Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2002, 12:59
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Jep, geschreven onder het aloude 'waaromniet?' motto.

Het probleem van het onderwijs


Wie denkt dat het onderwijs zo goed is, heeft het mis. Er zijn een lerarentekort, geldgebrek, nutteloze vakken gedemotiveerde docenten.
Zo luidt het cliché dat zich de ronde doet. Iedereen heeft er wel iets over te zeggen. Hetgeen dat men zegt is plagiaat, maar uiteindelijk toch een aftreksel van dat wat ooit en echte mening was. Niemand denkt er echt over na, zou men dat wel doen, zou worden gerealiseerd dat slechts één ding hoeft te veranderen. En ik ga u vereren met dé oplossing voor het probleem van het onderwijs.

Het onderwijs is een grootse investering. Dat was het vroeger, is het nu en zal het altijd blijven. Daar investeren duur is, is geldgebrek onvermijdelijk. Iedereen heeft namelijk de zogenaamde preference-drift, het continu meer willen dan dat hij of zij daadwerkelijk heeft. Dit maakt het geldtekort niet meer dan logisch.

De nutteloze vakken… Wat de één nutteloos noemt, vindt de ander zo nuttig als het maar kan. Neem nou CKV. Voluit Culturele Kunstzinnige Vorming, oftewel uitstapjes naar musea, toneelstukken, cabaretiers en zo voorts. Dit bevordert de kunstzinnige ontwikkeling, wat nuttig is.
Zou men naar alle leerlingen gaan luisteren, die allemaal wel íets te kankeren hebben, is geen enkel vak nuttig. Het tellen van de gaten in kaas nog nuttiger. Elke leerling protesteert namelijk tegen educatieve dingen; CKV, toetsen, mondelingen, wiskunde, de rij is ellenlang. Alles is wel ergens nutteloos. Zulk geklets dient men gewoon te negeren.

Het gevreesde Tweede Fase-monster. Leerlingen leren zelfstandig te zijn en worden voorbereid op de vervolgopleiding, hoe schandalig! Zulke ontwikkelingen dienen onmiddellijk tegen gestaakt te worden, niet? Realistisch graag…

‘t Feit blijft wel dat veel docenten inderdaad hun motivatie verloren hebben. Docenten horen bestendig te zijn tegen gewapende leerlingen die scholen binnenvallen en in het wilde weg gaan schieten. Zij horen niet aan hun capaciteiten te twijfelen als hun leerlingen alleen maar onvoldoendes halen door gebrek aan discipline, het goed waar het hele systeem van de Tweede Fase om draait.
Demotivatie? Hoe kom je er bij, daar horen docenten geen last van te hebben. Een beetje docent is bestendig tegen het gezever van de inmiddels inspraak hebbende leerlingen.

Dus niet de overheid, niet de docenten en zelfs niet het budget moeten veranderen. Wie dan wel? De leerlingen. Zij plotten samen tegen docenten, slaan hen in elkaar, verneuken de met liefde gemaakte toetsen en demotiveren de leraren ook nog eens, onder het motto ‘De Tweede Fase is Klote’.
Wij hebben onze zondebok gevonden.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.

Laatst gewijzigd op 15-11-2002 om 13:02.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2002, 13:21
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Mooi verhaal, loopt en leest lekker. Mooie wending in het stuk.

Ik denk dat je gedeeltelijk gelijk hebt. Op sommige punten ben ik het met je eens, maar met andere niet.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2002, 13:59
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
ieke schreef:
Mooi verhaal, loopt en leest lekker. Mooie wending in het stuk.

Ik denk dat je gedeeltelijk gelijk hebt. Op sommige punten ben ik het met je eens, maar met andere niet.
Merci.

Ik weet zelf niet eens of ik het er wel of niet mee eens ben. Het is, geloof ik een combinatie van De VlooienBand's stijl en die van mezelf. Leuk.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2002, 21:58
Tofke_H
Avatar van Tofke_H
Tofke_H is offline
Lang leven het Vlaamse scholensysteem
__________________
Liefde: Het pokerspel van het Leven. Je begint met een paar en je eindigt met een full house.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2002, 22:16
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
Tofke_H schreef:
Lang leven het Vlaamse scholensysteem

Maar het NL systeem is ook zo gek nog niet hoor.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2002, 13:55
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
scimmia schreef:
Merci.

Ik weet zelf niet eens of ik het er wel of niet mee eens ben. Het is, geloof ik een combinatie van De VlooienBand's stijl en die van mezelf. Leuk.
Je hebt op een aantal punten zeker gelijk. Wij leerlingen moeten ons zeker gaan aanpassen. Ik ben het ook niet helemaal met je verhaal eens, maar je roert een aantal punten aan waar zeker meer over nagedacht moet worden. Dat maakt het ook een goed betoog.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2002, 14:30
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
scimmia schreef:
Jep, geschreven onder het aloude 'waaromniet?' motto.


Verder vind ik het een beetje van cliches aan elkaar hangen, had meer verwacht, sorry
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 18-11-2002, 17:20
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
ik vind het leuk. goed geschreven, leuk dat je de leerlingen de 'schuld' geeft.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 18-11-2002, 17:55
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
scimmia schreef:
De VlooienBand's stijl
*huivert*

toch niet...!?? die uit dat blad wat je de wekelijkse climax in je mailbox bezorgt...!??
(de BH-Bode dus...)
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2002, 18:33
nps
Avatar van nps
nps is offline
Ben het totaal niet met je eens, maar het is wel goed geschreven Verder vind ik het iets te eenzijdig.
__________________
__________________
Met citaat reageren
Oud 18-11-2002, 21:18
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
cHa0s schreef:
*huivert*

toch niet...!?? die uit dat blad wat je de wekelijkse climax in je mailbox bezorgt...!??
(de BH-Bode dus...)
Wees bang, heel bang. Ik heb een ater ego.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2002, 21:23
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:


Verder vind ik het een beetje van cliches aan elkaar hangen, had meer verwacht, sorry
Je snapt het idee wel.

Je hebt op dat punt gelijk. Het zijn cliché's. Ik probeerde het een korte en bondige tekst te maken, maar het liep uit op een clichématige tekst. Toch vond ik het wel aardig bedacht.

Citaat:
ekki schreef:
ik vind het leuk. goed geschreven, leuk dat je de leerlingen de 'schuld' geeft.
Laat die aanhalingstekens maar weg, ik geef ze de volledige schuld.

Citaat:
*MiNDLeZz* schreef:
Ben het totaal niet met je eens, maar het is wel goed geschreven Verder vind ik het iets te eenzijdig.
Ik ben het ook niet met mezelf eens.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2002, 22:30
Verwijderd
Sorry, even offtopic.

Dat met die BH-Bode is een beetje kapot gegaan. Vandaag ging ik formatteren en ik was vergeten de adressen te back-uppen. Ik ben er nu dus zo'n éénentwintig kwijt van mensen die in en na augustus lid zijn geworden.
Slordig? Ja. Dom? Zeker. Grappig? Ergens ook wel.

Over je betoog heb ik weinig meer te zeggen. Je stijl is aardig goed, maar het zijn inderdaad de cliché's en wat in de opbouw waar het nog rammelt.
Gelukkig weet ik compleet niets van de tweede fase, dus inhoudelijk kan ik er ook niet op in gaan.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 09:56
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Sorry, even offtopic.

Dat met die BH-Bode is een beetje kapot gegaan. Vandaag ging ik formatteren en ik was vergeten de adressen te back-uppen. Ik ben er nu dus zo'n éénentwintig kwijt van mensen die in en na augustus lid zijn geworden.
Slordig? Ja. Dom? Zeker. Grappig? Ergens ook wel.

Over je betoog heb ik weinig meer te zeggen. Je stijl is aardig goed, maar het zijn inderdaad de cliché's en wat in de opbouw waar het nog rammelt.
Gelukkig weet ik compleet niets van de tweede fase, dus inhoudelijk kan ik er ook niet op in gaan.

LUH-3417
Offtopic: Dat zijn er veel, die je kwijt bent. Staan ze niet op de site van de BH-bode zelf? En anders kan je ook een oproepje opde site van de BH-bode plaatsen. Moet lukken.

Clichés, oké. Toch hou ik het zo. Het is niet het eerste betoog waar ik allemaal clichés in verwerk, maar goed, de beperkingen van ruimte zorgden hiervoor.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 13:10
nps
Avatar van nps
nps is offline
Ik was ook lid geworden na augustus

Email=tdehaasz@hotmail.com
__________________
__________________
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 17:48
Verwijderd
Bedankt.

LUH-3417 - Sorry voor de brute verkrachting van het topic van Scimmia, maar zijn er hier nog meer mensen? Stuur het adres dan maar op naar me (bhbode@hotmail.com).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Kan stelling niet formulieren
Verwijderd
9 03-12-2006 00:35
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
naam onbekend
501 26-11-2005 23:55
Algemene schoolzaken Arrest 13 mrt 1987
synclinorium
6 07-11-2005 17:14
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog Nederlands
Nienna*
0 02-10-2005 12:02
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Christenen moeten meebetalen aan abortus.
Verwijderd
135 15-12-2004 20:00
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pim Fortuyn getaart muhhahaha
HoñeY
156 15-04-2002 16:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:28.