Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2008, 13:37
Robbin.
Robbin. is offline
Beste Leden,

Ik heb vorig jaar succesvol mijn vmbo-TL diploma gehaald.
Daarna heb ik mij uiteraard aangemeld voor een MBO opleiding.
Hier ben ik al na 2 maanden mee gestopt omdat mij dit totaal niet beviel.

Ik heb tussentijds nergens meer kunnen instromen, en ik heb bij de start van het nieuwe schooljaar (Sept 08) mijzelf nergens ingeschreven ivm prive omstandigheden.

Nu, (November 08)
Ben ik toch weer erg hard opzoek naar een school waar ik het liefst nu nog kan beginnen.
Mijn voorkeur gaat uit naar HAVO omdat ik dat in de 1e klas ook gevolgd heb en na de HAVO gelijk naar de HBO kan (Vooral omdat het MBO mij totaal niet bevalt)

Ik ben 17jr en wordt pas volgend jaar 18, vavo is dit jaar geen optie omdat ik pas sept 09 kan beginnen.
Alle Middelbare scholen hier in de buurt heb ik gebeld, op dit moment starten in havo 4 is niet mogelijk omdat de toetsweek net voorbij is

Ook heb ik enkele particuliere scholen gebeld in de omgeving Rotterdam (Waar ik woon)
zoals het Luzac, Europort Business School (MBO) & Eurocollege.

Bij deze scholen kan ik helaas niet meer gelijk starten, of evt later instromen.
Dat zou dus betekenen dat ik tot September 2009 moet wachten om te kunnen beginnen met een volgende opleiding.

Ik vind dat erg zonde omdat ik dan 2 jaar weggooi.

Heeft er iemand tips, zodat ik zo snel mogelijk weer ergens van start kan ?

Mijn voorkeur gaat uit naar een HAVO opleiding in 1jaar, of een 2jarige havo opleiding waar ik nu kan starten.

Moet wel in de omgeving Rotterdam zijn.

Alvast bedankt.

Laatst gewijzigd op 25-11-2008 om 17:10.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-11-2008, 18:36
Verwijderd
Vavo topic zoeken! daar staat alle informatie
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 22:07
Robbin.
Robbin. is offline
Wat heb ik daaraan ?

Ik kan dit jaar op geen enkele vavo- school meer beginnen.
Volgend jaar ben ik 18, dan kan ik naar het vavo.

Ik ben opzoek naar een school waar ik nu kan starten.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2008, 08:36
Nyawa
In dit topic kom ik verhalen van mensen tegen die nog geen 18 waren, maar wel een soort van "ontheffing" hebben gekregen om VAVO te doen. Ze stonden dan nog wel ingeschreven op hun oude school en dat is bij jou denk ik niet meer het geval. Misschien kun je bij je oude school eens informeren naar zo'n mogelijkheid.

Je zou misschien ook - ik weet niet of het mag als je nog geen 18 bent hoor - HAVO via zelfstudie van de LOI of NTI kunnen doen. Het lijkt me wel erg zwaar, maar je hoeft natuurlijk niet meteen alle vakken te halen. Je zou bijvoorbeeld alvast enkele deelcertificaten kunnen proberen te halen, zodat je dan in september nog maar een paar vakken hoeft te doen.

Een andere optie is natuurlijk om in te stromen bij een andere MBO-opleiding die je misschien leuker vindt, maar als ik je zo hoor is de reden dat het MBO je niet bevalt meer de manier van lesgeven dan het onderwerp van je opleiding.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2008, 10:55
Robbin.
Robbin. is offline
Het gaat in princiepe niet om de ontheffing bij de vavo.
Ik kan er op dit moment niet starten, en volgend schooljaar ben ik 18 jaar.
Dan is het hele vavo geen probleem.

Het gaat nu niet om de leeftijd, maar om het feit dat ik nu niet kan starten.


Zelfstudie zit ik nu ook erg over te twijfelen.
Lijkt me leuk om te doen en ik heb in princiepe tijd genoeg ervoor.
Ik heb evt ook nog een oud-leraar Economie,M&O, Wiskunde & nederlands die ik kan inschakelen als ik iets niet zou begrijpen (Deze geeft nu tegen betaling bijlessen)

Bij MBO gaat het me meer om de manier waarom je leskrijgt wat mij niet bevalt.
Het ontwerp speelt daarbij in princiepe geen rol.


Ik zit nu zelf een thuisstudie HAVO te overwegen, iemand hier ervaringen mee op 17 Jarige leeftijd ?
Met citaat reageren
Oud 26-11-2008, 12:05
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Neem ook even een spoedcursus Nederlands...
Met citaat reageren
Oud 26-11-2008, 17:16
blablatje
blablatje is offline
Als je thuisstudie HAVO gaat doen, doe dan dit jaar een aantal vakken waarin je ook eindexamen doet (deelcertificaten) en doe volgend jaar op de VAVO de andere vakken. Dan is de kans groter dat je na volgend schooljaar een HAVO-diploma hebt. Het doen van alle HAVO-vakken met thuisstudie is erg lastig omdat je super gemotiveerd bezig moet blijven, maar als je een duidelijk doel op redelijk korte termijn hebt moet het lukken.
Ik weet niet hoe thuisstudie zich tot de leerplicht verhoudt trouwens.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2008, 21:39
Verwijderd
Ontheffing krijg je niet meer voor de vavo, je laatste school waar jij op heb gezeten(in dit geval je middelbare school) moet toestemming verlenen. Daar doen ze nooit moeilijk in
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 15:36
Robbin.
Robbin. is offline
Het gaat mij niet om de vavo.

Ik wil dit jaar starten met een thuisstudie havo.
Ik wil de havo volgen met het E & M profiel.

Ik wil proberen mijn diploma te halen met de volgende vakken :

Nederlands
Engels
Maatschappijleer
Wiskunde A
Economie
Geschiedenis.
Duits of Aardrijkskunde
Management en organisatie

Welke vakken zijn slim om nu al af te ronden dmv thuisstudie ?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 22:28
Bubbeldoosje
Avatar van Bubbeldoosje
Bubbeldoosje is offline
De vakken uit het algemene deel worden meestal aangeraden om als eerste af te ronden.
__________________
De dorpsjeugd klit wat bij elkaar, in minirok en beatlehaar.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 08:44
Nyawa
Ligt er natuurlijk ook een beetje aan welke vakken je op het vmbo makkelijk of moeilijk vond, maar ik zou in ieder geval Nederlands en Engels doen, en als je Duits kiest ook Duits. CE voor de talen is gewoon teksten lezen wat je alleen maar kan oefenen door oude examens te maken, dus dat is met thuisstudie heel goed te doen. Ook de voorbereidingen voor het SE (afgezien van spreekvaardigheid, dat is misschien wel lastiger oefenen met een thuisstudie) moeten wel snel vanaf huis te doen zijn. Als je makkelijk feitjes leert, zou ik ook geschiedenis en maatschappijleer proberen.

Op de VAVO hou je dan over: wiskunde A, economie, M&O en eventueel aardrijkskunde. Voor vakken als wiskunde, economie en M&O is uitleg van een leraar denk ik belangrijker dan voor de talen, maar het ligt er ook een beetje aan welke vakken je liggen en welke niet, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 10:44
Verwijderd
Wiskunde en economie, tegelijk doen. Dat sluis zo goed op elkaar aan.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 15:20
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Neem ook even een spoedcursus Nederlands...
<3 Princiepe

Ontopic:

Schrijf je in bij de IB-groep voor staatsexamens. Je moet je vóór 1 januari inschrijven. Alhoewel, als je nu zou beginnen aan 4 en 5 havo in 7 maanden te persen zou je minstens 4 uur per dag aan zelfstudie moeten doen. Een ijzersterk doorzettingsvermogen, discipline en organisatie zijn de sleutel tot het behalen van een diploma. Vind ik dan.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 15:49
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
<3 Princiepe

Ontopic:

Schrijf je in bij de IB-groep voor staatsexamens. Je moet je vóór 1 januari inschrijven. Alhoewel, als je nu zou beginnen aan 4 en 5 havo in 7 maanden te persen zou je minstens 4 uur per dag aan zelfstudie moeten doen. Een ijzersterk doorzettingsvermogen, discipline en organisatie zijn de sleutel tot het behalen van een diploma. Vind ik dan.
7 maanden? Je hebt nog maar 5 á 6 maanden! Overigens valt het reuze mee, je kunt heel specifiek leren voor het staatsexamen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 19:42
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Dat valt niet reuze mee. Dat kan zelfs tegenvallen. Want als hij in juli 2009 zijn (de diploma's bij de IB-groep krijg je ergens in juli pas) HAVO-diploma wil halen dan moet hij twee jaar havo-E&M in 5 á 6 maanden proppen. Dan heb je ook iets van minstens 6 vakken toch? Ik heb ervaring met staatsexamens en die zijn wel goed. Alleen bij economie vroeg die leraar (en hij maakte een misplaatst grapje over Rotterdam RotterDOM) dingen die niet bij de examenstof hoorden.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 19:59
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
Dat valt niet reuze mee. Dat kan zelfs tegenvallen. Want als hij in juli 2009 zijn (de diploma's bij de IB-groep krijg je ergens in juli pas) HAVO-diploma wil halen dan moet hij twee jaar havo-E&M in 5 á 6 maanden proppen. Dan heb je ook iets van minstens 6 vakken toch? Ik heb ervaring met staatsexamens en die zijn wel goed. Alleen bij economie vroeg die leraar (en hij maakte een misplaatst grapje over Rotterdam RotterDOM) dingen die niet bij de examenstof hoorden.
Uit ervaring weet ik dat het wel reuze meevalt. Mogelijk factor kan natuurlijk intelligentie zijn, maar goed.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 21:08
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Nou, als je tekort aan zelfdiscipline hebt kan dat al fataal zijn voor je cijfers. En je moet best wat werkstukken + je PWS inleveren.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 19-12-2008, 22:53
rewien
rewien is offline
misschien ben ik een beetje te laat met reageren, maar als het goed is, heb je zadkine college (een roc) in rotterdam, misschien kun je daar effe kijken..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-01-2009, 11:40
Catness
Catness is offline
Doen! Dan kan je journalistiek studeren en dit soort filmpjes maken:

http://nl.youtube.com/watch?v=IZcZ0P4pZUI
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren MBO opleiding, naar havo terug?
MateBrah
6 26-06-2014 15:18
Studeren HU of HvA + met vmbo-t en P naar de universiteit?
SocialCritic
4 06-05-2013 13:17
Studeren HavoSprint
runman
4 19-05-2010 11:17
Studeren Studiekeuze MBO of Havo?
Shift3r
2 20-09-2009 08:17
Studeren Havo-diploma: HBO officemangement of propedeuse en dan Franse taal en cultuur?!
myrthevg
6 11-09-2009 15:06
Algemene schoolzaken opleiding, havo vereist ofniet :S
Drillmeister
8 04-09-2006 19:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:31.