Oud 27-02-2003, 21:30
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Door schade en schande wordt met wijs, zegt men wel eens.

In mijn nu nog korte leventje, hoewel bijna een kwart eeuw, ben ik wel tegen wat struikelblokken opgelopen. Die fouten hoeven jullie niet te maken dus zet ik mijn tips hier neer. Als je zelf ook tips hebt, zet ze erbij.

1) Ziektenkostenverzekering
2) Beleggen
3) Schulden
4) Op je zelf
5) Auto rijden
6) Uitgaven/inkomsten
7) Salaris
8) Onroerendzaakbelasting
9) Huursubsidie
10) Afdingen
11) Autokosten
12) Minimale salaris
13) Overwerk

Bijgevoegd
14) Afschriften
15) Energie
16) Voorziening
17) Belastingstelsel/salaris


1) Zorg er voor dat je ten alle tijden tegen ziektenkosten verzekerd bent. Als je wisselt van werkgever moet je dit doorgeven aan je verzekering. Als je na je stage stopt met werken, moet je jezelf particulier verzekeren.

Als je gaat werken en je nog bij je ouders bent verzekerd tegen ziektenkosten, neem dan een 0-uren contract.

2) Als je er over denkt om te beleggen, bestudeer dan de beurs minimaal een half jaar intensief, lees veel. Ontwikkel je eigen strategie en test deze met historische koersen. (www.wallstreetcity.com) Handel niet op gevoel maar op feiten. Laat je computer beslissen en pas een stop-loss toe. Als je toch wilt beleggen, maar er niet te veel geld aan wilt besteden, leg dan iedere maand een vast bedrag in, in een beleggingsfonds. (Nu is een redelijk goede tijd)

3) Leen niet te veel geld (studifinanciering) en bouw geen schulden op. De stelling is als je gaat werken is dat zo afbetaald.
Mijn stelling is, dat als je meer geld verdient, ga je daar ook naar leven.

4) Op jezelf wonen is duur, reken op € 700 per maand.

5) Hou je van scooters, maar ook van auto rijden, spaar dan nog even door en haal zo snel mogelijk je rijbewijs. De lat wordt ieder jaar hoger gelet. Spaar ook voor zakken en een auto, het is belangrijk gelijk veel te rijden. Wie het leuk vind, kan als koerier gaan werken. Verdient goed, met een klein auto'tje (Selectvracht)
zaterdag en s'avonds.

6) Probeer iedere maand meer inkomsten dan uitgaven te hebben, dit is een goede eigenschap voor later.

7) Als een bedrijf je een salarisbod doet, doe altijd een tegenbod en ga niet zo maar akkoord. 140% werd 2 keer zonder pardon geaccepteerd bij mij.

8) Studenten hoeven geen onroerendzaak belasting te betalen (voor mensen die particulier huren.). Dit kan in de huur zitten zonder dat je het weet, vraag het aan je huisbaas.

9) Als je meer dan 175 € huur betaalt, kan je voor huursubsidie in aanmerking komen

10) Probeer af te dingen in winkels, je hebt er zo maar een gratis printer bij. (Witgoed, electronica, keukens, auto's, huizen)

11) Een auto kost all in €0.25 per kilometer. (ex aanschaf)

12) Minimale salaris = (leeftijd - 10) /2
Als je jong bent, kan je er iets onderzitten, als je ouder ben 18+, moet je er eigenlijk flink boven zitten, indien er geen belasting wordt ingehouden.

13) Overwerken of op zondag werken, is niet normaal en moet extra beloond worden.

Bijgevoegd:

14) Bekijk je afschriften, of rekeningen idd betaald zijn, dit kan je flinke tegenvallers besparen.

15) Betaal altijd iets meer energiepremie per maand, zodat je aan het einde van het jaar geld terugkrijgt, ipv bij moet betalen.
Dit heeft een rentenadeel, maar het voordeel dat je geen tegenvallers hebt. En dat geld staat normaal toch op een renteloze girorek.

16) Zorg voor een voorziening van ca € 500,- voor onverwachte uitgave.


17) Bij de invoering van het belastingstelsel, zijn er een aantal dingen veranderd. Als je 1 baantje hebt, hoeft je werkgever geen belasting af te dragen, die jij normaal terug kunt vragen. Nette werkgevers hebben rond die periode het netto loon verhoogd, heb jij buiten je normale salarisverhoging, geen flinke salarisverhoging rond 2001 gehad en is het bedrag ingehouden loonbelasting op je strookje 0, ben je, of wordt je genaaid.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.

Laatst gewijzigd op 28-02-2003 om 13:44.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2003, 21:51
Rah Digga
Rah Digga is offline
Citaat:
iamcj schreef:
[B]Door schade en schande wordt met wijs, zegt men wel eens.

In mijn nu nog korte leventje, hoewel bijna een kwart eeuw, ben ik wel tegen wat struikelblokken opgelopen. Die fouten hoeven jullie niet te maken dus zet ik mijn tips hier neer. Als je zelf ook tips hebt, zet ze erbij.


4) Op je zelf
Op jezelf wonen is duur, reken op € 700 per maand.

Toevoeging: kijk elke maand goed je afschriften na om te zien of
al je rekeningen daadwerkelijk betaald zijn, want ook bedrijven
maken fouten & dan kan je dus ineens 4 keer terug betalen of zo.

Eneco:
Betaal altijd meer dan de vastgestelde maandelijkse termijn,
zodat je met je jaarnota geld terug krijgt i.p.v dat je flink moet
bij betalen.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 22:43
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Maak een voorziening aan om te sparen. Deze voorziening kun je bijvoorbeeld aanspreken als je televisie, wasmachine of koelkast kapot gaat. Het is verstandig minimaal 500 Euro apart te houden voor dit soort gevallen.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 22:51
Rah Digga
Rah Digga is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Maak een voorziening aan om te sparen. Deze voorziening kun je bijvoorbeeld aanspreken als je televisie, wasmachine of koelkast kapot gaat. Het is verstandig minimaal 500 Euro apart te houden voor dit soort gevallen.
Dat hou ik net over als ik al mijn vaste lasten betaald heb. En veel mensen
met mij denk ik
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 12:05
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Rah Digga schreef:
Dat hou ik net over als ik al mijn vaste lasten betaald heb. En veel mensen
met mij denk ik
je kunt toch elke maand 10/20 euro sparen.. en als je daar al vroeg mee begint... je moet er echt op tijd bij zijn met sparen.

Maare bedankt voor de tips... ik heb ze ff in een word bestand gezet en opgeslagen
__________________
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 12:17
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
iamcj schreef:
12) Minimale salaris = (leeftijd - 10) /2 + € 0,50
bij mij dus
15-10=5/2=2.5+0,5= €3,00 (toen ik nog 15 was)
mijn uurloon was toen altijd 2,27. ben ik toen altijd onderbetaald of valt dat wel mee?

nu zou ik dus 16-10=6/2=3+0,5= €3,50 volgens mij moet ik lang zoeken voordat ik een baantje heb waarbij ik zoveel verdien
(alles wat ik verdiende was netto)
__________________
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 13:26
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Citaat:
dreen schreef:
bij mij dus
15-10=5/2=2.5+0,5= €3,00 (toen ik nog 15 was)
mijn uurloon was toen altijd 2,27. ben ik toen altijd onderbetaald of valt dat wel mee?

nu zou ik dus 16-10=6/2=3+0,5= €3,50 volgens mij moet ik lang zoeken voordat ik een baantje heb waarbij ik zoveel verdien
(alles wat ik verdiende was netto)
Je hebt gelijk, ik heb een rekenfoutje gemaakt met de euro, ik zal het aanpassen.

Het is: Leeftijd -10 /2

Voor minder heb ik nooit gewerkt.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 14:25
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
iamcj schreef:
Je hebt gelijk, ik heb een rekenfoutje gemaakt met de euro, ik zal het aanpassen.

Het is: Leeftijd -10 /2

Voor minder heb ik nooit gewerkt.
gelukkig, ik schrok al... "heb ik twee jaar voor té weinig geld gewerkt?"
Maar dat valt dus wel weer mee
__________________
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 12:36
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
iamcj schreef:
Je hebt gelijk, ik heb een rekenfoutje gemaakt met de euro, ik zal het aanpassen.

Het is: Leeftijd -10 /2

Voor minder heb ik nooit gewerkt.
Volgens deze berekening zou ik dus 14 euro per uur moeten verdienen....

Zullen we er (leeftijd-10)/2 van maken dan?
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 21:00
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Bovenin staat hij wel goed, maar je hebt gelijk
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 16:15
makita
makita is offline
voor bepaalde aanslagen ( van gemeente enzo) kun je vrijstelling krijgen als je een minimum inkomen of een stufi hebt. Betaal dus niet klakkeloos alles maar lees de brief ( en meestal een folder die er bij zit) dus goed!!
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 11:14
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
makita schreef op 02-03-2003 @ 16:15:
voor bepaalde aanslagen ( van gemeente enzo) kun je vrijstelling krijgen als je een minimum inkomen of een stufi hebt. Betaal dus niet klakkeloos alles maar lees de brief ( en meestal een folder die er bij zit) dus goed!!
Lees zoiezo alle informatie die je van publiekrechtelijke organen (waterschappen, gemeentes, provincies, het rijk ed) krijgt erg goed door. Vooral post van de IB-groep is belangrijk en er willen nog wel eens fouten in zitten. Kan je een hoop geld kosten als je geld uitgeeft wat je niet had moeten krijgen, bv stufi. Kijk dus altijd of je er wel recht op hebt!
__________________
Derp
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32.