Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2003, 14:31
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Dit is de stelling van het radio 1 journaal deze zondagmiddag en, nu het ongeveer een jaar na de dood is van Pim Fortuyn, lijkt het me wel leuk om te kijken wat jullie hiervan vinden.

Hieronder al enkele reacties van de Radio 1 site:
pim fortyn
het is wel zo iedereen is alert en ze denken nou is een BEETJE NA wat je ziet in den haag nou dat is toch geen politiek dat is boerekool
Geplaatst zondag 4 mei 15:24 door jopf

Politiek beter geworden?
De politiek is er niet beter op geworden, maar ook niet slechter... Mijn zorg is alleen dat van de "openheid" zo goed als niets meer over is.
Geplaatst zondag 4 mei 14:31 door Theo Mutsaars

Pim fortuyn
Nee, dat kan ook niet, want de groete leider die het allemaal moest gaan dirigeren is niet meer.

Zijn partij krijgt geen tweede kans, omdat het volk zijn ogen weer sluit en doorgaat met waar het mee bezig was....
Gewoon weer een partij te kiezen , die niets nieuws te melden heeft...
Geplaatst zondag 4 mei 13:37 door Hans Heider

Klik hier voor meer reacties.

Ik vindt dat de politiek gewoon niets verandert is. Toen Pim er was werden ze wel even wakker geschud, maar nu keren we weer aardig terug naar hoe het vroeger was. En dat is misschien maar goed ook, want met Fortuyn zou het er, denk ik, niet beter op geworden zijn,
__________________
Boe.

Laatst gewijzigd op 04-05-2003 om 15:22.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-05-2003, 14:44
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
ik vindt het eerlijk gezegd wel positief dat door Fortuyn de politiek weinig veranderd is
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 14:52
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Er is niets veranderd. Het woord Nieuwe Politiek gebruikt eigenlijk niemand meer. Het enige wat we nu nog aan Pim Fortuyn over hebben gehouden zijn acht idioten in de 2e kamer.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 14:56
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
Er is helemaal niet zoveel veranderd. Partijprogramma's van partijen zijn aangepast door Pim Fortuyn, anderen nemen zijn ideeën over, maar wat er van terecht komt... De gevestigde orde heeft inmiddels al weer lak aan de mensen in het land, anders had er nu wel een CDA PVDA kabinet gezeten, maar daar heeft Balkenende geen zin in en an en meneer Ditrich zit zoals altijd met een vrolijke glimlach te verkondigen dat hij maar al te graag wil regeren - wat kan een mens veranderen in een paar maanden tijd - en dat is dat. Er is weinig tot niets veranderd sinds de opkomst van Pim Fortuyn, met dank aan Volkert van der Graaf. Althans, in de politiek, bij mensen als ik brandt het vuur nog steeds dat Fortuyn heeft aangestoken en dat laat ik ook niet blussen! De verandering komt nog, daar kun je op rekenen. Hetzij morgen, hetzij over tientallen jaren. Maar het komt!
__________________
Keurig in de rij. Nu zijn we vrij!

Laatst gewijzigd op 04-05-2003 om 14:58.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 14:56
Kubstudent
Avatar van Kubstudent
Kubstudent is offline
Een ding wat door Pim geinitieerd is, is dat mensen weer naar de politiek kijken en beseffen dat de politiek voor hun dingen regelt, waarin zij inspraak hebben. Veel mensen waren dit vergeten, of wilden dit niet erkennen. Echter dit is niet alleen door Pim gebeurd, de beweging was al bezig, echter PIm heeft het denk ik wel versneld.

Citaat:
De gevestigde orde heeft inmiddels al weer lak aan de mensen in het land, anders had er nu wel een CDA PVDA kabinet gezeten
Fortuynist, dit is dus complete onzin. Het volk wilde een centrum rechts kabinet, kijk maar naar de meerderheid die rechts heeft gehaald en de vele coalities mogelijkheden die daar bestaan.

Dat het volk een CDA / PvdA kabinet wilde vind ik complete onzin om dat af te leiden uit de verkiezingsuitslag. Het volk wil een daadkrachtige regering die beslissingen durft te nemen. En helaas, maar ik denk dat een combinatie CDA / PvdA hiervoor niet de aangewezen partij zou zijn..

Citaat:
Althans, in de politiek, bij mensen als ik brandt het vuur nog steeds dat Fortuyn heeft aangestoken en dat laat ik ook niet blussen! De verandering komt nog, daar kun je op rekenen. Hetzij morgen, hetzij over tientallen jaren. Maar het komt!
Wat wil je dan precies veranderen Fortuynist? Alle buitenlanders het land uit?? Ook diegene die zich wel aanpassen aan onze samenleving? Of wil je al die ideeën van Fortuyn uitvoeren, waarvan de meesten niet uitvoerbaar zijn en erg ver gezocht zijn en een erg conservatief karakter hebben??

Kortom, blaat eens wat minder... En als je het hebt over nieuwe politiek... IN hoeverre is dat nieuwe politiek? Hoort politiek niet zo te zijn? En werd die politiek niet allang uitgevoerd voor Paars??
__________________
Spead my words like a preacher! Cut the crap! Get the slap!

Laatst gewijzigd op 04-05-2003 om 15:02.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 16:51
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Zoals Fortuynist zegt: ze hebben het wel overgenomen in de programma's, dat hele gedachtengoed, maar er komt geen bal van terecht. Waarschijnlijk komt er in het volgende kabinet niet eens een minister van vreemdelingenbeleid en integratie: zeer belangrijk, iedereen gooit ermee tijdens de verkiezingen, het is nódig, harder dan ooit dat de integratie wordt verbeterd en het is kiezersbedrog als deze er niet komt.
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 17:01
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
[


Fortuynist, dit is dus complete onzin. Het volk wilde een centrum rechts kabinet, kijk maar naar de meerderheid die rechts heeft gehaald en de vele coalities mogelijkheden die daar bestaan.

Dat het volk een CDA / PvdA kabinet wilde vind ik complete onzin om dat af te leiden uit de verkiezingsuitslag. Het volk wil een daadkrachtige regering die beslissingen durft te nemen. En helaas, maar ik denk dat een combinatie CDA / PvdA hiervoor niet de aangewezen partij zou zijn..


Wat wil je dan precies veranderen Fortuynist? Alle buitenlanders het land uit?? Ook diegene die zich wel aanpassen aan onze samenleving? Of wil je al die ideeën van Fortuyn uitvoeren, waarvan de meesten niet uitvoerbaar zijn en erg ver gezocht zijn en een erg conservatief karakter hebben??

Kortom, blaat eens wat minder... En als je het hebt over nieuwe politiek... IN hoeverre is dat nieuwe politiek? Hoort politiek niet zo te zijn? En werd die politiek niet allang uitgevoerd voor Paars?? [/B][/QUOTE]




Complete onzin?! Jij bent al net zo gek als Balkenende. De mensen hebben massaal gestemd op CDA en PVDA. Dan zijn dat de partijen die een kabinet moeten vormen, maar dat is er niet eens van terecht gekomen en de stijve poot van Jan Peter Balkenende speelt daar absoluut een rol bij.

Doe toch gewoon man! Hoe kom je er nou weer bij dat ik alle buitenlanders het land uit wil zetten. Ik heb het er niet eens over gehad.
Als ik ooit de ideeën van Fortuyn uit ga voeren, zal ik in ieder geval zoeken naar mensen die niet zoals jij zijn, maar echt geloven in een ideaal.

Volgens mij ben jij degene die maar eens wat minder moet blaten, want je roept dingen die gewoon niet waar zijn.
__________________
Keurig in de rij. Nu zijn we vrij!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 18:23
Kubstudent
Avatar van Kubstudent
Kubstudent is offline
Citaat:
Fortuynist schreef op 04-05-2003 @ 18:01:
Complete onzin?! Jij bent al net zo gek als Balkenende. De mensen hebben massaal gestemd op CDA en PVDA. Dan zijn dat de partijen die een kabinet moeten vormen, maar dat is er niet eens van terecht gekomen en de stijve poot van Jan Peter Balkenende speelt daar absoluut een rol bij.

Doe toch gewoon man! Hoe kom je er nou weer bij dat ik alle buitenlanders het land uit wil zetten. Ik heb het er niet eens over gehad.
Als ik ooit de ideeën van Fortuyn uit ga voeren, zal ik in ieder geval zoeken naar mensen die niet zoals jij zijn, maar echt geloven in een ideaal.

Volgens mij ben jij degene die maar eens wat minder moet blaten, want je roept dingen die gewoon niet waar zijn.
Overigens Fortuynist, ik denk dat ik meer in een echt ideaal geloof dan jij. Maar dat terzijde.

Dat van die buitenlanders was overigens hypothetisch gesteld. En ik breng het naar voren door jouw eerdere posts op dit forum. Was wel benieuwd ernaar hoe je hierop zou reageren. Blijkt maar weer dat je erg korte teentjes hebt.

Overigens mag je mijn posts eens gaan doorlezen en dan zul je maar weinig dingen tegenkomen die niet kloppen. Ik houd namelijk mijn mond over onderwerpen waarvan ik niets weet, wat anderen maar weinig doen.

PS: helaas moet ik tot deze conclusie komen...
__________________
Spead my words like a preacher! Cut the crap! Get the slap!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 18:42
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
Citaat:
Kubstudent schreef op 04-05-2003 @ 19:23:
Overigens Fortuynist, ik denk dat ik meer in een echt ideaal geloof dan jij. Maar dat terzijde.

Dat van die buitenlanders was overigens hypothetisch gesteld. En ik breng het naar voren door jouw eerdere posts op dit forum. Was wel benieuwd ernaar hoe je hierop zou reageren. Blijkt maar weer dat je erg korte teentjes hebt.

Overigens mag je mijn posts eens gaan doorlezen en dan zul je maar weinig dingen tegenkomen die niet kloppen. Ik houd namelijk mijn mond over onderwerpen waarvan ik niets weet, wat anderen maar weinig doen.

PS: helaas moet ik tot deze conclusie komen...
Een ideaal is altijd echt. Of het te verwezenlijken valt is een tweede.

Volgens mij heeft iemand lange tenen wanneer hij/zij in andermans ogen snel beledigd is.

Ik heb niet zoveel interesse dat ik jouw posts door ga lezen om te kijken of jij wel of geen onzin verkondigd. Ik reageer op de post die jij naar mij richt en die vind ik voor een groot gedeelte onzinnig.
__________________
Keurig in de rij. Nu zijn we vrij!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 20:30
*Burning water*
*Burning water* is offline
Ik denk niet dat de politiek er per saldo beter op is geworden dankzij Fortuyn. Het is goed geweest dat er iemand kwam om de boel een beetje wakker te schudden en te benadrukken waar de problemen in de samenleving liggen, mensen het gevoel geven dat de politiek toch nog iets met hun eigen leven te maken heeft.
Aan de andere kant: we hebben nu een jaar lang een land zonder een echte regering, de overblijfselen van de LPF vormen de belangrijkste oorzaak dat het vorige kabinet is gevallen. Er is weinig werkelijk veranderd. En de standpunten van de LPF hebben over het algemeen de politiek mijns inziens er niet beter op gemaakt.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 20:33
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 04-05-2003 @ 21:30:
Ik denk niet dat de politiek er per saldo beter op is geworden dankzij Fortuyn. Het is goed geweest dat er iemand kwam om de boel een beetje wakker te schudden en te benadrukken waar de problemen in de samenleving liggen, mensen het gevoel geven dat de politiek toch nog iets met hun eigen leven te maken heeft.
Aan de andere kant: we hebben nu een jaar lang een land zonder een echte regering, de overblijfselen van de LPF vormen de belangrijkste oorzaak dat het vorige kabinet is gevallen. Er is weinig werkelijk veranderd. En de standpunten van de LPF hebben over het algemeen de politiek mijns inziens er niet beter op gemaakt.
Ja, maar dat is niet de schuld van Pim Fortuyn. Van der G. heeft er voor gezorgd dat de LPF opeens zonder leider kwam te staan.
__________________
Keurig in de rij. Nu zijn we vrij!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 20:38
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Fortuynist schreef op 04-05-2003 @ 21:33:
Ja, maar dat is niet de schuld van Pim Fortuyn. Van der G. heeft er voor gezorgd dat de LPF opeens zonder leider kwam te staan.
Ik heb het er niet over wiens schuld het is. Het gaat erom hoe Pim Fortuyn, misschien wel indirect, de Nederlandse politiek beïnvloed heeft. En door hem is toch echt de LPF in het leven geroepen, die zijn standpunten inneemt, dus heeft hij op die manier, invloed.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 20:43
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 04-05-2003 @ 21:38:
Ik heb het er niet over wiens schuld het is. Het gaat erom hoe Pim Fortuyn, misschien wel indirect, de Nederlandse politiek beïnvloed heeft. En door hem is toch echt de LPF in het leven geroepen, die zijn standpunten inneemt, dus heeft hij op die manier, invloed.
Jawel, maar als Fortuyn nog had geleefd, had hij de wanorde kunnen voorkomen.
__________________
Keurig in de rij. Nu zijn we vrij!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 21:37
Kubstudent
Avatar van Kubstudent
Kubstudent is offline
Citaat:
Fortuynist schreef op 04-05-2003 @ 21:43:
Jawel, maar als Fortuyn nog had geleefd, had hij de wanorde kunnen voorkomen.
En jij geloofd dat werkelijk? Nou ja, we kunnen er niets over zeggen omdat hij het niet heeft kunnen waarmaken.

Maar persoonlijk denk ik dat er echt iets van de LPF terecht was gekomen als alleen Pim in de kamer ging. En de rest thuis bleef. Er zaten namelijk nogal mensen in de kamer namens de LPF die heel erg voor hun eigen gewin gingen, zoals een Heinsbroek en een Winnie de Jong.

Ik vraag me af of Pim hierin het gareel had kunnen houden.
__________________
Spead my words like a preacher! Cut the crap! Get the slap!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 21:49
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
Citaat:
Kubstudent schreef op 04-05-2003 @ 22:37:
En jij geloofd dat werkelijk? Nou ja, we kunnen er niets over zeggen omdat hij het niet heeft kunnen waarmaken.

Maar persoonlijk denk ik dat er echt iets van de LPF terecht was gekomen als alleen Pim in de kamer ging. En de rest thuis bleef. Er zaten namelijk nogal mensen in de kamer namens de LPF die heel erg voor hun eigen gewin gingen, zoals een Heinsbroek en een Winnie de Jong.

Ik vraag me af of Pim hierin het gareel had kunnen houden.
Nou, Fortuyn was wel iemand die al heel vaak leiding aan bepaalde mensen en projecten had gegeven. Ik denk dat hij dit wel had gekund.
__________________
Keurig in de rij. Nu zijn we vrij!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 00:22
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Fortuynist schreef op 04-05-2003 @ 22:49:
Nou, Fortuyn was wel iemand die al heel vaak leiding aan bepaalde mensen en projecten had gegeven. Ik denk dat hij dit wel had gekund.
Dat denk ik niet, hij had totaal geen politieke ervaring. Iets wat mijns inziens wel noodzakelijk is als je een politiek leider wil zijn. De leiding hebben over een land is niet niks! Verder was hij een buitengewoon slecht debater, en kon hij zijn stellingen niet goed met argumenten verdedigen, ik moet nog zien hoe hij dan het beleid van zn regering wil verantwoordelijken.

Nee, die man had gewoon columns moeten blijven schrijven, ik heb er herhaaldelijk dubbel om gelegen. Soms om de domheid, soms om de grappen en het hoge intellectuele niveau, want dat had ie wel, het kwam er alleen niet altijd uit..
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 00:36
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
Citaat:
duyvel schreef op 05-05-2003 @ 01:22:
Dat denk ik niet, hij had totaal geen politieke ervaring. Iets wat mijns inziens wel noodzakelijk is als je een politiek leider wil zijn. De leiding hebben over een land is niet niks! Verder was hij een buitengewoon slecht debater, en kon hij zijn stellingen niet goed met argumenten verdedigen, ik moet nog zien hoe hij dan het beleid van zn regering wil verantwoordelijken.

Nee, die man had gewoon columns moeten blijven schrijven, ik heb er herhaaldelijk dubbel om gelegen. Soms om de domheid, soms om de grappen en het hoge intellectuele niveau, want dat had ie wel, het kwam er alleen niet altijd uit..
De leiding over een land willen hebben, moet natuurlijk gebeuren door iemand die weet wat ie doet, maar moet ook vooral een roeping zijn en dat was het zeer zeker bij Fortuyn. Bovendien wist Pim Fortuyn zeer veel van de politiek af en is ook jarenlang lid geweest van de PVDA, heeft de OV jaarkaart gerealiseerd...
Ik vond hem trouwens wel een hele goede debeter.

Ja, hij had misschien beter columns kunnen blijven schrijven, maar volgens mij was die man zo ontzettend wanhopig over hoe geïsoleerd de gevestigde orde was tegenover de mensen in het land, dat hij niks anders zag. En nogmaals, het was voor hem een roeping.
__________________
Keurig in de rij. Nu zijn we vrij!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 01:29
Roderoos.tk
Roderoos.tk is offline
De politiek is er slechter op geworden. Zie al dat gedoe met de LPF. De politiek is een soap geworden, wat een slechte ontwikkeling is. Als ik soaps wil kijken, dan kijk ik wel naar GTST.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-05-2003, 01:34
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Fortuynist schreef op 05-05-2003 @ 01:36:
De leiding over een land willen hebben, moet natuurlijk gebeuren door iemand die weet wat ie doet, maar moet ook vooral een roeping zijn en dat was het zeer zeker bij Fortuyn. Bovendien wist Pim Fortuyn zeer veel van de politiek af en is ook jarenlang lid geweest van de PVDA, heeft de OV jaarkaart gerealiseerd...
Ik vond hem trouwens wel een hele goede debeter.

Ja, hij had misschien beter columns kunnen blijven schrijven, maar volgens mij was die man zo ontzettend wanhopig over hoe geïsoleerd de gevestigde orde was tegenover de mensen in het land, dat hij niks anders zag. En nogmaals, het was voor hem een roeping.
Hij wist misschien wel veel van politiek, maar hij miste gewoon de ervaring als politiek leider, das wel wat anders dan gewoon lid van een partij zijn.
En roeping... ach ja, iedere populist vind dat het zijn roeping is om de leider te worden, ik geef daar eigenlijk niets om. Echte leiders hebben het nooit over hun "roeping".
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 03:35
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Fortuynist schreef op 04-05-2003 @ 15:56:
Er is helemaal niet zoveel veranderd. Partijprogramma's van partijen zijn aangepast door Pim Fortuyn, anderen nemen zijn ideeën over, maar wat er van terecht komt...
De ideeën van Fortuyn waren anders niet nieuw. Wel zijn partijen beïnvloed door de programmapunten die Fortuyn op de voorgrond plaatste.

Citaat:
Fortuynist schreef op 04-05-2003 @ 15:56:
De gevestigde orde heeft inmiddels al weer lak aan de mensen in het land, anders had er nu wel een CDA PVDA kabinet gezeten,
Onzin, mensen stemmen slechts op één partij. Hoe de partijen vervolgens een kabinet formeren, daar hebben de stemmers niks mee te maken.

Citaat:
Fortuynist schreef op 04-05-2003 @ 15:56:
bij mensen als ik brandt het vuur nog steeds dat Fortuyn heeft aangestoken en dat laat ik ook niet blussen! De verandering komt nog, daar kun je op rekenen. Hetzij morgen, hetzij over tientallen jaren. Maar het komt!
Er zal ongetwijfeld een moment komen dat het hele land weer in rep en roer is. Maar of Fortuyn daar verantwoordelijk voor is? Ik betwijfel het. De meesten die zeiden door Fortuyn ineens in de politiek geïnteresseerd te zijn geraakt, zijn weer onverschillig geworden. De vraag is of die onverschilligheid te wijten is aan de politiek of aan de mensen zelf. Persoonlijk ben ik van mening dat politiek niet spannend hoeft te zijn. Dat leidt vaak alleen maar af van de inhoud.

Citaat:
Fortuynist schreef op 04-05-2003:
Jawel, maar als Fortuyn nog had geleefd, had hij de wanorde kunnen voorkomen.
Ik betwijfel het. De mensen op de lijst waren binnen zo'n korte tijd bijeengesprokkeld en hadden weinig gemeen. Ja, ze waren het in grote lijnen eens met Fortuyn (hoewel een aantal de plaats op de lijst meer vanuit opportunistisch dan uit ideologisch oogpunt interessant vonden, heb ik de indruk), maar deelnemen aan een kabinet is andere koek. Er moeten concrete keuzes gemaakt worden, compromissen gesloten worden, etc. Afgezien van Fortuyn was er eigenlijk geen bindende factor.
Ik denk dat het kabinet het met Fortuyn langer had uitgehouden, maar dat het toch mis zou zijn gegaan. De lijst was toch te veel los zand. (ik weet niet hoe de andere (ex-)LPF'ers erover denken, maar Heinsbroek deelt mijn mening)

Citaat:
Fortuynist schreef op 04-05-2003:
Nou, Fortuyn was wel iemand die al heel vaak leiding aan bepaalde mensen en projecten had gegeven. Ik denk dat hij dit wel had gekund.
Dat je in situatie A succesvol bent, betekent niet dat je in situatie B het net zo goed zal doen. Kijk bijvoorbeeld naar Louis van Gaal.

Overigens betwijfel ik of Fortuyn het allemaal 'voor het volk' deed. Volgens mij deed hij het in de eerste plaats voor zichzelf. Hiermee bedoel ik dat hij een aantal zaken graag anders zou willen zien in Nederland, en dat hij hoopte dat veel mensen het hiermee eens zouden zijn. En niet dat hij de politiek is ingestapt met de gedachte "het volk is ontevreden, hoog tijd dat ik die stem ga verkondigen".
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 11:41
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
Citaat:
duyvel schreef op 05-05-2003 @ 02:34:
Hij wist misschien wel veel van politiek, maar hij miste gewoon de ervaring als politiek leider, das wel wat anders dan gewoon lid van een partij zijn.
En roeping... ach ja, iedere populist vind dat het zijn roeping is om de leider te worden, ik geef daar eigenlijk niets om. Echte leiders hebben het nooit over hun "roeping".
Balkenende heeft het ook nooit over een roeping. Geweldige doet ie 't hè?
__________________
Keurig in de rij. Nu zijn we vrij!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 11:49
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 05-05-2003 @ 04:35:
De ideeën van Fortuyn waren anders niet nieuw. Wel zijn partijen beïnvloed door de programmapunten die Fortuyn op de voorgrond plaatste.

Onzin, mensen stemmen slechts op één partij. Hoe de partijen vervolgens een kabinet formeren, daar hebben de stemmers niks mee te maken.

Er zal ongetwijfeld een moment komen dat het hele land weer in rep en roer is. Maar of Fortuyn daar verantwoordelijk voor is? Ik betwijfel het. De meesten die zeiden door Fortuyn ineens in de politiek geïnteresseerd te zijn geraakt, zijn weer onverschillig geworden. De vraag is of die onverschilligheid te wijten is aan de politiek of aan de mensen zelf. Persoonlijk ben ik van mening dat politiek niet spannend hoeft te zijn. Dat leidt vaak alleen maar af van de inhoud.

Ik betwijfel het. De mensen op de lijst waren binnen zo'n korte tijd bijeengesprokkeld en hadden weinig gemeen. Ja, ze waren het in grote lijnen eens met Fortuyn (hoewel een aantal de plaats op de lijst meer vanuit opportunistisch dan uit ideologisch oogpunt interessant vonden, heb ik de indruk), maar deelnemen aan een kabinet is andere koek. Er moeten concrete keuzes gemaakt worden, compromissen gesloten worden, etc. Afgezien van Fortuyn was er eigenlijk geen bindende factor.
Ik denk dat het kabinet het met Fortuyn langer had uitgehouden, maar dat het toch mis zou zijn gegaan. De lijst was toch te veel los zand. (ik weet niet hoe de andere (ex-)LPF'ers erover denken, maar Heinsbroek deelt mijn mening)

Dat je in situatie A succesvol bent, betekent niet dat je in situatie B het net zo goed zal doen. Kijk bijvoorbeeld naar Louis van Gaal.

Overigens betwijfel ik of Fortuyn het allemaal 'voor het volk' deed. Volgens mij deed hij het in de eerste plaats voor zichzelf. Hiermee bedoel ik dat hij een aantal zaken graag anders zou willen zien in Nederland, en dat hij hoopte dat veel mensen het hiermee eens zouden zijn. En niet dat hij de politiek is ingestapt met de gedachte "het volk is ontevreden, hoog tijd dat ik die stem ga verkondigen".
Fortuyn had wel degelijk nieuwe ideeën. Dienstplicht bijvoorbeeld weer instellen, de opheffing van de koninklijke land- en lucht macht en nog meer, maar dan ben ik zo lang bezig met typen, daar heb ik geen zin in. Lees "De Puinhopen Van Acht Jaar Paars" er maar op na!

Ja, ik sluit ook niet uit dat het kabinet met Fortuyn alsnog gevallen zou zijn, maar Pim Fortuyn zou wel de eigenschap hebben gehad om die ruziënde LPF-ers een toontje lager te laten zingen.

En wat betreft je laatste alinea zou ik zeggen: lees zijn columns in Elsevier er maar op na. Heel vaak heeft hij het er over dat de stem van het volk niet meer gehoord wordt. Ik denk niet dat hij dit voor zichzelf gedaan heeft.
__________________
Keurig in de rij. Nu zijn we vrij!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 12:07
Kubstudent
Avatar van Kubstudent
Kubstudent is offline
Citaat:
Fortuynist schreef op 05-05-2003 @ 12:49:
Fortuyn had wel degelijk nieuwe ideeën. Dienstplicht bijvoorbeeld weer instellen, de opheffing van de koninklijke land- en lucht macht en nog meer, maar dan ben ik zo lang bezig met typen, daar heb ik geen zin in. Lees "De Puinhopen Van Acht Jaar Paars" er maar op na!

Ja, ik sluit ook niet uit dat het kabinet met Fortuyn alsnog gevallen zou zijn, maar Pim Fortuyn zou wel de eigenschap hebben gehad om die ruziënde LPF-ers een toontje lager te laten zingen.

En wat betreft je laatste alinea zou ik zeggen: lees zijn columns in Elsevier er maar op na. Heel vaak heeft hij het er over dat de stem van het volk niet meer gehoord wordt. Ik denk niet dat hij dit voor zichzelf gedaan heeft.
Overigens, de meeste ideeën die in dat boek stonden zijn allang door andere partijen naar voren gebracht, dus heel origineel is hij niet hoor. Maar dat even terzijde.
__________________
Spead my words like a preacher! Cut the crap! Get the slap!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 12:44
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Fortuynist schreef op 05-05-2003 @ 12:41:
Balkenende heeft het ook nooit over een roeping. Geweldige doet ie 't hè?
...zou ie het beter gedaan hebben als hij wel steeds benadrukte dat het zijn roeping was dan?

(let op dit is een strikvraag )
__________________
vive la feast!!

Laatst gewijzigd op 06-05-2003 om 10:07.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 17:39
Verwijderd
Ik vind niet dat de politiek beter is geworden. Ik vind wel dat er belangrijke punten zijn behandeld of worden behandeld. Maar dankzij zijn partij is de politiek echt zo flut geworden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-05-2003, 18:20
NN
NN is offline
Ik ben het niet eens met de stelling.

Fortuyn bedreef politiek op een polariserende manier, nuance kende hij niet. Bijna alle politici gaan nu tegen elkaar te keer met harde theses.

Daarnaast telt de laatste tijd steeds meer het uiterlijk en de manier van zeggen en wordt er minder aandacht aan de werkelijke inhoud besteed.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 18:25
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Fortuynist schreef op 05-05-2003 @ 12:49:
Fortuyn had wel degelijk nieuwe ideeën. Dienstplicht bijvoorbeeld weer instellen, de opheffing van de koninklijke land- en lucht macht en nog meer, maar dan ben ik zo lang bezig met typen, daar heb ik geen zin in. Lees "De Puinhopen Van Acht Jaar Paars" er maar op na!

Ja, ik sluit ook niet uit dat het kabinet met Fortuyn alsnog gevallen zou zijn, maar Pim Fortuyn zou wel de eigenschap hebben gehad om die ruziënde LPF-ers een toontje lager te laten zingen.

En wat betreft je laatste alinea zou ik zeggen: lees zijn columns in Elsevier er maar op na. Heel vaak heeft hij het er over dat de stem van het volk niet meer gehoord wordt. Ik denk niet dat hij dit voor zichzelf gedaan heeft.
Inderdaad, een sociale dienstplicht voor IEDEREEN van 18 jaar. Wou je zelf ook graag (gedwongen) bejaarden bezorgen?

De land- en luchtmacht afschaffen? Er mag natuurlijk wel op bezuinigd worden (en dat willen vele andere partijen). Maar STEL DAT er een oorlog uitbreekt, of dat Nederland wordt aangevallen?

De stem van het volk wordt niet meer gehoord? We hadden toch al D66 voor democratische vernieuwing? Pim was niet zo origineel, maar de problemen wist hij wel goed te analyseren.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 18:43
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik ben het niet eens met de stelling. Ik vind namelijk helemaal niet dat de politiek er beter op is geworden door Pim Fortuyn en zijn volgelingen.

Wat hebben we in concreto overgehouden aan de periode-Fortuyn? Ongeveer dit:
- een partij met leden die elkaar geregeld in de haren vlogen en een kabinet hebben ver***t. Hierin komt pas nu enige verbetering.
- toememende haat tegen allochtone bevolkingsgroepen, gepaard gaand met belachelijke generalisaties. Voorbeeld: een Marokkaanse jongen rooft een tasje, en meteen moeten 'alle Marokkanen terug worden geschopt naar Marokko'. Hierbij wordt voor het gemak maar even vergeten dat ook Marokkanen demografisch onmisbaar zijn (allochtonen moeten de vergrijzing van de autochtone bevolking helpen opvangen).
- totaal ongegronde en derhalve onzinnige haat van Fortuyn-aanhangers ten opzichte van 'links'. Hierbij worden idiote termen als 'de linkse kerk' niet geschuwd. Kortom: het kortzichtige simplisme druipt er vanaf.
- Mensen zoals Fortuynist en BARON, die denken dat, als Fortuyn er nog was geweest, de LPF a little slice of heaven in Nederland had kunnen brengen.

Hier tegenover staat dat de burgers zich weer wat meer interesseren in de politiek. Een goede ontwikkeling.
Ook zijn de ietwat ingeslapen politici weer wakker geschud. Politici leken even te hebben geleerd weer naar de kiezer te luisteren. Nu echter zijn we geloof ik weer terug bij af.

Zoals je ziet zijn er positieve gevolgen geweest, maar die vind ik niet opwegen tegen de negatieve gevolgen. Per saldo is de politiek er dus absoluut niet beter op geworden sinds Fortuyn.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 18:48
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 05-05-2003 @ 19:43:
*verhaal*
Daar kan ik me helemaal in vinden.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 14:07
Donald Duck
Avatar van Donald Duck
Donald Duck is offline
Citaat:
Fortuynist schreef op 04-05-2003 @ 21:33:
Ja, maar dat is niet de schuld van Pim Fortuyn. Van der G. heeft er voor gezorgd dat de LPF opeens zonder leider kwam te staan.
Ja maar Pim Fortuyn heeft het er wel zelf een beetje naar gemaakt, niet dat ik zeg dat Van de G iets goeds heeft gedaan maar ik snap wel dat hij het op een gegeven moment zat was en zo zijn woede uitte tegen Fortuyn. Bovendien zou een goede partij ( wat de LPF dus niet is) het ook zonder de leider moeten kunnen doen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 19:04
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
niks veranderd, ben ik dan de enige die het een grote zooi vind, sinds die lpf er is is het een groot staats circus.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 21:16
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
Citaat:
Tweety2k schreef op 07-05-2003 @ 20:04:
niks veranderd, ben ik dan de enige die het een grote zooi vind, sinds die lpf er is is het een groot staats circus.
Klinkt nu net of de LPF verantwoordelijk is voor alles wat er misgaat, hetgeen natuurlijk niet zo is.
__________________
Keurig in de rij. Nu zijn we vrij!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 21:44
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Fortuynist schreef op 07-05-2003 @ 22:16:
Klinkt nu net of de LPF verantwoordelijk is voor alles wat er misgaat, hetgeen natuurlijk niet zo is.
Maar wel voor de val van het vorige kabinet.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 22:16
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
duyvel schreef op 07-05-2003 @ 22:44:
Maar wel voor de val van het vorige kabinet.

+ Potter
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 22:21
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
Citaat:
duyvel schreef op 07-05-2003 @ 22:44:
Maar wel voor de val van het vorige kabinet.
Ja, dat wel. Toen was het ook echt een rotzooi in die partij.
__________________
Keurig in de rij. Nu zijn we vrij!
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 14:36
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Fortuynist, zou je misschien op mijn vraag antwoord kunnen geven? Zou je zelf graag de sociale dienstplicht ingevoerd willen hebben voor iedereen van achtien jaar, met als gevolg dat jij zelf bijv. gedwongen in een bejaardentehuis moest werken?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-05-2003, 14:46
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
Citaat:
S@nder schreef op 08-05-2003 @ 15:36:
Fortuynist, zou je misschien op mijn vraag antwoord kunnen geven? Zou je zelf graag de sociale dienstplicht ingevoerd willen hebben voor iedereen van achtien jaar, met als gevolg dat jij zelf bijv. gedwongen in een bejaardentehuis moest werken?
Daar heb ik eigenlijk nog niet echt een mening over, dan moet ik echt nog wat dingen tegen elkaar voor afwegen.
Maar hoe kom jij erbij dat je verplicht in een bejaardenhuis zou moeten werken?
__________________
Keurig in de rij. Nu zijn we vrij!
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 15:05
Verwijderd
Citaat:
Fortuynist schreef op 08-05-2003 @ 15:46:
Daar heb ik eigenlijk nog niet echt een mening over, dan moet ik echt nog wat dingen tegen elkaar voor afwegen.
Maar hoe kom jij erbij dat je verplicht in een bejaardenhuis zou moeten werken?
De sociale dienstplicht die Pim Fortuyn wilde invoeren, wat o.a kan inhouden verplicht een tijdje in een bejaardentehuis werken, of vuilnis ophalen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 15:14
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Fortuynist schreef op 08-05-2003 @ 15:46:
Daar heb ik eigenlijk nog niet echt een mening over, dan moet ik echt nog wat dingen tegen elkaar voor afwegen.
Maar hoe kom jij erbij dat je verplicht in een bejaardenhuis zou moeten werken?
Ik noemde het als voorbeeld. In de puinhopen van acht jaar paars, wat ik nu aan het lezen ben, staat dat hij pleit voor een sociale diensplicht voor iedereen van achttien jaar. Nou vroeg ik me af of al de LPF-aanhangers nu echt zo graag de dienstplicht inwilden?

Bedankt overigens voor je snelle reactie.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 15:40
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
Citaat:
S@nder schreef op 08-05-2003 @ 16:14:
Ik noemde het als voorbeeld. In de puinhopen van acht jaar paars, wat ik nu aan het lezen ben, staat dat hij pleit voor een sociale diensplicht voor iedereen van achttien jaar. Nou vroeg ik me af of al de LPF-aanhangers nu echt zo graag de dienstplicht inwilden?

Bedankt overigens voor je snelle reactie.
Het lijkt mij niks om te doen, maar het kan aan de andere kant ook geen kwaad om eens dingen te doen waar je niet van houdt, maar toch nodig zijn. Kortom, ik twijfel.
__________________
Keurig in de rij. Nu zijn we vrij!
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 15:42
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Fortuynist schreef op 08-05-2003 @ 16:40:
Het lijkt mij niks om te doen, maar het kan aan de andere kant ook geen kwaad om eens dingen te doen waar je niet van houdt, maar toch nodig zijn. Kortom, ik twijfel.

Ik ben er wel voor, gewoon als soort bijbaantje, maar dan veel midner of helemaal neit betaald.
Gedurende 3 maanden ofzo, 3x per week.


Maar ik ben wel tegen de dienstplicht. Wat heb je er nou aan? We gaan toch geen oorlog voeren tegen Belgie ofzo

En voor diegenen die wel willen kunnen t altijd doen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 15:46
thugz-angel
Avatar van thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 08-05-2003 @ 16:05:
De sociale dienstplicht die Pim Fortuyn wilde invoeren, wat o.a kan inhouden verplicht een tijdje in een bejaardentehuis werken, of vuilnis ophalen.

goed voor je sociale ontwikkeling
__________________
Er is ter wereld geen groter venijn, dan vriend te schijnen en vijand te zijn
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 18:39
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
thugz-angel schreef op 08-05-2003 @ 16:46:
goed voor je sociale ontwikkeling
en voor je algemene


goed voor veel LPFers dus
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 23:01
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
thugz-angel schreef op 08-05-2003 @ 16:46:
goed voor je sociale ontwikkeling
nou ik zou daar echt een sociale vuilnisman van worden

wat een achterlijk idee.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 09:14
Verwijderd
Citaat:
duyvel schreef op 09-05-2003 @ 00:01:
nou ik zou daar echt een sociale vuilnisman van worden

wat een achterlijk idee.
Het is bedoeld om jongeren 'socialer' te maken, maar de enigen die socialer moeten worden zijn het komische duo Balkie & Gerrit.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 09:24
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 09-05-2003 @ 10:14:
Het is bedoeld om jongeren 'socialer' te maken, maar de enigen die socialer moeten worden zijn het komische duo Balkie & Gerrit.
Ach, misschien is het vooral een manier om het tekort in de zorg snel op te lossen. Een lekker makkelijke manier. Maar het lijkt me niet erg slim - je kunt beter het werken daar gewoon aantrekkelijker maken, en jongeren eerst een fatsoenlijke opleiding laten volgen. De meeste jongeren zullen er echt niet op zitten te wachten om bejaarden te verzorgen, en bejaarden hebben liever aardige mensen dan jongeren die met tegenzin hun werk doen, die misschien helemaal niet geschikt zijn voor verzorgend werk. Denk ik.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 09:34
Verwijderd
Citaat:
*Burning water* schreef op 09-05-2003 @ 10:24:
Ach, misschien is het vooral een manier om het tekort in de zorg snel op te lossen. Een lekker makkelijke manier. Maar het lijkt me niet erg slim - je kunt beter het werken daar gewoon aantrekkelijker maken, en jongeren eerst een fatsoenlijke opleiding laten volgen. De meeste jongeren zullen er echt niet op zitten te wachten om bejaarden te verzorgen, en bejaarden hebben liever aardige mensen dan jongeren die met tegenzin hun werk doen, die misschien helemaal niet geschikt zijn voor verzorgend werk. Denk ik.
Nee, precies.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [TV] Vanavond de NNJ bij NOVA!
Prea|K
158 13-08-2003 01:34
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Schrijfster Anja Meulenbelt vast in Gaza (wat zielig nou :p)
Sweet_Hadar
52 15-05-2003 14:43
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap "Heeft de Islam een...
Fillastiene
100 17-04-2003 17:26
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pim Fortuyn getaart muhhahaha
HoñeY
156 15-04-2002 16:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:11.