Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2010, 16:19
lol_nl
lol_nl is offline
De laatste tijd ben ik heel erg geinteresseerd in gezondheid. Ik ben het afgelopen jaar veel ziek geweest en heb heel wat gezondheidsklachten gehad - ik had daarvoor heel weinig aandacht eraan besteed: weinig sport, veel achter de computer, etc. De laatste tijd is het een soort obsessie geworden.
Ik zit er dan ook aan te denken iets in deze richting te studeren. Het lijkt echter alsof mijn zich nogal beperkt tot de vraag hoe je het beste gezond en wel kunt leven. Ik zit in 6-VWO, haal prima cijfers en zou dus geneeskunde kunnen studeren, maar ik ben bang dat dit misschien toch niet een opleiding is die ik zoek. Chirurg wil ik absoluut niet worden.
Een andere optie is een WO-studie die iets met gezondheid te maken heeft maar zich niet direct richt op het opleiden tot behandelend arts. De vraag is alleen: 1) welke dan?, 2) is het zo dat bijna al deze opleidingen zich richten op het opleiden tot onderzoeker op medisch gebied?
Of zou ik een HBO-opleiding moeten overwegen? Er blijken veel HBO-opleidingen te zijn die opleiden tot therapeuten van diverse soorten.
En weet iemand iets over cursussen en opleidingen alternatieve therapie? Hoe kan ik weten of zo'n opleiding betrouwbaar en in orde is? Zijn er misschien mogelijkheden om zo'n soort opleiding naast of na een reguliere studie te doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2010, 17:02
Neutie
Avatar van Neutie
Neutie is offline
Je realiseert je wel dat je met geneeskunde niet alleen maar chirurg kan worden he? De kans is zelfs groter dat je een ander soort arts wordt als je geneeskunde hebt gedaan. Maar goed, als arts worden in het algemeen je niks lijkt, is geneeskunde sowieso geen goede optie voor je. Maar er zijn uiteraard nog meer gezondheidsgerelateerde studies, zo uit mij hoofd weet ik gezondheidswetenschappen en biomedische wetenschappen. Ik kan je helaas niet verder helpen met de inhoud van beide studies, dus dat zul je zelf moeten googlen
Met citaat reageren
Oud 24-02-2010, 20:59
Verwijderd
Je hebt ook opleidingen in de richting Voeding waar je bijv. diëtist mee kunt worden. Misschien een idee? Ik heb verder helaas geen verstand van de inhoud of waar je dit kunt studeren. Biologie is ook misschien een optie.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2010, 22:33
shoebuddy 2.0
Avatar van shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Je zou ook kunnen kijken naar de life sciences aan Wageningen Universiteit. Ik heb zeker wel mensen gesproken die getwijfeld hebben over geneeskunde en bijvoorbeeld Moleculaire Levenswetenschappen zijn gaan studeren.
Als je echt vooral naar Voeding en Gezondheid kijkt is dat ook een optie.

Bezoek vooral websites en open dagen van studies, om zo goed mogelijk een beeld te vormen.
__________________
"He looks blue.." "I'd say brownish-gold.."
Met citaat reageren
Oud 25-02-2010, 14:21
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Gezondheidswetenschappen? Zit geloof ik in Twente.
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2010, 16:10
kleinmeisje
Avatar van kleinmeisje
kleinmeisje is offline
naja je hoeft geen arts te worden als je geneeskunde doet.
ik ken wel geneeskunde studenten die voor hun co-schappen (dus met een bacherlor/docteraal diploma) gestopt zijn en daarna een master bijv. in gezondheidswetenschappen zijn gaan doen.

maar wat interesseert je nu het meest/wat wil je leren? het mensenlijklichaam? ziektes? mensen helpen? spieren/gewrichten? gezonder leven? revalideren na ziekte/ongeluk? etc etc
als we dat weten kunnen we je een richting op sturen.

maar op WO niveau zijn er ook wel meer opties dan geneeskunde:
technische geneeskunde, biomedische wetenschappen, gezondheidswetenschappen, psychobiologie, beweginswetenschappen, medische infomatiekunde of voeding en gezondheid

dit vond ik na google: http://studeren.qompas.nl/wo-studierichtingen.html
__________________
wie zwijgt stemt toe
Met citaat reageren
Oud 25-02-2010, 19:35
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Gezondheidswetenschappen (o.a. VU Amsterdam en Rotterdam), Gezondheid en leven (VU Amsterdam), Psychobiologie of Biopsychologie (wel redelijk neurologisch e.d., UvA Amsterdam).
Genoeg opties sowieso!
(en op HBO zijn er een heleboel studies denk ik, maar daar ben ik niet mee bekend.)
Met citaat reageren
Oud 26-02-2010, 15:49
Jannekus
Avatar van Jannekus
Jannekus is offline
Wat een hele andere kant van gezondheid belicht is 'Medische Anthropologie' en 'Gezondheidspsychologie', die bekijken ziekte niet vanuit de natuurwetenschappelijke kant, maar meer vanuit sociaal wetenschappelijk perspectief. Ik heb vorig jaar het vak medische anthropologie gevolgd en doe dit semester gezondheidspsychologie en ik vind dat wel een interessant aspect van gezondheid.

Bij medische anthropologie zijn de centrale vragen hoe mensen ziekte ervaren en interpreteren, hoe zij proberen hun gezondheid of die van anderen te beïnvloeden, hoe zij daarover communiceren en hoe medische kennis en praktijken in de gezondheidszorg worden geconstrueerd.

En bij gezondheidspsychologie kijk je naar psychosociale factoren die van belang zijn bij gezondheid en bij het ontstaan en voortduren van aandoeningen en ziekten. Voorbeelden lopen van preventief gedrag en leefstijlen bij bijvoorbeeld roken en cardiovasculaire aandoeningen tot de psychologische factoren die betrokken zijn bij het hebben van ziekten als kanker. Sterke nadruk ligt op de invloed van voorlichting en communicatie, sociale interactie en de effectiviteit van gezondheidbevorderende interventies.

Bronnen:
http://www.theofficialmasterguide.nl...d=127&cid=3156
http://www.ou.nl/eCache/DEF/9/726.html

Het punt is alleen wel dat je dan je bachelor in antropologie of psychologie moet doen waardoor je ook vakken krijgt die je misschien helemaal niet aanspreken en die niet over gezondheid gaan (zoals culturele antropologie of sociale psychologie).

Ik studeer zelf aan het University College. Misschien is het wat om daar ook naar te kijken aangezien je daar het wel goed kunt combineren: pre-med (geneeskunde) met extra vakken in antropologie en psychologie. Dan kun je na je bachelor bepalen of je geneeskunde wilt studeren (SUMMA, wel moeilijk in te komen maar niet onmogelijk) of juist het sociale aspect van geneeskunde wil gaan doen (zoals een master in gezondheidspsychologie of in medische antropologie en sociologie).
__________________
Neti gaat studeren <3
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 15:05
Annelieke93
Annelieke93 is offline
Ik ben bij Gezondheid en Leven wezen kijken op de VU, erg leuke opleiding en een goed alternatief! Deze studie is een combi van gezondheidswetenschappen en biomedische wetenschappen, je kijkt dus niet alleen naar processen in het lichaam, maar ook naar het effect op de samenleving. Dus bijv. 'hoe voorkomen we overgewicht bij jonge kinderen'.
Daarna kun je heel veel masters gaan doen, je mag in het tweede jaar ook veel van je vakken zelf kiezen. Zeker een aanrader!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 14:39
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Een greep uit de gezondheid gerelateerde studies op het HBO:

- Verpleegkunde
- Operatieassistent
- Anesthesieassistent
- Verloskunde
- Fysiotherapie
- Oefentherapie Cesar/Mensendieck
- Logopedie
- Podotherapie
- Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken
- Audiologie
- Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
- HBO Psychologie
- Medische Technologie
- Biomedisch Laboratoriumonderzoek

enzovoorts
__________________
you're not my demographic

Laatst gewijzigd op 12-03-2010 om 14:44.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Acties tegen het rookverbod ondersteund door tabaksindustrie
Kitten
92 01-07-2009 13:50
Eten & Drinken Parttime vegetarisme/Flexitarisme vs. vegetarisme & veganisme
Verwijderd
60 26-11-2007 16:59
Eten & Drinken Raw Food
Verwijderd
33 20-06-2006 18:48
Studeren biomedische wetenschappen
petser
12 15-04-2006 13:47
Eten & Drinken Vega of niet??
merijn
23 01-08-2005 20:57
Eten & Drinken bekeren tot vegetarisme
Kill me Ce soir
146 13-03-2004 20:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.