een weekje les. Ik heb nogal last van ''de laatste loodjes wegen het zwaarst'': ik kan het niet meer opbrengen om naar school te gaan, volgens mij heppik een beetje pepper in me reet gekregen.

Waarom oplossingen tegen spijbelen? Die gasten kiezen er toch zelf voor? Nou dan. Voor mij hoeven er geen oplossingen tegen te komen, hoor.

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 21:51
de abt van sion
de abt van sion is offline
Ik spijbel niet, maar er zijn héél veel lessen waarin je niet veel opsteekt...
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 06:46
Frida
Avatar van Frida
Frida is offline
Citaat:
Klaine Je schreef:


1. als ik geen tijd heb?
First things first
__________________
Tenminste houdbaar tot: zie bovenkant
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 12:14
spiritueelkieke
spiritueelkieke is offline
bij ons spijbelt er bijna niemand. je wordt als het grote krapuul aanzien als je het wel doet, hihi.. is best grappig.

ik ga wel vaak een uurtje of twee weg of zo.. het is wel moeilijk om een volle dag of zo weg te gaan, want ze bellen echt meteen naar huis, en nepbriefjes merken ze (kweet ook niet hoe..) maar het is wel te doen. smorgens moet je bellen naar school dat je je mammie of pappie bent en dat je ziek bent.. en dan is het de bedoeling dat je een briefje indient, maarjach, als je het niet doet merken ze het meestal niet. dat heb ik nog niet gedaan.. het is gewoon tamelijk stom om weg te gaan als er niemand meegaat. waarschijnlijk gaan we wel volgende week of zo eens naar de zee.. (als ward niet plotseling te laf wordt..)
kga ook alleen maar weg als de lessen echt nutteloos zijn. (bv fysica, die leerkracht snapt haar eigen leerstof niet en dus snap ik het beter als ik het thuis eventjes bekijk..) of als ik me slecht voel of zo en wat wil nadenken.
het eerste uur van de morgen en de middag worden de aanwezigheden opgetekent.. dus dan kan je beter niet weggaan bij ons. maar vanaf het tweede uurtje is het zoepermakkelijk.

ik vind dat spijbelen de verantwoordelijkheid is van de leerling die weggaat. uiteindelijk is het dan de schuld van die persoon als die de leerstof niet snapt of zo.
__________________
Sans toi les émotions d'aujourd'hui ne seraient que la peau morte des émotions d'autrefois
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 14:06
Verwijderd
Citaat:
Frida schreef:
Zow simpel zou het dus niet mogen zijn! Er zijn scholen waar een max aantal van die briefjes wordt aanvaard , andere keren wordt een doktersattest aanvaard.Hoe zit dat dan bij jou op school? Schrijf je zoveel van die dingen als dat jij zelf wil?

Hmpf kdenk dat het bij ons zo is dat je ouders 4 van die briefjes per schooljaar kunnen schrijven en deze mogen maximum een periode van drie dagen innemen.

En wat nou als je naar de dokter moet, naar de ortho, ziekenhuis, tandarts etc. Of als je gewoon erg vaak ziek bent
Bij ons kun je dan ook gewoon aankruisen op een briefje waar je heen moet. Handtekening van je ouders erbij (die ze toch niet kunnen controleren) en klaar is kees.
en als ze doorhebben dat je er niet bent en niks hebt ingeleverd bellen ze je op. En als je dan geen goede smoes hebt (en die is makkelijk te vinden.. bv. ik was 't briefje vergeten en lever 't morgen in ..) krijg je straf..
Maar als je al spijbelt vind ik 't toch "stoerder" als je gewoon weggaat en niet allemaal smoesjes verzint.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 19:34
Verwijderd
bij ons moet je als je spijbelt 2 uur nakome.. krijg je een preek van coördinator en moete je ouders naar coördinator belle

hmm.. kdenk da der gespijbeld wordt omda de lessen veel te saai zijn.. of je niks leert ofsow..
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 19:41
Klaine Je
Klaine Je is offline
Ik vind dingen als nationale spijbeldag wel triest overigens..Je kan beter spijbelen als het nodig is.
__________________
*how can hell be any worse when life alone is such a curse?*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-04-2002, 17:44
tigran5
tigran5 is offline
Ik spijbel ook. Laatst nog 1 dag gewoon omdat ik wil uitslapen, niks doe op school en toch wel slaag dit jaar. Ik kan er ook niet tegen dat ik dan wordt gepakt en die kerel zo matig te werk gaat. Hij moet me dan ook altijd hebben, elke les moet ik bij hem komen omdat die hond dan weer wat heeft om mij op te pakken. Veel mensen snappen het niet alleen de mensen die zelf spijbelen. School is naar mijn mening wel belangrijk maar soms gewoon ff er tussenuit dat moet gewoon welles.
__________________
Fuck school and fuck vd Vlies, I'm a kill em
Met citaat reageren
Oud 22-04-2002, 18:19
kweety
Avatar van kweety
kweety is offline
als ik naar de orto moet neem ik meestal nog een paar uurtjes extra vrij
__________________
i'm not ignoring you, i'm just deaf
Met citaat reageren
Oud 30-04-2002, 15:14
miss_sexy
miss_sexy is offline
Spijbelen is een groot word. Kijk ik zeg soms wel van ik heb koppijn ik ga naar huis terwijl ik dat nie heb. Maar is dat nou ook spijbelen??
Met citaat reageren
Oud 30-04-2002, 15:29
Frida
Avatar van Frida
Frida is offline
Citaat:
marianne22 schreef:



En wat nou als je naar de dokter moet, naar de ortho, ziekenhuis, tandarts etc. Of als je gewoon erg vaak ziek bent
Bij ons kun je dan ook gewoon aankruisen op een briefje waar je heen moet. Handtekening van je ouders erbij (die ze toch niet kunnen controleren) en klaar is kees.
en als ze doorhebben dat je er niet bent en niks hebt ingeleverd bellen ze je op. En als je dan geen goede smoes hebt (en die is makkelijk te vinden.. bv. ik was 't briefje vergeten en lever 't morgen in ..) krijg je straf..
Maar als je al spijbelt vind ik 't toch "stoerder" als je gewoon weggaat en niet allemaal smoesjes verzint.
kzei dus al ...andere keren wordt slechts een dokterattest aanvaard


als je dan naar de dokter gaat moet DIE een brief+handtekening+stempel geven dat je thuis mocht blijven
__________________
Tenminste houdbaar tot: zie bovenkant
Met citaat reageren
Oud 30-04-2002, 15:43
BleuQueen
Avatar van BleuQueen
BleuQueen is offline
Ik spijbel nooit. Waarom zou je gaan spijbelen? Bij mij op school kun je die lessen dan gaan inhalen
Ze moeten het beter controleren
__________________
Give me one moment in time. When I'm more than I thought I could be. When all of my dreams are a heartbeat away and the answers are all up to me.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:20.