Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2006, 08:44
madelief21
madelief21 is offline
Merk dat ik door mijn gevoeligheid soms niet meer goed kan bepalen of iets bij mij hoort of bij de ander. Soms raak ik echt te veel meegezogen in andermans emoties en grijpt het mij persoonlijk heel erg aan. Ik kan nog niet helemaal een goede scheiding vinden tussen heel erg veel afstand van mensen en te dichtbij staan. Hebben jullie tips voor me...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2006, 08:54
Verwijderd
Lees eens één van deze boeken. Het bovenste boek (te leen bij de bibliotheek) vond ik een fijn boek (heb delen eruit gelezen).
Succes!
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 09:37
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Herkenning, herkenning.

Probeer wat tijd voor jezelf in te lassen, even een momentje stil te staan en even goed adem te halen.. Dan kom je weer even tot jezelf. Hang niet teveel rond met mensen die alleen maar negatief zijn, probeer jezelf te realiseren dat jij JIJ bent en niet hun emoties er ook nog bij moet opnemen.. Ga er niet teveel in mee.

Het schijnt ook te helpen als je visualiseert dat er een spiegel instaat tussen jou en de persoon van wie jij de emoties opslurpt. Daarmee "weerkaatsen" de emoties weer terug naar diegene van wie ze zijn. En verder is er een oefening waarin je jezelf in een gouden/violette/witte bal voorstelt. Persoonlijk merk ik nooit wat van dit soort oefeningen, vooral die bal-oefening lijkt eerder op een isolatie (voor mij) dan wat anders.. Maar wie werkt het voor jou wel.

Misschien even googlen, er is zat over (hoog)gevoeligheid te vinden
__________________
She lives on disillusion road, we go where the wild blood flows
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 10:26
Scatterheart
Avatar van Scatterheart
Scatterheart is offline
Hsp?
__________________
Scatterheart heeft chronisch fernwee.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 11:09
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Volgens mij ook idd hooggevoeligheid. Er zijn boeken over die je kunnen helpen met meer inzicht krijgen in jezelf, ik neem aan dat Sonho die ook bedoelt (bol.com is te druk oid dus ik kan het niet zien ). En op www.hooggevoelig.nl is er ook een heel forum en er is ook nog een jongerensite met een forum waar je over je dingen kan praten en tips kan vragen of gewoon herkenning kunt vinden in verhalen van anderen, maar via die site kun je ook naar de jongerensite, ik weet zo niet het adres van de site uit mijn hoofd.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 11:25
Scatterheart
Avatar van Scatterheart
Scatterheart is offline
Ik vond dat boek van what's the name, die vrouw, maar stom. Het heeft mij totaal niet geholpen. HSP'ers worden daar neergezet als constant jankende aanstellers. Daar hoef ik dat boekje niet voor te lezen.
__________________
Scatterheart heeft chronisch fernwee.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 13:18
pearlette
Avatar van pearlette
pearlette is offline
Citaat:
Scatterheart schreef op 20-10-2006 @ 12:25 :
Ik vond dat boek van what's the name, die vrouw, maar stom. Het heeft mij totaal niet geholpen. HSP'ers worden daar neergezet als constant jankende aanstellers. Daar hoef ik dat boekje niet voor te lezen.
Huppeldepup Aaron? Ja.
__________________
Excuse me, I just have to explode this body off me.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 18:14
Scatterheart
Avatar van Scatterheart
Scatterheart is offline
Citaat:
pearlette schreef op 20-10-2006 @ 14:18 :
Huppeldepup Aaron? Ja.
Ja dingens Aaron. Ik denk dat tijd ook veel doet. Als ik nu kijk hoe ik vier jaar terug met mijn gevoeligheid omging en nu....
__________________
Scatterheart heeft chronisch fernwee.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 18:33
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
madelief21 schreef op 20-10-2006 @ 09:44 :
Merk dat ik door mijn gevoeligheid soms niet meer goed kan bepalen of iets bij mij hoort of bij de ander.
Hoe moet ik deze gevoeligheid voor me zien?
Iets van: Als iemand anders verdriet heeft, krijg ik dat ook, waarbij ik niet weet of het nu mijn verdriet is of dat van de ander.

Citaat:
madelief21 schreef op 20-10-2006 @ 09:44 :
Soms raak ik echt te veel meegezogen in andermans emoties en grijpt het mij persoonlijk heel erg aan.
Ik denk dat dit een menselijke reactie is en los staat van een onduidelijke scheiding tussen jouw gevoel en het gevoel van iemand anders.

Citaat:
madelief21 schreef op 20-10-2006 @ 09:44 :
Ik kan nog niet helemaal een goede scheiding vinden tussen heel erg veel afstand van mensen en te dichtbij staan. Hebben jullie tips voor me...
Als ik het probleem goed begrijp, werken jouw hersenhelften of -kwabben onderling te veel of te sterk samen, waardoor je soms lastig een scheiding kunt maken. Dit komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en is erfelijk bepaald. Het heeft zo z'n voor- en z'n nadelen, maar is niet goed of slecht, slechts een verschil.

Ik zou als tip meegeven dat je moet proberen je gevoel te scheiden door het in een tabel op te schrijven, met in de linkerkant jouw gevoel en aan de rechterkant zijn/haar gevoel. Hierdoor maak je duidelijk een onderscheid en kan je 'de gevoelens' makkelijker relativeren en in hokjes plaatsen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 22:08
madelief21
madelief21 is offline
Sterker nog, mensen kunnen ook heel erg in de war raken van mij. Ik kan nogal aanhalerig en gezellig doen en dan realiseren dat mensen te dichtbij komen en kilometers afstand nemen.
Ik vind dat ook echt heel lullig en verwarrend voor anderen lijkt me zo.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 23:58
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
madelief21 schreef op 22-10-2006 @ 23:08 :
Sterker nog, mensen kunnen ook heel erg in de war raken van mij. Ik kan nogal aanhalerig en gezellig doen en dan realiseren dat mensen te dichtbij komen en kilometers afstand nemen.
Ik vind dat ook echt heel lullig en verwarrend voor anderen lijkt me zo.
Is dat wat jij vindt of wat anderen van je vinden? Probeer dit eens te scheiden.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 10:44
BleuEyes
Avatar van BleuEyes
BleuEyes is offline
Citaat:
Yana schreef op 20-10-2006 @ 10:37 :
Herkenning, herkenning.

Probeer wat tijd voor jezelf in te lassen, even een momentje stil te staan en even goed adem te halen.. Dan kom je weer even tot jezelf. Hang niet teveel rond met mensen die alleen maar negatief zijn, probeer jezelf te realiseren dat jij JIJ bent en niet hun emoties er ook nog bij moet opnemen.. Ga er niet teveel in mee.
__________________
Je hebt een vriend, iemand die voor jou door vuur gaat, elke dag weer voor je klaar staat, voor altijd aan je zij**
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 10:33
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Op zich herken ik dat.. Wat ik probeer te doen is te visualiseren dat ik in een wigwamtent zit en de rits (het is een hippe wigwam) van de nok tot de vloer dichtrits. Daarbij bedenk ik me dat die tent helemaal opgevuld met een heel helder licht is. Het klinkt misschien wat zweverig maar op deze manier heb ik het gevoel dat ik niet zo moe van mensen wordt en beter voel wat bij mij hoort.

Ik wil nog wel kwijt dat ik de eigenschap op zich erg mooi en waardevol vind..

edit: typefout
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.

Laatst gewijzigd op 24-10-2006 om 10:36.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2007, 19:52
oelekeboeleke
oelekeboeleke is offline
Citaat:
Sterker nog, mensen kunnen ook heel erg in de war raken van mij. Ik kan nogal aanhalerig en gezellig doen en dan realiseren dat mensen te dichtbij komen en kilometers afstand nemen.
Ik vind dat ook echt heel lullig en verwarrend voor anderen lijkt me zo.

ik heb een beetje het gevoel dat dat mij overkomen is.
__________________
Er staat een Chinees voor een sexshop. Even later komt er een jongetje langs en zegt: "nou kun je je ogen wel open krijgen he"!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie gevoel (een raar iets...?)
dark princess
16 13-02-2006 18:43
Verhalen & Gedichten 'Wanneer mag ik me hoe voelen'
Verwijderd
5 20-01-2005 18:41
Liefde & Relatie Deprie gevoel
Missy_X
4 06-09-2003 13:20
Psychologie ik voel niets meer.
sorryffanoniem
13 13-03-2002 16:57
Verhalen & Gedichten een oude van me, maar dat gevoel is er weer ffkes....
An
2 22-12-2001 00:09
Verhalen & Gedichten Jij gaf me dat gevoel (lesuh!!!!!!)
An
13 13-08-2001 17:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:45.