Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2005, 21:53
Sadok
Avatar van Sadok
Sadok is offline
Ben benieuwd wat de redenen zouden zijn om te geloven. En dan niet: "Omdat God bestaat!", maar als Hij dan bestaat, wat zou jij er dan aan willen hebben.

Ik zou geloven als m'n leven daardoor zin zou krijgen en ik liefde zou ervaren, zoals ik die nog nooit heb ervaren.
__________________
What we do in life, echoes in eternity!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-08-2005, 22:15
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Sadok schreef op 22-08-2005 @ 22:53 :
Ben benieuwd wat de redenen zouden zijn om te geloven. En dan niet: "Omdat God bestaat!", maar als Hij dan bestaat, wat zou jij er dan aan willen hebben.

Ik zou geloven als m'n leven daardoor zin zou krijgen en ik liefde zou ervaren, zoals ik die nog nooit heb ervaren.
Goed nieuws, als je zou gaan geloven krijgt je leven weer zin en God wilt je zijn liefde geven. Het enige wat je moet doen is geloven.
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 22:28
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Geloven is als een band tussen jou en je schepper. Dat zoiets groots, zoiets machtigs en zoiets moois, van jou houdt, is werkelijk fantastisch. Voel je je dan niet beter, als je weet dat God van jou houdt, enkel omdat je van hem houdt?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 22:38
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 22-08-2005 @ 23:15 :
Goed nieuws, als je zou gaan geloven krijgt je leven weer zin en God wilt je zijn liefde geven. Het enige wat je moet doen is geloven.
Dat is niet mogelijk als je geen gehersenspoelde jeugd gehad hebt en niet heel erg naief en beïnvloedbaar bent
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 23:13
dreadmanneke
Avatar van dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Geloven is hetgeen wat je doet als je niet meer verder wilt zoeken.
__________________
As the pattern gets more intricate and subtle, being swept along is no longer enough.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 23:17
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 23-08-2005 @ 00:13 :
Geloven is hetgeen wat je doet als je niet meer verder wilt zoeken.
Of juist wel.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 23:18
haplo
Avatar van haplo
haplo is offline
Als ik het gevoel zou hebben dat het iets toevoegt aan mijn leven. momenteel heb ik dat niet en verwacht dat ook mnooit te hebben. Ik denk liever zelf na.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 23:26
dreadmanneke
Avatar van dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 23-08-2005 @ 00:17 :
Of juist wel.
Zodra je zegt: "dit geloof ik" is de zoektocht voorbij, want hiermee stel je dat je gevonden heb wat je zocht.
__________________
As the pattern gets more intricate and subtle, being swept along is no longer enough.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 23:58
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Omdat het de minst lastige weg naar een gevoel van een zinvol leven is?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 03:00
K-pax
Avatar van K-pax
K-pax is offline
Citaat:
Omdat het de minst lastige weg naar een gevoel van een zinvol leven is?
hhm juh voor sommige, voor mij zou me leven zinloos worden als ik zou gaan geloven denk ik
__________________
A righteous infliction of retribution manifested by an appropriate agent
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 10:51
dreadmanneke
Avatar van dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 23-08-2005 @ 00:26 :
Zodra je zegt: "dit geloof ik" is de zoektocht voorbij, want hiermee stel je dat je gevonden heb wat je zocht.
Tjah, je zou natuurlijk nog verder kunnen zoeken binnen het raamwerk dat je gekozen heb, maarja, dan sluit je wel een berg aan andere inzichten buiten, die niet behoren aan dat raamwerk dat je gekozen hebt. Ik vind dit selectief zoeken, en dus niet oprecht zoeken.
__________________
As the pattern gets more intricate and subtle, being swept along is no longer enough.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 18:27
*4
*4 is offline
omdat het zo'n diepgang aan je leven kan geven, en je er zoveel rust in kan vinden. Omdat het fijn is om met andere mensen hetzelfde te beleven en je je leven zo zin geeft.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 20:16
Tintia*
Avatar van Tintia*
Tintia* is offline
Mijn reden tot geloof kwam doordat ik een cursus ging volgen waardoor ik meer over jezus en de heer teweten kwam, en als je het nou eenmaal begrijpt dus ook ervaart wat jezus voor je gedaan heeft.. dan wil je niets liever, en wat mischien ook handig is.. 1000 redenen tegen jezus te zoeken
en er bestaat geen 1 dus
__________________
lalala
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 21:15
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
ChristianPower! schreef op 23-08-2005 @ 21:16 :
Mijn reden tot geloof kwam doordat ik een cursus ging volgen waardoor ik meer over jezus en de heer teweten kwam, en als je het nou eenmaal begrijpt dus ook ervaart wat jezus voor je gedaan heeft.. dan wil je niets liever, en wat mischien ook handig is.. 1000 redenen tegen jezus te zoeken
en er bestaat geen 1 dus
Nee, maar ik vraag jou er 1 voor te noemen die RATIONEEL is en niet gebaseerd op gevoel/emotie en dan ook nog maar eens terug te komen.
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 21:16
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 23-08-2005 @ 22:15 :
Nee, maar ik vraag jou er 1 voor te noemen die RATIONEEL is en niet gebaseerd op gevoel/emotie en dan ook nog maar eens terug te komen.
Ga jij zelf maar eens een keer echt nadenken, en kom dan nog maar eens terug.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 21:22
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 23-08-2005 @ 00:26 :
Zodra je zegt: "dit geloof ik" is de zoektocht voorbij, want hiermee stel je dat je gevonden heb wat je zocht.
en een agnost kijkt constant verder?
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 21:28
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
de abt van sion schreef op 23-08-2005 @ 22:16 :
Ga jij zelf maar eens een keer echt nadenken, en kom dan nog maar eens terug.
Ik denk al na. Probleem is alleen dat ik rationeel en in controleerbare feiten denk. En die heeft tot nu toe nog niemand kunnen aandragen VOOR het geloof. Als jij ze wel hebt zou ik je uit willen nodigen ze dan maar eens te geven.
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 21:52
Tintia*
Avatar van Tintia*
Tintia* is offline
jij probeert echt alles uit te stippen
sorry hoor. jij lijkt mij iemand die (net zoals vele andere)
vragen om feiten, maar pas toch werkelijk gaan geloven als ze het super sterk ervaren hebben gods liefde en dan heb ik het over het gevoel.
__________________
lalala
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-08-2005, 22:01
Tintia*
Avatar van Tintia*
Tintia* is offline
Ik weet dat jezus bestaat, maar jij hebt niks aan mijn feiten.
je weet pas dat het een feit is als je het zelf hebt ervaren dus als ik jou was zal k niet stil gaan staan en wachten tot er feiten komen, maar zelf op onderzoek uitgaan dan kom je er wel achter en als je er echt voor open staat, dan laat god je zelf wel zien dat hij bestaat! ga naar een genezings dienst, genezen die mensen niet in godsnaam? ga eens kijken bij een bevrijding.. kijk om je heen zoals die andere zeiden.. er zijn genoeg feiten dat hij bestaat..denk je dat we van apen afstammen ofzo..denk je dat de bijbel liegt..? mensen zeggen ohw wat gebeurd er in deze wereld, god bestaat niet anders zou dit niet gebeuren! maar lees de bijbel maar dan zie je waarom dit gebeurd. lees de bijbel dat is het feit.. dan ga je dingen begrijpen waarom dingen gebeuren dan ga je begrijpen waarom er hier een eenheid komt.
en ik weet zeker dat als je leest god je hart kan aan raken.
__________________
lalala
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 22:09
Verwijderd
Voor alle maagden, natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 22:37
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
ChristianPower! schreef op 23-08-2005 @ 23:01 :
.denk je dat de bijbel liegt..?
niet helemaal maar cirkelredeneringen zijn GEEN geldige argumenten en de bijbel is een GROTE cirkelredenering ("alles wat hier in staat is waar" hoe weet je dat? "het is het woord van god" hoe weet je dat "dat staat geschreven" TUURLIJK...)
Dus nee dankje, neem dat sprookjesboek maar weer mee.
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 22:51
Vejji
Avatar van Vejji
Vejji is offline
Citaat:
Sadok schreef op 22-08-2005 @ 22:53 :
Ben benieuwd wat de redenen zouden zijn om te geloven. En dan niet: "Omdat God bestaat!", maar als Hij dan bestaat, wat zou jij er dan aan willen hebben.

Ik zou geloven als m'n leven daardoor zin zou krijgen en ik liefde zou ervaren, zoals ik die nog nooit heb ervaren.
omdat je aan geloof een rots in de branding hebt, iets waar je je aan vast kunt houden als je in de shit zit.

dat is het enige wat ik mooi vind aan een geloof de rest boeit me niet zoveel meer
__________________
Woei!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 23:55
dreadmanneke
Avatar van dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 23-08-2005 @ 22:28 :
Ik denk al na. Probleem is alleen dat ik rationeel en in controleerbare feiten denk. En die heeft tot nu toe nog niemand kunnen aandragen VOOR het geloof. Als jij ze wel hebt zou ik je uit willen nodigen ze dan maar eens te geven.
&
Citaat:
ChristianPower! schreef op 23-08-2005 @ 22:52 :
jij probeert echt alles uit te stippen
sorry hoor. jij lijkt mij iemand die (net zoals vele andere)
vragen om feiten, maar pas toch werkelijk gaan geloven als ze het super sterk ervaren hebben gods liefde en dan heb ik het over het gevoel.
"Facts are ventriloquist's dummies. Sitting on a wise man's knee they may be made to utter words of wisdom; elsewhere, they say nothing, or talk nonsence, or indulge in sheer diabolism."
- Aldous Huxley

__________________
As the pattern gets more intricate and subtle, being swept along is no longer enough.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 23:56
dreadmanneke
Avatar van dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 23-08-2005 @ 22:22 :
en een agnost kijkt constant verder?
Niet per sé. Maar ze houden op z'n minst de mogelijkheden open.
__________________
As the pattern gets more intricate and subtle, being swept along is no longer enough.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 00:02
dreadmanneke
Avatar van dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
ChristianPower! schreef op 23-08-2005 @ 23:01 :
Ik weet dat jezus bestaat, maar jij hebt niks aan mijn feiten.
je weet pas dat het een feit is als je het zelf hebt ervaren dus als ik jou was zal k niet stil gaan staan en wachten tot er feiten komen, maar zelf op onderzoek uitgaan dan kom je er wel achter en als je er echt voor open staat, dan laat god je zelf wel zien dat hij bestaat! ga naar een genezings dienst, genezen die mensen niet in godsnaam? ga eens kijken bij een bevrijding.. kijk om je heen zoals die andere zeiden.. er zijn genoeg feiten dat hij bestaat..denk je dat we van apen afstammen ofzo..denk je dat de bijbel liegt..? mensen zeggen ohw wat gebeurd er in deze wereld, god bestaat niet anders zou dit niet gebeuren! maar lees de bijbel maar dan zie je waarom dit gebeurd. lees de bijbel dat is het feit.. dan ga je dingen begrijpen waarom dingen gebeuren dan ga je begrijpen waarom er hier een eenheid komt.
en ik weet zeker dat als je leest god je hart kan aan raken.
Sta jij nu nog wel open voor alle andere godsbelevingen? Wie zegt dat je niet precies hetzelfde ervaart als je je op de Veda's of de Koran gaat richten? Is het niet zonde om je te richten op één ding? Wie weet wat voor wijsheid je allemaal wel niet ontgaat!
__________________
As the pattern gets more intricate and subtle, being swept along is no longer enough.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-08-2005, 00:51
Mr.Hypert€xt
Avatar van Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Ik ga toch best wel gaan geloven als er morgen marsmannetjes koffie komen drinken.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 11:19
Tintia*
Avatar van Tintia*
Tintia* is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 24-08-2005 @ 01:02 :
Sta jij nu nog wel open voor alle andere godsbelevingen? Wie zegt dat je niet precies hetzelfde ervaart als je je op de Veda's of de Koran gaat richten? Is het niet zonde om je te richten op één ding? Wie weet wat voor wijsheid je allemaal wel niet ontgaat!
ik sta wel open voor andere godsbelevingen. ik respecteer ze en alles, maar het punt is ik heb al gevonden wat ik zocht dus waarom verder zoeken
__________________
lalala
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 11:27
Verwijderd
Citaat:
ChristianPower! schreef op 24-08-2005 @ 12:19 :
ik sta wel open voor andere godsbelevingen. ik respecteer ze en alles, maar het punt is ik heb al gevonden wat ik zocht dus waarom verder zoeken
Omdat je tevreden bent met wat je hebt, totdat je iets beter vindt!
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 13:48
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 24-08-2005 @ 00:56 :
Niet per sé. Maar ze houden op z'n minst de mogelijkheden open.
Iets openhouden wilt niet zeggen, dat je verder wilt zoeken.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 14:08
Twanos
Avatar van Twanos
Twanos is offline
[QUOTE]ChristianPower! schreef op 23-08-2005 @ 23:01 :
dan laat god je zelf wel zien dat hij bestaat! ga naar een genezings dienst, genezen die mensen niet in godsnaam?
hoe heeft god aan jou laten zien dat hij bestaat? Weleens van het placebo effect gehoord?

ga eens kijken bij een bevrijding.. kijk om je heen zoals die andere zeiden.. er zijn genoeg feiten dat hij bestaat..
Noem die feiten dan eens?

denk je dat we van apen afstammen ofzo

Denk jij dat wij van 2 mensen afstammen die van een verboden vrucht hebben gegeten ? Denk jij dat het volledige menselijke ras van 2 mensen afstamt. Dan zouden we wel heel zwak moeten zijn, gezien erfelijke ziektes en onvolmaaktheden zich versterken per generatie.

Bovendien is er meer bewijs voor evolutie (dat wij van apen afstammen) dan voor de goddelijke schepping.


denk je dat de bijbel liegt..?
Jij denkt dat de Bijbel de waarheid spreekt?? en what about: de Koran en andere heilige boeken van andere religies? Waarom is volgens jij de bijbel de absolute waarheid? (het antwoord: indoctrinatie en cultuur, was jij in het midden oosten geboren, was je nu moslim.)

mensen zeggen ohw wat gebeurd er in deze wereld, god bestaat niet anders zou dit niet gebeuren! maar lees de bijbel maar dan zie je waarom dit gebeurd.

Bij iets goeds (een bevrijding) zeg jij: dit is gods werk, als er iets slechts gebeurd is dat niet de schuld van god ?

lees de bijbel dat is het feit.. dan ga je dingen begrijpen waarom dingen gebeuren dan ga je begrijpen waarom er hier een eenheid komt.
Volg onderwijs en onderzoek de geschiedenis, dan zul je zien dat Religie ontstaan is omdat mensen dingen niet konden verklaren en het afschoven op een god (bliksem?! hoe kan dat?! het is vast een god! )
__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 14:40
dreadmanneke
Avatar van dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 24-08-2005 @ 14:48 :
Iets openhouden wilt niet zeggen, dat je verder wilt zoeken.
Juist, vandaar dat ik "niet per sé"zei.
__________________
As the pattern gets more intricate and subtle, being swept along is no longer enough.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 12:14
Twanos
Avatar van Twanos
Twanos is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 22-08-2005 @ 23:15 :
Goed nieuws, als je zou gaan geloven krijgt je leven weer zin en God wilt je zijn liefde geven. Het enige wat je moet doen is geloven.
mijn leven heeft (in mijn ogen) ook zin zonder dat ik daarbij in een opperwezen moet geloven.

Vraagje: hoe geeft god zijn liefde aan jou ? (serieuze vraag, niet cynisch bedoelt)
__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 14:54
FatihVercetti
Avatar van FatihVercetti
FatihVercetti is offline
Waarom ik moet zou geloven??

voor een garantie plaats in het paradijs
__________________
http://img.photobucket.com/albums/v143/wardove/colorbars/cbggbr2.jpg
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 18:41
haplo
Avatar van haplo
haplo is offline
Citaat:
FatihVercetti schreef op 26-08-2005 @ 15:54 :
Waarom ik moet zou geloven??

voor een garantie plaats in het paradijs
Dat wordt nog lastig kiezen met al die geloven.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 21:06
FatihVercetti
Avatar van FatihVercetti
FatihVercetti is offline
ja maar gelukkig weet ik welk geloof de sleutel van het paradijs is

de islam namelijk
__________________
http://img.photobucket.com/albums/v143/wardove/colorbars/cbggbr2.jpg
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 23:47
Topruler
Topruler is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 23-08-2005 @ 00:58 :
Omdat het de minst lastige weg naar een gevoel van een zinvol leven is?
Als je weet wat het is om te geloven dan zou je dit nooit zeggen. Denk bv aan Stefanus, Paulus, Petrus, Johannes en Jacobus.
__________________
Onwetendheid is de bron van alle kwaad.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-08-2005, 12:58
haplo
Avatar van haplo
haplo is offline
Citaat:
FatihVercetti schreef op 26-08-2005 @ 22:06 :
ja maar gelukkig weet ik welk geloof de sleutel van het paradijs is

de islam namelijk
Als jij daar tevreden mee bent.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 13:44
Topruler
Topruler is offline
[QUOTE]Twanos schreef op 24-08-2005 @ 15:08 :
Citaat:
ChristianPower! schreef op 23-08-2005 @ 23:01 :
dan laat god je zelf wel zien dat hij bestaat! ga naar een genezings dienst, genezen die mensen niet in godsnaam?
hoe heeft god aan jou laten zien dat hij bestaat? Weleens van het placebo effect gehoord?

ga eens kijken bij een bevrijding.. kijk om je heen zoals die andere zeiden.. er zijn genoeg feiten dat hij bestaat..
Noem die feiten dan eens?

denk je dat we van apen afstammen ofzo

Denk jij dat wij van 2 mensen afstammen die van een verboden vrucht hebben gegeten ? Denk jij dat het volledige menselijke ras van 2 mensen afstamt. Dan zouden we wel heel zwak moeten zijn, gezien erfelijke ziektes en onvolmaaktheden zich versterken per generatie.

Bovendien is er meer bewijs voor evolutie (dat wij van apen afstammen) dan voor de goddelijke schepping.


denk je dat de bijbel liegt..?
Jij denkt dat de Bijbel de waarheid spreekt?? en what about: de Koran en andere heilige boeken van andere religies? Waarom is volgens jij de bijbel de absolute waarheid? (het antwoord: indoctrinatie en cultuur, was jij in het midden oosten geboren, was je nu moslim.)

mensen zeggen ohw wat gebeurd er in deze wereld, god bestaat niet anders zou dit niet gebeuren! maar lees de bijbel maar dan zie je waarom dit gebeurd.

Bij iets goeds (een bevrijding) zeg jij: dit is gods werk, als er iets slechts gebeurd is dat niet de schuld van god ?

lees de bijbel dat is het feit.. dan ga je dingen begrijpen waarom dingen gebeuren dan ga je begrijpen waarom er hier een eenheid komt.
Volg onderwijs en onderzoek de geschiedenis, dan zul je zien dat Religie ontstaan is omdat mensen dingen niet konden verklaren en het afschoven op een god (bliksem?! hoe kan dat?! het is vast een god! )
Als het indoctrinatie en cultuur is verklaar mij dan maar eens hoe het kan dat in het midden oosten steeds meer gevallen zijn van moslims die dromen krijgen en dat soort dingen en die vervolgens christen worden.

Als je de stap neemt om te geloven dat er een God neemt dan is de stap om te geloven dat er een satan bestaat ook niet zo heel groot als die God zegt dat die bestaat. (Ongenuanceerd) Zeg ik dus ja het slechte komt niet van God maar van satan.

Als jij zelf eens kijkt naar de geschiedenis dan zul je tot de conclusie komen dat het wel heel kort door de bocht is om te zeggen: mensen wisten niet waar het vandaan kwam dus blazen ze maar een God het leven in. Ik zeg niet dat dit nooit gebeurd is maar ik zeg wel gezien de hoeveelheid godsdiensten en de tijd dat ze bestaan, zijn er al genoeg mensen geweest die daar doorheen geprikt zouden hebben als dat het geval zou zijn. Jij zal nu wel naar voren brengen: ja maar gelovigen zijn nooit rationeel en kritisch geweest dus waarom zouden ze iets onderzoeken. Dat zal ik bij voorbaat afdoen als bullshit en een vooroordeel. Alleen omdat in jouw ogen iets niet rationeel zou zijn betekent niet dat het dat ook niet is en zoals ik je al eens gezegd heb kan ik het christendom nog wel rationeel voor je maken ook.
__________________
Onwetendheid is de bron van alle kwaad.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 13:51
Topruler
Topruler is offline
Citaat:
FatihVercetti schreef op 26-08-2005 @ 15:54 :
Waarom ik moet zou geloven??

voor een garantie plaats in het paradijs
Ow ja, nee word moslim. Dan kun je je hele leven krampachtig aan regeltjes voldoen met de hoop dat je aan het einde van je leven misscien een plekje in het paradijs krijgt. Want alleen als Allah het wil. Wat een heerlijke zekerheid heb je dan, gezien het feit dat als je jezelf tegen een boom kapot rijd dat de moslims dan zeggen: Het was Allahs wil. Mij niet gezien.
__________________
Onwetendheid is de bron van alle kwaad.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 13:57
mara18
mara18 is offline
Citaat:
Gijsbertus schreef op 23-08-2005 @ 23:51 :
omdat je aan geloof een rots in de branding hebt, iets waar je je aan vast kunt houden als je in de shit zit.

dat is het enige wat ik mooi vind aan een geloof de rest boeit me niet zoveel meer
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 14:04
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Topruler schreef op 27-08-2005 @ 14:51 :
Ow ja, nee word moslim. Dan kun je je hele leven krampachtig aan regeltjes voldoen met de hoop dat je aan het einde van je leven misscien een plekje in het paradijs krijgt. Want alleen als Allah het wil. Wat een heerlijke zekerheid heb je dan, gezien het feit dat als je jezelf tegen een boom kapot rijd dat de moslims dan zeggen: Het was Allahs wil. Mij niet gezien.
Iets gebeurd alleen als Allah het wil, dus ik snap jou bezwaar niet. Is inlevingsvermogen voor een ongelovige dan zo moeilijk?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 14:47
siese
Avatar van siese
siese is offline
Mensen geloven uit angst.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 14:48
haplo
Avatar van haplo
haplo is offline
Citaat:
Topruler schreef op 27-08-2005 @ 14:51 :
Ow ja, nee word moslim. Dan kun je je hele leven krampachtig aan regeltjes voldoen met de hoop dat je aan het einde van je leven misscien een plekje in het paradijs krijgt. Want alleen als Allah het wil. Wat een heerlijke zekerheid heb je dan, gezien het feit dat als je jezelf tegen een boom kapot rijd dat de moslims dan zeggen: Het was Allahs wil. Mij niet gezien.
Eeen christen daarentegen komt zonder god's toestemming in het paradijs en hoeft geen regels te volgen?

Citaat:
Als het indoctrinatie en cultuur is verklaar mij dan maar eens hoe het kan dat in het midden oosten steeds meer gevallen zijn van moslims die dromen krijgen en dat soort dingen en die vervolgens christen worden.
Er zijn ook genoeg christenen die moslim of ongelovig worden, daarnaast geloven er genoeg mensen dat ze contact hebben met buitenaardse wezens of elfjes. Kortom: je punt gaat nergens over.

Citaat:
Als je de stap neemt om te geloven dat er een God neemt dan is de stap om te geloven dat er een satan bestaat ook niet zo heel groot als die God zegt dat die bestaat. (Ongenuanceerd) Zeg ik dus ja het slechte komt niet van God maar van satan.
Oké.

Citaat:
Als jij zelf eens kijkt naar de geschiedenis dan zul je tot de conclusie komen dat het wel heel kort door de bocht is om te zeggen: mensen wisten niet waar het vandaan kwam dus blazen ze maar een God het leven in. Ik zeg niet dat dit nooit gebeurd is maar ik zeg wel gezien de hoeveelheid godsdiensten en de tijd dat ze bestaan, zijn er al genoeg mensen geweest die daar doorheen geprikt zouden hebben als dat het geval zou zijn.
Klopt, die mensen heten atheïsten/agnosten.

Citaat:
Jij zal nu wel naar voren brengen: ja maar gelovigen zijn nooit rationeel en kritisch geweest dus waarom zouden ze iets onderzoeken. Dat zal ik bij voorbaat afdoen als bullshit en een vooroordeel. Alleen omdat in jouw ogen iets niet rationeel zou zijn betekent niet dat het dat ook niet is en zoals ik je al eens gezegd heb kan ik het christendom nog wel rationeel voor je maken ook.
Geloven is nooit rationeel, omdat het enkel is gebaseerd op emotionele aspecten en niet logisch is beredeneert vanuit vaststaande zaken.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 17:39
Topruler
Topruler is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 27-08-2005 @ 15:04 :
Iets gebeurd alleen als Allah het wil, dus ik snap jou bezwaar niet. Is inlevingsvermogen voor een ongelovige dan zo moeilijk?
Nee het is geen probleem met mijn inlevingsvermogen. Wat ik bedoel te zeggen lekkere zekerheid heb je als Allah het wil dat je tegen een boom rijd.
__________________
Onwetendheid is de bron van alle kwaad.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 17:44
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Topruler schreef op 27-08-2005 @ 18:39 :
Nee het is geen probleem met mijn inlevingsvermogen. Wat ik bedoel te zeggen lekkere zekerheid heb je als Allah het wil dat je tegen een boom rijd.
Alles heeft een reden, en ook tegen een boom aanrijden.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 18:48
Topruler
Topruler is offline
Citaat:
haplo schreef op 27-08-2005 @ 15:48 :
[B]Eeen christen daarentegen komt zonder god's toestemming in het paradijs en hoeft geen regels te volgen?
Nope maar een christen komt niet door goede werken in de hemel. Alleen door te geloven wat Jezus gedaan heeft kom je in de hemel.


Citaat:
Er zijn ook genoeg christenen die moslim of ongelovig worden, daarnaast geloven er genoeg mensen dat ze contact hebben met buitenaardse wezens of elfjes. Kortom: je punt gaat nergens over.
Met het enige verschil dat die mensen die buitenaardse wezens gezien hebben niet serieus genomen worden en veel van die moslims waar ik over sprak de familie uitgetrapt worden, (die heel belangrijk is voor een moslim), nog veel meer worden vogelvrij verklaard door de staat en er worden er zelfs regelmatig vermoord. Omdat ze ervoor kiezen te geloven dat wat ze gezien hebben waar is. Neem maar van mij aan dat er maar weinige voor een halve overtuiging de doodstraf kiezen.


Citaat:
Klopt, die mensen heten atheïsten/agnosten.
Leef jij maar in de overtuiging dat gelovigen nooit onderzoek doen en dat godsdienst per definitie niet rationeel is. Houd die gedachte vast.


Citaat:
Geloven is nooit rationeel, omdat het enkel is gebaseerd op emotionele aspecten en niet logisch is beredeneert vanuit vaststaande zaken.
Als je alleen al kijkt naar bv de geschiedenis: jij geloofd bv vast dat keizer Ceasar bestaan heeft en dat hij de Gallische oorlogen (58 - 50 v. Chr) gevoerd heeft, op basis van de bronnen die je overgeleverd zijn. Als je dan bv kijkt naar het aantal bronnen en de betrouwbaarheid ervan zul je tot de conclusie komen dat er ongeveer 9 bronnen hiervan opgetekend zijn. Als je dan gaat kijken naar in welk tijdsbestek dit plaats heeft gevonden, dan zul je tot de conclusie komen dat er 950 jaar tussen heeft gezeten oftewel 950 jaar is het mondeling overgeleverd voordat er eindelijk orde op zaken gesteld werd. Toch vertrouw je erop dat het gebeurd is. Vervolgens neem het leven van Jezus, (0 - 33 n. Chr.) de 4 jaar tijdsverschil is van ondergeschikt belang en daar ga ik dus niet op in, de eerste bronnen van zijn leven zijn 40 jaar na zijn dood opgetekend en in totaal zijn het er 5000 in het grieks, 10000 in het latijn en 9300 in andere talen. Oftewel er zit maar een magere periode over heen gegaan voordat de eerste bronnen opgetekend werden en er zijn er ongelofelijk veel meer gemaakt. Goed ik neem hier 4 van die bronnen, de vier evangelieen de eerste is ongeveer vijftig jaar na zijn dood opgetekend. Wat je doet met historische bronnen om ze op hun betrouwbaarheid te testen is ze onderwerpen aan de kriteria die gehanteerd worden door historici (jouw wetenschappers waar je zo heilig in geloofd) dat zijn de interne en de externe kriteria. Ik zal je hier voor de lengte van mijn post 2 voorbeelden geven. 1 van interne- en een van externe kriteria geven.

Interne criterium:
Was de auteur zo'n positie dat hij wist waarover hij schreef? Beweert de tekst een ooggetuigeverslag te zijn, of gebaseerd te zijn op zo'n verslag? Of is het een verslag van horen zeggen?

(Als het document er zelfs geen aanspraak op maaktdat het een ooggetuigeverslag is , of daarop gebaseeerd is, of tenminste geschreven is vanuit het perspectief van een ooggetuige, dan is zijn betrouwbaarheid minder dan wanneer het daar wel aanspraak op maakt. Maar zon'n aanspraak bewijst op zich zelf natuurlijk niet afdoende dat het op waarheid berust daar ga ik verder op in bij het externe criteria punt).

Evangelie van Johannes, Johannes verteld in zijn evangelie dat hij een ooggetuige is. Lucas verteld dat hij het gebaseerd heeft op een ooggetuigeverslag, Mattheus en Marcus maken er geen aanspraak op maar zijn wel vanuit het perspectief van een ooggetuige geschreven. Andere bronnen uit de eerste eeuw bevestigen dat zij vier de evangelieen geschreven hebben. Een voorbeeld voor wat typerend is in een ooggetuigeverslag is dat er onbelangrijke details in vermeld worden. De evangelieen staan vol van dit soort onbelangrijke details, die iemand die een verhaal opschrijft nooit zou hebben opgetekend.

Extern criterium:
Zouden de auteurs van de bron een motief gehad hebben om wat ze schreven te verzinnen?

(De betrouwbaarheid van het document word verminderd als kan worden vastgesteld dat de auteur een motief had om een verslag te verzinnen. Omgekeerd neemt de betrouwbaarheid van de bron toe als de auteur van de bron niets te winnen en zelfs wel iets te verliezen had.)

Wat voor motief zouden de vier schrijvers mogelijk hebben gehad om verhalen over Jezus te verzinnen? Ze beweren dat ze in Jezus geloven vanwege Zijn wonderen en Zijn opstanding met daaraan gekoppeld het soort leven dat Hij leefde en het onderwijs dat Hij gaf. Ze wonnen daar absoluut niets mee; ze werden daardoor juist vervolgd. Waarom zouden ze liegen? Is er iets in hun karakter dat ons ertoe brengt te denken dat zij het soort mensen zijn dat anderen opzettelijk misleidt? Er zijn maar weinig wetenschappers die twijfelen aan de oprechtheid van de discipelen.

(Dr. Gregory A. Boyd, Edward K. boyd, Brieven van een scepticus. Uitgeverij De Vuurbaak, Barneveld)

Zo kan ik nog wel een hele avond doorgaan en ook over de wonderen en zijn opstanding. Wat ik ermee wil zeggen is dat je de evangelieen niet zomaar af kan doen als stomme verhaaltjes en als je dat niet kan doen dan is het ineens een stuk tastbaarder het bewijs dat God bestaat. Zelfs de claim dat Jezus zegt dat Hij God is is in hoge mate te staven met harde argumenten.
__________________
Onwetendheid is de bron van alle kwaad.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 18:50
Topruler
Topruler is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 27-08-2005 @ 18:44 :
Alles heeft een reden, en ook tegen een boom aanrijden.
Dat vind ik best maar dat je afhankelijk zou zijn van een God die het best vind en daar zogenaamd een reden voor heeft daar kan ik me niet mee verzoenen.
__________________
Onwetendheid is de bron van alle kwaad.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 18:51
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Topruler schreef op 27-08-2005 @ 19:48 :
Leef jij maar in de overtuiging dat gelovigen nooit onderzoek doen en dat godsdienst per definitie niet rationeel is. Houd die gedachte vast.
Waar is de rationaliteit van religie dan?
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 18:59
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Topruler schreef op 27-08-2005 @ 19:50 :
Dat vind ik best maar dat je afhankelijk zou zijn van een God die het best vind en daar zogenaamd een reden voor heeft daar kan ik me niet mee verzoenen.
Wil je soms zeggen, dat als ik een ongeluk krijg, het niet de wil van God is? Wat ben jij nou voor fake christen?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 19:04
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Citaat:
en veel van die moslims waar ik over sprak de familie uitgetrapt worden,
Oa, mijn eigen moeder is haar (christelijke) familie uitgetrapt omdat zij moslim werd . Dus praat alsjeblieft niet alsof dit puur een moslim probleem is. Kom je namelijk bij mij heel hypocriet over.

Laatst gewijzigd op 27-08-2005 om 19:07.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie GOD of ALLAH
dailysmoker101
48 05-10-2011 20:29
Levensbeschouwing & Filosofie [stelling] Mensen geloven in iets, omdat ze onzeker en bang zijn
Mr. Pignati
190 07-01-2006 20:35
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom zou god bestaan?
akumabito
1 28-08-2005 09:39
Levensbeschouwing & Filosofie Geloof bestaat uit minstens twee aannames
poepdrol
19 21-08-2005 17:18
Levensbeschouwing & Filosofie Bekrompen Gristenen
Kreator
201 20-06-2005 17:50
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:49.