Oud 01-01-2010, 13:27
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Hallo mensen,

Ik zit er aan te denken om deze studie te gaan doen, hoogstwaarschijnlijk in Nijmegen. Ik zou echter graag willen weten hoe zo'n opleiding er precies uit ziet, want op de websites van MBO-scholen blijft de uitleg vrij oppervlakkig en kun je bijvoorbeeld geen idee krijgen van wat voor vakken je precies krijgt (in tegenstelling bijvoorbeeld tot websites van universiteiten) en hoe je lesrooster er uit komt te zien.

Daarom zoek ik iemand die zelf deze opleiding doet of heeft gedaan, of tenminste zelf iemand kent die deze opleiding doet of heeft gedaan. Ik heb dan een paar vragen voor die persoon, en die luiden als volgt:

1. Wat voor vakken krijg je precies in je eerste jaar, en wat doe je precies bij die vakken? En welke ervan zijn praktijk en welke theoretisch?
2. Hoe komt het lesrooster er over het algemeen uit te zien? Zit je bijvoorbeeld iedere dag van 8:30 uur tot 16:00 uur op school?
3. Ik geloof dat je al in je eerste jaar moet beginnen met de stage op een leerbedrijf. Is dit al direct vanaf de eerste schoolweek? En wat is een leerbedrijf bij de opleiding ICT-beheer meestal - gewoon een computerwinkel, of de zaak van een computerreparareur? En wat doe je zoal in de eerste paar maanden van je stage?
4. Hoe zit het met groepjeswerk op het MBO? Is dit net zoiets als op het HBO, waar je bijna continu opdrachten in groepjes moet doen? Of kun je bij ICT-beheer veelal zelf je taken uitvoeren? En bij welke vakken komt er dan meestal groepjeswerk aan te pas?

Nou, dat is alles dat ik wilde weten. Alvast hartelijk bedankt aan degene die de tijd wil nemen om mijn vragen te beantwoorden (je kunt me ook gewoon een privébericht sturen als je dat makkelijker vindt)!

Groetjes van Severus
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-01-2010, 15:30
Verwijderd
JasperJD doet mbo, dus dit is een naamzoek.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2010, 17:11
brands
Avatar van brands
brands is offline
Vooraf: Heb zelf geen ICT gedaan, maar wel stage gelopen bij de unit ICT dus heb wel wat ervaring over het ICT. Ik zal je proberen op weg te helpen, en daarbij is het ook belangrijk dat het per school echt verschillend is hoe ze het aan bieden!!!

Spreek nu over een school in Leeuwarden.

1. Wat voor vakken krijg je precies in je eerste jaar, en wat doe je precies bij die vakken? En welke ervan zijn praktijk en welke theoretisch?
In het 1ste jaar moet je vooral denken aan toch wel het begin van ICT (sommigen doen eerst niv 3 maar dat is niet verplicht). Denk daarbij aan van hoe zet ik een pc inelkaar en kan ik het uit elkaar halen. En over het installeren van software. Dan zul je ook wel engels krijgen (aangezien het voor een deel engels is). Zo zul je een onderdeel krijgen wat het Cisco (hier leer je over hoe het netwerk het bestaat uit ongeveer 10 delen (maar met goeie begeleiding is dat heel goed te doen). Al moet ik wel zeggen dat het wel in het Engels is.
Daarnaast zul je altijd coaching of mentoruur hebben, dat is 1 of 2 keer per week. Je zult ook cursussen krijgen van bijvoorbeeld word, excel, access, powerpoint, internet, en de basis dingen van de computer. Bij ons werd dat ECDL genoemd en zal misschien verplicht zijn om het te volgen.

2. Hoe komt het lesrooster er over het algemeen uit te zien? Zit je bijvoorbeeld iedere dag van 8:30 uur tot 16:00 uur op school?
Bij ons was het nooit zo dat je van 8.30 tot 16.00 op school zit. Bij ons mocht je toch zelf wel een beetje kijken van hoelaat begin ik en hoelaat ga ik weer naar huis. Alleen moesten per week wel 24 uur gedraaid worden. Dit werd dan gecontroleerd door de poortjes die binnen school stonden.

Meestal zijn de lessen 's morgens en kun je 's middags zelf bezig of naar huis gaan. Het is maar net hoe de school het plant

3. Ik geloof dat je al in je eerste jaar moet beginnen met de stage op een leerbedrijf. Is dit al direct vanaf de eerste schoolweek? En wat is een leerbedrijf bij de opleiding ICT-beheer meestal - gewoon een computerwinkel, of de zaak van een computerreparareur? En wat doe je zoal in de eerste paar maanden van je stage?
Ik neem aan dat je als nieuwe student niet meteen al bij het leerbedrijf zit binnen jouw school. Aangezien je nog niet zoveel weet van computers, tenzij je er begeleiding bij krijgt van 2/3 jaars. Meestal ga je niet al in de 1ste weken op stage.

Een leerbedrijf ICT kan uit verschillende onderdelen bestaan. Daarbij kun je denken aan een winkel, binnen school waar ook particulieren spullen kunnen kopen. Meestal is er een centraal punt waar alle klachten binnen komen van computer problemen, kan zijn dat het bij het leerbedrijf is. Per dag krijg je dan opdrachten van daar en daar ga je heen (alleen of met z'n 2en). En als je die opdrachten gedaan hebt krijg je meestal weer nieuwe.

Je kunt ook een onderdeel hebben van het leerbedrijf die voor andere scholen of voor particulieren computers repareert of opnieuw installeert voor een goedkoper prijsje dan bij een computer winkel.

Een stage is meestal een week of 20, ook wederom afhankelijk van je school. Om de meeste nieuwe ervaring op te doen bij een bedrijf buiten school. Het bedrijf zal eerst kijken van wat kun je al en wat wil je leren op stage. De 1ste en de 2de week is toch vooral het kijken van hoe zit het bedrijf in elkaar en welke taken ga ik doen. Meestal wordt je na de 3de week wel een beetje los gelaten om echt zelf dingen te ondernemen. Wel kijkt je stagebegeleider mee hoe je het doet. BEN NIET BANG OM TE VRAGEN ALS JE IETS NIET SNAPT!!!!!

Stageweken zijn meestal wel van 9 tot 5 maar dat hangt ook er vanaf hoeveel uur je van de school moet draaien en of je nog 1 dag per week op school moet komen om bijvoorbeeld lessen of iets dergelijks te volgen. Ook afhankelijk van je school!

Kortom: een functie binnen het leerbedrijf kan heel divers zijn en er valt dan ook veel te leren. Heb er zelf toen die tijd ook rond mogen kijken, maar persoonlijk snap ik er echt helemaal niks van! Het hoofd van een leerbedrijf is meestal een docent of 1 iemand anders die er voor aangesteld is.

4. Hoe zit het met groepjeswerk op het MBO? Is dit net zoiets als op het HBO, waar je bijna continu opdrachten in groepjes moet doen? Of kun je bij ICT-beheer veelal zelf je taken uitvoeren? En bij welke vakken komt er dan meestal groepjeswerk aan te pas?
Bij ons in Leeuwarden waren er wel dingen die je met z'n 2en doet, maar veel dingen kun je ook alleen doen. Stage doe je bijvoorbeeld alleen. Opdrachten die je krijgt zoals hierboven genoemd wordt misschien wel samengewerkt, dit is ook weer veel afhankelijk van de school waar je het wil gaan volgen!

En het is niet te vergelijken op het gebied van groepswerk. Bij HBO is dat wel 5x meer dan op het MBO. Het zijn vaak ook korte projecten die je doet! Een goed voorbeeld hiervan is bv. een extern bedrijf geeft een opdracht aan school om die door studenten te laten uitvoeren. Dat kan echt van alles zijn bv. een netwerk aanleggen, computers opnieuw installeren, een printer aansluiten en weet ik niet wat je allemaal nog meer kan verzinnen. Dit doe je meestal met z'n 2en maar korte en simpele opdrachten doe je alleen.

TOT SLOT:

Ik hoop dat ik je wat wijzer heb kunnen maken op het gebied van ICT-beheer niveau 4. Daarnaast hoop ik dat je een goeie keuze gaat maken op het gebied van studeren.

Groeten, Brands
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 02-01-2010, 21:09
Sherlock
Avatar van Sherlock
Sherlock is offline
Citaat:
Hallo mensen,

Ik zit er aan te denken om deze studie te gaan doen, hoogstwaarschijnlijk in Nijmegen. Ik zou echter graag willen weten hoe zo'n opleiding er precies uit ziet, want op de websites van MBO-scholen blijft de uitleg vrij oppervlakkig en kun je bijvoorbeeld geen idee krijgen van wat voor vakken je precies krijgt (in tegenstelling bijvoorbeeld tot websites van universiteiten) en hoe je lesrooster er uit komt te zien.

Daarom zoek ik iemand die zelf deze opleiding doet of heeft gedaan, of tenminste zelf iemand kent die deze opleiding doet of heeft gedaan. Ik heb dan een paar vragen voor die persoon, en die luiden als volgt:

1. Wat voor vakken krijg je precies in je eerste jaar, en wat doe je precies bij die vakken? En welke ervan zijn praktijk en welke theoretisch?
2. Hoe komt het lesrooster er over het algemeen uit te zien? Zit je bijvoorbeeld iedere dag van 8:30 uur tot 16:00 uur op school?
3. Ik geloof dat je al in je eerste jaar moet beginnen met de stage op een leerbedrijf. Is dit al direct vanaf de eerste schoolweek? En wat is een leerbedrijf bij de opleiding ICT-beheer meestal - gewoon een computerwinkel, of de zaak van een computerreparareur? En wat doe je zoal in de eerste paar maanden van je stage?
4. Hoe zit het met groepjeswerk op het MBO? Is dit net zoiets als op het HBO, waar je bijna continu opdrachten in groepjes moet doen? Of kun je bij ICT-beheer veelal zelf je taken uitvoeren? En bij welke vakken komt er dan meestal groepjeswerk aan te pas?

Nou, dat is alles dat ik wilde weten. Alvast hartelijk bedankt aan degene die de tijd wil nemen om mijn vragen te beantwoorden (je kunt me ook gewoon een privébericht sturen als je dat makkelijker vindt)!

Groetjes van Severus
Toevallig doet een vriend deze opleiding op een ROC dichtbij Nijmegen maar ik weet ongeveer hoe het ROC Nijmegen eruitziet qua les maar kan hierdoor niet alle vragen beantwoorden

2. Je zit alles behalve deze tijden op school vaak ochtenden of middagen maar dat kan ook per opleiding verschillen.

3. Een stage langer dan een paar weken krijg je in de 2de op ROC Cuijk is dat in de 2de het eerste halfjaar waarschijnlijk zal dat in Nijmegen niet heel veel anders zijn. Verder is ICT beheer natuurlijk heel breed dus of je stage kan alles zijn wat binnen jouw opleiding valt

4. Groepswerk komt inderdaad veel van pas maar niet continu ook veel wat je in je eentje moet doen.

Verder gaat het ROC ervan uit dat de meeste mensen die die opleiding gaan doen 16 zijn dus is het eerste jaar redelijk middelbareschool gedrag

Ik hoop dat ik wat vragen heb beantwoord
__________________
Yoloswag 420
Met citaat reageren
Oud 03-01-2010, 00:41
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Ik bedank Brands en JasperJD heel hartelijk voor hun antwoorden en heb ze beiden inmiddels een privébericht gestuurd. Dit betekent echter niet dat andere mensen niet meer in dit topic hoeven te antwoorden; als je je daartoe geroepen voelt, doe het alsjeblieft. Hoe meer informatie, hoe beter.

(Even dat iedereen het weet.)
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 03-01-2010, 10:23
brands
Avatar van brands
brands is offline
@ Severus: Ik heb je een privé bericht terug gestuurd! Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag!

Groetjes, Brands
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren MBO ICT Beheerder Niveau 4
SchoolierAlex
1 07-02-2013 15:25
Studeren Iets met computers
sten-vvv
8 21-08-2006 18:23
Algemene schoolzaken Krijg ik geen stufi meer als ik weer stop?
Severus
28 08-01-2006 14:43
Werk, Geld & Recht Op sollicitatiegesprek voor een open vacature als ict beheerder..
skeleton
5 19-01-2005 08:46
Algemene schoolzaken [mbo ict]
Boozle
4 19-02-2004 13:58
Algemene schoolzaken Vervolg ICT Beheerder
aap777
5 03-11-2003 18:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:02.