Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2002, 14:32
MissLopez
MissLopez is offline
Ik weet niet of ik de stelling wel helemaal juist geformuleerd heb, maar hier hadden wij het er gister thuis over.

er was laatst op het nieuws een verhaal over een oudere man, die een eigen juwelierszaak had, hij had een wapenvergunning en was dus in het bezit van een vuurwapen. Nu werd hij overvallen en heeft de dader beschoten, de dader overleed en juist......de eigenaar van de juwelierszaak kreeg geloof ik 3 jaar gevangenisstraf.

De reden hiervan is dat volgens de wet de man moord op voorbedachte rade gepleegd heeft.

Nu is mijn mening hier heel anders over.

Ik vind dat dit absoluut niet het geval mag zijn. Het is gewoon niet zo.

Nu kom ik met een voorbeeld waar ík het mee vergelijk.

Als je buiten op straat loopt en het begint te regenen en je hebt niets, om je mee droog te houden, gebruik je je handen boven je hoofd, je gaat onder een afdakje staan of houdt een tas boven je hoofd. Nu je merkt dat je hier niet echt droog van blijft, zorg je er de volgende keer wel voor dat je een paraplu of regenpak bij de hand hebt. Met de zekerheid dat je droog of droger blijft. Je neemt dus voorzorgsmaatregelen.

Hoor je nou als eigenaar van een juwelierszaak steeds meer berichten over overvallen dan ben je dus bang dat ook jou dit overkomt. Dan zou je je zo'n situatie voorstellen.
Er komt n overvaller binnen, wat doe je dan? nu vergelijk ik t met regen, in de regen heb je je handen, een tas of een bushokje, maar als je als eigenaar een gewapende overvallen tegenover je hebt staan wat doe je dan? Dan heeft een stuk hout, een boek naar iemands hoofd gooien, of zelf gaan slaan weinig zin. Dus wat doet zo iemand? Juist, die zorgt dat hij wat klaar heeft liggen met veel meer effect heeft. Wat meer afweert. En waar je meer zekerheid bij hebt.

En nu zullen een aantal van jullie ongetwijfeld zeggen. 'regen kun je niet met een overval vergelijken'.

Misschien heb je gelijk en vergelijk ik peren met appels. Maar als je goed en realistisch nadenkt komt het beide op hetzelfde neer.
Je neemt in beide gevallen, en dat is bij meerdere dingen in het leven zo, voorzorgsmaatregelen. Zo iets heeft preventieve maatregelen naar mijn idee en zeker geen moord op voorbedacht rade.

Is dit nou puur omdat het om een aanslag gaat op het menselijk lichaam, omdat het om geweld gaat, om wapens of omdat de nederlands wet hier gewoon niks beters weet te verzinnen?

Mensen, dit is toch te belachelijk voor woorden! Wie ziet dit anders? wie geeft de wet gelijk. wie vindt dit ook moord op voorbedachte rade? Of zijn jullie het allemaal met mij eens?

In ieder geval, mijn mening is duidelijk.

en ik denk dat een ieder van ons hier in Nederland wel wat klaar heeft liggen voor eventuele inbrekers. Wij zelf hebben ook een honkbalknuppel naast ons bed staan voor 's nachts.

De wet kan mij niet vertellen dat als ik dan snachts ontdekt dan mijn hele huis zon beetje word leeg gehaald ik gewoon rustig 112 moet bellen. Nee, ik pak me knuppel en laat 112 bellen en hou m vast. Past hij geweld toe dan zal dit zeker wederzijds zijn,
want echt hoor, ik zou degene die deze wetregeling getroffen heeft nog weleens persoonlijk willen bedreigen met een mes............eens kijken of hij zich rustig laat neersteken......
__________________
Yesterdag was history, Tomorrow is a mystery and Today is a gift

Laatst gewijzigd op 06-04-2002 om 14:38.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2002, 14:37
Floppy the Rabbit
Floppy the Rabbit is offline
vind dat de juwelier die overvaller best mag neerschieten, maar doodschieten is meteen het andere uiterste, als zo iemand je winkel binnenkomt zwaait met een pistool en de helft van je juwelen jat zou ik behoorlijk pissed worden. Maar goed, schiet hem in z'n knie oid, bel dan de politie, kloar
__________________
als je dit kunt lezen heb je geen strabisme (zoek dat maar op in het woordenboek)
Met citaat reageren
Oud 06-04-2002, 14:42
MissLopez
MissLopez is offline
Citaat:
Floppy the Rabbit schreef:
vind dat de juwelier die overvaller best mag neerschieten, maar doodschieten is meteen het andere uiterste, als zo iemand je winkel binnenkomt zwaait met een pistool en de helft van je juwelen jat zou ik behoorlijk pissed worden. Maar goed, schiet hem in z'n knie oid, bel dan de politie, kloar
Die vent heeft waarschijnlijk nog nooit een schietcursus gehad hoe moet hij dan weten waar hij moet schieten/ Die vent is bang, nerveus, ziet een gewapende overvaller tegenover m staan en dan gaat ie even rustig nadenken 'hm eens even kijken. oh laat ik maar even op zijn rechterknie schieten' Zou jij dat doen?
In zon situatie ben je blij dat je wat hebt om de overvaller mee aan te vallen dan denk je weinig na. EN btw de dader was van plan alles waar die arme man zijn brood mee verdient weg te jatten daar, komt gewoon brutaal die winkel binnen en dwingt die vent ze spullen af. Het spijt me wel, maar dan kun je mij niet vertellen dat hij die vent niet had mogen doden. Want als hij was blijven leven, en we waren in amerika geweest had hij zon beetje de doodstraf dus.....komt op hetzelfde neer.

Mensen moeten gewoon elkaar met rust laten er is al genoeg ellende op de wereld. En dan komt diet K*Twet ook nog aan met 'moord op voorbedachte rade' terwijl het verdomme alleen maar om PREVENTIEVE maatregelen gaat.........stelletje lozers zijn het ook he!
__________________
Yesterdag was history, Tomorrow is a mystery and Today is a gift
Met citaat reageren
Oud 06-04-2002, 14:56
jimmyO
jimmyO is offline
Nou meisje! Phoe, wat is dat toch wat heh?

hahaha! Nee, ik zal ff serieus reageren. Ik ben het met je eens. Ten eerste is er al geen sprake van voorbedachte rade. Datie 'em dood schoot is wel weer wat minder, maar ik kan me voorstellen dat je op zo'n moment niet aan dingen denkt als 'in de benen schieten'. Toch zou ik zelf geen vuurwapen willen gebruiken.

Conclusie; de wet is okey, maar de 'controleurs van de wet' niet.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2002, 16:47
Egyptian
Avatar van Egyptian
Egyptian is offline
Je heb toch ook van die verdovings / verlamings pistolen, misschien moesten ze die dan maar legaliseren voor winkeliers of zo.
__________________
Was ik laatst bij 'n fijne rel, breekt er opeens een voetbalwedstrijd uit.***~Nachtploeg member~
Met citaat reageren
Oud 06-04-2002, 16:51
Verwijderd
Het is terecht dat die man straf heeft gekregen. Je mag iemand niet doodschieten. Punt.

De wet kent een aantal strafuitsluitingsgronden waarvan noodweer het meeste tot de verbeelding (van jongeren) spreekt: voorbeeld, juwelier wordt overvallen en schiet overvaller dood. Rechtvaardig, toch? Nee. Want om een geslaagd beroep op noodweer te kunnen doen moet er aan een aantal dingen voldaan zijn, waarvan de belangrijkste de proportionaliteit is. Dat wil zeggen dat de verdediging in redelijkheid moet staat tot het te verdedigen rechtsgoed. Het doodschieten, het nemen van een mensenleven staat niet in verhouding tot het beschermen van juwelen, hoe 'in paniek' hij ook was.

De reden waarom het hier nog extra zwaar wordt, is die voorbedachte raad. De voorbedachte raad is het verschil tussen doodslag en moord. Die juwelier had dus al een pistool onder de toonbank liggen. Dat pistool ligt daar natuurlijk met de bedoeling iemand te doden als de winkel overvallen wordt. Daar zit 'm die voorbedachte raad in: die juwelier heeft vantevoren al overwogen te schieten als er iemand binnen zou komen. En dat mag natuurlijk niet. Er zijn genoeg andere dingen te bedenken om overvalrisico te verminderen (alarmknoppen, extra veel personeel, noem maar op).

Mijns inziens dus terecht dat hij straf heeft gekregen. We willen hier geen Amerikaanse praktijken. Dit soort dingen heet 'eigenrichting' en dat is in beginsel slecht.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2002, 18:20
jimmyO
jimmyO is offline
Als je moord met voorbedachte rade pleegt, dan weet je toch al wie je gaat mollen?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2002, 18:41
ZlatanSuperJood
Avatar van ZlatanSuperJood
ZlatanSuperJood is offline
Moord is altijd met voorbedachte rade, anders is het doodslag.
__________________
"Een juichtoon dav're langs de velden, Voor ons dierbaar Rood en Wit! De ploeg der dapp're Meersche helden,Onze vreugd en trots bezit!"
Met citaat reageren
Oud 06-04-2002, 18:42
Dorus
Avatar van Dorus
Dorus is offline
Citaat:
jimmyO schreef:
Als je moord met voorbedachte rade pleegt, dan weet je toch al wie je gaat mollen?
Klopt. De eventuele overvaller.

Ik vind dat het ook absoluut nergens op slaat. Je schiet iemand dood omdat hij je juwelen, dus gewoon vervangbare goederen, wil stelen. Dat is te overdreven.

Kan wel verder gaan typen, maar het komt erop neer dat ik het grotendeels met nare man eens ben.
__________________
There she walks just walkin' down the street, singin' do wah diddy diddy dum diddy do
Met citaat reageren
Oud 06-04-2002, 19:25
Verwijderd
terecht...

maar doodschieten is misschien wat extreem.

misschien motten ze van die volt-geweertjes maken ofzo...

ff flinke stroomstoot en hijs K.O
Met citaat reageren
Oud 06-04-2002, 20:03
Verwijderd
Citaat:
Havock schreef:
terecht...

maar doodschieten is misschien wat extreem.

misschien motten ze van die volt-geweertjes maken ofzo...

ff flinke stroomstoot en hijs K.O
Dat is best wel een goed idee, als je er iemand echt knockie mee krijgt
Met citaat reageren
Oud 06-04-2002, 20:41
~julie~
~julie~ is offline
Citaat:
Havock schreef:
terecht...

maar doodschieten is misschien wat extreem.

misschien motten ze van die volt-geweertjes maken ofzo...

ff flinke stroomstoot en hijs K.O
Nou dat is dan in ieder geval beter dan iemand doodschieten!!

Het is natuurlijk wel begrijpelijk maar toch hoort het niet zo, iemand doodschieten alleen omdat je winkel overvallen wordt!! En helemaal omdat hij al wíst dat hij iemand zou neerschieten. Anders leg je toch niet een pistool klaar onder de toonbank?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2002, 22:21
Verwijderd
mjah...

als iemand geen grondige wapentraining heeft gehad hoort ie niet met zoiets rond te lopen.

en wie zegt dat die overvallers het vrijwillig doen?
gedwongen, anders zelf neergeschoten worden komt vaker voor dan je denkt...
Met citaat reageren
Oud 06-04-2002, 22:23
Verwijderd
Citaat:
halve banaan schreef:


Dat is best wel een goed idee, als je er iemand echt knockie mee krijgt
tip: go for the genitals!

en anders moeten winkeliers gewoon flashbangs krijgen...

soort granaat die je alleen zal doden als je er heel dichtbij staat
en dan is het waarschijnlijker dat je alleen licht gewond raakt
doet heel hard
*flits*
en daarna *KNAL*

wedden dat die overvallers dan zo weg zijn?
politie staat er in no time voor de deur
Met citaat reageren
Oud 06-04-2002, 23:14
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Je zóu natuurlijk ook een alarm kunnen installeren...
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 00:22
twiety
twiety is offline
Om te beginnen wil ik even kwijt dat wat mij betreft er geen juwelier hoeft te zijn: Oh, wat staat het toch mooi om je nek, in je oren of om je arm. Nou, koop spullen waar je wat aan hebt, denk ik dan.

Maar goed, daar gaat het hier nu niet om. De regel van proportionaliteit zou afgeschaft moeten worden. Als een inbreker mijn huis in komt met een pistool, terwijl ik alleen (bijv.) een mes heb (geen vergunning voor het hebben van een pistool) dan moet ik 'm mijn huis maar leeg laten stelen, 112 (proberen te) bellen en hopen dat de politie nog op tijd is om 'm te pakken? Echt niet dus! Bovendien heb je wel wat anders aan je hoofd dan uitzoeken wat voor wapen(s) onze ongewenste bezoeker bij zich heeft. Overigens lijkt het me wel het beste om, als je bijv. beneden iets hoort terwijl jij boven bent, zoveel mogelijk lawaai te maken. Inbrekers schijnen dan meestal zo te schrikken dat ze weggaan.

Ik zie deze regel (van proportionaliteit dus) als een wet die misdadigers beschermt. Geen wonder dat ze niet bang zijn om een poging tot inbraak te doen.

In het geval van de juwelier kan ik het alleen maar toejuichen wat hij heeft gedaan en vind ik dat hij geen celstraf moet krijgen. Bij wijze van spreken zou hij een lintje moeten krijgen: Hij zorgt dat misdadigers banger worden om een juwelier te overvallen en hij schakelt er zelf een uit. Ofwel: hij bestrijdt de criminaliteit dubbel. En ik vind dat je daar niet voor gestraft moet worden.

Uiteraard zijn er genoeg preventieve maatregelen te nemen, maar uitsluiten kun je het nooit. Als het gebeurt, heb je wat mij betreft het volste recht om te schieten. Bovendien hoeft een 'winkelier' o.i.d. wat mij betreft zich niet scheel te betalen aan preventiemiddelen. Kaalplukken, die criminelen. En laten werken in de bak voor nop (en ze daar niet zoveel luxe geven). En dan daar de preventiemiddelen van betalen voor de mogelijk aanstaande slachtoffers.

En wat betreft de opmerking over 'eigenrichting' het volgende. Natuurlijk is het bijv. in het geval van wraak niet ok om iemand te vermoorden, al vind ik dat je dan wel strafvermindering zou moeten krijgen als je gepakt wordt wegens verzachtende omstandigheden (al vind ik wel dat alle straffen voor misdaden hoger moeten zijn en ben ik onder bepaalde omstandigheden voor de doodstraf, maar dat is een andere discussie). In het geval van directe bedreiging is eigenrichting wat mij betreft prima.

Een mensenleven is inderdaad meer waard dan juwelen. Dus als een juwelier er achteraf achter komt wie hem heeft bestolen, vind ik dat diegene niet neergeschoten mag worden. Maar als iemand voor een overval iemand bedreigd met de dood, heeft diegene blijkbaar zelf geen respect voor het leven van een ander. En wat gij niet wilt wat u geschiedt, doe dat ook bij een ander niet.

Tot slot nog even over de opmerking(en) dat hij maar in zijn been ofzo had moeten schieten: iemand met een pistool in zijn hand en een kogel in zijn been kan nog steeds terugschieten. Vandaar dat dit me ook geen goed plan lijkt. Op zich is het idee van verdovingspistolen (en soortgelijke wapens) een erg goed punt wat hier gemaakt wordt, maar dan moet het wel tot gevolg hebben dat de overvaller plat ligt voor hij terug zou kunnen schieten.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 13:23
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
nare man schreef:
Het is terecht dat die man straf heeft gekregen.

dat ie straf heeft gekregen misschien wel, maar de straf zelf is te hoog en bovendien schiet je er niks mee op.

Je mag iemand niet doodschieten. Punt.

je mag iemand ook niet overvallen.

De wet kent een aantal strafuitsluitingsgronden waarvan noodweer het meeste tot de verbeelding (van jongeren) spreekt: voorbeeld, juwelier wordt overvallen en schiet overvaller dood. Rechtvaardig, toch? Nee. Want om een geslaagd beroep op noodweer te kunnen doen moet er aan een aantal dingen voldaan zijn, waarvan de belangrijkste de proportionaliteit is. Dat wil zeggen dat de verdediging in redelijkheid moet staat tot het te verdedigen rechtsgoed. Het doodschieten, het nemen van een mensenleven staat niet in verhouding tot het beschermen van juwelen, hoe 'in paniek' hij ook was.

en waarom maakt dat hij in paniek was niet uit?
op zo'n moment denk je echt niet meer rationeel na.
dan ben je eigenlijk ontoerekeningsvatbaar.

De reden waarom het hier nog extra zwaar wordt, is die voorbedachte raad. De voorbedachte raad is het verschil tussen doodslag en moord. Die juwelier had dus al een pistool onder de toonbank liggen. Dat pistool ligt daar natuurlijk met de bedoeling iemand te doden als de winkel overvallen wordt. Daar zit 'm die voorbedachte raad in: die juwelier heeft vantevoren al overwogen te schieten als er iemand binnen zou komen.

de bedoeling is niet per se iemand te doden. het zou ook oorspronkelijk bedoeld kunnen zijn als zelfverdedigingsmiddel.

En dat mag natuurlijk niet. Er zijn genoeg andere dingen te bedenken om overvalrisico te verminderen (alarmknoppen, extra veel personeel, noem maar op).

met een alarm kun je niks als er iemand klaar staat een kogel door je kop te schieten.

Mijns inziens dus terecht dat hij straf heeft gekregen. We willen hier geen Amerikaanse praktijken.

ik wil hier best sommige van die amerikaanse praktijken.
die nederlandse praktijken om iemand maar meteen 3 jaar van zijn leven te ontnemen is pas misdadig.

Dit soort dingen heet 'eigenrichting' en dat is in beginsel slecht.
zie het stukje dat twiety geschreven heeft daarover.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 13:43
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Je zóu natuurlijk ook een alarm kunnen installeren...
Yup,

Daar heb je wat aan als je in de loop van een Glock kijkt.




-Desecrator
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-04-2002, 14:12
Jizo
Jizo is offline
Ik ben het helemaal met Kenny McCormick eens.

Die juwelier had hem ook niet moeten doden, dat was niet slim. Want nu is hij de dupe van iets waar hij in eerste instatie helemaal niet op heeft zitten wachten.
Dat hij een straf krijgt oke, maar moord met voorbedachte raad vind ik weer wat te ver gaan...die overvaller was ook fout en dat zou elkaar wel kunnen opheffen. En daarnaast was hij niet van plan om iemand neer te schieten, of beter te vermoorden. Het overkwam die winkelier ook, en vooral oudere mensen schrikken dan behoorlijk, dus wat doe je dan. Op zo'n moment kun je niet helder na denken door de stress dus doe je soms dingen die je achteraf liever anders wou doen.
Dus moord met voorbedachte rade, nee
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 16:34
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Het is terecht dat die man straf heeft gekregen. Je mag iemand niet doodschieten. Punt.

De wet kent een aantal strafuitsluitingsgronden waarvan noodweer het meeste tot de verbeelding (van jongeren) spreekt: voorbeeld, juwelier wordt overvallen en schiet overvaller dood. Rechtvaardig, toch? Nee. Want om een geslaagd beroep op noodweer te kunnen doen moet er aan een aantal dingen voldaan zijn, waarvan de belangrijkste de proportionaliteit is. Dat wil zeggen dat de verdediging in redelijkheid moet staat tot het te verdedigen rechtsgoed. Het doodschieten, het nemen van een mensenleven staat niet in verhouding tot het beschermen van juwelen, hoe 'in paniek' hij ook was.

De reden waarom het hier nog extra zwaar wordt, is die voorbedachte raad. De voorbedachte raad is het verschil tussen doodslag en moord. Die juwelier had dus al een pistool onder de toonbank liggen. Dat pistool ligt daar natuurlijk met de bedoeling iemand te doden als de winkel overvallen wordt. Daar zit 'm die voorbedachte raad in: die juwelier heeft vantevoren al overwogen te schieten als er iemand binnen zou komen. En dat mag natuurlijk niet. Er zijn genoeg andere dingen te bedenken om overvalrisico te verminderen (alarmknoppen, extra veel personeel, noem maar op).

Mijns inziens dus terecht dat hij straf heeft gekregen. We willen hier geen Amerikaanse praktijken. Dit soort dingen heet 'eigenrichting' en dat is in beginsel slecht.
en als het aan jou ligt worden vechtsporte ook afgeschaft en moeten alle brave burgertjes maar doen wat er via de loop van de glock gezegd wordt en hopen dat de politie ingrijpt???

come on.

de nederlandse wetgeving is zwak.. nou ja, het beschermt de criminelen, je moet het gewoon zo doen:

"iedereen die gewapend iemand anders iets afhandig probeert te maken heeft op dat moment geen rechten, afgezien van het recht te zwijgen"

that will teach em!
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 17:28
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Havock schreef:
en als het aan jou ligt worden vechtsporte ook afgeschaft en moeten alle brave burgertjes maar doen wat er via de loop van de glock gezegd wordt en hopen dat de politie ingrijpt???
Inderdaad, afgezien van het vechtsport-gedeelte.

Citaat:
come on.

de nederlandse wetgeving is zwak.. nou ja, het beschermt de criminelen, je moet het gewoon zo doen:
Dank u voor uw intelligent inzicht in legal theory. Gelukkig heb jij dat gestudeerd, dus je weet precies waar je het over hebt.

Citaat:
"iedereen die gewapend iemand anders iets afhandig probeert te maken heeft op dat moment geen rechten, afgezien van het recht te zwijgen"

that will teach em!
Lekker slim ja
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 18:42
ESCO
Avatar van ESCO
ESCO is offline
Tis in N.L gewoon verboden om op iemand te gaan schieten of vermoorden.
Voor de domme mensen onder ons die lopen te schreeuwen terecht dat de juwelier die gast heeft doodgeschoten.
Als jullie dat vinden en wapens zouden legaal zijn, krijgen we zo'n V.S criminele shit waar je zomaar even binnenkomt wandelen met je mack 10 op school en laat de kogels maar vloeien.
Kan je t dus overal voor gebruiken in t verkeer om een ruzie optelossen.
Hij [de juwelier] had gewoon gewoon een knuppel mogen hebben en er mee mogen rammen.
Dan is t uit zelfverdediging en als je pistool hebt weet je dat je iemand gaat vermoorden als je wapenvergunning hebt en je kan niet schieten.
Dus gewoon je gezonde verstand gebruiken als je in zo'n situatie terecht komt.

ESCO
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 21:19
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Dit is nou precies het dubieuze in onze grondwet wat jij hier aan haalt

Je mag zelf het recht niet in handen nemen, dus je mag bijv. geen wraak nemen op de moordenaar van je moeder door hem zelf te vermoorden.. maar dat moet je aan de daarvoor bevoegde mensen (politie e.d) overlaten. Nou, en als je hen dan nodig hebt (dus zoals in het voorbeeld van de juwelier op het moment dat er daadwerkelijk een overval gepleegd wordt) zijn ze er niet. En wat moet je dan? Je laten overvallen?

Nare Man geeft in zijn reply aan dat hij die juwelier dat pistool onder zijn toonbank had liggen met het doel iemand te vermoorden.. Sorry, maar als hij écht zonodig iemand wou vermoorden, waarom dan zo omslachtig?! Naar mijn idee is hier puur sprake van zelfverdediging. Als ik 's nachts op straat loop heb ik ook een deo fles in m'n tas, zodat ik - als ik word lastig gevallen - de "dader" flink in z'n ogen kan spuiten.. Is dit nou ook voorbedachte rade om iemand blind o.i.d te laten worden?
Bovendien, bij "met voorbedachte rade" gaat het meestal om een bepaald persoon.. Je gaat toch niet een willekeurig iemand vermoorden, waarvan je pas weet als hij de lucky one is als hij voor je staat?!?! (of je moet gek zijn )

Sorry maar ik vind dit echt krom hoor! Laten ze eerst die wet maar eens wat gaan verduidelijken, aan vage richtlijnen heb je niks.. Als die man had geweten dat hij hierdoor 3 jaar in een cel kwam te zitten had hij het waarschijnlijk niet gedaan.. Of juist wel! Zo ontdek je nog eens hoe het met het gevoel van veiligheid is gesteld bij de Nederlandse burger.

Je kunt hier als overheid beter een les uit trekken dan zo'n man 3 jaar van z'n leven ontnemen
__________________
I love you for your money not for who you are
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 21:22
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Citaat:
ESCO schreef:
Hij [de juwelier] had gewoon gewoon een knuppel mogen hebben en er mee mogen rammen.
als iemand je bedreigt met een pistool heb je vrij weinig aan zo'n knuppel denk ik.. eer je dat ding voor de dag gehaald hebt
__________________
I love you for your money not for who you are
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 21:57
nare conjo
nare conjo is offline
Precies

Voor die tijd heeft die conjoronjo die juwelier al met z'n pistool neergeknald
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2002, 22:00
MissLopez
MissLopez is offline
ik zweer het echt, de wet in Nederland beschermt de criminelen op deze manier alleen maar. Nog ff een handje helpen, daar zitten we op te wachten. En zegt niet dat het niet zo is want kom ff op, moord op voorbedachte rade!???/ die vent probeert ze eigendom, zijn geld alleen maar te redden. en dat doodschieten was niet expres. En nee iemand doden is strafbaar, maar overvallen ook. beide mag het niet. De overval was op voorbedachte rade en niet de zogenaamde 'moord'. Het was pure zelfverdeding en dat wapen wat hij klaar had liggen heet zoiets als 'in geval van nood'. Die man denkt tenminste na
nee wat had hij volgens die 'wet' dan moeten doen.

'Ja hallo meneer de overvaller, nu heb ik hier een wapen plus een wapenvergunning, ik kan er voor kiezen u nu ter plekke een kogel door het lijf te jagen, maar aangezien ik hier in Nederland dan wordt veroordeeld wegens moord op voorbedachte rade, kan ik natuurlijk ook vriendelijk het wapen neerleggen, en rustig toekijken hoe u mijn spullen, waar ik iedere dag zo hard voor werk, voor mijn eigen ogen worden weggejat'

wat een bull shit die wet in Nederland........en dat noemen ze wet....
__________________
Yesterdag was history, Tomorrow is a mystery and Today is a gift
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 23:00
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
MeCute1983 schreef:


Je mag zelf het recht niet in handen nemen, dus je mag bijv. geen wraak nemen op de moordenaar van je moeder door hem zelf te vermoorden.. maar dat moet je aan de daarvoor bevoegde mensen (politie e.d) overlaten.[/B]
is de politie bevoegd mensen te vermoorden? cool!
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 07:04
PFP
PFP is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:


is de politie bevoegd mensen te vermoorden? cool!
agent vermoord die meneer ff voor mij!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 07:05
ESCO
Avatar van ESCO
ESCO is offline
Dus als mijn zakken worden gerold mag ik ook iemand neerschieten want hij jat toch iets wat van mij is.
Kijk als bijde met een pistool staat gaat er een iemand dood ik of hij.
Maar ik wil niet dood dus heb ik geen pistool,is er ook minder kans dat hij me voor me sodemieter schiet toch.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 07:20
Conjo Inter
Conjo Inter is offline
Ik heb alleen je inleiding gelezen. Ik ga er nl. niet vanuit dt je me zal overtuigen. Het kan nooit dat een burger in die hoedanigheid met een vuurwapen oid een persoon om welke reden dan ook om zeep helpt . Zoalng het niet letterlijk levensgevaarlijk is en wanneer dood schieten niet nodig was zal en hoort de persoon gestraft te worden, hoe scrijnend dat soms ook is.
Het gaat mij nl. niet echt om het feit of die man al dan niet een straf verdient, het gaat meer om een wild west staat die ik niet prefereer als conjo
__________________
Conjo ronjo, de ene conjo is de ander zijn ronjo. HOER!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 07:34
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:


is de politie bevoegd mensen te vermoorden? cool!
dat zeg ik helemaal niet lees ff wat beter
__________________
I love you for your money not for who you are
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 07:41
Conjo Inter
Conjo Inter is offline
Citaat:
MeCute1983 schreef:


dat zeg ik helemaal niet lees ff wat beter
volgens mij was dat meer humoristisch dan serieus bedoeld, maar ja, ik ben ook maar een conjo
__________________
Conjo ronjo, de ene conjo is de ander zijn ronjo. HOER!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 08:10
twiety
twiety is offline
Citaat:
ESCO schreef:
Dus als mijn zakken worden gerold mag ik ook iemand neerschieten want hij jat toch iets wat van mij is.
Zoals havock al zei:
"iedereen die gewapend iemand anders iets afhandig probeert te maken heeft op dat moment geen rechten, afgezien van het recht te zwijgen"

Gewapend dus!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 08:12
Conjo Inter
Conjo Inter is offline
Citaat:
twiety schreef:


Zoals havock al zei:
"iedereen die gewapend iemand anders iets afhandig probeert te maken heeft op dat moment geen rechten, afgezien van het recht te zwijgen"

Gewapend dus!
Is een veel te ruim begrip: een vork kan in bepaalde hoedanigheden best als wapen fungeren, echter breekt de conjo pleuris uit als er iemand met een antie-tankwapen staat. M.a.w. waar leg je de grens?

(oja, ook met grens ben ik het niet met je eens, maar ik vroeg het me af)
__________________
Conjo ronjo, de ene conjo is de ander zijn ronjo. HOER!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 09:32
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
MeCute1983 schreef:


dat zeg ik helemaal niet lees ff wat beter
dat staat er wel hoor: je mag iemand niet vermoorden, dat moet je aan de politie overlaten, want die is ervoor bevoegd

maar het was een geintje...
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 09:34
Verwijderd
ik heb het onder dreiging van een serieus wapen.

een vork noem ik geen serieus wapen..
mijn kisten zijn gevaarlijker.

een zakmesje, mwoah, niet dat ik er bang voor ben maar, ja, dat zou je als wapen kunnen betitelen...

en dat antitank-wapen is een goed idee ja...

"je geld of je.... je.... je... ah what the hell! geef het nou maar!"
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-04-2002, 10:17
Conjo Inter
Conjo Inter is offline
Citaat:
Havock schreef:
ik heb het onder dreiging van een serieus wapen.

een vork noem ik geen serieus wapen..
mijn kisten zijn gevaarlijker.

een zakmesje, mwoah, niet dat ik er bang voor ben maar, ja, dat zou je als wapen kunnen betitelen...

en dat antitank-wapen is een goed idee ja...

"je geld of je.... je.... je... ah what the hell! geef het nou maar!"
Nu geef je eigenlijk een argument voor mij

Waar leg je nl. de grens, jij mag vinden dat een vork geen wapen is, met kwade bedoelingen kan er absoluut ernstig letsel toegebracht worden. M.a.w. is het zeer hypocriet om iemand die een overvaller met een mes neer schiet een held wordt en iemand een overvaller met een vork wordt een crimineel. Je kan en mag het niet goedkeuren dat personen eigen rechter spelen op het strafrechtelijk gebied. Doen ze dat wel zijn ze simpelweg, en volkomen terecht, strafbaar.
__________________
Conjo ronjo, de ene conjo is de ander zijn ronjo. HOER!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 10:30
vreselijke fout
Avatar van vreselijke fout
vreselijke fout is offline
Als er iemand bijvoorbeeld inbreekt in een huis mogen de bewoners hem van mij met een knuppel slaan tot dat de inbreker ze ballen uitkotst. Wat denkt zo'n inbreker of overvaller eigenlijk wel . Als er later bij mij wordt ingebroken zou ik zeker alle mogelijkheden gebruiken om hem wat harde knallen te bezorgen.

Laatst gewijzigd op 08-04-2002 om 11:05.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 10:34
AGH
Avatar van AGH
AGH is offline
Het is inderdaad in geen enkel geval goed te keuren.
Ook niet voor een agent, want blijkbaar mogen die ook zo maar mensen doodschieten; Pierre Bouleij.

Enerzijds keur ik het af om iemands leven af te pakken.
Anderzijds is het misschien ook wel reactie die de man zelf ook niet hadden willen doen.
Als mensen in paniek raken doen ze rare dingen.
Een overvaller die met een mes een winkel in komt lopen, is geen keiharde moordenaar.
Dat is meer een hobbyist die gewoon geld nodig heeft.
Maar de vraagt blijft of je dat beseft als verkoper die ineens bedreigd word.
Ik kan nu zeggen dat ik het geld gewoon had meegegeven, omdat je als winkelier toch een verzekering hebt.
Maar nogmaals, elke situatie is weer anders en elk mens reageert anders.
Dat neemt niet weg dat iemand doodschieten verkeerd is.

De discussie over wapens is volgens mij zelfs in de Nederlandse rechtstaat nog niet helemaal opgelost.
Voor het gooien van een steen kun je blijkbaar poging tot doodslag krijgen.
Een vork wordt misschien niet gezien als een serieus wapen, maar onder bepaalde omstandigheden kan elk voorwerp een serieus wapen worden.
Denk aan de balpen moord en hoe vaak wordt een bierglas niet gebruikt in een gevecht?


Ik ben het volkomen met Conjo Inter eens dat mensen niet voor eigen rechter mogen spelen.
Maar misschien is het in sommige situaties niet geheel ondenkbaar.
Dit maakt het overigens nog niet te tolereren.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 10:55
Verwijderd
tja, maar als het hij of ik is, dan word hij het....

whatever the costs... for him...
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 11:36
Nieuwe Nationale Partij
Avatar van Nieuwe Nationale Partij
Nieuwe Nationale Partij is offline
Ik vind dat die juwelier een standbeeld verdient.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 17:50
onzinnigegothic
onzinnigegothic is offline
een eerlijk mens heeft niks te vrezen.
had die maar niet die overval moeten plegen
__________________
ill call him, mini me
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 18:12
Conjo Inter
Conjo Inter is offline
Citaat:
Nieuwe Nationale Partij schreef:
Ik vind dat die juwelier een standbeeld verdient.
Gelukkig voor jou krijgt niet iedereen wat 'ie verdient
__________________
Conjo ronjo, de ene conjo is de ander zijn ronjo. HOER!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 18:38
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:

je mag iemand ook niet overvallen.
Dus? Als iemand iets tegen de wet doet, betekent dat nog niet dat je het recht hebt die persoon te doden.

Citaat:
Kenny McCormick schreef:

met een alarm kun je niks als er iemand klaar staat een kogel door je kop te schieten.
Als er iemand klaar staat om een kogel door je kop te schieten is de kans niet zo groot dat jij erin slaagt hem dood te schieten. Ik betwijfel dan ook dat de winkelier onder schot werd gehouden.

Ik ben blij dat ik in een land leef waar het leven van een overvaller meer waard is dan wat juwelen (of geld).
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 18:54
MissLopez
MissLopez is offline
Citaat:
onzinnigegothic schreef:
een eerlijk mens heeft niks te vrezen.
had die maar niet die overval moeten plegen
en hier sluit ik mij volkomen bij aan! als hij niet zo stom was geweest om zoiest achterlijks als overval zn hoofd te halen was ie nou niet doodgeweest,en ga me niet vertellen dat die juwelier een knuppel bij de hand had moeten hebben of hem niet dood had moeten schieten, want die verdomde overvaller wou ZIJN spullen, ZIJN geld en ZIJN brood veroveren. wat had hij moeten doen? kom maar, overval me maar. nee dat had hij moeten zeggen, dan wassie lekker klaar geweest en de overvaller had wat hij hebben wou. Waar zijn we hier nou in Nederland helemaal mee bezig!

Have a break, take my stuff and money.....

NOT!


__________________
Yesterdag was history, Tomorrow is a mystery and Today is a gift
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 07:36
Conjo Inter
Conjo Inter is offline
Citaat:
MissLopez schreef:


en hier sluit ik mij volkomen bij aan! als hij niet zo stom was geweest om zoiest achterlijks als overval zn hoofd te halen was ie nou niet doodgeweest,en ga me niet vertellen dat die juwelier een knuppel bij de hand had moeten hebben of hem niet dood had moeten schieten, want die verdomde overvaller wou ZIJN spullen, ZIJN geld en ZIJN brood veroveren. wat had hij moeten doen? kom maar, overval me maar. nee dat had hij moeten zeggen, dan wassie lekker klaar geweest en de overvaller had wat hij hebben wou. Waar zijn we hier nou in Nederland helemaal mee bezig!

Have a break, take my stuff and money.....

NOT!


heb jij nog nooit IEMAND ANDERS spullen geleent zonder het te vragen, heb jij nog nooit iets bij IEMAND gedaan wat eigenlijk niet? heb jij nog nooit een snoepje gejat?

Wat zijn jullie in Godsnaam voor'n debielen? Het kan doodgweoon niet dat je het volk toestemming geeft om te doden. En al helemaal niet in zulke situaties. Waarom hebben wij politie? laten we een buurt leger maken? en o ja, met een bewijs van inschrijving van de kamer van koophandel krijg je gratis twee dubbellopps geweren.

Ook kunnen criminelen zich verzekeren tegen de mogelijkheid doodgeschoten te worden door brave burgers die van mijn part net zolang of langer de lik in mogen.


Ik kan jullie wel volgen, daar niet van, maar het druipt van de kortzichtigheid. Ten eerste leverd het gevaarlijke situaties op: overvaller die terug schiet (en dat is dan zeker wel zijn fout ), omstanders die geraakt kunnen worden, overvaller die zwaargewond raakt of zelfs vermoord wordt.
Ten tweede kan en mag een staat het eigen rechter spelen nooit goed keuren. Het zou totale chaos woprden als conjo's zoals jullie aan de macht kwamen.
Ten derde: waar leg je de grens. Dat is niet alleen het wapen maar ook de situatie. Een inbreker in je uis mag je ook wel doodschieten? en een inbvreker die net je huis uitkomt? of iemand waarvan je weet dat heeft ingebroken bij jou? of bij een vrien? of bij een kennis? of bij een vriend van een vrien of bij een totaal onbekende. Misschien is het nu wel wachten tot je zusje/broertje in een lijken zak thuis komt , ja een snoepje pikken mag niet en ja, die sleutel bos leek wel een mes
__________________
Conjo ronjo, de ene conjo is de ander zijn ronjo. HOER!
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 16:53
onzinnigegothic
onzinnigegothic is offline
Citaat:
Conjo Inter schreef:


heb jij nog nooit IEMAND ANDERS spullen geleent zonder het te vragen, heb jij nog nooit iets bij IEMAND gedaan wat eigenlijk niet? heb jij nog nooit een snoepje gejat?

Wat zijn jullie in Godsnaam voor'n debielen? Het kan doodgweoon niet dat je het volk toestemming geeft om te doden. En al helemaal niet in zulke situaties. Waarom hebben wij politie? laten we een buurt leger maken? en o ja, met een bewijs van inschrijving van de kamer van koophandel krijg je gratis twee dubbellopps geweren.

een juwelierszaak overvallen is niet zomaar iets, das gewoon voor eigen bestwil zijn zaak plunderen

en ik vind het niet dat die juwelier hem dood had mogen schieten, maar die overvaller mag niet klagen, hij lokte het zelf uit. medelijden heb ik niet met hem zeker niet. hij is zelf zo dom geweest om die zaak te gaan overvallen.
of zoals we dat in groep 3 zijden, eigen schuld dikke bult
__________________
ill call him, mini me
Met citaat reageren
Oud 10-04-2002, 06:57
Internationalist
Avatar van Internationalist
Internationalist is offline
Citaat:
onzinnigegothic schreef:

, maar die overvaller mag niet klagen,
doden klagen meestal niet

Maar vind jij ook dat de winkel eigenaar straf verdient, of niet?
__________________
*ONKRUID VERGAAT NIET* *Doc is de meest drinkende forumbaas* *ik slaap in hetzelfde bed als Iotje* *ik= wanabe WC-ontstopper*
Met citaat reageren
Oud 10-04-2002, 09:30
Verwijderd
Goede reply van Conjo Inter

Verder weinig meer aan toe te voegen. Eigenrichting is in beginsel slecht en daarom verdient deze kerel straf.

Het is overigens ook zeer moeilijk om de problematiek van zoiets duidelijk uit te leggen aan mensen zoals hierboven, die de speelbal zijn van hun simpele, overdreven gevoel voor 'rechtvaardigheid' wat uiteindelijk zal resulteren in een samenleving als Amerika, waar je voor elke brave burger bang moet zijn omdat hij/zij met een .357 op zak loopt.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2002, 09:51
Verwijderd
ik zeg niet dat het goed is om iemand neer te schieten; alleen waar hier over gediscussieerd word is hetzelfde als:
je loopt over straat en je wordt overvallen door een leipo met een klein zakmesje:
IK zou die vent helemaal lens slaan, helaas zijn de mensen hier zoooo bang en zwak dat ze zich niet eens DURVEN te verdedigen...

ik ben nog wel eens zover gegaan om iemand die door 2 gasten in elkaar getimmerd werd ff te 'assisteren', maar die gast deed nix(!!!)
hij liet zich gewoon in elkaar slaan...
dat snap ik dan niet...
je kan me helemaal afranselen, maar er is één ding wat je neit van me af kan nemen, mijn trots

ik laat niet meer over me heen lopen, iedereen die mij iets aandoet, zal op wat verzet stuiten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:54.